Samen wonen & Hypotheek, HELP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Samen wonen & Hypotheek, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:27

Ik en mijn vriend hebben het er van de week over gehad dat we toch eigenlijk wel samen een huisje willen gaan kopen.

Ik ben in februari aangenomen als leerling en moet 3 jaar studeren. (werk 32 uur en 4 uur school)
Mijn vriend is ook pas in April begonnen bij zijn nieuwe baan. Hij heeft hier veel mogelijkheden om hogerop te komen. Zijn stiefmoeder werkt er ook en heeft binnen 4 maanden al promotie gehad, en ze is nu bezig met een interne verkorte opleiding en zal dus binnenkort weer een hogere functie krijgen! Er zijn dus veel doorgroeimogelijkheden in het bedrijf.
Ik ga in 2 jaar tijd ook minimaal € 600 bruto meer verdienen. De vooruitzichten zijn goed.

Maar aangezien ik en mijn vriend nog niet in vaste dienst zijn zullen we allebei een intentieverklaring (ofzoiets) moeten aanvragen. Dit zal voor mij geen enkel probleem opleveren en denk voor mijn vriend ook niet
(hebben beide een jaarcontract en ik krijg als alles gewoon goed is in feb. 2010 een 2-jarig contract)

Wat we waarschijnlijk zowiezo moeten doen is koopsubsidie aanvragen.
Misschien dat ik vandaag nog naar de bank kan (bellen me terug), om te kijken voor hoeveel we een hypotheek kunnen afsluiten.
Maandag heb ik zowiezo nog ergens een afspraak staan.

Nou heb ik een beetje naar de hypotheken gekeken die er zijn. Maar kan nog niet helemaal wijs uit wat voor hypotheek nou waarschijnlijk de beste optie zou zijn. Ik dacht zelf de aflossingsvrije, maar ben bang dat hier te veel haken en ogen aan zitten.

Dus wie heeft er tips wat betreft hypotheken?!
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 22-05-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistic

Re: Samen wonen & Hypotheek, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:31

Ga naar een onafhankelijk hypotheekadviseur.
Ga niet alleen af op wat de bank je aanbiedt.

Daarnaast is het nooit goed om te kijken wat je in de toekomst gaat doen/krijgt. Voor een hypotheek moet je kijken naar wat je nu hebt en hoe je wegval van bijvoorbeeld 1 salaris moet opvangen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:34

Ik ga Mistic mee, idd advies inwinnen bij een onafhankelijke adviseur :)

Maar ehm, jouw vriend zijn schoonmoeder is dan toch gewoon jou moeder?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:40

Inderdaad naar een onafhankelijk adviseur gaan, die kunnen alle hypotheken vergelijken en ook nog wel eens wat onderhandelen (alhoewel ik niet weet of dat ook nog kan in de huidige economische omstandigheden m.b.t. hypotheken. Verder inderdaad kijken wat nu kan, het is natuurlijk fijn als je over een paar jaar meer gaat verdienen, maar om nu helemaal krom te gaan liggen is ook niet handig.

Verder zal het eigenlijk altijd wel een deel aflossingsvrij worden, het is gewoon bijna niet meer te doen om alles op aflossing te nemen. Mijn schoonzusje heeft volgens mij ook een aflossingsvrije hypotheek, maar zij is alleenstaand en heeft dus maar 1 salaris waar de hypotheek van betaald kan worden.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 09:41

Ik bedoel stiefmoeder :+ sorry het zit een beetje ingewikkeld in elkaar allemaal.

Ik heb vandaag dan misschien een afspraak bij de bank, maandag bij cofidi (die is geloof ik wel onafhankelijk).

Toen ik daar ben geweest vertelde ze mij dat het heel erg afhankelijk is wat je krijgt ivm met de salarisverhoging die ik krijg (leerlingsalaris wordt ieder jaar hoger) in de aankomende jaren, dat dat ook zeker meegerekend wordt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:57

je bent 18 jaar en net met een nieuwe opleiding begonnen?

Je vriend heeft een schoonmoeder die waarschijnlijk niet jouw moeder is.....

Kom even naar beneden en schrijf je in voor een huurhuis van de woningbouw, kopen is nu toch geen optie?

Heb je eigen geld?
Dan wordt het een ander verhaal. Hoeveel heb je al gespaard en hoelang hebben jullie al een samenwonen contract?

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:58

ik zou je zelf adviseren om idd bij meerde hypotheek verstrekers langs te gaan. Bijv de bank van je vriend en jou bank.. En bijv de hypotheker ..

En die kunnen je ook vertellen wat een hypotheek inhoud.. Wij hebben een spaarhypotheek.
En je hoeft nooit meteen te beslissen je kunt ook al heel veel informatie inwinnen op internet .. ;) niet overhaast iets doen dat kan nog slecht uitvallen

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:13

amondi schreef:
je bent 18 jaar en net met een nieuwe opleiding begonnen?

Je vriend heeft een schoonmoeder die waarschijnlijk niet jouw moeder is.....

Kom even naar beneden en schrijf je in voor een huurhuis van de woningbouw, kopen is nu toch geen optie?

Heb je eigen geld?
Dan wordt het een ander verhaal. Hoeveel heb je al gespaard en hoelang hebben jullie al een samenwonen contract?

Ik volg een BBL Opleiding, Ik bedoelde de stiefmoeder van mijn vriend (heb dit al in de beginpost aangepast)

een huurhuis is geen optie omdat wij beiden bijna geen woonjaren hebben.
Wij wonen nog niet samen en hebben nog gen samenwoningscontract (deze gat echter wel afgesloten worden!)

Echt spaargeld hebben we niet, wel hebben we voldoende geld om het gehele huis te verven en de meubeltjes te kopen e.d. Ook krijgen we vrij veel mee van onze ouders.

Waarom zou kopen geen optie zijn? We weten dat we vrij makkelijk iets kunnen kopen, maar voor hoeveel weten we niet precies, vandaar dat ik ook die afspraken heb staan. We kunnen er in ieder geval wel vanuit gaan dat we een huis met 3 of 4 slaapkamers kunnen kopen. We willen allebei niks aparts maar willen wel een tuin voor de honden.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:14

PrinsesJ schreef:
ik zou je zelf adviseren om idd bij meerde hypotheek verstrekers langs te gaan. Bijv de bank van je vriend en jou bank.. En bijv de hypotheker ..

En die kunnen je ook vertellen wat een hypotheek inhoud.. Wij hebben een spaarhypotheek.
En je hoeft nooit meteen te beslissen je kunt ook al heel veel informatie inwinnen op internet .. ;) niet overhaast iets doen dat kan nog slecht uitvallen

We willen ook niks overhaasten. We zijn er alleen mee bezig. We willen kijken voor welk bedrag we ongeveer een huis zouden kunnen kopen. Waarschijnlijk zijn we echt nog niet binnen een jaar op onszelf :n

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:15

Maar nou zou ik graag nog meningen ervaringen horen over verschillende hypotheken, waar de haken en ogen zitten en de voordelen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:36

Ik zou in jou plaats toch best huiverig zijn om te kopen met allebei geen vast contract en de crisis die nog veel ontslagen gaat kosten. Daarbij wonen jullie blijkbaar dus nog niet samen? Er gaan heeel veel relaties uit omdat het samenwonen toch een behoorlijke beproeving is :o Over die 600 euro per maand die je over 2 jaar meer verdient willen banken nog weleens heel moeilijk doen, en bedrijven ook om dat zwart op wit te geven. Logisch ook, de bank wil zeker weten dat je de komende jaren ook je hypotheek kan blijven betalen.

Op www.nhg.nl (de uitkomst is incl. kosten koper, dus dat bedrag - 10% is wat je kunt kopern), maar ook op http://www.hypotheker.nl kun je uitrekenen wat je precies te besteden hebt. Of je daar ook inderdaad je huis met 4 slaapkamers en tuin voor de honden voor kunt kopen hangt af van de regio waarin je woont.

Wij hebben net een 50% spaar en 50% aflossingsvrije hypotheek afgesloten.... als je aan de eisen van koopsubsidie wilt voldoen is dat dacht ik ook verplicht.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:40

Ik ben niet zo bang dat ik ontslagen wordt :n Ik werk namelijk in de zorg/

Waar mijn vriend werkt hoeft hij ook niet bepaald bang te zijn voor ontslagen. Hij krijgt voor 90% zeker ook een hogere functie :j

Wat bedoel je met moeilijk gaan doen? Of dat ik daadwerkelijk 600 bruto meer ga verdienen?
Nou dat heb ik zwart op wit voor ze :j staat in mijn CAO

We wonen inderdaad niet samen, en weet dat dit al een hele beproeving gaat worden. Maar we zijn nu al zo wat dag en nacht bij elkaar (slapen, eten zowat iedere minuut van onze vrije tijd).