Hoe milieubewust ben jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Hoe milieubewust ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:06

Ik vroeg mij af hoe milieubewust de mensen op Bokt zijn!

Laten jullie wel eens de auto staan en pak je de fiets of het openbaar vervoer? Scheidt je het
afval? Was je op 30 of 40 graden?

Of ben je nog bewuster en ga je zelf milieubewust op vakantie? Koop je diervriendelijke producten?
Eet je minder vlees en kijk je op de VISwijzer welke vis je wel en niet kan eten?

Kortom, wat doe je wel en niet om het milieu te sparen en in hoeverre intresseert je dit?

SummerRemedy

Re: Hoe milieubewust ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:09

Ik gooi nóóit afval op straat, heb nog geen rijbewijs dus pak altijd de fiets of het OV :P En de helft van mn shirtjes was ik inmiddels met de hand uit omdat ze niet in de was kunnen :+
Ik let er ook wel op dat ik niet onnodig licht aan laat staan en dat soort dingetjes.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:15

Ohja en wat ik me ook afvroeg, hebben mensen waterbesparende douchekoppen, groene stroom, energiekillers, of andere besparingssystemen?

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:17

Nouuu ik probeer er wel een beetje op te letten

- Alle lampen uit als ik niet in de kamer ben
- Tv niet op standby, maar echt uit
- alles wassen op 30 graden (Behalve handdoeken en lakens)
- Ik eet al geen vis haha maar dat vind ik gewoon niet lekker, dus dat telt niet
- Afval scheiden.. dus papier, plastic, blik, glas. Groenafval kan ik niet scheiden want dat halen ze hier niet appart op (Flat)
- Verwarming uit, trui aan.
- Was uithangen en niet in de droger doen.
- Computer/laptop uit en niet op standby
- alle opladers van mobieltjes e.d. uit het stopcontact halen en er niet in laten zitten.

Waterbesparende douchekop doen we niet, er komt al niet veel water uit.. haha!

Uhhh verder weet ik het even niet.. Ben er wel een beetje mee bezig, maar let niet op alles. Vlees e.d. koop ik gewoon wat er in de aanbieding is, ik ben ten slotte nog altijd een arme student ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:24

Lampen staan hier bijna altijd uit
water gebruiken we zo weinig mogelijk
Gebruik van milieu vriendelijke afwas/was/schoonmaak middelen (EM)
Afval scheiden (Plastic, glas, blik, gewoon ook ons gft gaat in de bokashi emmer (wij wonen ook op een flat)
Verwarming gaat hier laat in het jaar aan, moet toch wel tegen 5 graden of minder zijn. (hebben we lekkere dikke dekens en truien voor)
Koop bewust geen verpakking waar veel verpakking of blik bij zit (zie je veel bij apart verpakt snoep.. Tot ergenis van mijn kinderen soms)

Moet alleen nog leren om minder met de auto te gaan en meer mijn fietsje te pakken...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:27

Hmm...hier ben ik wel wat mee bezig:
- de droger gebruik ik zo weinig mogelijk
- wassen op 30 graden (op een aantal dingen na)
- lampen uit en niets tot vrijwel niets op stand-by
- afval scheiden
- verwarming niet direct hoger, eerst een trui
- probeer bewust vlees te kopen, wat helaas de ene keer beter lukt dan de andere keer (dat noemen we gemakzucht....)
- netjes rijden met de auto (op tijd schakelen)
- zoveel mogelijk met fiets en te voet
- nieuwe combiketel dichtbij alle kranen (hoef je niet een eeuwigheid water te laten stromen voordat het warme water er is)
- afval in afvalbak
- kleding niet weggooien, maar naar Leger des Heils o.i.d.
- afwas zo min mogelijk voorspellen en als ik het al doe, dan koud

Groene stroom heb ik niet. Wel waterbesparende douchekop.
Ik vraag me overigens af wat milieuvriendelijker is: een machine vol was of van alles op de hand wassen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:28

Ik ben wel redelijk milieubewust, maar soms wordt ik er erg moedeloos van als mijn huisgenootjes rustig de verwarming op 5 draaien en het raam opengooien :(

Ik ben ook zeker geen heilige, maar ga wel zo zuinig mogelijk om met licht, water en breng papier en glas altijd weg. Heb geen auto (zou ik ook niet kunnen betalen) en was ookop 30 graden. Vakantie is meestal ook in de natuur en kamperen en probeer dan ook zo respectvol mogelijk om te gaan met de natuur.

Ik heb wel spaarlampen, maar geen groene energie (huur kamer in studentenhuis). Aan de ene kant doe ik wel mn best, maar aan de andere kant ben ik er zeker niet intensief mee bezig (ben bijvoorbeeld niet bewust bezig met kleding of boodschappen).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:31

Ik heb geen kinderen :D

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:33

Ik probeer altijd wel een beetje aan het milieu te denken. Vanwege het nog niet in bezit zijn van een rijbewijs rij ik veel met de trein en fiets. Daarnaast gooi ik nooit afval op straat en was ik op 30 graden. Er staat hier zelden een apparaat op stand by. En oud papier brengen we altijd naar de oud papierbak bij onze ponyclub, glas in de glasbak, lege flessen inleveren enz.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:34

IKbenEllen schreef:
Ik heb geen kinderen :D

hier nog 1. _O-
maar dat telt vast niet want ik heb weer heleboel beestjes. :D

oke,even serieus nu.....
ik eet minder vlees ,groente afval word of gescheiden of gaat naar de bokken
vaatwasser gaat aan als hij echt vol is,wassen op lagere tempraturen mits dat kan.
cv staat volgens mijn man veeeeeeeeeel te laag. :D
lampen ben ik wel weer laks mee. :o
tv gaat nooit stand by.
en de rest.......kom ik nu even niet op. ;)
Laatst bijgewerkt door mariska32 op 28-05-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:34

Ik zit op de vrije school, en koop af en toe iets uit de kantine, dat is allemaal biologisch en dat vind ik erg belangrijk. Ook thuis eten we veel biologisch, we krijgen ook seizoens groente en fruit uit mijn opa zijn moestuin. Ik eet geen vlees, en eigenlijk altijd goede vis (wilde zalm uit noorwegen ed. en geen tonijn bijvoorbeeld) Mijn ouders eten wel vlees maar biologisch, of van een vriendin van mijn moeder uit haar kleinschalige boerderij, waar alle dieren een goed scharrel/(bijna) biologisch leven hebben. We eten alleen biologische eieren.
Verder: ik fiets bijna altijd naar mijn paard toe, alleen in de meest extreme omstandigheden word ik gebracht, of ga ik met de bus.

Ik vind dat ik redelijk goed bezig ben persoonlijk! :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:41

Ik probeer goed op te letten, maar ik zit nu in een huurhuis waar ik het niet optimaal naar mijn zin kan maken, dus ik hoop in onze koopwoning straks nog wat milieubewuster bezig te kunnen gaan.

Ons lijstje
-Niet onnodig lampen aan laten staan, ik zit nu in de woonkamer en alleen de lamp in de woonkamer is dus aan.
-Met zn 2en douchen, dat is gezellig en het spaart water!
-Alleen wassen als we de wasmachine vol kunnen doen, dus geen halve wasjes (tenzij we echt een bepaald iets nodig hebben en dan nog proberen we de machine zo vol mogelijk te doen)
- Alleen wassen op 30 graden en soms wassen we op 40
- Als we vis eten, eten we alleen de "goede" vis van de viswijzer
- Ik merk dat ik er steeds meer op ga letten om in de supermarkt de producten te pakken met het minste verpakkingsmateriaal.
- We laten de kranen niet onnodig stromen
- De verwarming staat zoveel mogelijk uit
- We hebben geen droger, drogen alles nog op een rek
- Ik woon om de hoek van mn werk, dus ga altijd op de fiets en als ik met de auto rij, doe ik dat volgens het nieuwe rijden (oke, heel soms trek ik sportief op bij het stoplicht. Maar ik ben zuinig en de benzine is duur!)
- Kleding, glas, plastic naar de inzamel bakken bij de supermarkt
- Contactdozen met zo'n aan/uit knop erop en dat ding gaat gewoon helemaal uit als ik het niet gebruik

Wat ik zou willen als we ons eigen huis hebben: Nog beter met het afval omgaan, nu propt mn vriend het glas nog wel eens in de vuilnisbak en daar erger ik me kapot aan. Als we straks meer ruimte hebben, kan ik mooi een krat in de berging zetten waar we alles apart kunnen inzamelen. Ik wil ook kijken hoe het zit met groene stroom en spaarlampen lijken me ook erg interessant!
Verder ga ik wel het milieu meer vervuilen doordat ik verder van mn werk ga wonen en dat is niet te doen met OV of op de fiets, dus ik zal dan op de motor of de auto naar het werk moeten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:44

Ik denk dat ik niet heel milieu bewust ben :o
Ik gooi geen afval op straat, maar lampen, computers, radio's staan hier wel veel aan. Radio en computer soms zelfs dag en nacht :o
Maar ik heb dan ook geen eigen huis, dus wassen ect doe ik zelf niet.
Ben wel van plan om er in mijn eigen huis goed op te letten :j

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:46

Ik loop of ga met het openbaar vervoer (vind autorijden verschrikkelijk dus dat komt goed uit), papier, plastic en verpakkingen wordt gescheiden van ander afval, lampen alleen aan in de kamer waar ik op dat moment ben, als ik niet thuis ben zijn alle electrische apparaten "uit" (inclusief de switch die je hier in Engeland bij het stopcontact hebt).

Moet toegeven dat niet alles direct met mileubewustzijn te maken heeft als met het besparen op m'n maandelijkse rekeningen :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:47

mariska32 schreef:
oke,even serieus nu.....

Ik WAS serieus :D

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:47

Ik denk dat ik redelijk milieubewust ben ja. Althans, ik ben er vrij veel mee bezig, net als met dierrechten en mensenrechten. Ik eet geen vlees, sowieso geen dierlijke producten. De vleesindustrie is de grootste milieuverwoester die er is. Mijn soja-producten die ik koop zijn niet afkomstig uit regenwouden.
Ik koop voornamelijk biologische producten en Fair Trade, doe overal lichten uit als ik weg ga, sluit altijd computers af na gebruik.
Ik was mijn kleding niet. :Y) Dat doet mama (hahahaha), maar ze wast op 30 graden. Ik draag kleding langer dan 1 dag = minder was. Ook douche ik niet dagelijks, en als ik douche is dat snel en kort.
Ik heb echter wel een auto, die milieuvervuilend is, maar daarintegen rijdt hij super zuinig zodat ik minder vaak hoef te tanken. Daarbij laat ik hem voor kortere afstanden ook wel eens staan en voor veel langere afstanden, waarbij ik laat thuis kom, ga ik carpoolen of neem ik de trein.
Ik scheid papier/karton/glas/groen/etc afval. Ik recycle zo veel mogelijk, ik gebruik nooit plastic tasjes. Ik ontwerp eigen kleding (oude shirts en broeken), naar idee van Stay Vocal. Oftewel: kledingrecycle.
Mijn verwarming staat nauwelijks aan, ik pak liever een extra trui.
Mijn make-up, zeepjes, etc zijn allen zo veel mogelijk dierproefvrij en veganistisch.
Ik spreek andere mensen erop aan als zij (bewust of onbewust) dingen doen (of laten) die belastend kunnen zijn voor het milieu. Zo heb ik mijn beide ouders al zo ver gekregen dat ze geen tot zeer weinig vlees eten, geen plastic tasjes meer aan nemen en afval scheiden. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:53

pak ov of fiets of mn ma brengt me. scheid mn afval, gooit geen rotzooi op straat, we wassen idd op die tempratuur...ik eet zowiezo niet dagelijks vlees en vis eet ik zelde en als de goede vind ;) ik ga niet op vakantie of das iig al jaren geleden.. en koop als t ff kan (ligt vooral aan de prijs ook) diervriendelijke producten, en word boos als ze een domme weg door de hei en bos leggen hier in de buurt terwijl het ook prima zo gaat als ze niet alles gaan afzetten!!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:03

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik niet heel erg millieubewust ben :o
Wassen doe ik wel op 30 graden en ik laat niet onnodig lampen of verwarming branden en ik doe papier en glas scheiden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:05

Wij doen ons best om aan het milieu te denken.

- we gooien geen afval op straat
- ruimen afval van anderen regelmatig op
- overal spaarlampen, die zoveel mogelijk uit staan
- papier, glas, gft scheiden
- zo min mogelijk plastic tasjes, ik neem zelf een tas mee
- lopend of op de fiets naar school
- overal dubbel glas in huis

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:13

Ik ben gemiddeld milieubewust, denk ik.

* Ik scheid al mijn afval, wij kunnen zelfs plastic flessen enzo apart aanleveren
* Gooi geen afval op straat
* Was op 30 graden
* Lampen zoveel mogelijk uit
* Verwarming met klokthermostaat die dus niet onnodig brandt
* Dubbel glas in huis
* Zoveel mogelijk eigen tas mee naar de supermarkt, dus geen plastic tas

Maar aan de andere kant...
* zit ik elke dag in de auto, heb wel een klein, zuinig autootje. En ik heb een fiets gekocht, misschien gaat het veranderen... :+
* Ga graag ver en met het vliegtuig op vakantie
* Eet ook graag een stukkie vlees
* Heb geen groene stroom (dat wil het vakantie park waar ik woon niet...)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:19

Alet74 schreef:
Ik vraag me overigens af wat milieuvriendelijker is: een machine vol was of van alles op de hand wassen.

Hangt er vanaf hoeveel zeep jij op de hand en in de wasmachine gebruikt (zeep wordt vaak veel te veel van gebruikt trouwens..) en met hoeveel water je uitspoelt.
Maar de meeste wasmachiens zullen het zuiniger doen denk ik. Net als een afwasmachine. Die zijn tegenwoordig ook vaak zuiniger en minder zepig dan de hand-afwas..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:33

Redelijk, gok ik zo:

We hebben thuis zonnepanelen, en wanneer die niks leveren (snachts bv) dan krigen we groene stroom.

Verwarming niet te hoog, dubbel glas, afval scheiden, geen stand-by aanlaten, zulke dingen doen we ook wel :j.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:08

Sommige dingen doe ik onbewust.

-tv staat nooit opstandby omdat onze oude tv s al een keer bijna in de brand zijn gevlogen.
-ik hang me was op want heb geen droger ;)
-Ik was op 30 graden omdat me kleding niet echt vies is en ik het ook niet durf haha straks krimpt het!

En de rest tja

-Ik laat altijd een lampje aan voor de hond s avonds want dat dat beest niet in het donker zitten.
-Ik gooi me afval allemaal bij elkaar, het schiet hier namelijk niet echt op.
-Ik heb geen fiets haha dus moet wel met de auto. Maar dat is een diesel met roetfilter...scheelt dat??? Maar als het goed is heb ik volgende week een fiets en kan ik met goed weer op de fiets na me paard.
-Ik hou niet van dikke truien dus heb ze ook niet, in de winter staat me kachel gewoon op stand costa del sol.

Eigenlijk best slecht allemaal. Maar het lampje aan houden vind ik wel een goede reden ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:14

Redelijk milieubewust:
We scheiden wel afval, glas in de glasbak en oud papier word keurig opgespaard en dat word opgehaald eens in de zoveel tijd :) Wij hebben heel veel spaarlampen en een paar lampen in de tuin zijn met zonne energie :)
Voor kleine stukjes fiets ik (max.1,5 kilometer), maar ik word altijd met de auto gebracht naar de faculteit. Met een goede reden overigens: ben stik allergisch (bus is dus geen optie) en erg lang ziek geweest dus heb de conditie niet.
Ben die wel aan het opbouwen in de sportschool zodat ik na de zomer weer kan fietsen :)

Apparatuur is nooit op standby maar echt uit :)

Beddegoed moet ik op 60 graden wassen: anders dood je de huisstofmijt niet. Handdoeken gaan ook op 60 graden, dood de bacterien beter. Enkele keer op 95 graden om de zeepresten weg te spoelen in de wasmachine :)

In de winter staat de kachel niet hoog, 19 a 20 graden is warm zat :)

o ja en ik heb in mijn dakkapel hr++ glas! Dus superisolatie!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:19

Laten jullie wel eens de auto staan en pak je de fiets of het openbaar vervoer? De fiets dan toch, openbaar vervoer is een ramp met kleine kinderen. En mijn auto rijdt op LPG.

Scheid je het afval? Jup

Was je op 30 of 40 graden? 30, behalve als het heel vuil is. Met uitzondering van 1x per week witte was op 60 graden - net wat Welshcobfan zegt: handdoeken en beddengoed.

Of ben je nog bewuster en ga je zelf milieubewust op vakantie? Altijd met de auto (op LPG dus), niet te ver weg en hoegenaamd nooit met het vliegtuig.

Koop je diervriendelijke producten? Biologisch, als het effe kan
Eet je minder vlees en kijk je op de VISwijzer welke vis je wel en niet kan eten? Minder vlees, eigenlijk nooit vis omdat de kinderen het niet lusten en ik allergisch ben

Ohja en wat ik me ook afvroeg, hebben mensen waterbesparende douchekoppen, groene stroom, energiekillers, of andere besparingssystemen? Wat zijn energiekillers? Heb wel spaarlampen, besparende douchekoppen en groene stroom. Als we niet thuis zijn of naar bed gaan dan gaat hier de hoofdschakelaar uit zodat ook alle standby-standen zijn uitgeschakeld. Gebruik de droger alleen als het niet anders kan. Verwarming staat hier nooit boven 18,5 graden, eind april gaat-ie meestal helemaal uit tot eind september. Huis is ook goed geisoleerd.
Lampje is hier 's nachts aan op de overloop voor de kinderen, maar dat is natuurlijk een spaarlamp :)
Ook koop ik bij voorkeur kleding van duurzaam materiaal, biokatoen e.d. Zie je niks van hoor, alleen aan het labeltje ;)
De kinderen worden hier samen gedoucht en vaak douchen hubbie en ik ook samen.
Afval niet op straat gooien vind ik eerder een kwestie van goed fatsoen ;)