Geen plezier in rijles tijdens opleiding paardenhouderij.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

Geen plezier in rijles tijdens opleiding paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:50

Sorry voor dit lange verhaal maar moet het echt kwijt.

Ik ben nu bijna klaar met eerste jaar van paardenhouderij, en een keer in de week hebben we rijles.
Dit word gedaan op 2 maneges. En we zijn in twee groepen gedeeld. Met meer wedstrijd ervaring en wat minder.

Tuurlijk is rijden leuk. Heb er altijd lol in welk paard ik ook heb. Maar we hebben een instructrische die ook les op school geeft. Opzich een aarige vrouw. Maar de meeste leerlingen en zelfs mensen mogen haar niet. Wat zij zegt is altijd waar. Je hebt nooit iets in te brengen op een gesprek. En elke discussie moet zij winnen, soms weet ze zelf dat ze ongelijk heeft. Maar een discussie hoort leuk te zijn, maar bij haar ontloop je het maar gewoon.

Nu begon ik de gewone lessen al te vervelen net als mijn andere klasgenootjes. Tuurlijk word je op je slecht punten gewezen en word daar aan gewerkt te verbeteren. Maar elke les het zelfde doen word vervelden. Ook hoor je meer negatieve dan posetieve dingen. Tuurlijk als dat nodig is is het oke. Maar ze drukt je zo erg de grond in dat het niet meer leuk is.

Nu hadden we vandaag laatste les en zou ik mijn eigen merrie mee nemen. Was er best wel zenuwachtig om omdat ik bang was hellemaal afgebekt te worden omdat ik een ''draver'' heb. Ze heeft al eens gezegt. Een draver is geen rijpaard waarom heb je in godzaam zo`n paard aangeschaft. Ik ben gewoon een recratie ruiter. buiten rijden dressuur springen en voor de koets we doen alles.

Ze was erg heet. En moesten eerst de ontspanning op moeten zoeken. Wat voor haar moeilijk is om dat het onbekent terein is en zij daar best wel snel van gestrest raakt. plus dat ik een beetje zenuwachtig was. draven ging niet goed. Ze ging elke keer in de tolt. Dit deed ze ook net toen we haar gekocht hadden 3 jaar geleden. Na veel oefenen deed ze alle overgangen netjes. Nu opeens deed ze het weer. En dus wou ik haar trug nemen naar stap en dan netjes naar draf, wand ze kan het wel. Maar ik moest van haar tijdens de tolt gaan lichtrijden wat heel moeilijk is bijna niet te doen. je zit zo vast in het zadel en gaat makkelijk met de beweging mee dat het niet lukt licht te rijden. Maar ze begon hellemaal tegen mij te schreeuwen LICHTRIJDEN LICHTRIJDEN. ik zo dat lukt zo niet kan haar beter terug rijden en dan weer naar draf. Maar ze begon steeds meer te schreeuwen MOND HOUDEN EN DOE WAT IK ZEG. Me paardje begon zich steeds meer op te fokken. En ik ontplofte bijna tegen de instructrische. Dat ik er emotioneel van werd. Dit had echt geen zin, mijn paard werd alleen maar gekker. ze bleef door gaan en paard was zijk nat. Ze vertelde dat mijn paard mij niet vertrouwde. Nou als ik een ding weet is dat ik in de 3 jaar veel berijkt heb met haar. Je kon niet met haar naar buiten ( ga nu uren lang alleen weg met haar) ze durfde niet op de trailer. Zijn we nu ook al erg ver mee. En een drafbalkje vond ze doods bang. Nu springen we met plezier.

op gegeven moment was de les voor mij. Had het hellemaal gehad zad niet meer blij op me paard en wou terug naar stal. Schaamde me tegen over me klasgenootjes. Wie zit er nou tenslotte emotioneel op zijn paard? en zij gebon met de twee de les en ik was nog aan het stappen omdat een klasgenootje mee terug zou gaan naar stal. begon ze zo weer met les geven. Toen heb ik gezegt sorry hoor maar dit word me paard echt te veel. ( zweer droop er af) toen ik de bak uit wou schrok ze van het hek en hoorde haar gewoon verluisteren schuitbeest. Maar ja dat hoorde ik wel.

Dit was dus de laatste les dit jaar en heb er echt geen zin meer in volgend jaar met het rijden. Ik rijd met plezier vind lessen leuk. Maar niet op deze manier en dat vinden meerdere klasgenootjes. Wou binnen kort toch een gesprek aangaan op school wand zo ga ik echt met tegenzin naar de les.

sorry voor mijn lange verhaal maar zit er echt mee. En aan de ene kant krijg ik een gevoel dat het aan mij licht en dat ik me niet zo aan moet stellen. Maar zat niet voor niets zo emotioneel op me paard. En dat ben ik niet snel wand laat me niet snel op me kop zitten.

xxmyrtheexx

Re: Geen plezier in rijles tijdens opleiding paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:09

hej
geen leuk verhaal inderdaad.. ik snap dat je je rot voelt.
het motiveerd je veel meer als iemand je ook complimenten geeft.. ik spreek uit ervaring!
maar ik denk niet dat ik zoals jou op mijn paard was gaan zitten. ik zou het lekker op mijn eigen manier hebben gedaan en als ze dan nog zat te schreeuwen zou ik afgestapt zijn en de bak uitgelopen.
ik zou zoiets echt niet pikken!
een leraar wil respekt van mij hebben, moet diegene het eerst maar verdienen.
het lijkt me een goed idee eens even een goed gesprek met school te voeren en laat vooral je ouders meekomen, want dat voert de druk een beetje op.
(tenminste met mijn vader wel(A))
heel veel sterkte

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:29

Wahah dat dat zal ook wel lukken. Kan me woordje wel staan. En er zijn meer leerlingen die geen zin meer in les hebben zo. Maar wou liever alleen een gesprek aan gaan dan met de hele klas kan ik toch zelf even me ding kwijt.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:26

met de hele klas heeft geen zin.. dat werkt meestal alleen maar averechts.. wij hebben ook al een aantal probleme gehad met leraren en een gesprek met de hele klas was meestal geen succes! veel succes!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:19

Vind het netjes van je dat je dit wel samen met haar op wilt lossen, in plaats van er vol tegen in te gaan met de hele klas. Je bent ondertussen op de leeftijd dat je niet meer op de middelbare zit waar je dat zou doen.

Ik denk dat je prima kunt zeggen dat je het niet kunt waarderen dat zij zo neerbuigend doet over jou paard. Een eigen paard heeft voor elke eigenaar (zelfs verzorgers) een grote emotionele waarde, die zoals ik jou verhaal lees geschaad is. Ik denk dat een goed gesprek op zijn plaats is, maar je je schoolcarrière niet af moeten laten hangen van 1 persoon. Mocht uit het gesprek komen dat ze het niet op dravers heeft (ik noem maar iets hoor!) kun je dat natuurlijk ook naast je neer leggen en gewoon je eigen plan trekken voor je rijlessen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:27

Inderdaad.... Ga met haar praten, gewoon alleen. Gewoon de boel 'open gooien' en op een volwassen manier bespreken wat je dwars zit. Ik moet wel zeggen dat ik dit wel heel, heel erg vind voor een lerares/instructrice voor zo'n opleiding :? . Dat je uberhaupt iemands paard zo af gaat kraken en ook nog eens zo loopt te schreeuwen tijdens de les. Is ze helemaal betoeterd? Ik hou daar niet van en ik vind het schandalig dat ze zulke denigrerende opmerkingen over je paard maakt. De opleiding paardenhouderij wil toch niet zeggen dat we het alleen over KWPNers (ik noem maar wat ;) ) hebben???? Een draver is namelijk ook een paard. En vaak nog hele leuke ook. ;)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:34

Als iemand op zo'n manier tegen je praat (schreeuwt?) en achteraf nog loopt te schelden over jouw paard (omdat zij geen les kan geven blijkbaar ;) ) dan kun je ervan uitgaan dat je geen fijn volwassen gesprek met zo'n persoon kunt voeren. Ik zou lekker de raad opvolgen van xxmyrtheexx, dus een gesprek met school aangaan waarbij je ouders aanwezig zijn. Zeker als die vrouw erbij zit bij dat gesprek, is het handig om een ouder erbij te hebben ivm respect naar jou toe en net even wat meer steun voor jou zodat ze niet zomaar over jou heen loopt (wat je dus wel toeliet tijdens de les, wat begrijpelijk is als zij zo intimiderend overkomt).

Daarnaast zou ik, samen met de mensen die jou hierin steunen over deze vrouw, een gezamelijke klacht indienen over haar bij de school.

En...voor jezelf opkomen(!), niemand mag zo tegen je praten ;) . Iedereen mag ook gewoon respect voor jou hebben, dus ook de leraren etc.

:(:) ;)

edit: Mooie merrie en veulen trouwens :)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:49

@twiggy 2008.. een draver zijn hele leuke paarden, ik heb ook een draver.. en het is een geweldig beest, ik heb een super goeie band met hem en hij rijd heerlijk. Daar komt ook nog bij dat hij vroeger vele dressuurwedstrijden heeft gereden in allerlei verschillende landen. Dus een draver kan ook wel wat.

nou mag hij op zn oude dag (20 jaar) lekker buitenritjes maken en dat bevalt hem prima, en mij ook trouwens

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:49

xxmyrtheexx schreef:
@twiggy 2008.. een draver zijn hele leuke paarden, ik heb ook een draver.. en het is een geweldig beest, ik heb een super goeie band met hem en hij rijd heerlijk. Daar komt ook nog bij dat hij vroeger vele dressuurwedstrijden heeft gereden in allerlei verschillende landen. Dus een draver kan ook wel wat.

nou mag hij op zn oude dag (20 jaar) lekker buitenritjes maken en dat bevalt hem prima, en mij ook trouwens

Mijn paard is dik bevriend met een hele leuke draver (ze staan in dezelfde kudde), die ik begin dit jaar 3 maanden verzorgd heb, omdat zijn baasje in het buitenland zat. Hartstikke lief paard, waar ook dressuur mee gereden is vroeger. ;)
Fijn dat je zo geniet van je draver!!! :)

Verder ga ik eigenlijk wel helemaal mee met SorayaDL. :j
Zit wel wat in dat je met zo'n mens niet echt kunt praten waarschijnlijk. Maar goed, ik vind dat moeilijk inschatten achter mijn laptop. :+
Maar iemand die mij zo zou behandelen en mijn paard ook nog eens zou afkraken, die zou met mij een groot probleem hebben. }>

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:56

Pfff jij hebt tenminste een toltende draver!!! weet je hoe gewild die zijn :D kan je leuke gangenpaard hengst op zetten en dan kan je je veulens voor duizenden verkopen!

Denk dat je gewoon eens rustig moet praten met die vrouw, buiten de les om :j

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:09

Ik zelf denk dat er niet echt een één op één gesprek met haar valt te voeren. Als je al een simpele discussie voert met haar over voeding, huisvesting noem maar wat. Is alles wat zij zegt waar. Daar valt niets tegen in te brengen. Zelfs een andere lerares Paard wel erg jong geloof rond de 25 durft er dan niets in tegen in te brengen. Zij heeft zich er maar bij neer gelegt en vermeid zulke discussies. Maar zij hoeft niet elke keer lessen van haar te volgen.

ze kan goed les geven dat niet maar heeft een groot gebrek aan respect voor mij en mijn dier. En een vriendin van mij zit in de derde klas van paard. Maar ook zij en bijna ieder ander die de opleiding volgt kunnen niet samen met deze vrouw. zo lopen ik en mijn vriendin op de zelfde stage bedrijf. Maar zelfs deze word hellemaal afgekraakt en kunnen niet samen met deze vrouw. ( friese paarden, en dan koetsen en trams) ritten rijden dus. Erg leuke familie. Maar zijn gewoon iets anders dan anderen. Fokken met eigen hengst en merries. ( geen inteeld) paarden krijgen veel mais hooi en brood. Maar staan er super bij. Ik zelf zou er niets op aan te merken hebben paarden zijn in goede conditie. Maar zij wel. Het was beter dat ik daar geen stage liep, maar moest zelf maar weten. Heb het geweldig daar en leer veel. Mijn vorige stage baas was beste vriendjes met deze vrouw en dus is het een goede stage baas. Maar halfe wege stage wou ik niets liever dan weg. Deze meneer was namenlijk het zelfde als haar.

Ik wil haar echt nie in de grond trappen. Ze kan goed les geven. Maar de rest. Respect, vriendelijkheid naar mens en dier ontbreken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:50

Ik kan me er niets bij voorstellen dat iemand 'goed' les kan geven als er geen respect is voor mens en dier. :n :n :n Dat is bij mij namelijk absoluut een vereiste, als iemand mij (en mijn paard) les geeft. En gelukkig zijn er geweldige lesgeefsters, die dat respect prima kunnen opbrengen. Afblaffen, afbranden en afzeiken daar zijn mijn paard EN ik te goed voor. :j
Die hoef ik niet in onze buurt. :evaw:

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:55

Als je denkt dat er met haar niet te praten valt kan je misschien met je mentor of een andere leraar van school gaan praten. Het zou echt zonde zijn om je plezier te verliezen of misschien zelfs je opleiding op te geven om 1 vrouw.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:02

dit is echt te gek voor woorden. als instructrice, en al helemaal voor een school, dient ze respect te hebben voor ruiter en dier.
ongeacht waar je mee aan komt zettem. het is haar taak om jullie te helpen, en niet te blokkeren zoals dat nu is gebeurt.
zou dus zeker een gesprek aangaan op school en dit voorleggem, en bij voorkeur met opgeschreven verklaringen/voorbeelden van andere leerlingen. hier leer je niets van, maar wordt je alleen maar bang.
als je zelfs discussies etc uit de weg gaat en je bang bent je paard mee te nemen, zit je niet meer in een leerpositie. en dat is nou juist het doel van school lijkt mij,