Ongeoorloofd verzuim school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Ongeoorloofd verzuim school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:21

Tja, kreeg dus net een brief van de gemeente dat ik op gesprek moest komen omdat ik te vaak ongeoorloofd heb verzuimd.
Maar ik heb nog nooit gespijbeld! Ik kan wel toegeven dat ik vaak afwezig ben geweest, maar ik heb veel ongelukjes gehad.
Heb mijn neus gebroken, ben geopereerd etc.
Nu moet ik voor gesprek komen naar de gemeente. Is dit niet raar? Kan ik het helpen dat ik ziek ben? En dat ik ongelukjes heb gehad? Ik heb de hoogste cijfers van de klas, en mijn laagste cijfer die ik dit jaar heb gehaald is een 5,3.
Allemaal 8en!
Wat moet ik nu?

Caira

Re: Ongeoorloofd verzuim school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:22

Rustig blijven, alle documentatie van huisarts en zoekenhuis meenemen en gewoon op gesprek gaan!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:22

Cijferlijsten meenemen en briefjes van de artsen ect.
Denk dat je er met een gesprek vanaf komt als je kan bewijzen dat je niet ongeoorloofd verzuimd

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:24

Kun je die dingen aantonen? Dan heb je bewijs waarom je er niet was. Heb je die keren ook altijd afgebeld? Misschien dan een telefoonrekening laten zien met telnr van de school? Als je nooit afgebeld heb of je hebt verder geen bewijs van een dokter ofzo dan denk ik dat je weinig te zeggen hebt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:24

Ik ben ook aleens moeten komen, in jouw geval zeker niet te druk maken. Inderdaad zoals hier boven gezegd briefjes meenemen van ziekenhuis, of als je die niet meer hebt gewoon de afspraken op papier zetten met datum en waarom.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:26

Als jij je volgens de regels netjes hebt afgemeld of ziekgemeld tijdens je ongelukjes moet de school dat allemaal geregistreerd hebben. Dus even aan je mentor vragen of die kan zorgen dat je daar een uitdraai van kan krijgen. En ook inderdaad 'bewijzen' van je ziekenhuis bezoek.
Dan kun jij aantonen dat je echt wat had, en je netjes hebt ziekgemeld. En dat je veel pech hebt: daar hoef jij echt geen verantwoording voor af te leggen hoor!

Ik vind dit wel idioot.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:26

Ik ben ook een keer nadat ik op uitwisseling ben geweest een week ziek thuis gebleven omdat ik oververmoeid was. Hoe kan ik dat aantonen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:26

Je kan meestal vanuit het ziekenhuis ook je dossier opvragen even uitleggen waarom je het nodig hebt is meestal niet zo'n probleem.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:27

Ik heb altijd afgebeld!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:28

Gewoon gaan en uitleggen, dat begrijpen ze wel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:32

Als het te bewijzen valt dat het geoorloofd was, zal het allemaal wel meevallen ja. :j

En anders kan onze halve school wel op gesprek gaan. Jongen uit mijn klas moest het afgelopen kwartiel 150 uur nablijven wegens spijbelen.
Een ander meisje is standaard 2 dagen per week op school.
Doen ze ook niks aan.. :?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:37

Ik den dat ik ook weet waar het van komt. Ik ben een aantal keer vergeten om me beter te melden. En dat ben ik een week ziek ipv maar 1 dag. Dan telt het ook gauw aan!
Mijn moeder gaat ze een mail sturen. En dan maar hopen dat er niets aan de hand is.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:43

Wat raar zeg, als jij je gewoon normaal ziekgemeld hebt moet er niets aan de hand zijn.

We hebben hier ook een jongen zitten die 2 dagen per week op school komt, maar alleen als hij zin heeft. :') Wordt ook niets aan gedaan. Laatst had iemand +/- 20 uur gespijbeld, moest hij bij de adjunct komen waar hij 4 uur geweest was. Lekker strak spijbelsysteem. :j

Maar er werd wel gedreigt met de leerplichtambtenaar toen mijn moeder een briefje schreef dat ze mij niet 3 tussenuren voor een uurtje les op school laat zitten terwijl alle studieruimten gesloten zijn.. :\
Laatst bijgewerkt door Shattered op 06-06-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:49

Lekker beleid bij jou op school zeg, Shattered! Bij ons kun je, als je spijbelt, de klok erop gelijk zetten dat je wordt opgeschreven. En dan moet je je meteen melden. Vrijwel altijd wordt dat 2 uur nakomen per gespijbeld uur.
Wanneer je 3 tussenuren hebt voor 1 lesuur, mag je een pardonbriefje aanvragen - mag je in principe geoorloofd wegblijven bij dat uur.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:59

Ik spijbel echt nooit! Mijn moeder heeft net een mail gestuurd.
Dus hopen dat we goed bericht krijgen. Ook gaat ze naar school bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:02

Het helpt denk ik al heel veel, als jouw moeder idd kan bevestigen dat het geen spijbelen is geweest!
Maak je niet druk. Ze kunnen je niks maken bij dingen die je niet hebt gedaan. :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 12:06

Nee, gelukkig niet! En anders zetten me maar aan de leugendetector O:)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:08

Maar na een uitwisseling een week oververmoeid thuis zitten is echt niet normaal, weet je inmiddels al hoe dat komt??

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 12:11

Nou kijk, ik ben een heel dun meisje, en best wel druk.
Ik verbrand veel energie, maar ik heb niet veel over. Dus doordat ze in Polen elke nacht 1 uur gaan slapen, en 5 uur er weer uit( zo erg deed ik het nou ook weer niet :P ) ben ik echt zo moe geworden, dat ik heel erg moest aansterken.
Tenminste dat zei de Schoolarts. Ik ben nu hard bezig om aan te komen. Maar soms is dat erg moeilijk...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:16

Shattered schreef:
Wat raar zeg, als jij je gewoon normaal ziekgemeld hebt moet er niets aan de hand zijn.

Daar ben ik het niet mee eens, zo vaak ziek zijn of ongelukjes hebben kan namelijk heel goed wijzen op andere problemen (mishandeling, drugsgebruik, psychische problemen), en het is goed dat daar naar gekeken wordt. Zo'n gesprek betekent niet dat je dat hebt, het is vooral bedoeld om duidelijkheid te krijgen: waar komt dit door? Zijn het echte ongelukjes of speelt er meer? Als het gewoon echte pech is, dan zal er verder weinig gebeuren, maar als er meer speelt kan er ingegrepen worden. Ik vind dat alleen maar goed :j

Aan de TS dus vooral het advies om gewoon naar het gesprek te gaan, informatie meenemen die relevant is, en uit te leggen hoe het zit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:45

Nee, dit zijn ze verplicht!
Als je vaak verzuimd of te laat bent, dan willen ze een gesprek met jou, buiten de school om.

Stel dat je gepest wordt of je hebt bonje met een leraar.... dan ben je niet vrij in te praten als je op school moet uitleggen hoe en wat.

Jij hebt gewoon een ongelukkig jaar, maar hoeveel mensen zouden zich niet afmelden of ziekmelden terwijl er heel wat meer aan de hand is?

Dus, ga met opgeheven hoofd en accepteer dat dit erbij hoort als je veel verzuimd hebt, hoe goed je cijfers ook zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:20

[LZP] > [STW]

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:39

Gewoon naar dat gesprek gaan, komt allemaal goed. Ik heb het zelf ook gehad en die vrouw was super begripvol :).