Doe jij de deur open voor vreemden als je alleen bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Doe jij de deur open voor vreemden als je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 11:44

Misschien raar hoor, maar ik doe de voordeur niet open voor vreemden als ik alleen thuis ben.
Ik ben dan wel een volwassen vrouw van 30, dan nog, ik doe hem niet open :n
Zojuist gebeurde dat dus. Stond een jongeman aan de deur. We hebben geen deurbel dus hij klopte. Ik had het helemaal niet gehoord, de hond wel :D
Normaal ben ik niet thuis rond dit tijdstip. Het is dat ik nu in de ziektewet zit (val van paard afgelopen zondag).
De mensen die me kennen weten me telefonisch wel te bereiken en iedereen die ik ken komt achterom.
Ik heb dus gewoon gewacht tot hij weg was. Met mn senseotje zat ik gewoon op de bank.
Nu ga ik wel allerlei dingen denken: Oh er zal toch niks met mn paard zijn? Of: Oh er zal toch niks met mijn dochter zijn?
Maar die mensen hebben allemaal mijn telefoonnummer.
Toch straks voor de zekerheid maar even checken of alles goed is met Sis.............De school zal zeker bellen als er iets is. Verder kan ik niks verzinnen waarvoor ze mij moeten hebben!

chillaxing

Re: Doe jij de deur open voor vreemden als je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:46

Eingelijk, staan er hier nooit vreemden aan de deur.. Verder zou ik wel gewoon opendoen :) woon dan ook niet in de 'grote stad' dus dat scheelt ook..

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:46

Ik doe wel de deur open, maar ben wel op mijn hoede, heb ook een prachtige honkbalknuppel in de buurt voor als het een keer fout gaat :D

extra info: ik woon in de randstad

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:47

In de flat moet je eerst de telefoon opnemen en dan vraag ik meteen wat men komt doen. :D Als het me niet bevalt maak ik niet open. Mijn oma had in haar vorige huis zo'n spiekgaatje dat wil ik later ook wel. :))
Er lopen zoveel mafketels rond tegenwoordig, ik geef je groot gelijk dat je niet iedereen met open armen ontvangt.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:47

huis aan huis verkoop, jehova`s, buren die mss een auto in de weg vinden staan. weet ik veel... kan van alles zijn toch?

en om je vraag te beantwoorden: ja, ik doe gewoon open :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:48

wij hebben een portiek en als iemand aanbelt kan ik de telefoon daarvan opnemen en zo vragen wat iemand wil en waar het voor is, heel handig :j en als ik het dan nog niet vertrouw gluur ik op het balkon naar beneden en als ik denk doe maar niet dan doe ik niet open..

Keet

tot voor kort wel
Maar sinds er een overalgolf door het dorp heen is gegaan mag ik in ieder geval 's avonds de deur niet meer open doen.
Voor de rest zie ik door de deur heen wie het is. Anders kijk ik even vanaf boven uit het raam :)

valine

misschien omdat je in de ziektewet zit was het een contoleur die langs kwam.
Maar waarom doe je de deur niet open dan? Als het wel iemand van de ziektewet is kan je nog best wel gezeur krijgen omdat je officieel thuis hoord te zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Ik zou ook gewoon open doen tenzij het na 22:30 dan is het voor mij te laat om bezoek te ontvangen.
Vroeger was ik daar ook voorzichtiger mee maar dit had een reden. Soms komen er nog weleens buren aan de deur met een vraag over internet oid of een postbezorger met een pakje of iemand die niet weet waar hij/zij moet zijn. Heb ik nu geen problemen meer mee gelukkig.

Edit; ik kan gewoon door de glas kijken en voelt het niet goed dan doe ik niet open. Of hou ik de voet achter de deur.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-05-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:49

Hier komen ook nooit echt hele vreemde mensen aan de deur. Maar ik doe ook gewoon altijd open :+ Maar ik ben maar zelden alleen thuis.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:50

misschien was het je controle omdat je ziek bent schrijf je, dadelijk melden ze dat je niet thuis bent.

als het donker is en sávonds dan neem ik een hond mee naar voor maar overdag doe ik gewoon open
;)

Mars

Ja hoor, ik wel eigenlijk.
Maar onze voortuin is heel open, er kan hier niemand het pas op komen lopen of ik zie wie het is.

EstherMe

Ik doe ook gewoon open, woon op mezelf, dus als ik nooit open zou doen voor vreemden staan ze altijd voor een dichte deur :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:51

ja ik doe eigenlijk altijd open..

het kan een collectant zijn o.i.d.

Ik ben pas verhuisd naar hoogvliet en ik heb paar rare huisgenoten en er hebben hier hoop rare mensen gewoond. Toen ik hier pas 1 maand woonde, kwamen er vrij veel mensen voor deur om te vragen naar die of dat persoon thuis was.. (meestal woonden ze al jaren niet meer hier maargoed) Soms voelde ik me niet echt veilig bij zulke figuren, maar ze gingen wel altijd netjes weg..

wel heb ik eens meegemaakt dat er op zondag om 23.00 uur aan werd gebeld. Wou eigenlijk helemaal niet open doen maar hij bleef maar bellen bellen.. ben toen maar uit mijn raam gehangen om te zeggen dat hij van mij mocht opdonderen.. Ik doe niet open als ik al in bed lig..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 11:51

Nah, de buren waren het niet. Deur aan deur verkoop doe ik niet aan (dan is het goed dat ik niet hem open gedaan), auto staat op de oprit naast het huis, Jehova's kwamen met moederdag nog langs :P En die sturen geen jongeman :+ Ik stuur er overigens bij de Jehova's altijd mijn man er op af :P :P :P Gemeen he?
Spiekgaatje, tja, heb net een nieuwe deur van 1200 euro :o
En nee, dit is geen randstad, ook geen crimineel dorpje.
Laatst heeft de dorpsgek/dorpscrimineel wel de mountainbike van mn man meegepakt (had ie hem maar op slot moeten zetten). Toen heeft mijn man hem eraf gemept :D
Verder gebeuren hier weinig gekke dingen in het dorpje!
Ja een collectant kon het misschien zijn, maar volgens mij had hij niks in zijn handen.......
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 26-05-09 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:51

Ja hoor, doe altijd gewoon open. Maar 's avonds kijk ik wel altijd wie het is en vertrouwen ik niet vraag ik via het raam wat ze motten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:52

Ik doe ook altijd wel open. Tenzij het echt absurd laat is, maar dan ben ik stiekem nog steeds nieuwsgierig wie het is :+ Vaak is het dan de buurman van 2 deuren verder. Ik kan ook niet zien wie er aan de deur staat overigens, de woonkamer is op de eerste verdieping en door het glas van de voordeur kan ik niet heen kijken.

Dus ja, ik doe altijd open. En ik ben eigenlijk 9 van de 10 keer alleen. :)

's avonds kan ik op zich wel snappen dat mensen niet open doen als het donker is, maar overdag... Kan zoveel zijn geweest. Ook controle omdat je ziek thuis bent, zoals al gezegd werd...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 11:53

Sylvia schreef:
Ik doe ook altijd wel open. Tenzij het echt absurd laat is, maar dan ben ik stiekem nog steeds nieuwsgierig wie het is :+ Vaak is het dan de buurman van 2 deuren verder. Ik kan ook niet zien wie er aan de deur staat overigens, de woonkamer is op de eerste verdieping en door het glas van de voordeur kan ik niet heen kijken.

Dus ja, ik doe altijd open. En ik ben eigenlijk 9 van de 10 keer alleen. :)

Ah waar woon je in Tilburg-Noord? dan ga ik het even uitproberen }>
Mijn schoonouders wonen er. Mijn schoonmoeder voelt zich niet meer zo veilig daar. Zeker niet op de markt met Burka dragende vrouwen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:55

Overdag doe ik zeker open, heb een grote hond die heel gevaarlijk kan blaffen (en vervolgens nog net geen koffie zet voor de gasten, bekend of onbekend, maargoed dat weten zij niet) 's avonds ligt het er aan hoe laat het is, na 22 uur zeker niet meer, dan hebben ze hier niets te zoeken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:56

Aan de "goede kant", naar het schijnt. De oost-kant, niet in Stokhasselt.

En dan zul je wel op moeten schieten, want wsn ga ik vrijdag verhuizen :P

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:57

Ik woon in een buurt die als slechtste staat aangeschreven in ons ‘dorp’ (50.000 inw.). Mijn voordeur is van glas dus ik kan wel van achter mijn gordijntje even gluren wat er precies voor mijn deur staat. Als ik het niet vertrouw, vraag ik van achter het raam wat iemand moet. Ik heb een voorhamer en nog wat spul staan wat ik kan gebruiken in geval van nood.
Toen mijn relatie met mijn ex uitging, een half jaar geleden, vond ik het wel even eng en was ik in het begin niet echt voorzichtig. Heb er meteen van geleerd en heb mijn eigen voorzorgsmaatregelen. Niet helemaal legaal maar ik kan me verweren of alarm slaan in geval van nood. Heb een buurman die er niet vies van is iemand ‘te corrigeren’ en ik heb zijn nr. en een hard alarm dat ikzelf kan laten afgaan wanneer ik wil.
Wel woon ik in een benedenwoning en durf ik dus deze zomer niet met mijn raam open te slapen. Slaap met een hamer onder mijn bed en mijn mobiel ligt altijd binnen handbereik (niet alleen in geval van inbraak maar bv. wakker worden en je niet kunnen bewegen door griep  heb ik eerder gehad).

Gewoon overdags zou ik wel open doen (vaak collecte) en in deze situatie had ik ook gewoon open gedaan maar wel in de wetenschap dat ik in mijn huis spullen heb ter zelfverdediging…

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:58

Er zijn hier in Oslo een flink aantal overvallen geweest waar mensen aan de deur klopte en dan het huis binenn drongen, de bewoners vast bonden en dan alles weg haalde. Ik ben een 16 jaar oud en weet dat ik een groep geoefende inbrekers zeker niet aan kan. Ik kijk wie het is and als ik person niet ken die ik even die raampje naast de deur open om te vragen wie het is.

Mocht ik het niet vertrouwen vraag ik zeer beleeft of de persoon later terug kan komen, anders die ik gewoon de deur open.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:58

Voor mij geen probleem om de deur open te doen. Tenzij ik op bed lig.
Voor de rest probeer ik mijzelf niet gek te maken in deze wereld waar allemaal gekken loslopen. Want dan kun je namelijk helemaal geen stap meer verzetten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:59

ik doe nooit de deur open voor vreemden maar ik doe de deur ook s avonds of overdag niet open als ik geen bezoek verwacht
als het dan toch een bekende blijkt te zijn dan bellen ze me vantevoren wel op mijn gsm

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:00

Ik doe gewoon open, het is sowieso een komen en gaan bij ons omdat mijn vader een bedrijf heeft. Er komen zoveel mensen, en ik kan echt niet al die gezichten onthouden. Als ik alleen thuis ben doe ik gewoon open voor een onbekende, al moet ik wel zeggen dat de hond er altijd bij is. Als mijn ouders weg zijn moet de hond op mij passen, en dat doet ie erg goed ;) Is toch een veilig idee.