Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:Hoe vaak en/of hoe lang mag mijn baas mij op een tijdelijk contract laten werken?
De wet stelt grenzen aan het aantal keren dat uw werkgever uw tijdelijke arbeidscontract kan verlengen én aan de tijd dat u op elkaar opvolgende contracten werkt:
Maximaal 2 verlengingen. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag maximaal 2 x worden verlengd. Het maakt niet uit of er sprake is van stilzwijgende of van uitdrukkelijke voortzetting. Komt het tot een 3e verlenging en dus een 4e arbeidscontract? Dan mag dit alleen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn. Deze gaat in op de eerste dag na het aflopen van het 3e contract. Een voorbeeldje: u werkt ergens op een arbeidsovereenkomst voor 3 maanden, die al 2 keer is verlengd met steeds 3 maanden. Dat betekent dat u met ingang van de eerste dag van maand 10 in vaste dienst bent.
Maximaal 3 jaar. Werkt u op 2 of 3 elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bij dezelfde baas? Dan wordt uw arbeidscontract na 3 jaar (36 maanden) automatisch ('van rechtswege') omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dit gebeurt dus bijvoorbeeld als u een arbeidsovereenkomst voor 2 jaar heeft, die op dezelfde voorwaarden wordt verlengd. Per dag 1 van het 4e jaar bent u in vaste dienst.
Kunnen er andere bepalingen staan in de cao voor mijn branche?
Ja, uw cao kan afwijkende bepalingen bevatten. Er kan bijvoorbeeld een maximum gesteld zijn aan de contractduur of een ander maximum zijn afgesproken voor het aantal verlengingen. Deze zijn dan op u van toepassing, ongeacht wat er in de wet is geregeld. Kijk dus altijd in uw cao als u wilt weten wat voor u geldt.
Hoe zit 't als er een tussenpauze zit tussen twee tijdelijke arbeidscontracten?
Bij de vraag hoeveel maal een tijdelijk arbeidscontract is verlengd worden onderbrekingen van 3 maanden of minder tussen contractperiodes door meegeteld alsof daarin was gewerkt. Heeft de onderbreking langer dan 3 maanden geduurd, dan wordt opnieuw begonnen met tellen. Een voorbeeldje: iemand werkt 1 jaar bij dezelfde baas op 2 achtereenvolgende arbeidsovereenkomsten voor 6 maanden. Hij gaat er 2 maanden tussenuit en keert dan weer terug op een contract voor nogmaals 6 maanden. Als dit opnieuw wordt verlengd, is het automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geworden.