Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diessel

Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:08

Voor mijn gevoel kwam er geen eind aan :o
Ik werk 24 uur per week en de rest van de tijd kwam ik voor mijn gevoel bijna nergens aan toe dan schoonmaken en opruimen :(
' s Ochtends begint het al met het bed opmaken, gordijnen open, was verzamelen, doekje over de wc heen halen, 3 paarden, 2 pony's, 2 katten en 2 honden voeren en naar buiten doen.
Na het ontbijt opruimen, afwassen, stoffen, stofzuigen, dweilen, kattenbak schoonmaken, stallen en paddock uitmesten en aanvegen, de wasmachine aanzetten, was ophangen, boodschappen doen en het eten voorbereiden.
' Middags werk ik, na het werk eten koken, voeren, waterbakken schoonmaken en bijvullen, stofzuiger voor de 2e maal door het huis, was opvouwen en opruimen en afwassen.
Daarna is het tijd voor leuke dingen meestal betekend dat iets met de paarden doen.

Maar dan heb je nog 100 dingen die ook regelmatig moeten gebeuren, grasmaaien, schoffelen, ramen zemen, keuken en badkamer schoonmaken, voegen boenen, bed verschonen, schoenen poetsen en noem maar op!

Gelukkig heb ik sinds kort 8 uur hulp per week van een puber die graag wat centjes wil verdienen ;)

Mijn vraag aan jullie is:

Hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan het huishouden?

elmiran

Re: Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:14

misschien een uurtje per dag.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:15

Stofzuig je twee keer per dag???

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:16

Ik doe gewoon elke dag iets en hou mijn huis gewoon een beetje bij. Zaterdag maken we uitgebreid schoon. Als de folders binnenkomen en we hebben ze gezien gaan ze gelijk in de container (blauwe bak speciaal voor papier). Was sorteer ik s'avonds even en gooi het in de machine, zet de klok erop en de volgende ochtend haal ik het eruit en hang het even op. Zo doe ik dus elke keer iets.

Als mijn eten op staat haal ik even een doekje over de meubels, of stofzuig ik de woonkamer een beetje bij. Al met al ben ik denk per week 7 uurtjes kwijt aan het huishouden.

Ik vind dat je je paarden etc niet echt kan meerekenen onder het huishouden. Het is immers je hobby.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:19

Echt heel weinig eigenlijk :o
Stofzuigen 2 a 3 keer per week.. is met een kwartiertje klaar. Eén keer in de week dweilen is ook binnen een halfuurtje klaar. Dan nog één keer per week dé afwas daar ben ik wel een halfuur / drie kwartier zoet mee. En dan als laatste de was twee keer per week maar da's ook maar een kwartiertje ophangwerk, en nog een kwartiertje vouwwerk :P.. Ja dat bevalt me wel zo in m'm eentje ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:20

Tsja, met zoveel huisdieren weet je dat je huis gewoon vervuilt terwijl je zelf niet thuis bent..

Als ik alles meereken zijn wij sámen een uurtje per dag bezig met het huishouden (dus incl verzorging dieren en koken etc.). Voorheen hadden we dan één dagdeel per weekend waarin we ook door het huis heengingen voor een grotere opruim- en schoonmaakbeurt, maar tegenwoordig wordt dat laatste gedaan door een hulp op vrijdagmiddag :)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:21

LindyH schreef:

Ja :o

Al dat haar van de honden en de katten.
Gelukkig zijn ze met mooi weer veel buiten en dan red ik het soms ook wel met 1x.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:22

heel weinig..ik denk 6 uur per week, waarvan ongeveer 4 uur door mij en 2 uur door mijn partner. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het bij ons niet altijd spik en span is. Maar goed, het is keuzes maken, wij werken allebij 40 uur, ik heb een paard. Je kan niet alles, dan maar een iets minder schoon huis. Beneden zorg ik wel dat ik het tegenwoordig altijd keurig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:23

LindyH schreef:

Nou dat vroeg ik me idd ook al af..

Ik heb 2 katten en probeer 3 x per week te stofzuigen, maar dat lukt me haast nooit.. De was en de afwas hou ik wel bij, maar opvouwen ben ik heel makkelijk in :P
Bed opmaken doe ik smorgens niet eens.. Je kunt altijd precies zien hoe ik uitgestapt ben :+ Vind ik ook niet belangrijk.. Verschonen wel regelmatig..
WC doe ik 1 x per week ofzo ff goed met chloor/wc-eend enzo, verder hou ik die wel bij met van die chloordoekjes.
Douche die neem ik mee met stofzuigen en wasbak haal ik na het douchen wel eens een handdoek doorheen, maar voegen poetsen?? :+

Huishouden kost me misschien 5 uur per week?

Kieffer

Uurtje per dag is zat, meestal doe ik het samen met mijn vriend en dan zijn we in 2 uur poetsen helemaal klaar :)

Marieke_K

Misschien 3 uur per week? Ik heb er gewoon niet meer tijd voor met 32 uur werken, 2 avonden school en een paard. Effectief schoonmaken: douchecabine als ik toch sta te douchen, stofzuigen onder het koken en even snel stoffen. Even stofzuigen als mijn vriend de afwas doet etc.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:26

LindyH schreef:

grapjas :D

Ik heb hier 2 katten en 1 hond én een zoete inval qua mensen en ik zuig echt maar 1x per week, t moet niet gekker worden.
En ja, dan ligt er wel eens een pluk haar of wat zand....ik kan er niet wakker van liggen :D

alleen bij de gedachte al om 2x per dag te zuigen krijg ik accuut zweetdruppels hihi

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:27

Doe je het niet samen dan met je vriend of man?
Ik doe het echt wel samen hoor!
We werken allebei 5 dagen, ik heb een paard en hij zijn voetbal.

En we hebben gewoon afgesproken dat we samen het huishouden doen. Anders is het echt niet te doen als je ook nog een keer fulltime werkt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:28

Ik denk dat ik een uur per dag bezig ben. Voornamelijk met opruimen, bed opmaken, glazen tafels afnemen, afwassen, spiegels/wasbakken/kranen, keuken na het koken. Dit doe ik elke dag. Dan probeer ik drie keer in de week te stofzuigen (heb geen huisdieren). Ik ga slechts 1keer in de maand door mijn hele huis. Dan neem ik deuren en kozijnen af, ramen lappen, volledige badkamer / toilet, dweilen, stoffen, afnemen van de kasten, keuken, grote beurt afzuigkap. Als je bedenkt dat ik al 3uur over mijn badkamer doe, heb ik hier een heel weekend voor nodig :o

Ik lijk eigelijk best een viespeuk zo :o , maar heb eigelijk een milde vorm van smetvrees (aldus mijn omgeving :( )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:29

Ik woon nu nog thuis, dus ik ben elke dag een uurtje kwijt aan huishoudelijke taken :) Doe de vaat, de was en natuurlijk mijn eigen kamer. Dieren tel ik niet mee: dat is hobby.
Als ik op mijzelf ga wonen mag ik geen dieren, dus dat is ideaal! Al moet ik dan nog steeds om de dag gaan dweilen ivm allergie :+

Anoniem

Nikki_L schreef:

Wie zegt dat ze die heeft? :?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:29

Ja, ik wordt door soms door mijn omgeving voor gek verklaard dat ik er zoveel tijd insteek :D
Vandaar dat ik nieuwsgierig was hoeveel tijd de Bokkers (die voor het merendeel waarschijnlijk huisdieren hebben) nodig hebben voor het huishouden :o

IngridM

Ik besteed er te weinig tijd aan. Ik zorg dat het oppervlak schoon is en stofzuig regelmatig maar het is zeker niet spic en spam bij mij thuis. Zonde van de tijd !
2 x per dag stofzuigen is natuurlijk wel wat overdreven, elke dag het toilet doen ook, zo kun je best wat klusjes laten gaan.
Paardenwerk hoort niet bij huishouden natuurlijk. Dat het klusjes zijn die wel gedaan moeten worden is zo maar het is geen standaard huishouden natuurlijk.

Maar ja, ik vind ook vaak dat er geen einde aan komt. En dan heb je net alles schoongemaakt en dan kijk je een dag later en kun je weer opnieuw beginnen. Maar dat doe ik dus
niet :-)

p.s. heb 4 dieren in huis.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:34

M'n moeder heeft 13 katten en 2 honden :=. Maar die zie ik nog geen 2x per dag stofzuigen.

ex-collega van mij ging s'morgens voor haar werk het huishouden nog doen, en dan echt om 5 uur s'morgens of eerder.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:36

Ik denk hooguit een uurtje per dag (incl. koken en dierenverzorging). Door de weeks wassen we amper, toch geen tijd om het op te vouwen, dus we hebben 3 manden staan (wit, bont en donker), in het weekend wassen we. En in het weekend probeer ik ook altijd een avond in te lassen dat ik de boel grondig onder handen neem, ben ik 2 a 3 uur bezig. We hebben 8 katten en 2 honden.

We werken beide 40 uur per week.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 29-05-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:37

Ik weet niet of je alleen woont of getrouwd bent/samenwoont?
Zo ja, dan ben ik benieuwd waarom je partner je niet een handje helpt :o

Mijn man helpt gewoon mee en hij staat daar ook achter, hij moet ook wel want ik heb last van chronische vermoeidheid.
Maar als ik dat niet had, zou hij daar ook achter staan en gewoon mee helpen.
Je woont samen, je werkt samen dus het huishouden doe je ook samen *D
Geen smoesjes dat de een zo'n drukke baan heeft, huishouden is ook zwaar en belastend.
Dus hup gewoon samen doen en samenwerken! :P

Ik weet ook niet of je kinderen hebt, maar ik lees dat je dagelijks bezig bent met wassen, boodschappen, stoffen, dweilen, 2 x stofzuigen???

Waarom zo veel?

Wij hebben ook dieren, met dieren moet je in huis altijd een beetje extra doen, het is logisch dat die dagelijkse verzorging nodig hebben maar voor het overige, zou ik zeggen dat je ook aan jezelf moet denken.

Het is belangrijk voor jezelf, om jezelf niet voorbij te lopen, om de dingen niet te geforceert te doen.
Soms kunnen dingen best een dagje (of twee, of meer) wachten?
En dan wordt het echt geen rommelig huis.

2 keer per dag stofzuigen bijvoorbeeld? Waarom zo vaak?
2 x per week is genoeg en bij ons is het ook geen rommel...en over de andere dingen denk ik net zo.
Boodschappen, waarom dagelijks?
Kan ook 1 a 2 keer per week, dan neem je gewoon voor de hele week mee?

Ik kan me erg goed voorstellen dat het deprimerend is als je zoveel tijd aan huishouden kwijt bent.

Ik zeg altijd maar zo "A clean house is a sign of a wasted life" (bij wijze van spreke) ;) en eigenlijk ben ik het daar mee eens *D
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 29-05-09 13:44, in het totaal 5 keer bewerkt

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:38

Relaxed schreef:
Nikki_L schreef:

Wie zegt dat ze die heeft? :?

Mijn vriend heeft een drukke baan :(:)
Zijn tijd gaat zitten in de verbouwing, en allerlei andere klusjes.
Bak slepen, strooisel en voer halen, weide onderhoud etc.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:43

Ik heb heb een klein huisje en omdat ik 40 uur in de week en de eene keer om half 6 thuis ben en de andere keer om 7 uur die ik door de weeks vrij weinig in het huishouden. Zorg dat je zonder wat op hoef te lopen kan douche en na het toilet kan maar verder laat ik het zo. In het weekend ga ik er grondig door heen! Door de weeks doe ik wel me was gewoon maar dat kost bijna geen tijd, strijken doe ik pas als ik het aan wil haha

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:45

Danielledm schreef:
Ik heb heb een klein huisje en omdat ik 40 uur in de week en de eene keer om half 6 thuis ben en de andere keer om 7 uur die ik door de weeks vrij weinig in het huishouden. Zorg dat je zonder wat op hoef te lopen kan douche en na het toilet kan maar verder laat ik het zo. In het weekend ga ik er grondig door heen! Door de weeks doe ik wel me was gewoon maar dat kost bijna geen tijd, strijken doe ik pas als ik het aan wil haha

Haha ja strijken doe ik ook als ik het aan trek, ga toch zeker geen hele berg strijken ;) :D
Mensen vinden het altijd raar als ik dat zeg, maar nu lees ik dat ik niet de enige ben :P

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:46

Ik heb onlangs de tip http://www.flylady.com gekregen, een online poetscoaching zeg maar, die je helpt dagelijkse routines op te bouwen, werkt super! Er is ook een nederlandse Yahoo groep waardoor je de reminders en dagopdrachten in het nederlands op het juiste tijdstip krijgt...
De site ziet er op het eerste zicht wat overdreven uit, mijn kijk bij babysteps en begin gewoon bij dag 1 ;)