Aanrijding...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Aanrijding...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:31

Ik was vanochtend betrokken bij een aanrijding met een jonge fietser van 13 jaar oud.
De fietser in kwestie van een jongen van 13 jaar, komend uit een voorrangsweg. Ik heb hem totaal niet gezien, ik merkte hem pas op toen hij op mijn voorruit lag. Of hij nou achter de bosjes vandaan kwam, via de stoep reed of daadwerkelijk via de weg reed, is mij een raadsel, ik heb hem gewoon echt niet gezien... Volgens de politie valt dit onder een misdrijf. Het proces verhaal gaat afhangen van de ernst van het letsel bij de jongen. De vader van de jongen heeft mij net gebeld en gelukkig is het letsel beperkt tot een stijf been! Heeft iemand enig idee tot wat zo'n boete op kan lopen? En tot hoever zijn fietsers onder de 13 beschermd? Welke gevolgen gaat dit hebben?

Een collega van mij had het via via gehoord en belde me op met de mededeling dat ik uit moet kijken dat ik mijn rijbewijs niet kwijtraak, omdat ik een puntenrijbewijs heb. Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 4 jaar, dit was mijn eerste ongeluk, niet met opzet. Weten jullie in hoeverre mijn collega gelijk heeft?

Daarbij is mijn auto naar het politiebureau gebracht ,voor nader onderzoek van de TR. Weten jullie misschien hoelang hier overheen gaat?
De voorruit van de auto is naar binnen gebogen, met verbrijzelde stukjes glas in het zitgedeelte (en dan blikschade). Krijg ik de auto gerepareerd terug? Of in huidige toestand en moet ik daarna alsnog carglass laten komen?

Mijn ouders zitten in Amerika, ik wil hun niet teveel lastigvallen op hun vakantie, vandaar al deze vragen...
Ik hoop dat iemand me kan helpen...

Edit: Reacties al 'stom', 'hoe kan je' etc kunnen achterwege gelaten worden. Heb ik niets aan, heeft de jongen niets aan én geven geen antwoord op mijn vraag...

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:34

Ai wat vervelend. Ik zou het politieburo maar even bellen. Zij zullen al jouw vragen wel kunnen beantwoorden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:36

Ik zou dat met dat puntenrijbewijs na moeten vragen (kan straks onder het eten wel, mijn vader en broer zijn rij-instructeur), maar ik kan je wel al vertellen dat je de auto niet gerepareerd terug zult krijgen. Als je geluk hebt zijn zo zo vriendelijk geweest 'm even uit te zuigen, maar zelfs daar zou ik niet op rekenen... Dat is nl gewoon allemaal verzekeringswerk en niet de taak van de TR :)

Rijbewijs kwijtraken kan geloof ik alleen nadat je voorgekomen bent en als je voor moet komen is de kans vrij groot dat die jongen een aanklacht tegen je zal moeten indienen. Hij zal aangifte moeten doen voor de verzekering, maar als hij er verder niets mee doet denk ik dat dat allemaal wel los loopt...

Fijn dat de lichamelijke schade van die jongen meevalt. Hopelijk blijft het bij een stijf been en krijgt ie niet later alsnog klachten. En jij ook heel veel sterkte met de hele situatie, dat gaat jou ook niet in je koude kleren zitten... :(:)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:38

Als je echt een heel ernstige fout hebt gemaakt hadden ze je rijbewijs toch wel direct ingenomen omdat je over je 'punten' heen bent gegaan?

Volgens mij kan je hooguit 1 punt krijgen:
De verkeersdelicten die zorgen voor een punt aftrek zijn de volgende:

Citaat:
Algemeen gevaarzettend verkeersgedrag (artikel 5 Wegenverkeerswet);
- Dood of toebrengen van (zwaar) lichamelijk letsel (artikel 6 WVW)
- Bumperkleven ofwel onvoldoende afstand houden (artikel 19 RVV);
- Overschrijdingen van de maximumsnelheid (40 km/h te snel op autosnelwegen of 30 km/h te snel op andere wegen)
- Andere overtredingen van de verkeersregels als daarbij letsel of schade is ontstaan.

Voorwaarde voor invordering van het rijbewijs is dat de beginnende bestuurder in die vijf jaar drie van deze verkeersdelicten heeft begaan en daarvoor een bekeuring heeft betaald of door de strafrechter is veroordeeld.

Je kan dus volgens mij maar 1 punt krijgen en wellicht een boete vanwege het niet verlenen van voorrang.

Fijn dat het met de jongen mee valt :)

Alja

Re: Aanrijding...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:44

wat zul je geschrokken zijn zeg..
kan je verder niet helpen maar wens je toch sterkte :)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:47

Word dit als 'misdrijf' aangemerkt ? Tjee...alsof je het expres doet, 'k vind uit proportie getrokken !

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:49

freespirit schreef:
Word dit als 'misdrijf' aangemerkt ? Tjee...alsof je het expres doet, 'k vind uit proportie getrokken !

Door rood rijden is ook een misdrijf, net zoals geen voorrang verlenen. Beide even ernstig omdat je ernstige schade kan veroorzaken en je overtreedt de verkeersregels!

 mis·drij·ven -dreef, h -dreven verkeerd handelen, iets doen dat strafbaar is; misdoen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:50

Dank jullie voor de reacties dusver. Ik heb de politie al gebeld, maar het bureau waar mijn auto staat is tot dinsdag gesloten...

Ben inderdaad héél erg geschrokken. In stond zo te shaken, te trillen, te janken ed dat een toeschouwer me op een gegeven moment naar binnen heeft gesleurd en me heeft 'bevolen' om rustig te gaan zitten en een glas water leeg te drinken. Haar zoontje kende die jongen toevallig en heeft zijn ouders erbij gehaald...

De politie zei inderdaad al dat het onder een misdrijf viel, omdat er een slachtoffer was gevallen, maar de andere agenten behandelden me ook echt als een crimineel...? Ze vroegen of ik niet zat te bellen, fotograferen of iets anders... Na eerlijk antwoord wilden ze alsnog in mijn camera kijken of ik niet stiekum foto's had gemaakt (spiegelreflex, ik zou het knap vinden als ik het kon) en in mijn telefoon kijken bij de oproepen... Toen er een oproep stond bij de geschatte tijd van de aanrijding, wantrouwden ze meer weer gelijk. Ik vertelde dat ik terwijl ik uit de auto sprong, in de stress een vriendin had gebeld wat ik in godsnaam moest doen en dat de betreffende vriendin daar op de hoek zat en ze het maar na moesten vragen... Uiteindelijk kreeg ik geloof ik het voordeel van de twijfel... Ik snap ook wel dat het niet had moeten gebeuren en dat hij beschermd is enzo, maar vond hun reactie naar mij toe wel te erg voor het mooie.

Ben inderdaad heel erg blij dat het voor die jongen meevalt. Morgen ga ik langs om de papieren af te handelen en om een cadeautje + kaart te brengen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:52

@Yv_ : vervelend dat ze zo reageren (al is het wel begrijpbaar, er zijn genoeg gekke op straat die wel zitten te bellen etc.). Je schrikt inderdaad enorm.

Nogmaals fijn dat het meevalt en met je toet komt het ook goed!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:54

Marieke_K schreef:
freespirit schreef:

Door rood rijden is ook een misdrijf, net zoals geen voorrang verlenen. Beide even ernstig omdat je ernstige schade kan veroorzaken en je overtreedt de verkeersregels!

 mis·drij·ven -dreef, h -dreven verkeerd handelen, iets doen dat strafbaar is; misdoen

Tja, begrijp het wel, maar heb bij de term 'Misdrijf' altijd zo'n 'met voorbedachte rade'-gevoel.

Maarre, wat is dan trouwens het precieze verschil met een 'overtreding' ? Wel of geen slachtoffer ?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:59

Volgens mij is het een misdrijf als je het met opzet doet en een overtreding als je een fout maakt (even simpel gezegd).

Daarom vroegen ze denk ik ook zo door op de telefoon en camera, dan kan het een misdrijf zijn omdat je weet dat je de wet aan het overtreden bent. (Recht is nooit mijn sterkste vak geweest.. pin me dus niet vast op deze uitspraken :) )

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:06

Jouw definitie van misdrijf en overtreding klopt niet hoor. Het verschil zit 'm in de zwaarte van het feit. In het Nederlandse strafrecht is een misdrijf is een relatief zwaar strafbaar feit. Minder zware strafbare feiten heten een overtreding.

En ik vind het heus rot voor je dat de politie allemaal lastige vragen aan je stelde, maar niet echt verwonderlijk. Je hebt namelijk wel een kind aangereden. En natuurlijk doe je dat niet met opzet, maar het is wel gebeurt. En als je beter had opgelet was het waarschijnlijk niet gebeurt, dus niet zo gek dat de politie je stevig aan de tand heeft gevoeld wat er precies gebeurt is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:08

Vandaar dat ik altijd lage cijfers had voor recht :+

Maar wat is dan een zwaar strafbaar feit en wat niet?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:14

Yv_ schreef:
Krijg ik de auto gerepareerd terug? Of in huidige toestand en moet ik daarna alsnog carglass laten komen?

TR is de technische recherche en geen garagebedrijf :D
Je krijgt hem dus in de huidige toestand terug...
De TR gaat alleen kijken of de technische staat van je auto voldoende was, dus of je remmen werkten, je banden niet glad waren, enz...
Vinden zij gebreken aan je auto wordt dat meegenomen in het proces-verbaal en heeft het invloed op de hoogte van je boete.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 19:16

Ja Anoeska, dat snap ik. Ik weet ook heus wel dat ik fout zat, dit topic is ook niet bedoel om te laten zien hoe zielig ik of die jongen wel niet ben...

Maar aan de andere kant, hij reed ook zónder helm, zónder verlichting in een weggetje wat dichtbegroeid met bomen staat. Ik ben er eigenlijk redelijk zeker van dat hij niet op de weg reed, omdat ik wéét dat rechts en rechtdoor daar voorrang hebben en ik er altijd zachtjes rijd. Dus het verhaal van niet opletten of te weinig opletten gaat in dit geval even niet op... Maar omdat ik hem pas zag toen hij op mijn voorruit lag, neem ik maar even aan dat hij gewoon vanuit de weg kwam.

Ik snap ook zeker dat ze me moesten ondervragen, niet meer dan logisch ook. Maar een beetje meer vertrouwen in de medemens kan denk ik geen kwaad. En om me gelijk te behandelen als een crimineel, gaat me gewoon echt te ver. Als ik nou gedronken had, geen berouw had oid en het me allemaal niets interesseerde, had je van mij niets gehoord. Maar wanneer iemand staat te shaken en te janken van de schrik, mag je van mij aannemen dat het niet met opzet is gebeurd. Toch...?

Om maar even een ander voorbeeld te noemen: ik woon aan het strand, in de zomer spookt het hier van de dronken jongelui die weer op hun fietsjes (zonder verlichting en overige bescherming) op weg naar huis gaan. Ook als je zou aanrijden, ben je in overtreding. Na het gebeuren van vandaag, denk ik dat je dan ook een misdrijf begaat. Ondanks dat het waarschijnlijk de schuld zal zijn van de fietser, zal de automobilist bestraft worden...?

Okee, dank je Albert. Auto was naar mijn weten prima in orde, heeft afgelopen maand de APK nog doorgestaan.
Edit: heb je misschien ook enig idee op hoeveel ik moet rekenen met de bekeuring of is daar helemaal niets over te zeggen tot het onderzoek is afgerond?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:43

Jeetje, wat vervelend voor je! Ik snap dat je heel erg geschrokken bent. Ik hoop dat alles goed afloopt, zowel voor jou als voor de jongen.

Marieke_K schreef:
freespirit schreef:

Door rood rijden is geen misdrijf maar een overtreding trouwens. Zoek het maar op op Google.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:49

He bah, net een stuk getypt, is het weg.
Je bent iig aansprakelijk voor alle schade, omdat de jongen een beschermde weggebruiker is. Als jij een overtreding hebt begaan (of misdrijf) dan krijg je idd problemen met je punten. Maar ze zullen wel moeten bewijzen of jij een fout hebt gemaakt. Of er sprake is van opzet maakt niet uit, maar wel of er sprake is van schuld (of die jongen dan ook schuld heeft aan het ongeluk maakt niet uit).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 19:57

Okee, dank je.
Je mag maximaal 3 punten hebben (of aftrekken?) toch? Ik ben daar helemaal niet in thuis, ik heb nog nooit wat anders aan de hand gehad dan een boete voor te hard rijden...
Gaat er bij een dergerlijk misdrijf 1 punt vanaf of ligt dit aan de ernst van de aanrijding? Ik heb de fout gemaakt, dat is duidelijk. Waar de jongen ook vandaan fietste (weg of stoep), ik reed op een weg waar ik voorang moest verlenen.

Skippiedip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:05

Jeetje Yv,
ik heb hier zelf ook nooit mee te maken gehad,
wil je alleen even sterkte wensen :(:) , ben je al wat rustiger?(altijd balen als je ff niet bij je ouders terecht kan).

Gedane zaken nemen geen keer, dus zou maar dinsdag afwachten bij het politiebureau. Maar snap dat je veel vragen hebt op dit moment.
Je auto zal je terugkrijgen in de staat waarin ie is.. nieuwe ruit zal hoogstwaarschijnlijk wel via verzekering vergoed worden...
Was het je eigen auto of die van de zaak?

Succes met al het geregel.. Y;(
Annette

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:34

Ik heb een update, de politie belde me net.

Omdat er geen letsel bij de jongen is (godzijdank!!!!), krijg ik alleen een proces verbaal. Deze wordt gewoon opgestuurd, ik denk net zoals het werkt met andere boetes.
Over de punt(en) kon hij me niets vertellen, dit wordt dus afwachten. Omdat dit mijn eerste ongeval is sinds ik mijn rijbewijs heb, maak ik me daar niet zo heel druk over, omdat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat ik gelijk 3 punten heb (of eraf heb).

De auto kan ik dinsdag gewoon ophalen, het onderzoek is gestaakt, omdat er dus geen letsel is. De auto krijg ik inderdaad in deze staat terug, de rest moet ik met carglass en de verzering regelen. Hij vertelde me wel dat de auto er gewoon goed uitzag en dat hij ook niet had verwacht dat de TR rare dingen gevonden zou hebben.

Ik ga vanmiddag even langs bij de jongen en zijn vader om de papieren in orde te brengen en hem even wat te geven. En voor mijn eigen gevoel ga ik toch even vragen of hij nou op de weg fietse of op de stoep. Zuiver voor mijn gevoel, consequenties zijn er toch al, daar heb ik gewoon mee te doen.

Colleentje, dank je. Ik heb gisteravond laat uiteindelijk mijn ouders te pakken kunnen krijgen. Het telefoonnummer dat ze meehebben, werkt opeens niet, dus ze zijn erg moeilijk te bereiken. Ze schrokken zich natuurlijk een ongeluk, maar ze waren blij dat ik en de jongen er niets aan over hadden gehouden, behalve een rotgevoel en stress.
De auto is van mijn vader, staat wel op de zaak. Mijn vader heeft me eea uitgelegd over wie en wat ik moet bellen om het allemaal te regelen. Nu ik dat allemaal wat beter weet, gaat het ook wat beter in mijn koppie. Bah, wat een vervelende dag die ik nooit meer mee wil maken..!!

Skippiedip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:47

O, fijn dat je je ouders hebt gesproken. En dat je contact hebt gehad met de politie, is het weekend in elk geval iets minder stressvol.
Hoop dat je dinsdag nog meer duidelijkheid krijgt.. en sterkte bij je hernieuwde ontmoeting met het jongetje.
:wave:

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:13

Ik zou het je persoonlijk afraden om te vragen of hij op de weg fietste of op de stoep. Die vraag kan heel verkeerd vallen... Ik zou het er persoonlijk gewoon bij laten, wellicht krijg je zelf het verhaal nog (op eigen initiatief) te horen, misschien ook niet... Maar ik zou het niet vragen.

Iig fijn om te lezen dat het goed gaat met die jongen en dat je alles gewoon terug krijgt! En dat het met jou ook iets beter gaat... :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:23

Dat valt alles mee gelukkig. Ik ben het wel met Sylvia eens: zou het niet vragen. Het kan echt zo overkomen van 'ik wil de schuld niet op me nemen'...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:38

Idd niets vragen, je zou evt getuigen kunnen vragen over wat zij gezien hebben?

Ik wist helemaal niet dat het zo heftig werd aangepakt.
Ik reed vorig jaar ook een fietser aan, de fietser gaf mij geen voorrang, ik kwam gewoon van rechts, ze zag mij goed aankomen, en ik haar, ik reed dan ook heel zacht, ik keek links, rechts en toen ik links keek zat ze ineens op mijn motorkap.

Ook hier godzijdank geen letsel, ikke wel helemaal geschrokken natuurlijk. Heb dr nog samen met dr fiets naar de fietsenmaker gebracht en alles afgehandeld.
Later besefte ik dat het echt mijn schuld niet was,de verzekeringen vechten nu de schade uit. Ik had 800 euro schade, zij iets van 100 (fiets krom)

Het blijft een ellendig iets, fietsers zijn echt zwak in het verkeer, en de pest is, veel fietsers hebben ook lak aan de regels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:51

ik heb ook een ongeluk gehad

was mijn fout

auto total loss andere auto 8000 schade

ik ben beschuldigd van art 5

kostte me 1 punt en een boete van 250 euro

dus zal allemaal wel meevallen voor je denk ik