Crematie, altijd in het zwart?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Crematie, altijd in het zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:14

Ik heb een beetje een rare vraag. Morgen wordt een collega van mij gecremeerd die geheel onverwachts overleden is.
Alleen nu vraag ik me af, zijn crematies altijd in het zwart? Toen mijn oma overleden was, gingen we ook niet allemaal in het zwart.
Is dat nog dat je in het zwart gaat?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:15

Zwart is volgens mij wel gebruikelijk, maar je mag het gerust combineren met andere donkere kleding (grijs, bruin, donkerblauw).

Not done zijn vrolijke kleurtjes of drukke prints.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:16

nee hoor , dat hoeft niet.
Zolang je je maar netjes kleed en niet te uitbundig qua kleur.

Liezel1

Dat hangt van de wensen van familie en overledene af.
Toen mijn oma in september overleed en begraven werd, waren we niet helemaal in het zwart. Wel overwegend zwart, maar met een wit truitje onder mijn colbert bijvoorbeeld.
Dit omdat mijn oma zelf zwart altijd zo triest vond.....

Vjestagirl

Je moet vooral doen waar je je zelf prettig bij voelt, maar natuurlijk wel rekening houdend met de gelegenheid. Ik ging zelf voor een crematie in het zwart, andere gasten hadden bijvoorbeeld een wit truitje aan...

Anoniem

Bij de laatste 2 crematies die ik heb mee gemaakt waren er ook veel mensen die niet in het zwart waren. Zelfs was er 1 persoon helemaal in het wit!
Het maakt in mijn ogen niet uit wat voor kleur kleuren je draagt (als het maar niet te fleurig is) het is veel belangrijker dat je er bent.

shera

Nee hoor, gewoon netjes is prima ;)
Of de familie moet speciale wensen hebben op kleding gebied. (ik heb wel een meegemaakt dat ze juist kleurige of witte kleding op prijs stelden)
Laatst bijgewerkt door shera op 29-05-09 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_x_Vace_x_

Naja ligt aan diegene zelf,(en aan de fam.)
Ik zou nooit willen dat iedereen zwart zou dragen mocht ik plots komen te overlijden!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:17

Het ligt er een beetje aan hoe de sfeer is.
Als het formeel is, dan zou ik wel een donkerder kleur aandoen, maar informeel is dat geloof ik niet zo nodig.

Ik ben ook naar de crematie van mijn oma geweest in een zwarte skinny, wit shirtje en een zwart blazertje. :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:17

Volgens mij ligt het ook een beetje aan de mensen (de familie bedoel ik dan). Volgens mij is het allemaal niet mee zo dat je verplicht in het zwart gaat.

Chubby: bij een crematie waar ik ben geweest had de zus júíst een fel roze jasje aan, weet zeker dat de overledene het zeer gewaardeerd heeft.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:17

Nou ik was ook niet van plan om vrolijke kleurtjes aan te doen, maar anders eventueel een donkere spijkerbroek. Dat is net iets minder ehm stijf ofzo? En omdat mijn collega zelf een enorm vrolijke gezellige vrouw was, kan ik me zo voorstellen dat niet iedereen in het zwart zal gaan.

Als ik zelf overlijdt wil ik ook dat iedereen in gewoon vrolijke kleuren komt, zwart hoeft van mij niet zo
Laatst bijgewerkt door Druif_01 op 29-05-09 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:18

Ik ben vorig jaar naar een crematie geweest van een jong iemand, daar was de 'dresscode' zoveel mogelijk wit en lichte kleuren..
Verder hoeft het niet zwart te zijn, als het maar gewoon netjes is. Netjes maar niet te uitbundig..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:19

Dat moet kunnen auk! net wat al gezegd is, het gaat erom dat je er bent!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:21

Nee, het niet zo dat iedereen bij elke crematie in het zwart gekleed gaat, maar je trekt er ook niet je vrolijkste blouse bij aan. Ik trek eigenlijk altijd gewone kleding aan, nette broek, nette bloes of shirt met wat wit ofzo erbij.

Het ligt een beetje aan de persoon die overleden is en hoe dat is gebeurd, bij sommige begrafenissen wordt zelfs uitdrukkelijk gevraagd om in gekleurde kleding te komen (als iemand zo ziek was dat de dood als een verlossing kwam bijvoorbeeld, de overledene heeft dan zelf vaak de begrafeniswensen al doorgegeven op het ziekbed).

Bij jouw collega is dat duidelijk niet aan de orde geweest, dus ik zou gewone nette kleding aan doen. Rok/broek/jeans met laarzen en bloesje/jasje ofzo. *Edit* Wat je zelf al zegt eigenlijk :j .

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:21

Ligt ook een beetje aan de persoon denk ik. Ik had laatst een begrafenis vlak voor pasen. Paars schijnt dan de kleur te zijn. De overledene hield erg van pasen, dus had ik een net zwart broekpak aan met een paars shirtje er onder.
Toen ik daar kwam bleken ook de bloemen enzo allemaal een paarstint te hebben.....

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:22

Van de zomer hebben we de moeder van mijn vriend ook gecremeerd.. (nja, we.. je snapt wat ik bedoel ;)) Zij wilde absoluut niet dat we en het Z-W gingen.. Liefst in de kleren die we gewoon ook dragen..
Mijn vriend is dus in een donkere spijkerbroek gegaan, mooi donkerblauw shirt maar wel zijn Nikes :') En ik ook een donkerblauwe broek, witte blouse en nette donkerbruine laarzen. En dat stond nog aardig netjes, en toch niet zwart-wit.

Gecondoleerd en sterkte trouwens.. Vervelend dat zoiets moet gebeuren in je omgeving.. :(:) Blijf het altijd maar bizar en definitief vinden..

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:23

Klopt het ligt helemaal aan hoe de persoon was en de familieleden erover denken. Mijn oma is vorig jaar ook gecremeerd en mijn opa wilde liever niet dat we in het zwart kwamen omdat mijn oma altijd heel vrolijk was en gek van kleurtjes.

SAKKIA

Re: Crematie, altijd in het zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:25

Ik denk trouwens dat de man waar ik het eerder over had het geweldig had gevonden als ik gewoon in mijn oude boerderij kloffie zou komen, gewoon zoals we elkaar altijd zagen :j
Maar goed dat vond ik zelf dan weer niet kunnen :+

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:26

bij een herdenkingsdienst van mijn buurmeisje hadden ze gevraagt of iedereen iets blauws wilde dragen (lievelingskleur van haar) en bijna iedereen heeft dat ook gedaan. Ik had een witte broek aan met een vrolijk gekleurd truitje, maar dit was voor een kind en gevraagt door de ouders.
Op de begravenis van mijn vriend zijn oma was de familie bijna allemaal in het wit of zwart met wit gecombineerd. was erg mooi.

dus het ligt aan de eisen van de familie. helemaal zwart zou ik zelf niet zo snel doen, maar het is maar net waar jij je fijn bij voelt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:29

het is altijd al zo'n terurige gebeurtenis. daarom vind ik zwart niks. heb 1 keer een 'zwartekousen' begravenis gehad waar de meesten zelfs met hoeden en sluiers stonden. stond ik daar met mn nichtje met roze kinderwagen in een spijkerbroek en een gewoon (misschien wel zwart of blauw) truitje. vreselijk!!!
ik ga nooit in het zwart. wel netjes (gewoon spijkerbroek met n jasje ofzo)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:34

Nou ik ga sowieso niet helemaal in het zwart, dan zorg ik wel voor een truitje in een andere kleur. Maar ik ben een beetje bang dat ik morgen daar kom en er totaal uitspring. Dat zou ik nogal vervelend vinden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:34

Nee dat zal wel niet zo snel gebeuren hoor...
Heb je een nette zwarte pantalon?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:39

Jup die heb ik

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:45

Vaak staat het wel op de kaart als ze speciale kledingwensen hebben. Bij de begrafenis van de opa van mn vriend had k gewoon een nette spijkerbroek met blouse + net truitje aan. Bij de begrafenis van een vriendin van me & haar zusje wilde ze graag dat we in t wit/kleurig kwamen, dus witte broek + fel gekleurd shirtje en bruine laarzen. En bij de begrafenis van mn oma hadden we juist weer heel veel zwart.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:45

Nou doe je die aan, met een blanco (geen grote prints of hele felle kleuren) shirtje of bloesje, stel zwarte schoenen en je springt er dan helemaal niet uit :n