huis zelf verkopen of makelaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

huis zelf verkopen of makelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:57

Ik heb laatst een makelaar hier gehad om een waarde bepaling te maken, woensdag komt er een 2e.
Nu is er in deze prijsklasse erg weinig te vinden hier in de buurt, en is mijn huis helemaal verbouwd, op de badkamer na.
kan er dus in princiepe zo intrekken

Wie heeft ervaring met zijn eigen huis verkopen zonder makelaar, en wat komt er dan allemaal nog meer bij kijken?

Mocht iemand intresse hebben,,,,,,, VP is €140.000
keuken van 2008
alle muren boven en beneden zijn gestuct
neiwue tegelvloer beneden
nieuwe laminaat vloer boven

Afbeelding

Smartie2004

Re: huis zelf verkopen of makelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:51

Wij hebben vorig jaar ons huis te koop gezet zonder makelaar.
Binnen drie maanden was het verkocht.

We hadden geen haast dus wilde het eerst zelf proberen.

We hadden een site gemaakt met foto's en info.
Ik heb het regelmatig op de lokale verkoopsite gezet, het stond op mp, jaap enz.

Je afspraken maak/plan jezelf. Het voorlopig koopkontract hebben we van een een kennis gehad (deze zit in de bedrijfsmakelaardij).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 20:54

op zich heb ik geen haast
ik hoef niet persee weg, maar we hebben een ontzettend leuk huis gezien, bij on som de hoek
We hebben een bezichtiging, en als deze bevalt brengen we een bod uit
Dan wil ik wel met makelaar
Als we dit huis niet kopen heeft het helemaal geen haast en dan was ik aan denken om toch zelf te koop te zetten
huis van mijn vriend is binnen 5 maanden verkocht, met makelaar, en heb nu ook gezien hoe die het doen
nu zeg ik niet dat ik dat allemaal na kan maken, maar wilde het wel eens proberen
Nog tips iemand, of voor en nadelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:56

Ik dacht dat je huis onlangs was verkocht? Toen had je toch ook geen makelaar en deed je de bezichtiging zelf?

Overigens is de tijd nu heel slecht, ik zou eerst zonder makelaar proberen via Makelaarsland.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:57

het nadeel is dat kopers het enger lijken te vinden.
ik heb nu meerdere malen gezien dat een huis niet verkocht werd en toen het eenmaal bij de makelaar stond het met een maand weg was.
eigenlijk is het grote onzin maar het valt me wel op. ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:58

Het is dat het te ver weg is in Limburg, anders wil ik je huisje wel kopen, echt waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:00

mariska32 schreef:
ik heb nu meerdere malen gezien dat een huis niet verkocht werd en toen het eenmaal bij de makelaar stond het met een maand weg was.

Maar kopers kunnen een kopende makalaar meenemen. Dat kan je misschien in je verkooptekst zetten of aanbevelen lid te worden van eigen huis waardoor ze bv een bouwtechnisch onderzoek kunnen laten doen, eventueel op jouw kosten om het aantrekkelijker te maken.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:00

Gelukkig hebben we daar geen last van gehad. We hebben best nog wel wat kijkers gehad en makelaar die het graag in de verkoop wilden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 22:20

russel schreef:
mariska32 schreef:

Maar kopers kunnen een kopende makalaar meenemen. Dat kan je misschien in je verkooptekst zetten of aanbevelen lid te worden van eigen huis waardoor ze bv een bouwtechnisch onderzoek kunnen laten doen, eventueel op jouw kosten om het aantrekkelijker te maken.

ik heb nog een bouwtechnisch rapport van afgelopen jaar dat kan ik sowieso laten zien, en heb ook alle rekeningen van de aanpassingen aan het huis.

maarw at moet ik dan allemaal doen

foto`s plaatsen
deze op internet zetten
in weekbladen zetten?
Zelf bord maken ?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 04:47

Goede foto's maken,
op internet zetten, wij hdden hier een gratis site voor genomen.
Adverteren in weekbladen hebben wij niet gedaan.
Bord hebben we zelf gemaakt alleen met ons 06nr.

Het totaal dat we aan kosten hebben gemaakt was 25,00 voor de advertentie op mp

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:06

russel schreef:
Ik dacht dat je huis onlangs was verkocht? Toen had je toch ook geen makelaar en deed je de bezichtiging zelf?

Overigens is de tijd nu heel slecht, ik zou eerst zonder makelaar proberen via Makelaarsland.

Dit was het huis van mijn vriend, en dit is wel verkocht met een makelaar, binnen 5 maanden
Het topic wat ik toen plaatste was ivm de open dag, die ook door alle makelaas in NL werd georganiseerd, dit hadden we dus niet zelf bedacht toen
1 huis is nu verkocht, we wilden eerst in dit huisje blijven en doorsparen, maar dat huis bij ons om de hoek spookt nu al een jaar door ons hoofd

Dat de tijd slecht is weten we, maar het andere huis is binnen 5 maanden verkocht, in een prijsklasse waarin veel huizen te koop staan, en alleen al diezelfde straat stonden nog 4 andere huizen te koop, die precies hetzelfde uitzagen
Toch is dat huis vrij snel verkocht, wat we wel gehoopt maar niet verwacht hadden
Dit huis is een prijsklasse lager, staat maar 1 ander in de straat te koop en is geen concurent voor ons, dus ik verwacht dat dit sneller verkocht zal zijn

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:55

Wij hebben vorig jaar ons huis zelf te koop gezet en daarbij ook echt alles zelf gedaan...En binnen een maand was het VERKOCHT :D

Wat wij zoal gedaan hadden ervoor:

- Heel veel foto´s gemaakt (en dan echt van die foto´s precies op het juiste moment en juiste plek gaan staan om te fotograveren zodat het ruimer lijkt)
- Eigen website aangemaakt (op http://www.come2me.nl)
- Enorme uitgebreide tekst met ook de dingen zoals wat er allemaal vernieuwd is en ook paar foto´s er tussen gevoegd van hoe het was en van nu)
- Eigen verkoop bord aangemaakt (het geluk dat we hadden was dat manlief van zijn werk een oud makelaars bord mocht overnemen, en deze hebben wij helemaal blanco gemaakt en er onze eigen tekst op ontworpen).
- Tenslotte hebben we de site overal her en der verspreid en hebben we met een kort samengevat verhaaltje naar wel gemiddeld 50 makelaarskantoren in toen onze eigen omtrek van 20km verstuurd (want makelaars hebben ook mensen in hun bestanden die op zoek zijn).
- Wij adverteerden zoal op: Marktplaats, Jaap (en met hulp van manliefs werk, ook op Funda), Speurders, Marktplaza, Huizen te koop ect...

Het appartement was helemaal standaard toen wij het gekocht hadden wij hebben echt van alles verbouwd de hele badkamer vernieuwd met nieuwe wandtegels en vloertegels evenals ook de toilet, en de hele woning voorzien van de wat duurdere laminaat, en een keuken wat toen nog geen 3 jaar oud was.
Alle leidingen in de muur gemaakt alles zeer netjes gestuct (zelf gestuct)...

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:49

Wij hebben wel gekozen om een makelaar in te schakelen (de wekker 1% courtage). Uiteindelijk heeft iemand ons huis gekocht die het huis zag op Hyves. 8)7
De mensen van wie wij het nieuwe huis hebben gekocht hadden het zelf te koop staan op mijnhuisverkoopikzelf.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:39

Alle huizen komen op funda.nl en de meesten gaan via funda al vast kijken wat ze leuk vinden. Zelf verkopen via makelaarsland die NVM is, is goed te doen, hebben wij ook gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:43

Lynn_Nikita schreef:
russel schreef:

Dit was het huis van mijn vriend, en dit is wel verkocht met een makelaar, binnen 5 maanden
Het topic wat ik toen plaatste was ivm de open dag, die ook door alle makelaas in NL werd georganiseerd, dit hadden we dus niet zelf bedacht toen
1 huis is nu verkocht, we wilden eerst in dit huisje blijven en doorsparen, maar dat huis bij ons om de hoek spookt nu al een jaar door ons hoofd

Dat de tijd slecht is weten we, maar het andere huis is binnen 5 maanden verkocht, in een prijsklasse waarin veel huizen te koop staan, en alleen al diezelfde straat stonden nog 4 andere huizen te koop, die precies hetzelfde uitzagen
Toch is dat huis vrij snel verkocht, wat we wel gehoopt maar niet verwacht hadden
Dit huis is een prijsklasse lager, staat maar 1 ander in de straat te koop en is geen concurent voor ons, dus ik verwacht dat dit sneller verkocht zal zijn

Ga eens naar een makelaar bij je in de buurt en vraag of er potientiële klanten zijn die interesse hebben, zeg hem dat je alleen een vrijblijvende offerte met hem wil en ga dit bij een aantal makelaars doen.

Ondertussen kan je al een advertentie maken die je op internet staat, met bv al de volledige tekst en een paar foto's. Je hebt ook een site die alle huizen pakt, dan heb je JAAP, ook zo een site. Via funda gaat via makelaars, maar er zijn sites die voor een ieder toegankelijk is.

Het kan zijn dat je al contact krijgt. Je kan als deal maken met die makelaar dat je binnen 5 maanden je huis verkocht wilt hebben en heb een bodemprijs in je hoofd. Als je afspraken maakt met een makelaar heb je kans dat hij veel werk voor je verzet omdat hij anders de deal kwijt raakt, onderhandel ook over de courtage percentage. Wordt ondertussen lid van vereniging Eigen Huis, die kan je daarna voor alle informatie bellen, heel handig.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:03

Moet eerlijk zeggen dat toen het vorige huis verkocht werd er meerdere huizen in de straat stonden die zelf verkocht werden..stonden al tijden te koop en wij zijn via een makelaar gegaan.
En toen ons huis verkocht was stonden die huizen nog steeds te koop en waren enkele toch mar overgestapt op een makelaar....scheelde heel erg in foto's vooral en idd mensen vinden het betrouwbaarder.
Nou gaat dat natuurlijk niet voor iedereen op, en je kan het proberen natuurlijk maar zelf heb ik altijd zoiets van het is hun beroep, niet het mijne, en het is zalig dat alles gewoon geregeld wordt, het schoonmaken iedere dag was al genoeg werk voor twee fullrime werkende mensen :D

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:03

Omdat wij nog bijna een jaar hadden om het te erkopen wilden we het eerst zelf proberen mocht dit niet lukken als nog naar een makelaar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:09

Wij willen ons huis ook verkopen. Hebben er vorige maand een makelaar bij gehad maar die schatte het op nog minder dan wat wij er ruim 3 jr. geleden voor hebben betaald. Heeft natuurlijk allemaal met de crisis te maken. Wij hebben zelf een prijs in gedachten en willen het daar ook voor verkopen. Lukt dat niet dan is het jammer en blijven we voorlopig nog zitten.
Hiervoor hebben wij 2x zelf een huis verkocht. Je houd een boel geld in je zak als je het zelf verkoopt!
Ben je lid van 'verening eigen huis'? Daar kun je gratis adverteren. En er zijn natuurlijk genoeg andere huizensites waar je een advertentie op kunt zetten. Ik zou het denk toch eerst zo proberen voordat ik een makelaar in zou schakelen. Zeker als het een makkelijk verkoopbaar huis is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:23

wij hebben ons huis ook verkocht zonder makelaar; hierdoor konden we zelf beslissen wat we precies wilde. Zo'n makelaar maakt het niet veel uit of een koper iets meer of minder voor een huis van een ander betaalt. Want voor zijn portemonnee maakt het niet zo veel uit.

Het huis is trouwens met veel succes verkocht.