Kamerhuur verlagen ivm weg zijn in zomervakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Kamerhuur verlagen ivm weg zijn in zomervakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:52

Hai mensen,
Ik vroeg me af of het gangbaar (of mogelijk) is dat je een huurverlaging krijgt in de maanden dat je niet op je kamer (studentenhuis) bent omdat mijn huur inclusief is? En hoeveel lager zou dit dan moeten zijn (oftewel: hoeveel is gas water licht op jaar basis)?
Ik ben alleen volgende week nog op mijn kamer en ik kom pas 1 september weer terug. Het gaat dus om de maanden juli en augustus.
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:01

Nee, veel vaste lasten etc. gaan namelijk gewoon door :) GWL-verbruik is namelijk vrij wisselend en afhankelijk van de bewoners. Je betaalt dus gewoon de volle mep om je kamer te behouden.

Vaak zie je dat bij de jaarafrekening er nog een betaald bedrag bijbetaald moet worden, of juist teruggestort. Dat wordt dan gedeeld door degenen die er die periode woonden en moeten dat bijbetalen / of krijgen het teruggestort.

Het systeem wat ik gebruikte was een bepaald bedrag voor de huur, en dan alle vaste lasten op jaarbasis bij elkaar optellen, dat delen door het aantal bewoners en bij de huur optellen.

juniper

Re: Kamerhuur verlagen ivm weg zijn in zomervakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:18

Kan je je kamer niet in onderhuur doen die periode? Bijvoorbeeld voor een student die veel wil hospiteren en niet steeds op en neer wilt reizen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:21

Nee, dat is niet gangbaar :)
De vaste lasten gaan inderdaad gewoon door, maar je kan het zoals maya al zegt, het teveel betaalde terug krijgen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:21

ik denk dat het alleen redelijk is om dit te vragen als je ook aanbied in de koude tijden meer te betalen ivm stoken ed :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:25

Nee dat is niet normaal. Het is simpel, jij huurt die kamer, en het zal de verhuurder een worst wezen of jij er wel of niet woont.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:28

Is idd niet gangbaar, je huurt voor een bepaalde periode met een bepaalde prijs en daarmee uit.
Nu is het ook niet zo'n ramp eigenlijk als je het over de vaste lasten hebt: als je er niet bent wordt er ook minder gas/electriciteit/water verbruikt (tenzij je niet alleen zit en je kotgenoten er wel een hele zomer blijven). Op het einde van het jaar krijg je dan idd een eindafrekening.

Vroeger gebruikten ze hier voor studenten ook wel 10-maanden contracten, maar dat doet men nu niet meer. Veel studenten zitten in de zomer ook wel eens op hun kamer.
Ik zit ook op kot en ga er deze zomer practisch constant blijven (stage). Maar ook vorig jaar vond ik het heel handig om een kamer te hebben in de zomer (vooral dan voor feestjes zonder bemoeizuchtigen of vervelende buren in de buurt :D ).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 17:44

Nou ja, wie niet waagt wie niet wint, dus heb het toch maar gevraagd. :P Nou is mijn beheerder ook gewoon student van mijn leeftijd die officieel ook in dat huis woont en hij is nogal laks met geld dus best kans dat 'ie niet meteen nee zegt. Een paar andere huisgenootjes blijven inderdaad wel in de zomervakantie.

Onderverhuur wil ik niet omdat ik geen zin heb om mijn hele kamer te ontdoen van mijn spullen. Zo hoog is de huur nou ook weer niet. :P