Vervangende opdracht, reëel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Vervangende opdracht, reëel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:57

Ik zit een beetje in mijn maag met een vervangende opdracht die ik heb gekregen voor een vak dat ik moet herkansen.

Het gaat om het vak arbeid en reïntegratie. Oorspronkelijk moet je voor het vak met een groep een (fictief)verzuimprotocol ontwerpen en een casus bedenken waarbij je het toepast.

De vervangende opdracht voor mij is het interviewen van 4 managers en 4 (ex)langdurig zieken binnen een bedrijf en aan de hand daarvan het verzuim protocol analyseren.

Ik moet zeggen dat ik moeite heb met de vervangende opdracht. Ik ben niet werkzaam bij of heb in mijn netwerk geen bedrijven die dusdanig groot zijn dat er 4 managers zijn. Bovendien twijfel ik of het haalbaar is om binnen te komen bij een bedrijf en daar 4 managers en 4 medewerkers die langdurig ziek of weer aan het reïntegreren zijn te ondervragen.

Mijn docent en opleidingscoördinator hebben na mijn twijfels aangegeven dat de opdracht prima past binnen de eisen van het moduul. En dat ik de opdracht moet zien als uitdaging.
Zelf zou ik liever de oorspronkelijke opdrachten doen, maar dan individueel. Bovendien zou het bedrijf waar ik werk, misschien wel heel blij zijn als ik voor hen het verzuimprotocol zou herzien. De docent geeft aan dat het groepswerk daar essentieel was. In het moduul komt groepswerk echter niet als eis/competentie naar voren om de studiepunten te halen.

Ik zal de vervangende opdracht en de oorspronkelijke opdrachten uit het moduulboek even laten zien:

Vervangende opdracht schreef:
Wat houdt de vervangende opdracht in?
Binnen een bestaande organisatie onderzoeken in hoeverre het huidige verzuimprotocol wordt nageleefd door managers en medewerkers, in relatie tot het reintegreren van zieken.
Minimaal 4 managers van verschillende afdelingen interviewen en 4 medewerkers van deze afdelingen, die (langdurig/frequent) ziek zijn of zijn geweest. Met als doel na gaan in hoeverre er sprake is van juiste toepassing van het protocol in de praktijk, zowel door de werkgever als de werknemer als het gaat om verzuimbegeleiding en reïntegratie van zieken. Toetsen van de rol van de arboarts en de casemanager. Toetsen van de effecten van begeleiding. Vervolgens enerzijds komen tot een conclusie en een advies, en anderzijds reflectie geven op het eigen proces in relatie tot de leerdoelen van het moduulboek. Het verzuimpercentage analyseren en aangeven waar dit verzuimpercentage uit bestaat. Denk aan langdurige en frequent zieke medewerkers. Daarnaast onderzoeken wat het effect van wet- en regelgeving (WvP en WIA) is op het beleid en de medewerkers.

Wat zie ik concreet terug in het verslag?
- Analyse demografie organisatie
(vooral in termen van alle soorten diversiteit op de werkvloer)
- Analyse ziekteverzuimpercentage
- Analyse toepassing van het protocol in de praktijk, zowel door de werkgever als de werknemers, waar het gaat om verzuimbegeleiding en reïntegratie
- Het toetsen van de rol van de arboarts en de casemanager
- Het toetsen van de effecten van begeleiding
- Het toetsen van het effect van wet- en regelgeving (WvP en WIA)
- Conclusie toepassing verzuimprotocil in de praktijk
- Advies eventuele verbetering/aanpassing toepassing verzuimprotocol vanuit aangereikte theorie en eigen analyse/conclusie
- Reflectie geven op het eigen (leer)proces in relatie tot de leerdoelen van het moduulboek.
- Bijlage verzuimprotocol organisatie
- Referentie organisatie waar het onderzoek is verricht
- Het verslag bestaat buiten de pagina's voor de het voorblad en de inhoud maximaal 8 pagina's, dus in totaal 10

oorspronkelijke opdracht schreef:
Toetsopdracht a

Voor ziekteverzuimmanagement is in eerste instantie een verzuimprotocol noodzakelijk, waarin de regels en mogelijkheden voor werkgever en werknemer duidelijk zijn.
Stel in de subgroep een ziekteverzuimprotocol op voor willekeurige organisatie.
Gedurende het blok kan er feedback gegeven worden door de docent (klassikaal) en kan het protocol aangepast en vervolmaakt worden.

Toetsopdracht b

Daarnaast gaat de student in groepsverband aan de slag met een gefingeerd geval van ziekteverzuim, onze ‘case-cliënt’. Hiervoor wordt een dossier van de case-cliënt uitgereikt, met daarin de benodigde beschrijving van de organisatie, de beschrijving van de case-cliënt en een aantal informatieve zaken.
Tijdens het blok zijn er een aantal momenten waarop de groep informatie moet leveren ten aanzien van de behandeling van deze case. Deze momenten vallen grotendeels samen met belangrijke momenten uit de wet verbetering poortwachter (WVP). Om er achter te komen welke informatie er geleverd moet worden zal aan de groepen opdrachten verstrekt worden, maar moet de student ook zelf creatief zijn en onder andere op internet op zoek moeten gaan naar de juiste informatie. Naar gelang de groep goed omgaat met onze case-cliënt gaat de case-cliënt zich beter voelen en wordt het ziekteverzuim in de gefingeerde organisatie minder. Gaat de groep niet goed om met onze case-cliënt, dan loopt men de kans dat de case-cliënt zich steeds zieker gaat voelen en uiteindelijk in de WAO belandt of onder het regime van de WIA, met alle gevolgen van dien voor de organisatie. De behandeling van de case-cliënt hangt samen met een mate van communicatie met de diverse partijen die betrokken zijn in het ziekteverzuim, de wijze waarop er gecommuniceerd wordt, het verzuimprotocol en een aantal (dat is ook in het echt zo) onvoorziene omstandigheden.

Ik hik erg tegen de vervangende opdracht aan, maar de docenten hebben hun weerwoord op mijn twijfels al gegeven. Wat nu? stoppen met zeuren en mijn tanden erin gaan zetten? of heb ik gegronde twijfels?

Marieke_K

Re: Vervangende opdracht, reëel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:31

Naar mijn idee verschillen de oorspronkelijke opdracht en de vervangende opdracht qua leerdoelen.

De oorspronkelijke opdracht gaat over het kunnen opstellen van een protocol en het analyseren van een uitgereikte(!) case. De vervangende opdracht gaat over het analyseren/toetsen van hoe een verzuimprotocol in de praktijk wordt gebruikt.

Wat willen ze precies dat je leert? Dit moet in de modulehandleiding staan. Als dat niet overkomt met de vervangende opdracht kan je dat aangeven bij je docenten.

Wellicht kan je als extra optie zelf een opdracht verzinnen die aansluit bij de leerdoelen van de module, groot genoeg is in verhouding met het aantal ECTS wat je er voor krijgt en die je zelf ziet zitten.

Succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:42

Ik ben erg bang dat een voorstel van mij van de hand wordt gedaan, eerder had ik al voorgesteld om de groepsopdracht individueel te maken zoals de oorspronkelijke opdracht beschrijft.

Dit zijn de competenties en leerdoelen van het moduul, het gaat om 3 ECTS:

Citaat:
Competenties
De beginnend professional demonstreert dat hij/zij is in staat:
O.1.5 om (literatuur)onderzoek te doen vanuit relevante theorieën en onderzoek op het gebied van de Psychologie.
U.1.1 binnen de kaders van de organisatie op cyclische wijze systematisch relevante informatie te verzamelen om een interventieproces voor te bereiden en uit te voeren
U.1.2 een aanpak ter verbetering van het gedrag van de cliënt(en) of de organisatie te ontwerpen en te plannen afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van de cliënt, cliëntsysteem of organisatie.
U.2.1 te handelen vanuit relevante theorieën en onderzoek op het gebied van de Psychologie.
U.2.6 in het kader van de hulp- en dienstverlening aan de cliënt, cliëntsysteem of organisatie relevante methoden, technieken en middelen te hanteren.

Leerdoelen
In lijn met bovenstaande opleidingscompetenties wordt in dit moduul aan de volgende leerdoelen gewerkt.

- De student analyseert hoe de persoonlijke en maatschappelijke situatie van een persoon, alsmede het beleid en de situatie op het werk van invloed zijn op het welzijn en de gezondheid o.a. door middel van verzuimbegeleidinggesprekken
- De student geeft aan welke persoonskenmerken een positieve of negatieve invloed hebben op de gezondheid en het welzijn van een persoon.
- De student analyseert op het gebied van werk: arbeidsinhoud, arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen bij een individu, team of organisatie.
- De student stelt op basis van bovenstaande analyses een plan van aanpak op m.b.t. verzuimbegeleiding van een individuele medewerker met als doel reïntegratie binnen de werkplek te realiseren.
- De student is in staat een algemeen verzuimprotocol te schrijven voor een organisatie met inachtneming van aangewezen kaders (bijvoorbeeld wettelijke)
- De student formuleert belangrijke ontwikkelingen in de maatschappij en organisaties op het gebied van de gezondheid en het welbevinden van werknemers
- De student reflecteert op zijn eigen leerproces binnen het onderdeel Arbeid en Reïntegratie 2

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:11

Kan je niet voorstellen dat je twee interviews doet met een arbo-arts? Daarmee kan je al wat leerdoelen wegstrepen. Vervolgens werk je dat uit richting een verzuimprotocool met behulp van literatuur. Volgens mij raak je dan iig al je leerdoelen.

Zelf vind ik de vervangende opdracht qua ECTS eigenlijk te groot. 3 ECTS is 84 uur werk. Alleen al 8 mensen interviewen en uitwerken is bijna meer dan de helft van je SBU, en dan nog de uren die je kwijt bent met het vinden van een bedrijf en het opstellen van je interview.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:34

Ik vind de vervangende opdracht nogal privacy-gevoelig. Denken ze nou echt, dat een bedrijf van dat formaat daar aan mee gaat werken? Haha.

Tevens deel ik je mening dat de vervangende opdracht een heel andere doelstelling heeft.
2 opties; examencommissie aanschrijven of volgend jaar het vak opnieuw doen en waarschijnlijk de oorspronkelijke opdracht doen.
Eventueel kan je nog een aantal grote bedrijven 'koud' opbellen, denk dat je toch nee krijgt. Doe dat voor drie bedrijven en vraag of ze dat schriftelijk kunnen bevestigen. Dan heb je het geprobeerd en heb je dus gewoon heel duidelijk dat ze niet mee kunnen/willen werken en heb je het echt geprobeerd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:32

Ik ga denk ik om te beginnen idd maar een paar grote bedrijven aanschrijven en mijn opdracht voorleggen. Ik vermoed dat ik nee te horen krijg, als dit zo is zal ik het voorleggen aan de examencommissie.

Al moet ik wel zeggen dat ik er erg tegenop zie om aan te kloppen bij die bedrijven, dat ik zelf niet helemaal (of zelfs helemaal niet) achter deze opdracht sta drukt mijn motivatie wel flink naar beneden.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:52

Kelly_ann schreef:
Ik ga denk ik om te beginnen idd maar een paar grote bedrijven aanschrijven en mijn opdracht voorleggen. Ik vermoed dat ik nee te horen krijg, als dit zo is zal ik het voorleggen aan de examencommissie.

Al moet ik wel zeggen dat ik er erg tegenop zie om aan te kloppen bij die bedrijven, dat ik zelf niet helemaal (of zelfs helemaal niet) achter deze opdracht sta drukt mijn motivatie wel flink naar beneden
.

Krijg je nog eerder nee te horen, toch mooi meegenomen ;)?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 21:38

Stel dat ze ja zeggen :o

Het bedrijf waar ik werk, een museum met ongeveer 20 medewerkers. Zou het heel fijn vinden als ik hun verzuimprotocol wil herzien en aanpassen. Dat zou ik heel tof vinden om te mogen doen. Misschien nogmaals de docent aan de mouw trekken....

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:25

Misschien het museum een briefje laten sturen?
En zelf inderdaad nogmaals bij de docent langs... Al vinden ze je dan vaak snel een zeikerd. Helaas...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:51

Ik heb mijn voorstel gedaan bij de docent..... En ineens was het geen probleem en vond ze het helemaal top dat ik dit ging doen :?

Ik ben er iig gelukkig mee :j

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:40

Volhouder wint ;)
Fijn! En succes met je opdracht!