Studiekeuze hulp nodig NU!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Studiekeuze hulp nodig NU!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:08

Okee ik sta op het punt om een vervolgstudie te gaan doen.
Nu zit ik met een probleem en wel het volgende!
HBO Technische bedrijfskunde deeltijd moet hem worden (ik heb al 2 diploma's en ik werk al)

Ik twijfel dus tussen HVA en InHolland.
Nu hoor ik heel erg veel negatieve berichten over InHolland maar dat is wel heel erg dichtbij de deur.
Ik zou dus van jullie willen weten of iemand misschien een aantal
positieve en negatieve dingen van deze 2 scholen op zouden kunnen noemen.

Alvast bedankt meiden :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:12

HvA, Ik heb mijn studie bij inholland gedaan en ik kan niet anders zeggen: Wat een verschrikkelijke instelling :(

De HvA heeft natuurlijk ook zijn negatieve punten, maar Inholland spant de kroon. Ik heb zowel in Haarlem als Delft bij Inholland gestudeerd. Helaas was er geen andere instelling die mijn opleiding aanbood.

Axel_Valerie

Re: Studiekeuze hulp nodig NU!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:32

Ja ik had dat dus ook gehoord dat er heel veel dingen slecht zijn geregeld endergelijke..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:33

Ik heb geen ervaring met InHolland, maar wel met de HvA. Ik doe Nieuws en Media aan het MIM/MIC van de HvA.

Positieve punten:
- Intranet en BSCW (online ruimte waar studenten en docenten bestanden kunnen plaatsen binnen hun eigen mappen) werken goed.
- Goede studiebegeleiding (eigelijk te goed, want ik vind dat we echt veel te veel voor SLB moeten doen.)

Over docenten en lesstof kan ik denk weinig zeggen, aangezien ik een andere opleiding doe. Ik ben over het algemeen tevreden met de docenten en lesstof. Ik ben niet helemaal tevreden met alle modules en de opleiding is soms niet helemaal wat ik verwacht had, maar mijn opleiding bestaat ook nog niet zo lang. Ik heb geen spijt van mijn keuze voor de HvA in ieder geval. (Andere optie was voor mij de School van de Journalistiek in Utrecht geweest.)

Negatieve punten:
- Hele slechte roostermakers!!!! Niet te geloven. Zelfs mijn rommelige middelbare school deed het beter. Veel tussen uren, roosters die gewoon weg niet kloppen. De dag van te voren moet je altijd nog je rooster checken, want het kan veranderd zijn. Echt vreselijk. Nu ligt dit waarschijnlijk ook wel weer aan het instituut. Nu met mijn minor (zelfde instituut overigens) heb ik er een stuk minder last van.

Dat zijn de punten die mij nu te binnen schieten. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes met je keuze!

Edit:
Ohja, cijfers moet je soms wel lang op wachten, maar ik geloof dat je officieel het binnen 4 weken moet weten ofzo. Cijfers verschijnen dan netjes online in je eigen overzicht.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 03-06-09 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:34

Kijk met het rooster is het voor mij ook heel anders (ik doe deeltijd) maar die positieve punten die jij nu op noem zijn de dingen die ik dus zoek! En ik hoor dus dat je op InHolland gewoon een groot gebrek hebt aan die 2 punten.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:36

Ik zit zelf op inholland. Zat ook met hetzelfde probleem als jij. Hva of inholland. Ik doe dan verpleegkunde. Inholland was dichterbij. Ik heb tegen mezelf gezegt: we gaan een jaar inholland proberen (aangezien ik ook de negatieve verhalen had gehoord) en als het niets is kan ik altijd overstappen.

Nou zit ik aan het einde van me 2 jaar bij inholland. En ik ben heel tevreden over ze. Heb nooit gezeik met ze gehad!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:38

Ja idd, deeltijd zal het weer totaal anders zijn.

Ik hoor ook altijd slechte verhalen over InHolland. HvA heeft volgens mij de zaken wel wat beter op orde.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:39

Ja en vooral met deeltijd vind ik dat dus belangrijk omdat je er dan al niet zoveel bent en minder tijd hebt om achter dingen aan te gaan. Ik werk namelijk ook gewoon.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:40

Ik zit op Inholland Haarlem, kan niet anders zeggen dat elke school een puinhoop is :+

Ik vind InHolland Haarlem een prettige school, docenten kennen hun leerlingen, docenten zijn goed te bereiken. Ook de roosters worden goed in elkaar gezet, toetsroosters zijn op tijd bekend enz.

Een minder punt is dat ze op Inholland erg sterk bezig zijn met competentie gericht leren. Je moet bepaalde vaardigheden kennen, geen kennis meer...
De SLB die raakt je na 2 jaar echt kwijt, daar hoef je niet meer aan te kloppen voor advies..

Succes met je beslissing!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:40

Heb er zelf geen ervaring mee maar mijn vriend heeft 4 jaar bij InHolland gestudeerd. Eerst in Haarlem en later in Delft.
Heeft Luchtvaarttechniek gedaan.

Is ook absoluut niet tevreden. Slechte begeleiding, afspraken niet nakomen ed. Er was zelfs geen speech voor hem voorbereid door zijn begeleider toen hij z'n diploma kreeg. Zo knullig.

Nu schijnt het wel per sectie te verschillen hoe de begeleiding is dus ik hoop dat er iemand reageerd die dezelfde richting doet als jij wil gaan doen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:50

Ja dat hoop ik dus ook.. Maar dat competentiegericht leren daar zit ik al helemaal in. Daar ben ik dus al mee bekent!
Niet dat ik dat fijn vind ofzo maar ik weet dus al wat het inhoudt.
Misschien iemand ervaring met de InHolland in Alkmaar?
Hoeft niet persé dezelfde opleiding als ik te zijn want ik heb heel veel algemene vakken...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:54

Axel_Valerie schreef:
Ja en vooral met deeltijd vind ik dat dus belangrijk omdat je er dan al niet zoveel bent en minder tijd hebt om achter dingen aan te gaan. Ik werk namelijk ook gewoon.

Begrijpelijk. Ben je naar de open dagen geweest? Heb je daar ook deeltijd leerlingen gesproken? Ben benieuwd wat het geluid daar was.

Rianne schreef:
Een minder punt is dat ze op Inholland erg sterk bezig zijn met competentie gericht leren. Je moet bepaalde vaardigheden kennen, geen kennis meer...

Goed punt.

De HvA werkt ook met competenties, maar ik moet zeggen dat ik me er niet super erg aan stoor. Ik heb hiervoor Grafisch Vormgeven gedaan op het Mediacollege Amsterdam en daar werkten we ook met competenties en ik heb die competenties daar werkelijk vervloekt. Ik baalde ook als een stekker dat de HvA er ook mee werkte, maar het is zoveel beter dan op mijn vorige opleiding! Ik heb er bijna geen last van. Ik vind af en toe ook dat er wat weinig gedaan wordt aan kennis, maar andere zullen dat denk ik niet vinden. Ook is het wel logisch dat wij (journalisten is opleiding) juist veel moeten schrijven, daar draait het allemaal om uiteindelijk.

Wel stoor ik mij aan het competentie gezeik bij SLB. Dan moet je voor de zoveelste keer op een rij zetten aan welke competenties je gewerkt hebt, aan welke je nog moet werken, waar je goed in bent... ZUCHT!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:57

Nogmaals het competentie gedoe maakt mij geen moer uit omdat ik dat al doe/heb gedaan :Y) ... Dus dat valt toch al niet meer te wissen :P (K*T competenties)

En de open dagen zijn 11 en 19 juni :D
Spannennnnd :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:57

@ Miepie

Ik heb Scheepsbouwkunde gedaan, dus ik heb dezelfde ellende meegemaakt als jouw vriend. Echter hoor ik ook van andere opleidingen (Civiele Techniek, P&A etc.) ook niet hele positieve verhalen.

Ik had ook het idee dat ik nog studeerde dat veel docenten die er wel voor wilden gaan en dingen wilden veranderen dit ook niet durfden / deden.

Bij mijn opleiding:

SLB: Volgens mij had mijn studie hier nog nooit van gehoord
Leraren die niet op komen dagen omdat ze te beroerd zijn om naar een andere vestiging te rijden
Meerdere keren bij tentamens geen docent of tentamens aanwezig
Te kleine lokalen
Te weinig computers en te weinig licensies van scheepsbouwprogramma's
Het antwoord van de opleiding: jullie hebben toch allemaal een laptop met illigale software? Waarom gebruiken jullie die niet :+

Ok positieve punten: leuke studievereniging en leuke engelse docente ;)

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:58

Ik studeer bij InHolland Rotterdam en ben er ontzettend tevreden over. Natuurlijk is niet alles perfect, maar er wordt wel geprobeert om een oplossing te vinden bijvoorbeeld wat betreft roosters.

Ik heb een aantal periodes college's gevolgd bij deeltijdstudenten en zij waren positief over de deeltijd opleiding. Het rooster zat prima in elkaar en doordat ze nauw contact hadden met de deeltijddocenten waren er weinig tot geen problemen. Alles was goed geregeld. Beter dan bij de voltijd opleidingen.

Het enige nadeel van InHolland is de cijferadministratie. Die wordt eens in de zoveel tijd aangepast en je werkelijk aantal behaalde EC's klopt dus vaak niet met de administratie.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:59

hahaha lekker ruk joh
Dat valt wel onder dezelfde richting als ik.. Dus ik zal eens extra opletten..

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:04

Knoffer schreef:
Ik heb geen ervaring met InHolland, maar wel met de HvA. Ik doe Nieuws en Media aan het MIM/MIC van de HvA.

Positieve punten:
- Intranet en BSCW (online ruimte waar studenten en docenten bestanden kunnen plaatsen binnen hun eigen mappen) werken goed.
- Goede studiebegeleiding (eigelijk te goed, want ik vind dat we echt veel te veel voor SLB moeten doen.)

Over docenten en lesstof kan ik denk weinig zeggen, aangezien ik een andere opleiding doe. Ik ben over het algemeen tevreden met de docenten en lesstof. Ik ben niet helemaal tevreden met alle modules en de opleiding is soms niet helemaal wat ik verwacht had, maar mijn opleiding bestaat ook nog niet zo lang. Ik heb geen spijt van mijn keuze voor de HvA in ieder geval. (Andere optie was voor mij de School van de Journalistiek in Utrecht geweest.)

Negatieve punten:
- Hele slechte roostermakers!!!! Niet te geloven. Zelfs mijn rommelige middelbare school deed het beter. Veel tussen uren, roosters die gewoon weg niet kloppen. De dag van te voren moet je altijd nog je rooster checken, want het kan veranderd zijn. Echt vreselijk. Nu ligt dit waarschijnlijk ook wel weer aan het instituut. Nu met mijn minor (zelfde instituut overigens) heb ik er een stuk minder last van.

Dat zijn de punten die mij nu te binnen schieten. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes met je keuze!

Edit:
Ohja, cijfers moet je soms wel lang op wachten, maar ik geloof dat je officieel het binnen 4 weken moet weten ofzo. Cijfers verschijnen dan netjes online in je eigen overzicht.

Ik heb ook geen ervaring met InHolland, zelf zit ik op de HvA, ik studeer IAM (zelfde gebouw als Knoffer :P)

De negatieve punten die ik tegen ben gekomen zitten meer in de docenten (sommige zijn niet even behulpzaam, af en toe vaag, veranderen om de week de opdracht :+). Met het rooster heb ik nooit zo veel problemen gehad eigenlijk. Heb wel eens een blok 14 tussenuren per week gehad, maar vaak valt er wel wat met de docent te regelen :)

Ik was vooral over het eerste jaar heel erg positief, ik zit nu in de tweede en merk dat ze je wat 'vrijer' laten (er wordt niet meer stap voor stap uitgelegd wat er gaat gebeuren, wanneer, waar en hoe), maar dat is op zich niet negatief.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:08

Okee dus veel vrijheid op HVA?

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:11

Ja ik vind van wel. Aan het begin van het vak krijg ik te horen wat de opdracht is en wanneer het af moet. Hoe ik het doe moet ik zelf maar weten :+ Soms zijn er presentatiemomenten tussendoor, dan moet je je voortgang laten zien, maar verder ben je vrij in het proces.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:12

Op inholland heb je ook veel vrijheid hoor. Dat hoort bij het competentiegericht onderwijs. Je hebt een tutor en die zegt niet het antwoord, maar die zeggen: heb je hier al eens gekeken, of heb je daar aan gedacht. Op het hbo wordt nu eenmaal veel zelfstandigheid verwacht van de studenten.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:14

Ik vind de "inhoud en kennis" op inholland nou ook niet zo geweldig, wel een voordeel dat je snel en gemakkelijk je diploma haalt.

denk dat je op de HVA beter je best moet doen ;)

Ik zou ook eens naar de doorleermoeglijkheden kijken, denk dat die op de HVA in swm de VU meer zijn dan InHolland...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:25

Ja maar als je je HBO hebt kun je toch gewoon naar de universiteit..?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:30

Rianne schreef:
Ik vind de "inhoud en kennis" op inholland nou ook niet zo geweldig, wel een voordeel dat je snel en gemakkelijk je diploma haalt.

denk dat je op de HVA beter je best moet doen ;)

dat zou wel een beetje raar zijn... oooow ik ga naar inholland want daar hoef je minder te leren! Inholland moet zich ook aan richtlijnen houden neem ik aan...

dus jij zegt nu eigenlijk dat ik makkelijker mijn diploma heb gehaald en een minder goede verpleegkundige zou zijn en dat ik met 2 vingers in me neus de opleiding heb hoeven doen...
sorry maar dat vind ik echt nergens op slaan!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:31

Ik eigenlijk ook niet echt.. misschien bedoelt ze dat ze wat controlerender zijn bij HVA?? beetje gek inderdaad.. En eem jij wilt natuurlijk gewoon dat ik bij jou op school kom :P

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:33

LZP -> STW