Loonheffingskorting 2 banen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Loonheffingskorting 2 banen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:46

Hoi hoi,
ik werk nu momenten bij 2 werkgevers(wit) nu kan ik als student loonheffingskorting terug vragen en ik was benieuwd hoe dat zit.
Ik heb de belating gebelt en die zei dat je bij 1 baan de loonheffingskorting mag toepassen. Doe je dit bij twee dan zul je de rest moeten terug betalen aan het einde van het jaar wat je extra krijgt.
is het beste om bij de ene baan mijn loonheffingskorting uit te zetten zeg maar, of gewoon bij alle bij door te lopen om te zien wat eruit komt. Want de loonheffingskorting komt pas aan het eind van het jaar die ik krijg, als ik dit direct weer af zou moeten staan zou ik dit dus ook niet voelen in mijn portemonee, dus zal ik het moeten proberen? Hoe doen jullie dat?

Ik had dan ook weer gehoord dat je tot 6000 euro mocht bijverdienen per jaar en dat je dan bij meerdere banen loonheffing kunt vragen, en dat dat dan geen probleem is. Hier kon ze me niets over vertellen ..... weet iemand hoe dit zit..

Mijn vriend heeft nu 3 banen, vorig jaar had hij er twee en bij allebei loonheffingskorting... klopt dat dan inderdaad van het bedrag tot 6000 euro?
Sorry van die vragen :o hoop dat jullie het snappen :)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:47

ik volg dit even werk bij blokker en loop stage bij de 1 halen ze geld eraf de ander niet. ben benieuwd wanneer ik t terug krijg aan gezien ik nooit over die grens kom met mijn broodloontjes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:48

Je mag maar bij 1 heffing vragem dat is alles dat ik weet.
Slimste is dan geloof ik bij het bestbetaalde werk heffing te nemen, omdat je dan in elk geval niet hoeft na te betalen zelf / meer terug krijgt bij je belastingopgave?

CM_

Re: Loonheffingskorting 2 banen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:50

Als je bij 2 banen de loonheffingskorting toepast, dan krijg je een flinke belastingsaanslag eind vd rit.

Dus ik zou hier niet voor kiezen als ik jou was,
maar gewoon netjes bij de ene volle pond betalen en bij de ander de korting.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:00

Je kunt beter nu eerst belasting laten inhouden, die krijg je dan volgend jaar weer terug. Je draagt dan nl per maand een deel af, en als je wacht tot het einde van het jaar moet je het allemaal in één keer betalen. Je krijgt het dan later sowieso terug als je niet al teveel verdiend hebt, maar het is fijner om het in delen 'voor te schieten' dan helemaal in één keer. Sowieso is het verboden om bij twee banen korting te laten toepassen, dus ik zou het niet doen - ik weet nl niet wat voor boetes je ervoor kunt krijgen.

Het is een beetje een rare regeling, dat het maar bij één baan mag, maar het is volgens mij om te voorkomen dat mensen ineens heel veel zouden moeten bijbetalen. Bij één baan kan je baas namelijk bijhouden hoeveel korting je al gehad heb, en wanneer hij dus meer belasting voor je moet gaan inhouden. Bij twee banen kun je véél teveel korting krijgen, en dat zou je dan allemaal terug moeten betalen. Dat gebeurt natuurlijk niet als je niet heel veel verdient, maar ik denk dat dat is wat er achter de regeling zit.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:03

Maar, is de belastingaanslag dan een soort boete, of is dat dat de loonheffingskorting bij elkaar opgeteld?
Want als ik er voor kies om bij allebij loonheffingskoritng te vragen, wordt dat bij alle bij ingehouden en zou ik dat dus aan het einde krijgen, wanneer de belasting dienst dan aanslag doet, dan kunnen ze dat toch automatisch weer afshcrijven, dan komt het toch op 0 uit, of is dat te makkelijk :o

en je zegt: Bij twee banen kun je véél teveel korting krijgen, en dat zou je dan allemaal terug moeten betalen. Dat gebeurt natuurlijk niet als je niet heel veel verdient, maar ik denk dat dat is wat er achter de regeling zit.

Wanneer krijg je teveel koritng, zit daar een limiet aan?
Ik ga straks weer naar mijn pgbbaantje, zal met moeders eens overleggen want zij is mijn uitgever of ze het kan aanpassen. Mijn vriend zei al dat hij het zo zou laten aangezien het vorig jaar ook zo was gegaan, zit er dan inderdaad een limiet aan, dat hij eronder heeft gezeten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:10

pgb? Doe je dit via ene bedrijf? Dus ben je voor deze baan in loondienst?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:18

ja, persoonsgebonden budget. ja, ik heb contract en alles, :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:19

Je kunt toch echt het beste bij één van de 2 banen de loonheffingskorting toepassen en bij de andere niet. Het voordeligst is om je korting toe te passen bij de baan waar je het meest verdiend. Je kunt ook bij beide wel doen, maar dan moet je het aan het eind terugbetalen, omdat je immers gewoon teveel loonheffingskorting hebt gehad. Per saldo maakt het uiteindelijk niks uit, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:22

haha nou omdat ik het bij allebei al aangevraagd had en erachter kwam dat het dus niet mag van de vrouw van personeelszaken bij mijn ene baan. :) . Ik werk in de keuken en maak daar toch de meeste uren, ik verdien minder met pgb maar zeker in de zomer ga ik daar wel erg veel werken dus is het denk ik voordeliger om gewoon het pgb te stoppen van loonhefingskorting. wel pijnlijk hoor :P beloven ze dat je 15 euro verdient, krijg je nog maar 9 euro ofzo :o ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:33

Nou ja, of je nou nu 9 euro verdiend of het achteraf moet terugbetalen zodat je alsnog 9 euro verdiend, maakt geen verschil ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:56

ChantalSmook schreef:
Maar, is de belastingaanslag dan een soort boete, of is dat dat de loonheffingskorting bij elkaar opgeteld?

Even een voorbeeld. Stel, je mag 10.000 euro verdienen zonder belasting te hoeven betalen (is niet precies zo, ik ken het precieze bedrag niet, maar stel).
Bij bedrijf A verdien je 2.000 euro en betaal je belasting, dit komt op (ik noem maar wat) 600 euro voor het hele jaar. Bij bedrijf B verdien je 6.000 euro en betaal je geen loonheffing, want je laat korting toepassen. Als jij dan volgend jaar in het voorjaar je aangifte netjes invult, krijg je die 600 euro gewoon netjes terug, want die had je in eerste instantie niet hoeven betalen.

Uiteindelijk maakt het dus voor hoeveel je overhoud niet uit of je wel of geen loonheffingskorting toe laat passen. Loonheffingskorting is niks anders dan in de loop van het jaar al een verrekening van de korting waarop je recht hebt. Je kunt er ook voor kiezen het hele jaar wel te betalen, maar dan nog heb je recht op die korting; je krijgt het dan alleen achteraf terug.

Of je wel of geen korting toe laat passen in de loop van het jaar, je betaalt dus net zoveel. Het nare is alleen, dat het wettelijk verboden is het bij twee werkgevers toe te laten passen. Doe je dat toch en de belastingdienst komt erachter, dan eten ze je op denk ik. ;) Nee, ik weet niet wat ze dan doen, misschien krijg je ook wel alleen een waarschuwing, maar ik zou zelf het risico niet lopen. Tuurlijk is het balen dat je nu per saldo minder overhoudt, maar je krijgt dan volgend jaar in mei wel al dat geld alsnog in één keer terug, en dat is dan ook wel weer leuk. :D

Citaat:
en je zegt: Bij twee banen kun je véél teveel korting krijgen, en dat zou je dan allemaal terug moeten betalen. Dat gebeurt natuurlijk niet als je niet heel veel verdient, maar ik denk dat dat is wat er achter de regeling zit.

Wanneer krijg je teveel koritng, zit daar een limiet aan?

Ja, even een voorbeeldje:
Je verdient op het jaar 25.000 euro en moet daarover éigenlijk 8.000 belasting betalen. Omdat ze nog wel een béétje aardig zijn, wordt daar eerst pakweg 2000 vanaf getrokken, die mag je houden. Dat is de korting die je krijgt op de belasting die je moet betalen. Het precieze bedrag weet ik niet hoor, maar het is ongeveer 2.000 euro geloof ik.

Die korting is een vast bedrag, en dat is voor iedereen gelijk. Je werkgever zorgt er in principe voor dat je niet teveel korting krijgt. Als jij bij twee bedrijven loonheffingskorting zou laten toepassen en je werkt heel veel, zou je bij allebei 2.000 euro korting kunnen krijgen - totaal 4.000 euro dus en dat is er 2.000 teveel. Daar komt de belastingdienst achter als je vervolgens aangifte doet, en dan moet je dus die 2.000 terug betalen.

Als je vriend zo 'weinig' verdiende in het jaar dat hij in totaal sowieso niet meer dan 2.000 euro belasting hoefde te betalen, kan het goed zijn dat hij bij twee banen korting heeft laten toepassen en toch niet terug hoefde te betalen. Ondanks dat, is het toch ook in dat geval éigenlijk wettelijk verboden en daarom zou ik er zelf voor de zekerheid maar voor kiezen om bij eentje toch de volle mep aan belasting te betalen.