Waar kan jij financieel op bezuinigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Waar kan jij financieel op bezuinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:22

Naar aanleiding van het topic [PP] paarden weg doen vanwege financiele problemen en de afl. van een dubbeltje op zijn kant, ben ik benieuwd naar de financiële levensstijl :$ van mede bokkers. Zo vraag ik me af:

Heb jij het idee dat je mee moet gaan in de stroming van leven boven je stand?

Zijn er uitgaven waarvan je eigenlijk wel weet dat ze niet nodig zijn?

Waar ligt de grens tussen luxe en noodzakelijke uitgaven.

Misschien durf je wel toe te geven dat je een tijd niet zo goed je hoofd boven water hebt kunnen houden en wil je de oplossing (bewustzijnsproces ) delen?

Ik heb zelf wel het idee dat er verwacht wordt om mee te gaan met de stroming van leven boven je stand. Ik heb geleerd om de centjes om te draaien en geef dit ook eerlijk toe aan mensen. Ik kan mijn hond niet altijd naar de trimmer doen en pak dan toch gewoon zelf de schaar. Met een goede kappers schaar en een hoop geduld, kom je een heel eind. Toch snappen mensen niet altijd waarom je niet even 40,00 wil of kan uit besteden (het is maar 40,00) maar die 40,00 komt iedere 8 weken terug en op jaarbasis is dat een hoog bedrag. Zo ook met de auto. Autoloos zijn wordt niet door iedereen begrepen en waarom wij niet jaarlijks op vakantie gaan ook.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:24

ik leef wel een beetje boven mijn stand. ben gek op evrwend worden door de kapper zonnebank enz. ook ga ik 2x per week uit en wil ik elke week nieuwe kleding. bezuinigen zou ik wel kunnen en dan vooral op eten.

Boheme

Re: Waar kan jij financieel op bezuinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:31

Wij waren door de crisis en het verlies van mijn baan genoodzaakt om met 1000 euro minder per maand te moeten doen.
Wel een eigen koopwonig, auto en huisdieren.
Ik heb aangegeven aan vrienden en familie dat er voorlopig minder kadootjes en minder bezoekjes in zaten( familie woont in Hilversum.
Ik ben open in zowel naar familie als naar onze zoon.
Wij hebben moeten bezuinigen op boodschappen, uit eten, kleding, kadootjes, bezine kosten en wat minder vaak de kachel aan enz.
Ik kan nu na een aantal maanden zeggen we hebben het gered, krijgen nu alleen nog de rekening van gas en licht en dat hebben we opzij gelegd.
Heb inmiddels wel een nieuwe baan maar krijg pas einde deze maand mijn eerste loon.
We hebben wel besloten om het zo rustig aan te blijven doen, zodat we nog wat meer kunnen sparen.
Hebben gelukkig ook geen lening afgesloten of iets.
Ik kan dus nu met een gerust hart zeggen ik leef niet boven mijn stand.
Het was zeker niet makkelijk.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:35

1000,00 euro per maand minder aan inkomsten is een behoorlijk bedrag. Verstandig dat je het eerlijk hebt aangegeven, zo kunnen mensen er rekening mee houden.

Waar heb je uiteindelijk het meest op kunnen bezuinigen van bovenstaande punten?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:37

@ Boheme ... wat knap dat je het toch gered hebt! Niet veel zouden zo optimistisch blijven.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:38

mijn vriend is een half jaa rgeleden zijn baan kwijt geraakt en nu moet een afgekeurde auto en een paard en een duur huurhuis moet ik zeggen dat we wel flink aan de grond zitten.. ben nu druk op zoek naar goedkoper plekje voor mijn paard gewoon lekker 24/7 buiten.... en 1 die dichter bij huis is.. daarnaast hadden wij in janauri onze jeep verkocht en kleinere auto gekocht (die nu dus is afgekeurd) en zijn we druk op zoek naar goedkopere woonruimte! we hebben nog geen lening maar zit er dik in dat dat er aan zit te komen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:43

Ik heb absoluut niet het idee dat ik mee moet gaan met het boven mijn stand leven. Ik woon dan wel in Frankrijk, min of meer in een gat, dus misschien dat het daardoor ook minder is.
Ik red het net, heb wel net de huursubsidie aangevraagd dus als dat door gaat zou dat wel een opluchting zijn.

Ik heb een salaris van zo'n 1200 euro, daar moet mijn huur vanaf, die is 480euro, en verder de verzekeringen elektra en water en de Boodschappen.
Ook heb ik nog mijn paard, maar die staat bij de buren op het land voor 45 euro per maand, dus dat is makkelijk te doen.
Ik zorg er altijd voor dat mijn rekeningen betaald zijn voordat ik iets voor mezelf koop.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:47

Als het bij ons minder zou gaan dan zou ik gelijk stoppen met het leasen van mijn paard. Ik zou het verschrikkelijk vinden, maar dat scheelt wel ontzettend veel geld in de maand. Verder zou ik gelijk abonnementen van tijdschriften opzeggen, en lidmaatschap van bijv. de postcodeloterij. Ik zou mijn boodschappen bij de Lidl of de Aldi gaan doen en ik zou mijn vrienden vertellen dat het even wat minder gaat zodat ik niet de schijn hoef op te houden. Het zijn mijn vrienden en zij begrijpen dat vast en zeker. Gezellige avondjes doen we niet meer in een restaurant of kroeg maar thuis, waarbij iedereen wat meeneemt. Ik zou op stal geen barbonnetje meer nemen maar alles contant afrekenen en ik zou mijn belasting- en vakantiegeld op de spaarrekening zetten voor als we ècht in de problemen komen.

Mijn moeder is wat dat aangaat ècht een voorbeeld voor me. Zij leeft € 50 onder de armoede grens (hoe is het toch mogelijk in dit land), werkt elke dag tot 14.00u. en heeft geen dubbie schuld. Als je bij haar op visite komt is er altijd thee en wat lekkers en het is er altijd gezellig. Ze weet zelfs elke week een klein bedragje weg te leggen voor als er iets stuk gaat in huis, ok dat wordt dan niet nieuw gekocht maar bij de kringloop, maar alles beter dan een lening moeten afsluiten toch?

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:49

Dit is iets waar ik nu regelmatig over nadenk.
Half oktober hoop ik te bevallen van een kindje. En omdat ik van 40 uur werken, naar 16 uur ga zal ik ook met minder moeten doen. Mijn vriend en ik sparen beide altijd al wat, maar we hebben ook beide een kostbare hobby die we niet willen opgeven. Ik heb 2 paarden en mijn vriend heeft een boot. We hebben nu nog 2 auto's, maar dat zal er straks waarschijnlijk maar 1 worden. Ook heb ik nu alvast een aantal abbonnementen van tijdschriften opgezegd. Zodat ik ook daar weer extra aan overhoud.
Nu gaan we regelmatig uit eten, maar dat zal straks ook minder zijn.
Ook onze kat, konijn en de 2 cavia's moeten goed verzorgd kunnen blijven.
En we hebben een koopwoning, maar geen leningen.
Ik weet nog niet hoe het allemaal gaat verlopen, maar ben er wel mee bezig dat als ik nog meer zou moeten bezuinigen wat ik dan eigenlijk nog zou moeten laten vervallen. Ik besef namelijk heel goed, dat mijn uitgaven anders gaan worden als nu. Ik kan nu zonder erbij na te denken gaan shoppen, dat is er straks ook vast niet meer bij.
Ik zal in ieder geval wel zo lang mogelijk mijn 2 paarden proberen aan te houden. Maar mocht dat echt niet gaan, dan zal ik realistisch moeten zijn en moeten beslissen omdat op te geven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:52

Ik leef verantwoord :o zou veel luxer kunnen leven maar ik durf het niet.

Het idee dat er geld op de bank staat en dan ruim voldoende zodat ik er belasting over betaal voelt zo veilig en vertrouwd aan en geeft zo'n rust in mijn leven dat wil ik graag zo houden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:55

geen bezuiniging wel slim vind ik zelf

Ik betaal exspres teveel aan eneco zodat ik dadelijk flink bedrag terug krijg, meer dan helft gaat naar sparen en ander is een extra'tje.
Als ik gewoon energie betaal gaat dat geld automatisch weg naar iets anders nu geniet ik er dubbel van

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:56

Ik heb van huis uit meegekregen nooit meer uit te geven dan je hebt en dat je áltijd wat achter de hand moet hebben.
Dus ik leef altijd erg zuinig. Ik zal nooit boven mijn stand gaan leven.
Helaas word ik minder opgeroepen om te werken (en ook wel weer goed omdat ik de tijd voor de studie wel kan gebruiken) dus de nieuwe zomerkleren moeten maar even wachten. Moet ook zeggen dat wij in huis ook alleen de noodzakelijke dingen hebben aan boodschappen: wat niet nodig is, komt er ook niet zomaar in. Chips, snoep is niet aanwezig. De lekkere koeken hebben wij in huis voor het geval er bezoek komt. Maar zelf komen wij er niet aan :)
Ik geef zelf ook veel minder uit aan paardenspullen: alleen het noodzakelijke (eczeemdeken bv).

Ik moet nog wel eerlijk zeggen dat ik thuis woon, dus geen last heb van de vaste lasten. Maar als ik uit huis ga, zal ik het uitgavepatroon niet veranderen. Ik let op de kleintjes :P
Ik zal eerder te snel de hand op de knip houden, dan een gat in mijn hand krijgen. Ben als de dood voor leningen en rood staan := Mijn vriend is gelukkig net zo.... al mag hij wel zijn auto vaker laten staan. Dat vind ik zonde van het geld.
Ik pas nu op het huis van pa en ma voor een maand en houd daarvoor keurig een kasboekje bij, zodat ik wel goed inzicht krijg in wat alles kost :)

Ik vind het zelf ook kinderen heel bewust moet maken dat geld niet zomaar uit de lucht komt vallen
Mijn neefje van 7 zei tegen mij omdat ik gewoon lekker een weekje naar ameland ga in de zomer: dan ben jij arm, want alleen arme mensen blijven in Nederland :? Dat vertelde mama (mijn zus) namelijk....

Mijn broer heeft het financieel wel zwaarder, zijn vriendin werkt niet: hij is de enige die inkomsten heeft. Zijn vriendin had heel veel schulden, omdat haar vorige huis op haar naam stond en haar vriend ineens met de noorderzon was vertrokken: ze moest zijn schulden op zich nemen. Maar ze heeft álles zelf afbetaald en leeft nu zonder schulden. (wel is het zo dat als er iets op haar naam komt te staan, dat het theoretisch nog kan worden afgepakt. Dus als mijn broer komt te overlijden, komt zijn huis op naam van mij en mijn zus te staan :) )
Ze leven goedkoop, maar het is daar altijd goed voor elkaar en ze komen niets tekort :)
Ze gaan ook naar de kringloop winkel voor kleren en cadeautjes maken ze zelf :) Ze zijn erg open over hun situatie, maar je hoort ze nooit klagen!
Aangezien mijn moeder heel veel schoenen heeft die ze niet draagt, krijgt mijn schoonzus daar altijd wat van. Ze vindt dat echt geweldig!

Ik snap het ook niet waarom je graag boven je stand wil leven: ik heb liever dat mensen mij aardig vinden om wie ik ben, dan om wat ik heb.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:03

Als je een kasboekje bijhoudt, schrijf je dan echt alle uitgaven w.b. boodschappen op of houd je de bonnetjes bij. Tel je dan gewoon aan het einde van die week op hoe je het boodschappen geld hebt verdeeld?

Die laatste zin is ook het belangrijkste!

Ik werk met kinderen en ervaar dat zij vanuit huis ook vaak een vertekend beeld krijgen over geld. "Geld trek je toch gewoon uit de muur en boodschappen komen uit de koelkast".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:19

Nee, niet alle uitgaven: maar alleen de totaal bedragen. Ik weet dat ik niets onzinnigs uitgeef :) Maar kan best zijn dat ik het nog verander naar: alles noteren.
Vorig jaar had ik ook al een kasboekje gemaakt, maar toen hadden wij iets teveel uitgeven. Dus ik ga nooit meer zonder boodschappenbriefje naar de supermarkt := want vooral mijn vriend kan lekkere dingen moeilijk weerstaan.
Gewoon weer ouderwets: lekkere dingen zijn voor het weekend ;) Dus morgen haal ik wel iets lekkers in huis :)
Wij hebben 200 euro gekregen voor 4 week. Maar ik wil absoluut geld overhouden :) Dat is de kunst :P

Hoewel mijn ouders ruim boven modaal zitten, heb ik als kind nooit zomaar iets gekregen omdat ik erom vroeg. Als ik wat wou hebben, moest ik er zélf maar voor sparen :) (met als gevolg dat ik door bleef sparen en het op de bankrekening zette omdat ik het niet durfde uit te geven hahahah := )
Kreeg wel teveel kleedgeld, maar heb nooit alles uitgegeven: de helft ging rechtstreeks op de spaarrekening (ze hebben mij bewust heel veel gegeven, omdat ik toch moest leren om geld uit te geven ipv op te potten).
Maar ja... toen werd ik 18... en kreeg ik een hele magere stufi. Maar dat gaf niet: ik was gewend om weinig uit te geven, dus voor mij geen verschil.
Stufi is afgelopen al een tijdje... dus ik moet nu echt zelf mijn geld verdienen :)

En ik vind mijn eigen verdiende geld veeeeeeeeeel leuker dan wat ik van mijn ouders gestort kreeg! Het is veel minder en soms een maand helemaal niets, maar ik heb het echt zelf verdient: heerlijk!

Kan niet wachten om echt voltijd te werken, eigen huis te hebben etc. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:29

Ik leef eigelijk ook iets boven mijn stand :o

Ik kan bezuinigen op de auto, paard en boodschappen.

Ik heb een auto die een trailer kan trekken. Ik zou ook heen en weer naar mijn ouders kunnen rijden in een klein koekblik, mijn vaders auto lenen en terugrijden (Heb dan met halen en terugbrengen al wel 350km gereden, maar het zou kunnen :P )

Ik sta op een dure pensionstal waar ik gemiddeld €400 euro kwijt ben (incl. hoefsmid). Dit zou ook voor €250 kunnen in de buurt, maar ben wel gehecht aan de faciliteiten, mensen, sfeer... Ik heb elke week een uur privéles a €30 euro. Les heb ik nodig met dit paard, maar een half uur zou in principe ook kunnen. Buiten mijn lessen om rijd ik door heel nederland nog crosstrainingen a €30 en ong. €30 aan benzine. Ik ga relatief vaak en ver op wedstrijd.

Ik doe boodschappen het liefst bij de Super de Boer of de Bas. Ik zou natuurlijk ook naar de Aldi / Lidl kunnen gaan. Grootverpakkingen haal ik bij de Makro (wasmiddel, shampoo etc.) of in de aanbieding.

Ik heb laatst berekend dat het mij ong. €800 scheelt als ik het paard de deur uit doe... Hierop komt dan dat ik ook zowel de trailer en dure auto de deur uit kan doen. Dan komt er een lekker klein, zuinig autootje (zoals ik al had voor deze auto!)

Edit: Het paard is eigelijk van mijn vader. Hij betaald 1/2 stalling en zijn verzekering verzekering. DA kosten betaal ik wel (eigen risico), en alle bijkomende kosten (hoefsmid, wormenkuur etc.)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:31

Less schreef:

Nee, absoluut niet, maar ik heb wel keuzes gemaakt waardoor het wel moeilijker wordt om bepaalde zaken om te zetten.

Less schreef:
Zijn er uitgaven waarvan je eigenlijk wel weet dat ze niet nodig zijn?[/b]

Ongeveer 60% van wat ik uitgeef is echt niet nodig. Maar goed, definieer wat "nodig" is.

Less schreef:
Waar ligt de grens tussen luxe en noodzakelijke uitgaven.[/b]

Precies. Noodzaak wordt gedreven door een heel aantal zaken. vanuit verschillende optieken kunnen noodzaken op heel andere niveaus bekeken worden. Het is wel handig daarvoor de behoeftepiramide van Maslov te bekijken (zoek maar op wikipedia). En dan is de balans ook moeilijk: eten is een lichamelijke behoefte, maar als je te dik wordt, geef je daar feitelijk teveel aan uit ;) Dus waar ligt die grens dan weer? En daarnaast is gezond eten meestal duurder dan ongezond..

Less schreef:
Misschien durf je wel toe te geven dat je een tijd niet zo goed je hoofd boven water hebt kunnen houden en wil je de oplossing (bewustzijnsproces ) delen?[/b]

Ah, mijn hoofd is nog wel boven water. Bewustzijn is er wel. Ik denk er wel eens over hoe ik de volgende 60 jaar van mijn leven nog het hoofd boven water houd, mits die zo lang boven het zand blijft uitsteken ;) Er zijn maar heel weinig mensen die geen financiele beperkingen hebben om hun dromen waar te maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:38

Ik ben ook geen big spender,
heb al mijnn abbonementen etc uitgezocht, en ben van een telefoonabbonement naar een veel goedkoper sim-only abbonement gegaan.
Heb opslag gevraagd en gekregen.
Ik doe zuinig aan met boodschappen, kleren koop ik zelden en als ik ze koop, heel goedkoop :D

Voor paard koop ik zowiezo niets uitbundigs. En wat ik nodig heb voor het paard dat ik uitbreng, dat betaald de eigenaar.

Ik heb een vrij hoge huur, helaas net te hoog voor huursubsidie,
en ik heb een dure auto, die helaas niet wegkan omdat er regelmatig de trailer achter moet hangen.

Stappen doe ik vanwege de financien ook niet meer, je moet ergens een lijn trekken.
Ben zelfs gestopt met roken, alle beetjes helpen he.

Nu red ik het net, maar wil eigenlijk een andere baan, die lichamelijk wat minder belastend is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:42

Nee, ik geef uit wat ik zelf wil. Ik laat me niet door iemand beinvloeden, maar ik wordt ook niet echt beinvloed naar mijn idee.

Zijn er uitgaven waarvan je eigenlijk wel weet dat ze niet nodig zijn?
Ja. Ik ben student met Wajong uitkering, maar woon nog thuis (geen kamerhuur) en heb dus veel te besteden. Ik spaar nu elke maand een aardig bedrag (ook omdat ik door m'n ziekte langer over m'n studie ga doen, en ik betaal m'n studie helemaal zelf), maar ik zou nog meer kunnen sparen als ik echt zou willen. Onnodige dingen die ik koop zijn onder andere kleding (ik heb genoeg maar soms zie je zoiets leuks :o ) en uitjes (weekendje kamperen op Texel, naar het theater, bij vriendinnen op bezoek) Daar tegenover ga ik nooit stappen, ik rijd gratis paard (alleen eigen spullen als nieuwe rijbroek&cap betaal ik), doe alles op de fiets en met OV-week-kaart, ik koop wel regelmatig kleding, maar wel goedkoop. Ik denk dat ik het aardig goed doe, maat het zou nog beter kunnen.

Waar ligt de grens tussen luxe en noodzakelijke uitgaven.
Dat vind ik moeilijk. Ik heb bijvoorbeeld nu geen kleding nodig, maar om alle kleding luxe goed te noemen klopt ook niet. En wanneer heb je nu echt wat nieuws nodig? Is 1 goede broek genoeg, of 3?
Noodzakelijke uitgaven zijn voor mij in elk geval collegegeld en studieboeken, omdat ik later een goede baan wil hebben. Aan de andere kant is studeren ook weer luxe. Nouja, ik kom er niet helemaal uit.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:47

Wij hebben bezuinigd op boodschappen, minder bellen,
minder snel de auto pakken, minder uitjes, kleding minder snel iets kopen.
Ben ook blij dat het gelukt is, heeft ons nader tot elkaar toegebracht en onze zoon heeft nu meer besef( hij is 8 ) van geld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:52

Boheme, dat is fantastisch dat het zo goed heeft uitgewerkt voor jullie!

:)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:53

Ik heb maar 1 verslaving en dat is kleding kopen :n
Heel erg en ik moet er mee stoppen, ben ik ook hard aan het proberen.
Verder is het wel zo dat er elke maand automatisch een bedrag naar de spaarrekening wordt geschreven en aan mijn spaarrekening kom ik dan ook niet, tenzij er iets in huis stuk is of de vakantie betaald moet worden.
Ik zorg namelijk wel altijd dat ik niet te veel geld op mijn lopende rekening heb staan.
Bezuinigen op boodschappen kan ik doen, maar mijn vriend en ik verdienen beide goed. Maar door de week is het wel gewoon brood eten en een gewoon koekje bij de koffie. Dus geen gevulde koeken en lekkere broodjes door de week, die dingen zijn alleen voor in het weekend :j
Chips e.d. eten wij sowieso eigenlijk niet door de week. Eigenlijk leven wij heel zuinig door de week, maar dat wordt in het weekend ruimschoots weer ingehaald :D
Maar het is niet erg, zolang ik elke maand nog een paar honderd euro naar mijn spaarrekening kan sluizen en mijn vriend ook. Vind ik dat het mag :j
We hebben nu beiden geld genoeg om zonder problemen kapotte dingen in huis te kunnen vervangen of de reparaties van de auto te kunnen betalen :j Dus ik ben te vreden :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:55

joostvg.: gezond eten is een stuk duurder. Ik eet bijna geen producten waar suiker in zit, maar je moet er wel even naar zoeken. In de gewone supermarkt dan. In de natuurwinkels is het voor het grijpen maar ja... erg duur.

Laatst zag ik een programma: onverwacht bezoek: http://www.eo.nl/programma/onverwachtbe ... d=10536860

Daarin werd voor mij wel duidelijk dat er heel verschillend wordt aangekeken naar wat nodig is of wat luxe is.

Ik vind het zelf heel moeilijk om met het geplande boodschappengeld uit te komen. De vaste lasten e.d. gaat allemaal prima maar iedere week kom ik met mijn weekgeld moeilijk of niet toe. Ik kan ook zo genieten van heerlijke producten dus ja... maar wie niet :D

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:06

ik zou er wel wat uit kunnen halen om te zorgen dat het allemaal wat goedkoper is....zo ging ik eerst naar de AH en flikkerde met gang alleen maar Amerken in mn karretje nu is het een sport om een goed product te vinden voor de juiste en goedkoopste prijs....en ja!..ik kan mn UPC eruit gooien maar ik vind het zo heerlijk(opnemen, series kijken etc), dus het is ook een stukje genot...Ik zou wat zuiniger met stroom kunnen omgaan, neem de droger en met name meer in het weekend gebruiken...Zou kunnen stoppen met roken!...(poging nr 2 er aan wagen)..de mobiel zou eens een sim only kunnen worden, dat gaat einde van het jaar ook gebeuren, eerst met abb. afgelopen zijn...minder kleding kopen!..voor mij en mn dochters...(maar dat is wel moeilijk hoor)......ik moet wel goedkoper gaan leven, dus ik weet waar de valkuilen zitten, nu nog even doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:14

Ik ben een makkelijke eter :P

Eet alleen brood met kaas (moet voor de eiwitten :=), dus dat val heeeeel erg mee! 2 stuks fruit (1 peer, 1 banaan (of wat druiven): al is fruit wel duur helaas... heb ook intolerantie voor zuur fruit, dus kan ook neit alles nemen.) Gewoon avondeten en 's avonds een beker yoghurt en een evergreen of sultana (dan wel het echte merk, vind de goedkopere smerig :=)
Vriendlief heeft echter eeuwige trek: dus moet daar nog iets goedkoops op vinden om zijn honger te stillen. Iemand een tip?

Wat wel duur is, is de sportschool. Maar goed, daar zou ik op kunnen bezuinigen door gewoon te gaan hardlopen, maar daar kan ik mezelf er niet toe zetten :P

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:17

nou wij hier 3 kids 5 honden ( ja je leest het goed )3 katten en een pony

riendlief werkt 60 in de week en heeft een leuk inkomen :-)ik doe een beetje acrylnagels zetten erbij (als ik 1 klant in de week heb is het eel heb dr gewoon effe geen zin en tijd in )

ik leef niet luxe meubels zijn oud niet zo oud dat ze uit mekaar vallen maar we hebben jkleine kinderen en ind het gewoon sunde er een bank an 1000 euro neer te zetten wan t zoonlief denkt afentoe dat het een tekenvel is

we rijden een station (kan de trailer achter en hij kan helemaal olgestampt worden met boodschappen )

boodschappen bij de lidl en jumbo maar ik loop dagelijks langs appie of de coop ,kleren kopen doe ik oor de kids als ik zin heb en wat leuks zien en dat is niet 1 keer in het half jaar of alleen met de kinderbijslag ,als ik wat wil koop ik het meestal ook

ga oor carmen altijd naar theo kevenaar betaal liever iets meer dan dat ik na een week weer terug kan

wil er wel bij zeggen hebben bijna een schuld an 40000 euro helemaal in ons uppie opgelost (27500 oude hypotheek) hier hebben we dik 6 jaar oer gedaan

en nu ja weet je we genieten an het geld besparen komt wel als de tijd rijp is we hebben geleerd an de schulden en zullen wel 2 keer nadenken dus koop nooit iets op afbetaling ,leningen leensgeaarlijk