Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foutboel

Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:19

Allereerst wil ik even aangeven dat dit een schaduwaccount is, eventuele namen/plaatsen zijn gefingeerd. Als ik het even kan voorkomen komt niemand te weten over wie dit gaat om zowel mijn familie als mijzelf te beschermen.

Ik wil dit verhaal graag even van me afschrijven, het is het zoveelste poedersuiker wat er in korte tijd gebeurd en ik zit ermee. Daarnaast zou ik het ontzettend fijn vinden als er mensen zijn die een zelfde ervaring hebben gehad, mij (en daarmee mijn familie) tips of eventueel adressen kunnen geven om dit probleem de kop in te drukken en als het even kan mijn broertje vooruit te helpen.

Ok. Daar gaan we.
Mijn broertje is een twintigjarige blaag zoals er wel meer bestaan, ik noem hem even Erik. Jongste in het gezin en enige zoon, heeft vaak de lachers op zijn hand, woont als laatste thuis (ik ben er ook regelmatig) en kan zo ongeveer alles flikken. Hij heeft verder nooit problemen, behalve dat hij aartslui is, altijd computerspelletjes speelt en mijn ouders grijze haren bezorgt met zijn schoolwerk. Hij heeft altijd op zijn sloffen zijn atheneum gedaan, is een keer blijven zitten en is nu een beetje kansloos aan een HBO studie begonnen waarvoor hij veeeeeeeel te weinig punten heeft om het eerste jaar te halen. Gelukkig voor hem mag hij twee jaar over het eerste jaar doen, dus as usual moddert hij lekker door.

Ik weet dat hij regelmatig (voor zover ik weet alleen in de weekenden en niet ieder weekend) blowt en waarschuw hem voor de gevaren, maar het is wel bespreekbaar tussen ons.

Een paar dagen terug spraken mijn zwager en ik het vermoeden uit dat hij verslaafd is aan computerspelletjes (hij zit altijd achter de computer en als hij dat niet doet, zit hij op zijn Ipod spelletjes te spelen terwijl hij tv kijkt...)
Een dag daarna hebben mijn ouders ontdekt dat hij een zakje met 50 XTC pillen in zijn rugzak had zitten.

Erik vertelde dat hij die pillen in een uitgaansgelegenheid heeft gekocht van een jongen, die een “niet-goed-geld-terug” garantie beloofde. De pillen kostten 1 euro/stuk en hij was van plan ze voor 5 door te verkopen… Gelukkig heeft hij wel een beetje hersens dus heeft hij de pillen gratis laten testen door een of ander instituut in Haarlem. De pillen bleken natuurlijk nep. Nu zegt hij al drie maanden met die pillen in zijn tas rond te lopen omdat hij zijn geld terug wil van die jongen.

Mijn ouders zijn woest, maar ik ben nog veel woester. Mijn eerste reactie: Je gooit hem toch wel het huis uit mag ik hopen!! (ik ben gek op mijn broertje). De k***zak heeft niet alleen zichzelf in gevaar gebracht, maar ons hele gezin. Hij past regelmatig op zijn kleine neefje, wat als die in zijn tas had lopen rommelen?! Hoe haalt hij het in zijn hoofd om die troep mee naar huis te nemen en zich in te laten met dat soort schoften. Het ergste is nog dat hij het allemaal bagatelliseert. XTC is minder schadelijk dan alcohol, de jongen waar hij de pillen van kocht is gewoon maar een student, geen onderwereldfiguur etc. etc.

Mijn ouders zijn in mijn ogen veel te mild en hebben rustig een gesprek met hem gevoerd, ik heb hem verrot gescholden en ben hem bijna aangevlogen, ik trilde van woede. Wat een enorm leeghoofd! Die denkt zeker dat hij die 1% is die wel geld kan verdienen en niet in de oliebol terechtkomt. Wat een idioot.

Ik negeer hem nu compleet, ik kan hem echt even niet aankijken. Mijn ouders gaan met hem in gesprek over van alles (wat wil hij met zijn leven, hoe gaat hij school aanpakken, kan hij niet beter gaan werken/reizen, etc etc). Ik hoor dat aan en moet zeggen dat hij wel beter reageert dan voorheen. (deze gesprekken werden voor dit incident zo ongeveer wekelijks gevoerd, waarbij mijn ouders veel spraken en Erik weinig zei) Hij denkt serieus mee en lijkt geschrokken te zijn van het hele gebeuren.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat hij ook echt geschrokken is en dat dit een eenmalig iets is wat hij hopelijk nooit meer doet. Het probleem is, dat ik een beetje bang ben dat hij misschien zelf wel aan de drugs is of heeft gezeten, hoe komt hij anders in aanraking met zo’n jongen die hem die pillen heeft gegeven. En hoe kun je zo’n joch ooit weer vertrouwen nadat hij zoiets heeft geflikt. Hij praat nu wel leuk met mijn ouders, maar als je het over de drugs heb, dan bagatelliseert hij het nog steeds. Hierdoor krijg ik de indruk dat hij gewoon een beetje aan het meelullen is om er vanaf te komen, maar diep in zijn hart nog steeds niet onder de indruk is.

Het liefst zou ik hem een ongenadige schop onder zijn kont geven, als het even kan fysiek, maar ja dat is ook niet de oplossing. Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij zich zo het leplazarus schrikt dat hij zich wel twee keer bedenkt om ooit nog zoiets in zijn hoofd te halen? Mijn ouders willen hem laten praten met een psycholoog, maar volgens mij is dat alleen goed als hij zelf wil veranderen. In mijn ogen kan hij beter eens een tijdje met een dakloze mee ofzo die stuk is gegaan aan de drugs. Of eens praten met een “ervaringsdeskundige” (en dan liefst een met slechte ervaringen ). Door al dat softe gepraat is hij over een week of vier alweer vergeten hoe ernstig dit is en wie weet wat er dan gebeurd.

En wat zijn de signalen dat er meer aan de hand is dan dit eenmalige akkefietje? Zijn er dingen waar we extra op moeten letten? Ik google me suf, maar kan er maar weinig over vinden. Mijn moeder heeft al wel Moedige Moeders uit Volendam gemaild hierover, ik hoop dat we daar wat aan hebben.

Pfff en nu ga ik mn ogen even uit mn kop janken.

Olle

Re: Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:24

jeetje wat een verhaal meid :(:)
Hopenlijk doen je ouders er verder iets mee, want wat je broer doet is strafbaar.
Vooral erg dat hij het zelf niet inziet wat hij doet.
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:26

Jullie zouden hem kunnen aangeven, maarja dat is moeilijk om met je eigen kind/ broer te doen.

Verder wat je zegt dat klopt: Een psycholoog heeft pas zin als iemand daar zélf achter staat.

Pff.. lastig.. ik denk nog even verder..

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:28

Hij is niet strafbaar want de pillen zijn nep en jullie weten niet zeker of hij ook daadwerkelijk dealt.

Verder vind ik dat jij als zus niet de aangewezen persoon bent om hem op zijn plaats te zetten o.i.d. Dat moeten je ouders doen. Verder vind ik dit verhaal erg vervelend om te horen maar eigenlijk niet erg schokkend, je moest eens weten hoe vaak dit gebeurt en hoeveel jongeren drugs gebruiken. Dat praat het natuurlijk niet goed maar heb je er wel eens aan gedacht dat hij gewoon de waarheid spreekt? In dat geval heeft hij zijn lesje wellicht al geleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:28

Ik snap dat het heel heftig is wat er is gebeurd, maar ik erger me dood aan de manier waarop jij hier tegenover staat en de uitspraken die je doet. Je bent zijn moeder niet....Dit is aan je ouders om dit op te lossen, niet aan jou.

Iemand is niet gelijk een junk als ie een keer een pilletje slikt. Iemand is niet gelijk een dealer als hij dacht een keer wat geld te kunnen verdienen.

Ik vind echt dat je overdrijft. Het doet mij er aan denken dat je nu eindelijk een reden hebt voor vergelding. Het komt op me over als een 'eindelijk een reden om mijn ouders te bewijzen wat een etter het is'. Nogmaals, hartstikke heftig, maar laat dit lekker aan je ouders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:29

Denise_84 schreef:
Hij is niet strafbaar want de pillen zijn nep en jullie weten niet zeker of hij ook daadwerkelijk dealt.

Verder vind ik dat jij als zus niet de aangewezen persoon bent om hem op zijn plaats te zetten o.i.d. Dat moeten je ouders doen. Verder vind ik dit verhaal erg vervelend om te horen maar eigenlijk niet erg schokkend, je moest eens weten hoe vaak dit gebeurt en hoeveel jongeren drugs gebruiken. Dat praat het natuurlijk niet goed maar heb je er wel eens aan gedacht dat hij gewoon de waarheid spreekt? In dat geval heeft hij zijn lesje wellicht al geleerd?

Het begint altijd ergens hè.. ik vind dit wél schokkend. Als hij hiermee weg komt, wordt het steeds makkelijker om verder te gaan.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:30

Liek_ schreef:
Ik snap dat het heel heftig is wat er is gebeurd, maar ik erger me dood aan de manier waarop jij hier tegenover staat en de uitspraken die je doet. Je bent zijn moeder niet....Dit is aan je ouders om dit op te lossen, niet aan jou.

Iemand is niet gelijk een junk als ie een keer een pilletje slikt. Iemand is niet gelijk een dealer als hij dacht een keer wat geld te kunnen verdienen.

Ik vind echt dat je overdrijft. Het doet mij er aan denken dat je nu eindelijk een reden hebt voor vergelding. Het komt op me over als een 'eindelijk een reden om mijn ouders te bewijzen wat een etter het is'. Nogmaals, hartstikke heftig, maar laat dit lekker aan je ouders over.

Ik wilde het niet zeggen maar eerlijk gezegd was dit wel precies hetgeen dat ik dacht. Ik heb het alleen nog erg genuanceerd gebracht.

Je komt erg jaloers over.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:31

Zou je niet eens naar zo'n opvang kunnen bellen voor meer info. Die kunnen jou best wel vertellen waar je op moet letten bij zo'n situatie!

Ik wens je een heel hoop sterkte meis!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:31

tja, maar aangeven voor wat?
Die jongen heeft als ik het goed begrijp 50 smarties in zijn tas gehad.
Meer dan fout natuurlijk dat híj in de veronderstelling was dat het XTC was, en nóg fouter dat hij er geld mee wilde gaan verdienen!!
Heeft hij inmiddels al andere stappen ondernomen op opnieuw een poging tot verkoop te doen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:33

Ik ben het met bovenstaande reactie van Denise_84 eens.

Tuurlijk schrik je je rot als je pillen ontdekt in de tas van je broertje, zou ik in jou situatie ook hebben gedaan.
Maar jij bent zijn zus, niet zijn ouder, dus ik denk dat jij je beter beetje op de achtergrond kunt houden.

En wat betreft 'dealen' denk dat, dat ook niet helemaal terecht is. Daar die pillen nep zijn.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:33

Juul schreef:
Denise_84 schreef:

Het begint altijd ergens hè.. ik vind dit wél schokkend. Als hij hiermee weg komt, wordt het steeds makkelijker om verder te gaan.

Wat is er dan schokkend? Ze weten niet of hij zelf gebruikt, ze weten niet of hij dealt, hij heeft 50 smarties in zijn tas? Als je een pilletje slikt ben je echt niet direct verslaafd hoor! Hoe bedoel je dat het makkelijker is om verder te gaan? Gebruiken? Dealen? Wees blij dat zijn ouders het nu hebben ontdekt en hopelijk op de situatie kunnen anticiperen. Dit is echter niet de zaak van de zus! Zoiets werkt meestal alleen maar averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:35

marleen_88 schreef:

Tuurlijk schrik je je rot als je pillen ontdekt in de tas van je broertje, zou ik in jou situatie ook hebben gedaan.
Maar jij bent zijn zus, niet zijn ouder, dus ik denk dat jij je beter beetje op de achtergrond kunt houden.

En wat betreft 'dealen' denk dat, dat ook niet helemaal terecht is. Daar die pillen nep zijn.

Ik vind het goed dat ze zich ermee bemoeid. Als haar ouders zo mild zijn.. ze vraagt hier om tips hoe ze hem kan helpen..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:35

Ik had deze zin verkeerd gequote, nogmaals was niet mijn bedoeling.
Ben niet zo goed in quoten :+
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 03-06-09 12:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:36

Nikki_L schreef:
Die jongen heeft als ik het goed begrijp 50 smarties in zijn tas gehad. _O-

Joh nee hier heeft ze wat aan. Laat mensen ff in hun waarde zeg. Ze heeft het er duidelijk moeilijk mee.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:37

Juul schreef:
marleen_88 schreef:

Ik vind het goed dat ze zich ermee bemoeid. Als haar ouders zo mild zijn.. ze vraagt hier om tips hoe ze hem kan helpen..

Tuurlijk bemoei je je als zus met je broertje, maar met zijn opvoeding moet zij zich niet bemoeien. Dat is de zaak van de ouders en niet van haar.

Een tip, je kunt jongerenbureau's bellen en daar je vraag neerleggen wat je ermee zou kunnen doen, meer zou ik ook niet weten.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 03-06-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Nikki, zo lachwekkend bedoelde ik het helemaal niet... Ik bedoelde ermee te zeggen dat het net zo goed 50 smarties hádden kunnen zijn, qua samenstelling en werking. De gedachtengang van het broertje van de TS erachter is hetgene wat zo fout is aan dit verhaal....

Fury08

Juul reageer ff lekker normaal zeg! Ik heb hem verkeerd gequote hoor! Jezus

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:38

Ik zat ook te denke aan dat hij met mensen moet praten die daardoor hun leven en alles zijn kwijtgeraakt.
Laat hem zien wat drugs met iemand kan doen ipv vertellen wat
te vertellen wat er kan gebeuren als hij ermee doorgaat.
Kun je geen contact opnemen met de ggd of misschien de leger des heils. Klinkt raar, ik heb er stage gelopen op de P&O en ook een dag rond gelopen bij verschillende werkzaamheden van de LDH en vooral de nachtopvang en de mensen die daar zijn maken veel indruk.
Sterkte!

En het gaat er imo niet om dat het nu smarties blijken te zijn maar de insteek van haar broer. Ik kan me ook voorstellen dat zij ook wilt helpen met dit probleem wat groot kan worden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-06-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:38

Laten we hier met respect blijven reageren. Bedankt voor de medewerking :)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:39

Liezel1 schreef:
Nikki, zo lachwekkend bedoelde ik het helemaal niet... Ik bedoelde ermee te zeggen dat het net zo goed 50 smarties hádden kunnen zijn, qua samenstelling en werking. De gedachtengang van het broertje van de TS erachter is hetgene wat zo fout is aan dit verhaal....

Ja ik snap je, maar gewoon hoe je erop komt zo'n uitspraak, daar moest ik om lachen.

Ik vind het heel erg voor TS en haar familie, dat heb ik in mijn eerdere reactie ook tegen haar gezegt. Dus bedoel het totaal niét banketstaaf, maar ik was zelf nooit op zo'n uitspraak gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:39

marleen_88 schreef:
[naam] schreef:

Tuurlijk bemoei je je als zus met je broertje, maar met zijn opvoeding moet zij zich niet bemoeien. Dat is de zaak van de ouders en niet van haar.

Ze bemoeid zich niet met zijn opvoeding. Ze vraagt hier om tips. De jongen is 20 dus staat in principe ook los van zijn ouders. Die hebben technisch gezien nu net zoveel te zeggen als de TS. Als het een vriend van de TS betrof zou er hier opeens heel anders gereageerd worden denk ik.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:40

C_arola schreef:
Ik zat ook te denke aan dat hij met mensen moet praten die daardoor hun leven en alles zijn kwijtgeraakt.
Laat hem zien wat drugs met iemand kan doen ipv vertellen wat
te vertellen wat er kan gebeuren als hij ermee doorgaat.
Kun je geen contact opnemen met de ggd of misschien de leger des heils. Klinkt raar, ik heb er stage gelopen op de P&O en ook een dag rond gelopen bij verschillende werkzaamheden van de LDH en vooral de nachtopvang en de mensen die daar zijn maken veel indruk.
Sterkte!

Ik denk inderdaad dat dit een hele goede is. Laat hem een week meelopen bij zo'n stichting van mensen die aan de drugs zitten of hebben gezeten. Ik denk idd dat die dan met eigen ogen kan zien wat er met je gebeurt, en daar schrikt die denk ik wel van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:41

wat ik aan dit hele verhaal niet snap is dat er een gigantisch probleem word gemaakt van het feit dat meneer 50 pillen heeft willen doorverkopen en daar zelf mee is opgelicht.
maar dat hij blowt daar word niks over gezegd???

blowen is en blijft echt veel en veel erger en verslavender dan xtc.
dus geef hem uit naam van jezelf als zus een giga schop onder zijn hol omdat hij blowt en de rest moet je inderdaad aan de ouders overlaten.

je mag kwaad zijn op je broetje en terecht,maar wees er wel voor hem,.praat met hem en luister naar hem.
verder kun je niks doen,hij moet zelf tot inzicht komen dan door het blowen hij erg afvlakt in zijn gevoel en weinig dingen meer interresant blijven

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:43

Het gaat om de insteek, nu bleken het geen xtcpillen te zijn maar snoep bv, de volgende keer is het dat wel en dan komt hij in de echte handel terecht. Ook paste hij op zijn jonge neefje en lagen te pillen in zijn tas, dat kind kon dus ook bij de pillen komen en het opeten omdat het in het kinds ogen snoep is daar gaat het mij en waarschijnlijk de zus ook om.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:44

Denise_84 schreef:

Idd je maakt van een mug een olifant! Erg voor je maar dit gebeurt zoveel.
Daarbij is het aan je ouders niet aan jou en negeren/afwijzen helpt al helemaal niets zo push je iemand alleen maar verder weg.

Ik heb heel veel ervaring....en geloof me met 1 op de 100 gaat het verkeerde pad op de rest komt via een zijspoor weer goed terecht ;-)
Meestal heeft het gewoon te maken met meelopen/meedoen met verkeerde vrienden.

En zoals gezegd van (soft)drugs raak je nog niet in de goot, daar is wel meer voor nodig en de meeste mensen zetten deze stap echt niet!