Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

)En ik had het ook tijdens toetsen... 
)
)
Citaat:Sommige mensen met dyslexie hebben hier baat bij (zoals mijn dochter )
Het maakt het geheel overzichtelijker en de letter A is in dit lettertype ook een A zoals je hem schrijft en niet zo'n Ape Aatje

Maar ik ga morgen ochtend weer even proberen hem op te zoeken.
Menino schreef:Ik heb dat ook, bij mij is het een gebrek aan concentratie... Ik sla zinnen/woorden over omdat het teveel inspanning is om iedere zin in om me op te nemen..
Heeel frustrerend want aan intelligentie enzo ligt het helemaal niet (ha-ha, ik doe nu MBO en deed eerst gym, dus dit moet ik wel aankunnen lijkt me zo)En ik had het ook tijdens toetsen...
Als iemand er iets tegen weet... Dan moet ik het weten
(er is trouwens niets mis met mijn begr.lezen vaardigheden, als ik de concentratie op kan brengen)
) via je linkerhersenhelft lees je veel trager en moeilijker omdat je het nog niet goed begrijpt. wanneer je beter begrijpt te lezen en het lezen steeds beter kunt dan begin je met lezen via je rechterhersenhelft...dit houdt in dat je sneller kan lezen en het dan nog steeds blijft begrijpen...het komt voor dat sommige mensen de spring van links naar rechts niet maken. Het is trouwens wel opnieuw aan te leren, daar zijn trajecten voor, maar die kosten wel behoorlijk wat.Marieke_K schreef:Leer je jezelf aan naar kernwoorden te zoeken in zinnen. Voorbeeld over :Citaat:Sommige mensen met dyslexie hebben hier baat bij (zoals mijn dochter )
Het maakt het geheel overzichtelijker en de letter A is in dit lettertype ook een A zoals je hem schrijft en niet zo'n Ape Aatje
Uit bovenstaande zin haal je dat dyslecten ergens baat bij hebben, nu nog zoeken naar wat? Dat staat in de vorige post
Vervolgens op zoek gaan naar kernwoorden in de zin: beargumenteer (moet ik dus van twee kanten beschrijven voors en tegens), Geef je mening (wat vind ik er van?), Leg uit (geef eerst wat theorie, daarna een voorbeeld).
Zelf lees ik moeilijke teksten hardop op, en maak er zelf een beeld van in mijn hoofd om het te begrijpen.
) En met Nederlands ook nooit geen problemen gehad. Maar zodra ik een uitleg of een vraag moet lezen... De helft komt gewoon niet aan ofzo. En dan vraag ik het maar aan de docent, en die zit dan van 'heb je het al gelezen' ... Nou dan sta je wel enigszins met je mond vol tanden, als je nooit verder dan 3 woorden komt. Maar mensen moeten mij echt dingen kort en bondig uitleggen.. Anders komt het gewoon niet aan.
, ik heb 1 jaar gehad waarin ik allemaal vrij goede docenten had die heel gestructureerd te werk gingen in hun lessen en wél kort en duidelijk konden zijn in hun uitleggen, en daar kwamen de hoge cijfers
om het jaar daarna keihard op m'n bek te gaan en naar het MBO te worden gestuurd ... Maar ik heb binnenkort een onderzoek in een leer- ontwikkelings- en gedragsstoornissen oid
Dus ben wel benieuwd ...