mensen in het buitenland, welke taal spreken jullie thuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

mensen in het buitenland, welke taal spreken jullie thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 11:12

de vraag lijkt me duidelijk?

en vertel ook even in welk land je nu woont/of woonde.

verootjoo

Re: mensen in het buitenland, welke taal spreken jullie thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:18

heb in engeland gewoond, en we spraken thuis nederlands :)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:57

Wij gaan binnenkort naar Spanje verhuizen, maar zullen thuis gewoon nederlands spreken hoor :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:12

Ik woon (sinds 1999) in Portugal, maar ben alleen. Toen ik verkering had sprak ik Portugees. Met mijn andere verkering door elkaar engels (wat hij graag wilde om zijn engels te verbeteren) en Portugees.
Grappig genoeg spreek ik met Duitsers Portugees. Met anderen ligt het aan hun wens. Soms willen ze hun Portugees oefenen en spreek ik Portugees, maar anders in hun eigen taal (ik spreek zes talen), behalve dus met Duitsers hahaha, maar dat komt omdat die ik ken al zo vloeiend in het Portugees zijn dat het vlotter gaat.
Als ik kinderen had gehad, had ik het waarschijnlijk door elkaar gebruikt. Ik spreek nl met mijn huisdieren ook doorelkaar Nederlands en Portugees, merk ik.
Ik zie aan een vriendins dochter dat dochter dus liever Portugees spreekt, maar paps spreekt het niet, dus die is bijna verplicht om nederlands te spreken, terwijl ze zich in het Portugees makkelijk en beter kan uiten. Met haar sprak ik dan ook gewoonlijk Portugees. Haar nichtje was uit een gemengd koppel dat thuis Engels (van geen van beide de moedertaal, vind ik ook wel een mooie oplossing) sprak, trouwens. Met haar sprak ik ook Portugees.

Ik denk dat het enorm remt om de taal goed te leren als je onderling je eigen taal blijft spreken. Ik ben ook enorm tegen alleen maar Nederlandse TV blijven kijken bv.
Je leert veel sneller als je de media van het land benut. Ik keek en kijk Portugese TV, luisterde Portugese radio en las al heel snel Portugese kranten en tijdschriften. Ik ben totaal niet op de hoogte van Nederland, behalve wat hier in het nieuws komt, en ik vind dat niet meer dan normaal.
Maar goed, dat is een ander onderwerp, dwepen met je vaderland :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:13

Wij wonen in Duitsland en werk daar ook dus spreek veel Duits. Thuis praten we nederlands maar er komen steeds meer Duitse woorden door heen en soms weet ik een bepaald woord niet meer in het Nederlands, ook hoor ik van Nederlanders regelmatig dat ik een Duits accent heb en ook zo schrijf. Mij valt dat niet op.

Toevallig gister nog. Er kwamen hier nederlanders om een paar parkieten bij ons op te halen en die man gaf me een kompliment over hoe goed ik Nederlands sprak, weliswaar een Duits accent........ :+

Met mijn huisdieren praat ik Duits en Nederlands door elkaar.

Oh ja we hebben geen Nederlandse zenders op de TV alleen Duits.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:17

Ik heb in Budapest gewoond, thuis spraken we gewoon Nederlands.
Met mijn broers sprak ik weleens Engels (we zaten op een internationale school) maar dat doe ik nog steeds af en toe.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:20

Ik woon in Noorwegen. Thuis spreek ik Nederlands (mijn Nederlands word wel steeds slechter) Op school spreek ik Engels en buiten school doe ik een poging om Noors te spreken. Ik ga ook naar een internationale school.

Ik luister naar de BBC world service en het Noorse NRK nieuws. Ook lees ik alles in het engels en zo af en toe een kinder strip in het Noors. Ik geef werk als Nederlandse onderwijs assistente in de Nederlandse school hier ....

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:23

Mijn komt uit Italie, mn tante uit Nederland en ze wonen samen in USA. Maar zij spreken thuis ook Nederlands :P

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:41

Misschien pas ik nu niet in het topic, maar wij komen uit Duitsland (weliswaar al toen ik 1 was) maar wij praten thuis Nederlands, Engels en Duits door elkaar :)

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 01:28

Ik woon in Amerika en we spreken thuis Nederlands, behalve als er iemand op bezoek is dan praat iedereen in het engels.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 01:34

Ik woon tijdelijk in de VS, en we spreken hier gewoon Nederlands, tenminste zolang er geen niet-nederlanders in de buurt zijn :)
Ik moet wel zeggen dat er nu zelfs na een halfjaar regelmatig engelse woorden doorheen komen, en gisteravond (na wat drankjes) betrapte ik mezelf erop dat ik volledige zinnen in het engels aan het uitkramen was (zo krom als mogelijk natuurlijk) O:)

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 03:42

ik woon ook tijdelijk in de VS en ik spreek thuis alleen maar engels, ik woon hier bij een Amerikaans-Nederlands koppel en ook als ik alleen ben met de Nederlander spreek ik Engels, heel soms een Nederlands woord omdat het Nederlandse woord beter uitkomt (wij gebruiken hier het woord ordinair, we hebben daar nog geen goed engels woord voor gevonden, dus als iemand dat weet: pb! :P ), maar over het algemeen dus alleen maar Engels.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:41

Ik heb in Turkije gewoont maar dan met mijn Turkse vriend die dus geen Nederlands kende. :+ In het begin spraken we Engels en naarmate ik Turks onder de knie kreeg steeds meer Turks.
Had een paar Nederlandse vriendinnen, waarmee ik wel gewoon Nederlands sprak.
Nu wonen we samen in NL en spreken we 50% van de dag Nederlands en 50% vd dag Turks/soms engels.
Buiten de deur proberen we altijd Nederlands te praten, lukt dat even niet, dan gaan we over op Engels.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:05

Ik heb als kind zijnde in Afrika (kenya) gewoond en wij mochten thuis onderling alleen maar Nederlands spreken om het niet te verleren.. Op school en met vriendinnetjes (of als er bezoek was) spraken we Engels of Swahili.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:54

Als kind woonde ik in Ruanda. Thuis spraken we onder mekaar gewoon Nederlands. De voertaal was er verder Frans, dus dat werd dan gesproken wanneer er bezoek was.

Ik herinner me nog wel dat mijn moeder heel trots was dat we zo netjes Nederlands spraken en het eeuwig zonde vond dat we antwerps dialect begonnen te spreken toen we terug hier kwamen wonen.
Zijzelf had als kind ook in Afrika (Congo) gewoond en sprak daar thuis ook Nederlands, ook daar spraken ze gewoon algemeen Nederlands zonder dialectinvloeden. Toen zij als tiener terug naar Belgïe kwam en hier naar school ging, werd zij half uitgelachen met haar 'beschaafd' Nederlands en het feit dat ze geen dialect kon spreken. Dat 'probleem' hebben wij dus niet gehad :+ .