Het gaat om het vak arbeid en reïntegratie. Oorspronkelijk moet je voor het vak met een groep een (fictief)verzuimprotocol ontwerpen en een casus bedenken waarbij je het toepast.
De vervangende opdracht voor mij is het interviewen van 4 managers en 4 (ex)langdurig zieken binnen een bedrijf en aan de hand daarvan het verzuim protocol analyseren.
Ik moet zeggen dat ik moeite heb met de vervangende opdracht. Ik ben niet werkzaam bij of heb in mijn netwerk geen bedrijven die dusdanig groot zijn dat er 4 managers zijn. Bovendien twijfel ik of het haalbaar is om binnen te komen bij een bedrijf en daar 4 managers en 4 medewerkers die langdurig ziek of weer aan het reïntegreren zijn te ondervragen.
Mijn docent en opleidingscoördinator hebben na mijn twijfels aangegeven dat de opdracht prima past binnen de eisen van het moduul. En dat ik de opdracht moet zien als uitdaging.
Zelf zou ik liever de oorspronkelijke opdrachten doen, maar dan individueel. Bovendien zou het bedrijf waar ik werk, misschien wel heel blij zijn als ik voor hen het verzuimprotocol zou herzien. De docent geeft aan dat het groepswerk daar essentieel was. In het moduul komt groepswerk echter niet als eis/competentie naar voren om de studiepunten te halen.
Ik zal de vervangende opdracht en de oorspronkelijke opdrachten uit het moduulboek even laten zien:
Vervangende opdracht schreef:Wat houdt de vervangende opdracht in?
Binnen een bestaande organisatie onderzoeken in hoeverre het huidige verzuimprotocol wordt nageleefd door managers en medewerkers, in relatie tot het reintegreren van zieken.
Minimaal 4 managers van verschillende afdelingen interviewen en 4 medewerkers van deze afdelingen, die (langdurig/frequent) ziek zijn of zijn geweest. Met als doel na gaan in hoeverre er sprake is van juiste toepassing van het protocol in de praktijk, zowel door de werkgever als de werknemer als het gaat om verzuimbegeleiding en reïntegratie van zieken. Toetsen van de rol van de arboarts en de casemanager. Toetsen van de effecten van begeleiding. Vervolgens enerzijds komen tot een conclusie en een advies, en anderzijds reflectie geven op het eigen proces in relatie tot de leerdoelen van het moduulboek. Het verzuimpercentage analyseren en aangeven waar dit verzuimpercentage uit bestaat. Denk aan langdurige en frequent zieke medewerkers. Daarnaast onderzoeken wat het effect van wet- en regelgeving (WvP en WIA) is op het beleid en de medewerkers.
Wat zie ik concreet terug in het verslag?
- Analyse demografie organisatie
(vooral in termen van alle soorten diversiteit op de werkvloer)
- Analyse ziekteverzuimpercentage
- Analyse toepassing van het protocol in de praktijk, zowel door de werkgever als de werknemers, waar het gaat om verzuimbegeleiding en reïntegratie
- Het toetsen van de rol van de arboarts en de casemanager
- Het toetsen van de effecten van begeleiding
- Het toetsen van het effect van wet- en regelgeving (WvP en WIA)
- Conclusie toepassing verzuimprotocil in de praktijk
- Advies eventuele verbetering/aanpassing toepassing verzuimprotocol vanuit aangereikte theorie en eigen analyse/conclusie
- Reflectie geven op het eigen (leer)proces in relatie tot de leerdoelen van het moduulboek.
- Bijlage verzuimprotocol organisatie
- Referentie organisatie waar het onderzoek is verricht
- Het verslag bestaat buiten de pagina's voor de het voorblad en de inhoud maximaal 8 pagina's, dus in totaal 10
oorspronkelijke opdracht schreef:Toetsopdracht a
Voor ziekteverzuimmanagement is in eerste instantie een verzuimprotocol noodzakelijk, waarin de regels en mogelijkheden voor werkgever en werknemer duidelijk zijn.
Stel in de subgroep een ziekteverzuimprotocol op voor willekeurige organisatie.
Gedurende het blok kan er feedback gegeven worden door de docent (klassikaal) en kan het protocol aangepast en vervolmaakt worden.
Toetsopdracht b
Daarnaast gaat de student in groepsverband aan de slag met een gefingeerd geval van ziekteverzuim, onze ‘case-cliënt’. Hiervoor wordt een dossier van de case-cliënt uitgereikt, met daarin de benodigde beschrijving van de organisatie, de beschrijving van de case-cliënt en een aantal informatieve zaken.
Tijdens het blok zijn er een aantal momenten waarop de groep informatie moet leveren ten aanzien van de behandeling van deze case. Deze momenten vallen grotendeels samen met belangrijke momenten uit de wet verbetering poortwachter (WVP). Om er achter te komen welke informatie er geleverd moet worden zal aan de groepen opdrachten verstrekt worden, maar moet de student ook zelf creatief zijn en onder andere op internet op zoek moeten gaan naar de juiste informatie. Naar gelang de groep goed omgaat met onze case-cliënt gaat de case-cliënt zich beter voelen en wordt het ziekteverzuim in de gefingeerde organisatie minder. Gaat de groep niet goed om met onze case-cliënt, dan loopt men de kans dat de case-cliënt zich steeds zieker gaat voelen en uiteindelijk in de WAO belandt of onder het regime van de WIA, met alle gevolgen van dien voor de organisatie. De behandeling van de case-cliënt hangt samen met een mate van communicatie met de diverse partijen die betrokken zijn in het ziekteverzuim, de wijze waarop er gecommuniceerd wordt, het verzuimprotocol en een aantal (dat is ook in het echt zo) onvoorziene omstandigheden.
Ik hik erg tegen de vervangende opdracht aan, maar de docenten hebben hun weerwoord op mijn twijfels al gegeven. Wat nu? stoppen met zeuren en mijn tanden erin gaan zetten? of heb ik gegronde twijfels?
? 
