ChantalSmook schreef:Maar, is de belastingaanslag dan een soort boete, of is dat dat de loonheffingskorting bij elkaar opgeteld?
Even een voorbeeld. Stel, je mag 10.000 euro verdienen zonder belasting te hoeven betalen (is niet precies zo, ik ken het precieze bedrag niet, maar stel).
Bij bedrijf A verdien je 2.000 euro en betaal je belasting, dit komt op (ik noem maar wat) 600 euro voor het hele jaar. Bij bedrijf B verdien je 6.000 euro en betaal je geen loonheffing, want je laat korting toepassen. Als jij dan volgend jaar in het voorjaar je aangifte netjes invult, krijg je die 600 euro gewoon netjes terug, want die had je in eerste instantie niet hoeven betalen.
Uiteindelijk maakt het dus voor hoeveel je overhoud niet uit of je wel of geen loonheffingskorting toe laat passen. Loonheffingskorting is niks anders dan in de loop van het jaar al een verrekening van de korting waarop je recht hebt. Je kunt er ook voor kiezen het hele jaar wel te betalen, maar dan nog heb je recht op die korting; je krijgt het dan alleen achteraf terug.
Of je wel of geen korting toe laat passen in de loop van het jaar, je betaalt dus net zoveel. Het nare is alleen, dat het wettelijk verboden is het bij twee werkgevers toe te laten passen. Doe je dat toch en de belastingdienst komt erachter, dan eten ze je op denk ik.
Nee, ik weet niet wat ze dan doen, misschien krijg je ook wel alleen een waarschuwing, maar ik zou zelf het risico niet lopen. Tuurlijk is het balen dat je nu per saldo minder overhoudt, maar je krijgt dan volgend jaar in mei wel al dat geld alsnog in één keer terug, en dat is dan ook wel weer leuk.
Citaat:
en je zegt: Bij twee banen kun je véél teveel korting krijgen, en dat zou je dan allemaal terug moeten betalen. Dat gebeurt natuurlijk niet als je niet heel veel verdient, maar ik denk dat dat is wat er achter de regeling zit.
Wanneer krijg je teveel koritng, zit daar een limiet aan?
Ja, even een voorbeeldje:
Je verdient op het jaar 25.000 euro en moet daarover éigenlijk 8.000 belasting betalen. Omdat ze nog wel een béétje aardig zijn, wordt daar eerst pakweg 2000 vanaf getrokken, die mag je houden. Dat is de korting die je krijgt op de belasting die je moet betalen. Het precieze bedrag weet ik niet hoor, maar het is ongeveer 2.000 euro geloof ik.
Die korting is een vast bedrag, en dat is voor iedereen gelijk. Je werkgever zorgt er in principe voor dat je niet teveel korting krijgt. Als jij bij twee bedrijven loonheffingskorting zou laten toepassen en je werkt heel veel, zou je bij allebei 2.000 euro korting kunnen krijgen - totaal 4.000 euro dus en dat is er 2.000 teveel. Daar komt de belastingdienst achter als je vervolgens aangifte doet, en dan moet je dus die 2.000 terug betalen.
Als je vriend zo 'weinig' verdiende in het jaar dat hij in totaal sowieso niet meer dan 2.000 euro belasting hoefde te betalen, kan het goed zijn dat hij bij twee banen korting heeft laten toepassen en toch niet terug hoefde te betalen. Ondanks dat, is het toch ook in dat geval éigenlijk wettelijk verboden en daarom zou ik er zelf voor de zekerheid maar voor kiezen om bij eentje toch de volle mep aan belasting te betalen.