Te hard gereden in Duitsland, rijbewijs kwijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Te hard gereden in Duitsland, rijbewijs kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:09

Mijn vriend was gisteren voor zijn werk in Duitsland en is geflitst. Hij reed maar liefst 57 km te hard op de snelweg :o Voor zover ik kan vinden op internet valt de boete nog wel mee maar hij kan ook zijn rijbewijs kwijt zijn? Weet iemand hoe dit zit want van die duitse sites wordt ik niet veel wijzer, ben niet zo goed in duits :D

Storm

Re: Te hard gereden in Duitsland, rijbewijs kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:10

Ik hoop het niet, in Nederland je kan alleen je rijbewijs kwijtraken als je op heterdaad betrapt word en van de weg gehaald word, hopelijk is dat in Duitsland ook zo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:10

Je rijbewijs wordt alleen afgenomen als je staande bent gehouden. Ik zou alvast gaan sparen voor een hele dikke boete, want daarin zijn de duitsers erg goed!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:11

Hmm, hoge boetes ben ik nog niet tegengekomen op de diverse sites.....
Maar wel een rij ontzegging van 1-3 maanden maar weet het niet zeker..... Iemand hier ervaring mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:12

Rijbewijs kunnen ze inderdaad alleen innemen als ze kunnen bewijzen dat jij op dat moment in die auto zat en dat is dus alleen bij een aanhouding.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:13

In duitsland wordt er een mooie foto van je gemaakt dus daar is mijn vriend wel aan te herkennen helaas.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:14

In duitsland werken ze ook met punten bij de boetes, let daar dus goed op!
Mocht je in een bepaalde regio zoveel punten hebben dan ben je daar idd je rijbevoegdheid voor een tijd kwijt..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:16

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:18

Bedankt voor de link :-)
Nu nog uitvinden of er ook een rij ontzegging aan vast zit.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:24

Dat hebben we al gezegd. NEE, want je vriend is niet staande gehouden. Hierdoor heeft hij alleen een boete en is dus geen rijbewijs kwijt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:28

Maar hij staat wel op de foto dus hij zal nu een verzoek thuis krijgen om aan te geven wie de chauffeur was. Tja, dan moeten we het maar gewoon afwachten.....
Ik ben er inmiddels wel achter dat je 'vroeger' bij snelheidsovertredingen rijontzegging kon krijgen die alleen voor duitsland gold.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:37

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:41

... Zoekt door of het voor flitsen of staande houden geldt!....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:42

Het rijbewijs kunnen ze met flitsen niet afpakken.
Je kan wel een rijontzegging krijgen.
Als je bv een maand ontzegging krijgt, mag je een maand niet in Duitsland rijden.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:45

Met drie punten ben je je rijbewijs nog niet kwijt hoor!
Alles wordt geregistreerd in Flensburg en pas bij zeven punten volgt er een rij ontzegging.

Boetes zijn hier over het algemeen veel lager dan in Nederland.
Al zijn ze net, met ingang van 1 april j.l. wel verhoogd.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:48

Brainless schreef:
Het rijbewijs kunnen ze met flitsen niet afpakken.
Je kan wel een rijontzegging krijgen.
Als je bv een maand ontzegging krijgt, mag je een maand niet in Duitsland rijden.

Dat scheelt alweer *D
Ik had al wel gevonden dat de boetes verhoogd zijn maar als de rij ontzegging nog steeds alleen maar voor duitsland geldt en niet voor de hele EU dan is er nog hoop..... ( voor zn werk als storingsmonteur moet hij veel km maken, in nederland , belgie en duitsland )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:49

@kaotictjinta
Dat bedoelde ik ook; dat ze het rijbewijs niet in kunnen nemen.
Hoeveel punten je mag hebben weet ik niet, maar wel dat als je een rijontzegging krijgt, je die periode niet in Duitsland mag rijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:52

Handig, iemand die in duitsland woont! Mijn duits reikt maar tot een bepaald punt.... In NL rijd ik standaard te hard, maar in duitsland hou ik mij wel aan de snelheid zodra deze is aangegeven. Anders rij ik ook gewoon 'te hard', ofwel harder dan 130. Zal maar niet zeggen hoe hard

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:55

Ach Mo je bent niet de enige hoor die te hard rijdt! En VOORAL in duitsland! Maar ook hier hoor! ;-)

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:01

Het kan wel zijn als de foto duidelijk genoeg is dat hij voor een bepaalde tijd een rijverbod heeft in duitsland. Niet z'n rijbewijs kwijt, maar hij mag er ook niet meer rijden voorlopig. Zelf geen ervaring mee. Wacht op het moment ook nog op 2 duitse bekeuringen :=
1 van 20 en 1 van 30 km te hard in een dorp :o

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:41

Het Nederlandse rijbewijs is eigendom van de Nederlandse staat, en kan volgens mij daarom niet door Duitsland worden ingenomen. Das ook de reden waarom ze in Nederland geen rijbewijzen van dronken Polen kunnen innemen.... :o

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:45

Oooooooooh maar wij zijn al wel 3x door een flitser geflitst waar er een maximum snelheid gereden mocht worden van 100km/u en waar wij 60km/u te hard op uit kwamen, we hebben enkel alleen die keren aardige boete aan onze broek gekregen...

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 05:44

lieke2 schreef:
Het Nederlandse rijbewijs is eigendom van de Nederlandse staat, en kan volgens mij daarom niet door Duitsland worden ingenomen. Das ook de reden waarom ze in Nederland geen rijbewijzen van dronken Polen kunnen innemen.... :o

Nederlands rijbewijs kan wel ingenomen worden in een ander land, laatst nog bij mijn stiefbroer gebeurd.

En op wegmisbruikers zag ik Nederlandse agenten een hoop buitenlandse rijbewijzen innemen, dus het kan wel degelijk.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:50

Kieffer schreef:
lieke2 schreef:

Nederlands rijbewijs kan wel ingenomen worden in een ander land, laatst nog bij mijn stiefbroer gebeurd.

En op wegmisbruikers zag ik Nederlandse agenten een hoop buitenlandse rijbewijzen innemen, dus het kan wel degelijk.

Maar bij wegmisbruikers werd idd gezegt dat ze de rijbewijzen van o.a 'die dronken polen' niet ingenomen konden worden omdat ze geen eigendom van de staat zijn..

Ontopic,
ze mogen je rijbewijs alleen in nemen als je staande gehouden word.. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:21

laatst namen ze bij wegmisbruikers nog een rijbewijs in van een fransman.. dus van een buitenlandse rijbewijs innemen, dat is gewoon mogelijk. Neem aan dat dat gewoon EU afspraken zijn.