Mijn broertje (Erik, 12 jaar) heeft Asperger. Het syndroom van Asperger wordt tot de autisme spectrumstoornissen gerekend. Net als bij andere stoornissen uit dit spectrum kan er bij kinderen met Asperger sprake zijn van bijvoorbeeld een onhandige motoriek, moeite met het begrijpen van sociale situaties, gebrek aan inlevingsvermogen, moeite met veranderingen, vasthouden aan bepaalde rituelen en routines, overgevoeligheid van de zintuigen en neiging tot obsessief gedrag. Niet alle Aspergers hebben last van alle symptonen, maar van een paar. Mijn broertje (je raadt het al...) heeft ze allemaal.
Hier een voorbeeldje: Erik gaat s'avonds brood maken voor de volgende dag. Mijn moeder ziet dat hij de pindakaaspot open doet, zijn mes erin steekt en het mes aflikt. Mijn moeder zegt er wat van, dat het vies is. Direct gooit hij het mes op de grond en schreeuwt dat het weer 'gezeik' is van mijn moeder, dat hij niks mag en dat we ons niet moeten bemoeien met hem. Hij rende naar boven en smeet daar de deur dicht. Direct erna de deur weer open en weer keihard dicht. En dit ongeveer 5 keer. Mijn moeder ging naar boven en vertelde hem dat ze met dit gedrag geen slingers voor hem zou ophangen (hij werd de volgende dag 12) en dat ze dit niet accepteert. De volgende ochtend komen mijn ouders bij hem op de kamer en feliciteren hem vrolijk. Hij reageert nauwelijks en draait zich om in zijn bed. Vlak voor dat hij naar school ging, schreeuwde hij, priemend met zijn vinger naar mijn moeder: 'Eenmaal per jaar ben ik jarig en dan doe JIJ zo tegen MIJ!! Wat voor moeder ben je, die van mijn verjaardag geen feestdag maakt!! appelflap!!' Mijn moeder vertelde hem in alle rust dat ze dit ook niet kan accepteren. Hij moest er maar eens over nadenken, zei ze. Dan zouden we s'middags na school een nieuwe start maken. Mokkend zei hij oké, maar wilde niet meer thuiskomen. S'middags kwam hij wel thuis en deed of er niks aan de hand was..
We mogen hem bijvoorbeeld niet straffen, dan maken we het alleen maar erger. Maar ik heb er zo'n moeite mee! Mijn broertje kan alles doen zonder er de gevolgen van te zien: Hij gaat dit jaar 'gewoon' over met 6 tekorten! 'Ze maken een uitzondering'... En ik vorig jaar met mijn 3 tekorten, blijven zitten. Ook geven mijn ouders hem veel meer aandacht en doen vanalles voor hem. Ik val er een beetje buiten en moet als hij er bij is, stil zijn. Als ik praat, kan hij namelijk boos worden. En met boos worden, bedoel ik niet, een beetje schelden en weglopen, nee. Hij pakte laatst een mes en zei: 'NU HOUDT HET OP! JIJ LELIJKE TYFUS BITCH! VUILE SLET!!' Hij kan totaal niet tegen commentaar. Ik voel me niet meer veilig in mijn eigen kamer! De enige plek om te relaxen is op de manege, maar daar kan ik ook maar 1x per week heen: het is 10 km fietsen (= ongeveer een uur) en ik ben altijd op half 4 thuis. In het donker mag ik niet meer terugfietsen (= na 6 uur) en er is geen mogelijkheid me te halen. Ik zoek een verzorgpony maar zonder succes.
Wie kent nog meer mensen met Asperger? Of wie kan me helpen?
Groetjes, Kladversie.
Ps: Sorry voor de scheldwoorden.

) zie der ouders op zondag bij het ophalen altijd helemaal opgeladen terug!