Incassobureau vraagt te veel kosten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Incassobureau vraagt te veel kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 13:40

Beetje vreemde titel maar ik kon niks beters bedenken.

He zit dus zo mijn vriend en ik hebben samen vrij veel schulden gehad.
Sinds 3 maanden hebben we er 5 volledig afbetaald en blijven er nog 2 over.
Ik het begin hebben we het helemaal verkeerd aangepakt waardoor sommige schulden veel hoger zijn geworden, hierover geen commentaar we hebben nu alles op orde en betalen maandelijk netjes af.

Nou was ik wat aan het bladeren en zag ik dat bij 1 schuld de hoofdsom in het begin 1195,- was, dat was maart 2005.
November 2005 was dat alweer 2125.88, in de tussentijd zijn maar 3 brieven verzonden die geen bijzonder inhoud hadden.
vervolgens een aantal maanden 50 euro per maand af betaald maar door het verlies van baan niet door kunnen zetten.
September 2007 was de schuld 1568.92 en dan juli 2008 nog geen jaar later is het ineens 2619.28 en Februari 2009 is het 3108.02.

De hoofdsom is dus meer dan verdubbelt terwijl er tussendoor bijna 600 van is afgelost.
Nou weet ik dat er rente gerekend wordt maar dan nog kom je niet uit op een bedrag dat zo veel hoger is.

zou ik hun kunnen vragen of hun bewijs hebben van de kosten en zijn er richtlijnen voor hoeveel ze mogen vragen voor bepaalde actie's.
Zo hebben ze 1 keer beslag laten leggen op mijn bankrekening die toendertijd leeg was (al een half jaar), dat zal vast iets gekost hebben en dat vind ik ook geen probleem maar dat was vast geen 1500 euro.
Ook in de brieven wordt niks verteld over welke kosten er bij komen en waarom, behalve dan de rente die in totaal ongeveer 500 euro is.

Wie kan mij hiermee helpen?
Ik ga dinsdag sowieso even bellen maar dan zou ik al wel meer willen weten over hoe het werkt.

Sylvia

Re: Incassobureau vraagt te veel kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:46

Je kunt allicht even bellen om te informeren hoe die schuld opgebouwd is, naar mijn weten kunnen ze je dat zo vertellen. Of ze sturen je door naar de eiser.

Maar vergis je niet in de kosten van incassobureau's, als je als bedrijf al 3,5 jaar een incassobureau op een zaak hebt zitten loopt dat echt keihard op...

Maar je hebt volgens mij iig gewoon recht op een overzichtje van de af- en opboekingen op een schuld :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:48

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 13:55

Dat ze kosten hebben snap ik zeker daar heb ik ook geen problemen mee.
We hebben het gewoon helemaal verkeerd aangepakt waardoor het zo uit de hand is gelopen.
Maar dat er zoveel bij is gekomen terwijl er ook nog een deel is betaald snap ik niet helemaal.
Maar dan vraag ik dinsdag gewoon of ze me een overzicht kunnen sturen want ik ben toch wel benieuwd waar dat allemaal vandaag komt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:56

Zou je mij (misschien per PB) willen vertellen wat de deurwaarder allemaal precies aan acties heeft ondernomen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:27

Rente (bij het incasso bureau waar ik werk) is 1 % per maand na vervaldatum. Dus hoe langer die periode wordt hoe hoger dat dus oploopt. na 2 jaar is dat dus 24 %. Echter komen daar ook nog 15 % (landelijk vastgesteld) incassokosten bij. het kan dus zomaar dat het na een paar jaar erg is opgelopen. Vaak kun je als je het in 1 X af kan betalen nog wel middelen in de kosten, maar dat hangt ook af van de opdrachtgever die de opdracht bij het incassobureau heeft neergelegd.

overigens kun je met deze schulden ook eens aankloppen bij de schuldsanering wellicht dat zij je verder kunnen helpen. sterkte....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:12

Schuldsanering is niet nodig met schuldsanering lossen we nog geen 100 euro per maand en hebben we na 3 jaar nog niks volledig afbetaald.
Ookal wordt de rest kwijtgescholden ik heb geen zin in dat gedoe.
We betalen nu ongeveer 300 euro per maand en zijn zo vrij snel van de schulden.
Helemaal omdat alles wat extra binnenkomt er ook heen gaat.