Keuze maken, drijfzandgevoel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Keuze maken, drijfzandgevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 15:54

Om maar met de deur in huis te vallen; ik weet het allemaal niet meer...
Heb het gevoel dat ik op drijfzand loop en alsmaar verder wegzak.

Situatie:
Ik ben alleen (single) en heb 6 paarden, waarvan de 7e (veulen) in aantocht.
Deze situatie is nu al enkele jaren zo. Ben niet in het bezit van een auto en moet iedere dag heen en terug een half uur fietsen, door weer en wind. Er is niemand in de buurt die de paarden verder kan verzorgen. Dit begint mij fysiek, financieel en emotioneel flink op te breken. Iedere keer is wel want, steeds is er weer de angst dat ze uitbreken ofzo. Dat doet een van hen nogal graag helaas... Diep in mijn hart weet ik dat mijn limiet bereikt is. Mijn meisjesdroom was altijd een veulen fokken en nu de 2e (ongepland) onderweg is baal ik er heel erg diep in mijn hart een klein beetje van. Ik trek het botweg niet langer.

Al die jaren zet ik alles al opzij, tijd, energie en zeer zeker financieel. Ik beleef er weinig lol meer aan, rij maar weing meer, juist omdat ik het al zo vreselijk druk heb met ze en omdat ik een afstand af moet leggen voordat ik er ben. Ik ben nu 25, heb een simpel huurhuisje, geen auto, zelfs geen rijbewijs, kan niets sparen en kan mijn andere droom nu niet verwezelijken; motorrijden.

Het probleem; ik kan geen afstand van mijn paarden doen, verschrikkelijk bang dat ze verkeerd terecht komen... zeker na alle horrorverhalen van de laatste tijd. Ik ben bang voor hun lot en ik ga hier aan kapot. Zit dit dan ook met tranen in mijn ogen te typen. Heb er zo hard voor geknokt, zoveel enorme tegenslagen gehad, keer op keer...

Wat moet ik nu? Wie kan mij een beetje advies geven?
Wees alsjeblieft niet te hard, omdat ik er al flink doorheen zit hierdoor, maar moet gewoon aan de bel trekken. Mijn paarden hebben het verder goed, lopen lekker in het land met elkaar, krijgen iedere dag vers water en iedere dag praat ik even met ze en krijgen ze een aai, maar ik ben bang dat ik ze toch niet de aandacht kan geven die ze verdienen.

Wie helpt mij aan DE oplossing?

_Tara_

Re: Keuze maken, drijfzandgevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:57

Je zou een bijrijdster kunnen zoeken eventueel? Ik denk iig wel dat 't belangrijk is dat je iets verandert. Dat geef je zelf ook al aan.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:00

ja precies een bijrijder zoeken ? misschien kun je er een kleine bijdrage voor vragen zodat je het financieel wat beter trekt ?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:00

Klinkt erg lastig inderdaad! :(:)
De makkelijkste oplossing lijkt mij toch verkopen.. Al zijn het maar een paar. 6(7) is namelijk wel erg veel! Zijn het echt 6 paarden of ook shetlanders oid?
Maar je kan bijvoorbeeld zorgen dat ze ergens in de buurt terecht komen, zodat je contakt kan houden?
Maar als je dat echt niet wil, kan je misschien een verzorgster nemen? Duurt misschien even om de juiste te vinden, maar ik denk dat er echt wel betrouwbare meiden te vinden zijn! :)
Dan kun je iig een deel van de verzorging aan haar overlaten en heb je zelf wat meer tijd voor andere dingen!

En is een weitje dichterbij niet mogelijk? Dat lijkt me sowieso wat handiger!
Succes ermee!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:05

Klinkt miss stom, maar ben huiverig voor het fenomeen bijrijder. I.v.m. ongelukken en aansprakelijkheid e.d. Bovendien woon ik hartje Veluwe, iedereen heeft hier zijn/haar eigen paard. Tot slot is maar 1 van allemaal bereidbaar... Helpt ook allemaal niet mee dus. :o

Het zijn idd paarden, met 1 Haflinger, de rest KWPN-ers.
Weide/stalling dichterbij lukt niet, zoek ik al bijna 2 jaar intensief naar...

Verzorgster leek mij ook wel wat, maar dan red ik het financieel nog niet.
Moet gewoon verkopen, maar lig er 's nachts gewoon wakker van dat ze verkeerd terecht komen...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:05

Is het geen optie om ze te verleasen? Zo blijf je eigenaar, en ben je zeker dat ze niet op verkeerde plaatsen terecht komen, maar je hebt een hoop minder kosten en lasten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:09

Jeetje wat lastig. Ik zou, als ik in jouw schoenen stond, eerst eens beginnen met het inkrimpen van de paardenboel. Zorgen dat je er een of twee overhoudt, waaraan je al je liefde en aandacht kunt geven. Dat scheelt al een hoop kosten en misschien kun je daardoor wel opzoek naar iets dichter bij huis, waar eventueel ook wat taken uit handen genomen worden. Dan krijg je voor jezelf wat meer rust..
Ik zelf ben altijd bang geweest voor het "gat" dat je krijgt als de paarden helemaal uit je leven verdwijnen, dus ik zou nooit alles in een keer verkopen... EN als je via ander soort sites adverteert dan marktplaats, dan krijg je vaak ook ander soort publiek dat bij je paardjes komt kijken... zo had ik via paardnatuurlijk een onwijs gaaf adresje voor mijn al wat oudere pony, voor een symbolische euro.. maar wel een plekje waarvan ik weet dat ik het zelf niet beter zou kunnen doen.

Een andere optie, is het zoeken van bijrijders voor je paarden. En dan kun je er voor kiezen om ze in ruil voor klusjes bezig te laten gaan met je paarden, of ze te laten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:11

Verkopen, en dan zeker afspreken dat je zeker in het begin daar af en toe langs kan gaan? Zodat je een gerust gevoel in je hart hebt, omdat ze goed terecht zijn gekomen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:16

Verleasen ja, daar heb ik ook al aan zitten denken! :j
Jaja, heb vrijwel alle opties al wel eens in gedachten gehad volgens mij. :o
Ik heb bijv. een hele oude merrie lopen, die ook niet de makkelijkste is. banketstaaf zeggen, maar wie wil haar nou dan nog hebben? Bijvoorbeeld gratis lease, maar ja, je hebt toch altijd wel kosten, ook als leaser.

Dan heb ik mijn oude ruin die ik echt niet kwijt wil en mijn veulen dat ik al van de merrie heb. Maar nu is ze weer drachtig en goed dik... Da's weer 3... en teveel.

Bijrijdster gaat m dus ook niet worden, vanwege eerder genoemde redenen...
Wel fijn dat jullie mij niet veroordelen! Voel me vreselijk schuldig... (dom he?)

Verkopen en dan nog eens langs gaan is een optie, maar dan kunnen ze er nog wel alles mee uitvreten en weer verhandelen... sorry voor alle doemscenario's... maar ik ben hier al zo enorm lang mee bezig!

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:17

Verleasen zou inderdaad een goede optie zijn, of toch verkopen en een waterdicht contract opstellen ?

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:20

ja verkopen is altijd een moeilijke beslissing, maar je kunt nu denk ik niet veel anders kiezen.
Er zijn overal wel horor verhalen, en helaas zijn daar ook wel waarheden in te vinden, maar gelukkig zijn er nog altijd nog heeeel veel mensen die enorm veel om paarden geven... en er financieel makkelijk mee om kunnen gaan.
Mischien inderdaat gewoon goede afspraken maken met de koper ( eventueel terug koop recht? )

veel succes met je beslissing.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:20

Zo'n contract is niet rechtsgeldig bij mijn weten...
Verleasen zou idd wel een optie voor enkelen zijn. :j

Ja, verkopen zou misschien wel het allerbeste zijn.
De kosten en de zorgen voor zoveel paarden in mijn eentje worden gewoon veel te veel. En wil nu graag eens gelukkig worden, een nieuwe start in mijn leven maken, te beginnen met het motorrijden. ;)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:22

IK zou ze vehuren gaan. En wie weet kun je les geven op ze? Zo heb je controle over wat er gebeurt. Maar anders toch over het hard strijken en toch maar een paar verkopen. Weet dat het moeilijk is maar er zijn ook veel goede te huizen voor ze hoewel ik er zelf ook niet aan moet denken dat ik die van mij moet gaan verkopen.

Maar als je ze nu voor een redelijke prijs gaat verhuren en dan afspreek dat ze ook een dag over nemen voor het zorgen van water en voer e.d. Zo kom heb je het fin. iets ruimer en ook meer tijd voor je zelf.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:23

Je kan het verkopen en dan alle regels in contract laten opstellen wat jij belangrijk vind en in de advertentie zetten dat je gaat controleren waar de paard(en) terecht komen omdat je wilt dat ze een ontzettend goed thuis krijgen.

Er zijn wel mensen die een oude merrie als leasepaard willen hebben hoor, de stalkosten voor hun en misschien medische kosten voor jou in overleg.
Je hebt het over 4 paarden, de andere 2 kunnen ook niet verleasd of verkocht worden?

Ik denk dat alleen verleasen of verkopen voor jou kan helpen in deze situatie, jij krijgt dan meer tijd en meer geld ter beschikking.
Je kan proberen om een advertentie op bokt te zetten op zoek naar een leaser/verzorger.

contract is wel rechtsgeldig als je het na laat kijken door een notaris/advocaat misschien rechtswinkel ook wel of een rechtenstudent.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:26

Verleasen is inderdaad een goede optie.

Anders zoek je toch een bijrijdster die wat ouder is, die kan ook een klein bedrag mee betalen, dan laat je haar gewoon 3 keer per week rijden, als je geen zin hebt om te rijden wat vaker en anders wat minder vaak.

En voor de rest kan je vast ook wel iemand vinden, ook al kan je er niet op rijden, ze kunnen gepoetst worden en er kan mee gewandeld worden. Dan hoef je er misschien geen geld voor te vragen, maar het scheelt je een hoop tijd.

Dan kan je de komende paar weken afspreken dat je even niet meer komt, 1 keer in de week ofso, kan je even tot jezelf komen. Je zal zien dat het daarna vast weer goed gaat. Even rust in de tent.

En als je het te veel vind, zoek dan voor de veulens een nieuwe eigenaar, voor als ze wat ouder zijn. Daar kan je nu toch niks mee en die zijn aan je verhaal te horen toch te veel voor je.

En als je goed zoekt belanden ze vast niet bij een handelaar.

Kijk anders voor een plekje wat dichter bij huis.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:28

Les geven of verhuren gaat helaas dus niet, omdat er maar 1 berijdbaar is. De merrie is ook niet berijdbaar, da's een koppig/pittig ding hoor!

De 2 hengsten zijn verleasebaar, de merrie niet verwacht ik.
Dan wil ik mijn oude ruin, het huidige veulen (9 maanden) houden en ws ook het veulen wat nu op komst is. 1 pony staat bij mijn ouders, dat kan ik nog wel handelen.

plekje dichterbij gaat dus niet, zie bovenstaande. Door ander laten verzorgen ook niet, staat al in een van mijn eerdere posts...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:29

Dan zit alleen verkopen op of in deze situatie blijven zitten vrees ik.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:32

En zijn er geen meisjes in de buurt die het gewoon fijn vinden om een beetje met een paard te frutselen? Niet rijden, maar lekker poetsen? :)
Succes met het maken van je keuze, is vast niet makkelijk... :(:)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 16:33

Er zijn maar weinig van die meisjes idd, ze hebben vaak zelf al pony. En daarbij heb ik ook 2 jonge hengsten en zijn mijn paarden echt heel groot... (1.73, 1.77)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:34

Als je evenveel gehecht bent aan je paarden, kan je ze ook allemaal te lease/koop aanbieden en kijken voor welke het meest interesse is.
En dan bepaal je hoeveel paarden je maximaal nog wil/kan houden om alles dragelijk te houden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:35

We zijn nogal geneigd te denken dat alleen wij zelf het allerbest voor ons paard kunnen zorgen. Maar waarom zou jouw paard bij een ander niet ook gelukkig kunnen zijn? Je hoeft ze niet aan de eerste de beste te verkopen.
Toch lijkt verkopen me in jouw situatie wel het best. Houd er 2 of 3 aan des noods, het aantal wat je aan kunt, kunt rijden en plezier aan beleeft en zoek voor de rest een goed adres.
Ik heb na een slechte verkoop ervaring ook heel lang tegen de verkoop van m'n zelfgefokte veulen aan gehikt. Meer dan een jaar heb ik over de beslissing gedaan en elke keer als ik aan verkopen dácht braken de tranen al door.
Toch kón ik op een gegeven moment niet anders. De lol was er totaal af (en daar doe je je paard ook geen plezier mee) en financieel trok ik het ook niet meer. Ik heb de hulp ingeroepen van mensen die ik blindelings met m'n paard vertrouwde en veel ervaring hebben met het verkopen van paarden en ook dezelfde visie hebben als ik als het op paarden houden gaat. Zij zoeken ook voor hun eigen paarden altijd de meest geschikte koper en aan hen durfde ik de verkoop van mijn paard over te laten (waarbij ik wel de laatste stem zou houden uiteraard). Uiteindelijk is ze verkocht aan iemand die ik persoonlijk ken en naar mij toe kwam, maar de hele constructie van het verkopen uit handen geven (ik was echt bang bij elke 'kijker' in tranen uit te barsten) aan iemand die je daar mee vertrouwt, dat ik dat zeker aan kan bevelen, als je het zelf niet aan denkt te kunnen.
En - eigenlijk niet heel raar - mijn paard heeft een super tehuis, heeft het vreselijk naar haar zin en haar verkopen was uiteindelijk voor haar ook beter. Ik durf zélfs te zeggen (en dat had ik echt nooit durven denken want bij mij had ze het toch het allerbest?) dat ze het nu beter heeft dan bij mij, ze staat nu in een kudde en heeft meer rust en kan meer 'paard zijn'.

Inmiddels heb ik een nieuw paard, omdat paardloos voor mij echt niet werkt, maar ik heb nu wel een paard wat beter bij mijn huidige wensen/ambities past (nou ja, gáát passen ;) ) dan mijn Paintmerrie en het plezier is weer helemaal terug. Al met al is het 't dus ook waard geweest. Nog steeds kan ik haar missen want ze was toch een beetje m'n kind, maar het is voor iedereen het beste zo.

Ik hoop voor je dat je die knoop door kunt hakken en naar een situatie kunt werken waarbij je het plezier weer terug krijgt. Want dáár had je je paarden toch voor? Voor je plezier!?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:36

Ik zou verkopen, en alleen verkopen als het goed voelt bij de mensen die komen kijken :)
Er zijn ook hele leuke mensen die graag een leuk paard willen! Heb even in jou profiel gekeken, maar dat verkopen moet geen probleem zijn toch? Ik zie leuke verkoopbare paarden met papieren...
Ga voor jezelf na bij welk paard je het meeste pijn zou hebben als die weg zou zijn. Niet rekening houdend met de paarden, maar alleen met je eigen gevoel!!
Ga er ook vanuit dat niet ieder mens slecht is, en er een heleboel paarden liefhebbers zijn die hun paarden net zoals jou verzorgen *D Paarden zijn makkelijker, als mensen... Paarden kunnen binnen een dag geheel gewend zijn aan de nieuwe omgeving, terwijl de eigenaar nog lang met een steen in z'n maag rondloopt :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:36

Dit is idd moeilijk, een bijrijder is natuurlijk prima maar zodat je financieel een beetje lucht zou kunnen krijgen zou die dus ook mee moeten betalen.
Die vind je amper.
Ik zou als ik jouw was toch paard weg gaan doen en er hooguit drie overhouden.
Het maakt het nog moeilijker doordat je band met ze hebt maar het is ook een blok aan je been.
Voor je zelf alleen is 6/7 paarden erg veel en zeker als je geen auto hebt en alles met de fiets moet doen een zware opgave.
Je kunt niet alle dromen uit laten komen, dat heeft met keuzes te maken.
Die kan niemand voor je maken.
Maar ik zou toch echt wat paarden gaan verkopen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:37

toch verkopen
laat de kopers gewoon vaak langskomen niet maar 1 keer. ben op dit moment ook met nieuw paardje bezig maar ben er al wel 14 keer naartoe geweest. op die manier leer je de eigenaar kennen en kan je kijken of ze er goed voor zullen zijn. dan kan je ze nog met een contractje verkopen .

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:37

Ik had er een aantal verkocht. Hoe erg het ook is.. Als je er zelf al onder gaat lijden is dat geen goed teken. En ondanks al die horrorverhalen, het hoeft niet zo te gaan. Je kan ook wel een (beetje) kritisch zijn aan wie je ze verkoopt. Hou contact met de eigenaren, pak een bus of trein en ga er af en toe eens kijken hoe het met ze gaat. Dit gaat je de kop kosten straks, als je op deze manier doorgaat. Het is een hele stap maar je zal er toch doorheen moeten bijten..