BE rijbewijs, wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

BE rijbewijs, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:52

Jaaaaa, in juli gaat het gebeuren :D Dan ga ik leren hoe ik met de lompe paardentrailer moet achteruit rijden :D
Ik heb me gisteren ingeschreven, voorschot betaald.
Normaal zou ik in 8 uur lessen goed genoeg moeten zijn om exames te halen. Nu heb ik mijn B en A ook in 1x gehaald, dus ik voorzie geen problemen :o
Hier kost het 650 euro!
In Eindhoven was het 450 euro, maar ja, als Nederlander mag je in Nederland geen rijbewijs meer halen als je in België woont :(
Dus ik voel me voor 200 euro genaaid :+
Kan iemand me vertellen wat ik allemaal moet kunnen? Zijn er ook mensen die zelf hebben geoefend op een parkeerplaats? Ik ben van plan om met de trailer zeker wel te gaan oefenen.

Charaz

Re: BE rijbewijs, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:56

Zelf oefenen heb ik wel gedaan met klein aanhangertje maar dat vond ik een slecht idee, heb goed geluisterd tijdens mn lessen en een instructeur die er bovenop zit en je kleine foutjes corrigeerd helpt vind ik het beste.

Ik ben met de 1-daagse cursus geslaagd en vind zelf dat ik prima achteruit kan rijden met mijn trailer.

Echt moeilijk? Nee, ik was wel enorm zenuwachtig maar had een hele fijne instructeur + examinator.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:57

je moet achteruit kunnen rijden,op weg naar een poort(ofzo) waar je zogenaamd moet gaan uitladen.en dan op tijd stoppen zodat je genoeg ruimte hebt om uit te laden en toch kortbij staat.
de bocht achteruit.phoe wat was het nog allemaal.
is voor mij een aantal jaartjes geleden.
ga er nog eens over nadenken.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:11

Ik ga wss in juni voor mijn E rijbewijs, je moet sowieso file parkeren, iig mama moest het toen wel was oko in Belgie. Ik doe ook 8u lessen en dan examen! Hier is het 750euro (hamont-achel)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:14

Ik stam nog uit het stenen tijdperk, toen kreeg je E nog gewoon bij B, scheeld me een hoop geld.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:16

Ik ben al 2 keer gezakt... Grr!
Eerste keer omdat ik voorrang nam, wat ik stom genoeg niet had, dus echt wel mijn eigen fout. En gister omdat ik mijn bochtje achteruit helemaal verknalde. Baal er onwijs van, want ik kan het gewoon allemaal. Alleen dat ene mannetje ernaast maakte voor mij nogal een verschil blijkbaar :(.

File parkeren met een trailer? Heb ik nog nooit van gehoord :D.

Wat ik moest weten voor m'n bijzondere verichtingen was: precies een bepaald aantal meters recht achteruit rijden, keren dmv een U-tje en keren dmv een bocht achteruit.
Verder natuurlijk je gewoon veilig door het verkeer heen krijgen.

Onassa, gister op het CBR hoorde ik weer wat nieuws: ze willen het BE-examen gaan verplichten mét theorie erbij... Moet niet gekker worden!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:20

Mag ik dan ook een vraagje stellen :P

Hoe lang hadden jullie je B voor je aan je E begon? Ik ben nog bezig voor mijn B dus het duurt nog wel even, maar ik wil zo snel mogelijk met de trailer weg kunnen zodat ik voor buitenritten ed. niet van anderen afhankelijk ben.
Hoe deden jullie dat?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:21

Hier is al een topic over [HK] cursus E achter B, wie ook?

Ik heb een 1dagscursus gedaan en ben geslaagd.
alles ging perfect, vond het ook niet moeilijk alleen die bocht achteruit vond ik een hel. je mag de combinatie 1x rechttrekken, daar heb ik ook maar dankbaar gebruik van gemaakt, anders had ik het gigantisch verkloot denk ik

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:22

het achteruit rijden vond ik niet zo moeilijk
maar ben 1e keer gezakt op het kijken
moet echt zoooo overdreven

Ik had B al 4 jaar voor dat ik E haalde

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:22

Ik had mijn B 2 jaar toen ik voor BE ging.

File parkeren met aanhanger??? Nou echt niet hoor.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:23

Ik heb mijn B nu al bijna 4 jaar...
De rijschool waar ik zit raadt het ook altijd af snel na het behalen van het B-rijbewijs al voor het BE te gaan. Waarom? Omdat beginnende bestuurders gewoon geen inzicht hebben.
Ik kan me daar wel indenken, toen ik net mijn rijbewijs had, was ik zo trots dat ik mijn papiertje had en vond dat ik toen al gigagoed kon rijden :). Achteraf dus echt niet haha...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:25

Ik ben trouwens bewust niet zelf al gaan oefenen met een trailer, veels te bang dat ik het me verkeerd aan zou leren, ik ben er out of the blue gewoon ingegaan.
Ik was 18 toen ik mijn B-rijbewijs haalde en op de dag dat ik 30 werd ben ik geslaagd voor mijn BE-rijbewijs

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:26

Yv_ schreef:
Onassa, gister op het CBR hoorde ik weer wat nieuws: ze willen het BE-examen gaan verplichten mét theorie erbij... Moet niet gekker worden!

Huhhhh, dat zou dan als ik het goed begrijp betekenen dat iedereen met aanhanger moet gaan rijden als je je rijbewijs wilt halen, was dan dan weer voor een bullshitt!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:28

Charaz schreef:

denk je dat mn moeder dat verzint

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:29

en ik heb nu mijn rijbewijs een jaar maar rij onwijs veel dus genoeg ervaring

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:30

Ik heb mn E 7 maanden na mn B rijbewijs gehaald, heb veel meer geleerd van mn vader dan van mn rijinstructeur en had er dus al de nodige kilometers opzitten, zowel met paardentrailer (meestal leeg) als met een boot (nog moeilijker dat ding zwenkt nl alle kanten op)...

Ik kon toendertijd ook fileparkeren met een trailer, maar dat lukt me nu niet meer, de vaardigheid met achteruit rijden moet je wel echt onderhouden, als ik t veel doe rijd ik zo bochtjes achteruit enzo en als ik t een tijdje niet gedaan heb moet ik vaak toch een keer extra steken...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:31

Onassa schreef:
Yv_ schreef:

Huhhhh, dat zou dan als ik het goed begrijp betekenen dat iedereen met aanhanger moet gaan rijden als je je rijbewijs wilt halen, was dan dan weer voor een bullshitt!

nee joh, als je met aanhanger wilt gaan rijden moet je weer opnieuw theorie gaan halen, nu hoeft dat nog niet.
dus niet verplicht aanhanger bij je rijbewijs voegen. maar theorie bij het e voegen

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:32

enne ons mam heeft m wel in belgie ook gedaan he

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:32

Ik had in Oktober 2000 mijn b rijbewijs gehaald. Toen heb ik meteen mezelf ingeschreven voor mn E achter B.
Mede omdat je dan ook nog ik het extra kijken routine zit van je B rijbewijs. Ik heb op 2 Januari 2001 examen gedaan en ben in 1x geslaagd. Weet niet hoe t kon. Die nacht ervoor met de nieuwjaarsbrand.....

Maargoed ik heb m en ben er erg blij mee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:34

PintoNatal schreef:
Charaz schreef:

denk je dat mn moeder dat verzint

Dan zou toch bijna iedereen zakken? File parkeren met aanhanger lukt je niet met 8 uurtjes les denk ik hoor.
In Nederland hoef je dit 100% zeker niet te kunnen en ik neem aan dat je voor een Europees rijbewijs in elk land hetzelfde moet kunnen tijdens je examen?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:35

file parkeren met aanhanger heb ik niet gehad met lessen, zou ook eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen.
ik heb qua bijzondere verrichtingen het recht achteruit rijden gehad, het keren op de weg via een zijstraat (bocht achteruit) en een bananenbocht,
misschien dat je het file parkeren met een bananenbocht zou moeten doen, ik ben blij dat ik die op een heeeeeeeeeeeeeeele grote parkeerplaats heb moeten rijden zonder stoeprand en voor en achter een auto waar je tussen moet gaan staan

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:39

Op het examen hoef je niet file te parkeren... Heb t van mn pa geleerd die werkelijk heel handig is met aanhangers en dr overal mee komt, je moet dan gewoon een s bocht maken, maar t zou me nu ook niet lukken

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:42

10 juni heb ik cursus plus examen van E achter B :):)
Twee weken ervoor heb ik nog een proeflesje, maar volgens mij gaat dat geen probleem worden.

Ik heb vorig jaar een dag met mijn oom geoefend (rij-instructeur in alle rijbewijzen op A na) en dat ging prima.
Bochtje achteruit vind ik nog wat lastig, maar met blokjes op een parkeerterrein bochtje achteruit rijden is ook wat 'abstract'.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:57

Ik heb niet vantevoren geoefend. Had mijn B wel in 1 x. Ben direct daarna begonnen met E. Heb ongeveer 10 losse lessen gehad.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:08

Evelyne79 schreef:
nee joh, als je met aanhanger wilt gaan rijden moet je weer opnieuw theorie gaan halen, nu hoeft dat nog niet.
dus niet verplicht aanhanger bij je rijbewijs voegen. maar theorie bij het e voegen

Ohhhh ik dacht al, dat word helemaal fraai! }:0