struisvogelpolitiek, hoe kom je ervan af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mrs_ed

struisvogelpolitiek, hoe kom je ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:23

Het gaat een tijdje goed, dan ben ik lekker productief bezig en pak dingen aan en dan ineens... komen er een aantal dingen op me af, meestal zaken of problemen (op werk, bij paard of persoonlijk) waarvoor ik de verantwoording moet dragen en dan ga ik gewoon op slot.
Ik steek mn kop in het zand, voer allerlei taken uit om het werkelijke probleem of taak te ontwijken en ga me daar steeds schuldiger over voelen. Hoe schuldiger ik me erover voel, hoe minder ik geneigd ben om eraan te beginnen. En dan stel ik het tot het allerlaatste moment uit, met alle gevolgen van dien.

Zeur! denk ik dan, als je het gewoon doet, dan is er niks aan de hand en je voelt je opgelucht als je het gedaan heb. Maar toch doe ik het dan 9 van de 10 keer toch weer niet... Het voelt soms alsof ik tegen een hoge drempel op loop, waartegen ik af en toe een stapje omhoog doe, maar er ook regelmatig weer twee terugval.

Wie herkent dit gedrag en beter nog: zijn er tips om er vanaf te komen?
Motivatie van buitenaf (vriendje, ouders die je proberen te stimuleren) maken het alleen maar erger, want daar kan ik heel makkelijk de kont tegen de krib gooien en allerlei problemen opnoemen waarom ik die ene taak toch echt (nog) niet kan uitvoeren.

En nee, ik ben niet lui, sterker nog ik ben hartstikke ambitieus zowel in mijn werk als prive. En toch loop ik af en toe tegen die drempel aan en lijk ik er niet overheen te kunnen komen.

RelarDevi

Re: struisvogelpolitiek, hoe kom je ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:42

Ik heb er heel veel last van gehad, het gaat nu wel iets beter.
Bij mij heeft het enorm geholpen dat er iemand was die bij mijn 'hand' nam.
Bijvoorbeeld, ik moet een nieuw kamer maar ik moet over 2 wkn al een nieuwe hebben. Dan raak ik in paniek en denk laat maar.
Maar dan is er iemand die zegt komop, wij gaan SAMEN zoeken. Dan denk ik, dan hoef ik niet zelf te doen. Uiteindelijk heb ik toch meeste dingen zelf gedaan maar er was iemand die mij over die drempel heen trok.

Misschien zou je aan je ouders/vriendje kunnen vragen om niet te gaan praten maar jou eens helpen met je problemen, dus zeggen, okee, zullen wij het even samen doen?

In begin vond ik het ook moeilijk om het samen te doen, dan had ik nog meer het gevoel dat ik had gefaald. Maar als je jezelf eroverheen zet, merk je achteraf dat het altijd voordelig heeft uitgepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:57

[MW] > [LZP]

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:36

Zo te lezen lijkt het alsof er soms teveel in een keer op je af komt en je dan een beetje overrompelt raakt en niet weet waar te beginnen waardoor het makkelijker is om er maar helemaal niet aan te beginnen.

Probeer dan voor jezelf (makkelijkst is op papier) te zetten welke zaken dit zijn. Focus je daarna op een van deze dingen en laat de rest even op de achtergrond (zodat je niet het overweldigende gevoel krijg). Daarna wederom- omschrijf het probleem wat specfieker en schrijf mogelijke oplossingen of stappen die je moet nemen om dit probleem op te lossen (alleen schrijven, nog geen actie). Ga daarna stap voor stap actie ondernemen met het gevoel dat je controle hebt over de situatie omdat je weet waar je mee bezig bent en hoe je je doel (probleem uit de weg ruimen) moet behalen.

Ofwel, maak het probleem kleiner door er sub-stappen van te maken die wel overzichtelijker en minder 'eng' zijn. Zo kun je makkelijker al je zaken afwerken.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:50

wauwie macavityL met die tip kan ik wel wat. Zoals jij het beschrijft klinkt het ook alweer allemaal wat minder dramatisch als ik me af en toe voel haha. (lees: als een bevroren konijn aan mn bureau zitten of met mijn haar in mijn handen rondrennen)

@Moonchloe, ik snap wat je bedoel. Alleen merk ik dan dat ik mijn frustraties een beetje afreageer op diegene die me helpt, waardoor ik me dan weer schuldig voel dat ik dat doe. En dus de aandacht afleid van het werkelijke probleem...
Hoe doe jij dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:55

Voor mij helpt het ook enorm om alles op papier te zetten (ik hou van lijstjes). Dan heb je een overzicht van wat er nog moet, bij mij geeft dat heel veel rust in mijn hoofd. Dan kan ik weer helder denken en het onderverdelen in kleine stapjes en die vervolgens uitvoeren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:08

Ik heb dit ook gehad en de lijstjes die brigitta hiervoor al noemt hielpen mij ook enorm :j Gewoon even alles wat je moet doen opdelen in kleine stukjes, dan lijkt het niet meer zo massal.
Dan een planning maken en gewoon beginnen bij het makkelijkste en langzaamaan verder werken.
Helpt echt :j

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:11

woods schreef:
@Moonchloe, ik snap wat je bedoel. Alleen merk ik dan dat ik mijn frustraties een beetje afreageer op diegene die me helpt, waardoor ik me dan weer schuldig voel dat ik dat doe. En dus de aandacht afleid van het werkelijke probleem...
Hoe doe jij dat?

Ik ben helaas een lijstjes mens maar ik doe er verder niks mee :+

Helaas/gelukkig heb ik 1 jaar te maken gehad met professionele hulpverlening, die hadden zoiets ook veel sneller in gaten, grepen vrij snel in.. Maar dat vertelden ze allemaal ook aan mij, hoe het werkt, hoe je het kan oplossen.. Dus nu na 1,5 jaar weet ik vrij goed hoe ik over mijn drempel heen moet zetten en hulp vragen (oftewel mij bij handje nemen).
Het belangrijkste in dit situatie is denk ik toch wel accepteren dat het moeizaam gaat of niet lukt en hulp vragen.. Ik denk dat het laatste veel moeilijker is dan het eerste.