Wie rijd er motor en kan advies geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Wie rijd er motor en kan advies geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:04

Hallo,

Ik heb besloten om mijn motor rijbewijs te gaan halen en nu ben ik op zoek naar een geschikte motor. Ik heb 2 jaar schakelbrommer gereden en onderlaatst met een instructrice de bijzondere verrichtingen gedaan op een parkeerplaats in Tiel volgens het boekje. Dit liep allemaal voorspoedig.
Nu is eigenlijk mijn vraag, welke motor zou je adviseren. Hij moet zowel voor woon/werk verkeer als voor lange afstanden geschikt zijn.
De instructrice heeft zelf een Yamaha Fazer 600 en dit vind ik zelf op zich wel een fijn ding. Hij is ook wel een beetje laag. Dat is makkelijk aan gezien ik zelf niet echt groot ben.

Wat denken jullie?

joyce2

Re: Wie rijd er motor en kan advies geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:10

Ik ben nu zelf bezig met mn bewijsje halen en hopelijk mag ik begin juli zonder oortje het land door rijden ;) Ik wil zelf een naked bike, of iets in die trant, wil in iedergeval rechtop zitten en moet zoals je zegt geschikt zijn voor woon/werk maar ook voor leuke tour ritjes. Als ik mn bewijs heb ga ik gewoon proefritjes maken op motoren die me leuk lijken, om eens te voelen wat voor mij het lekkerste rijd. Mn vriend heeft een streetfighter (omgebouwde suzuki bandit), een andere vriend van ons die ook nog niet zo lang zijn bewijs heeft, heeft een Kawasaki Z750 gekocht, een andere vriend heeft pas een Ducati gekocht (ook nog niet zo lang zn bewijs) en een vriendin van mij rijd op een oude chopper. Het is dus gewoon net wat je zelf fijn vind rijden! Ik zelf ben wel gecharmeerd van de Suzuki Gladius!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:59

Honda cb600f hornet, heb dr zelf één.
Niet al te groot en zowel sportief mee te rijden als te touren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:13

Ik heb zelf al enige tijd mijn rijbewijs en ook verschillende motoren gereden. Het is zó afhankelijk van wat je zelf wilt en fijn vind om te rijden dat ik jou niet kan vertellen wat voor motor je zou moeten kopen.
Wat ik je wel kan adviseren is om veel proef te rijden om te zien wat je zelf prettig vind. De één vind een chopper een heerlijke woon/werk/tour fiets en de ander juist totaal niet.
Daarbij speelt ook je budget een rol en natuurlijk wil het oog ook wat ;)

Veel verschillende types gaan rijden chopper, tour, allroad, sportfiets, dan kom je er vanzelf achter wat je wel en niet prettig vind rijden en zitten.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 16:18

ik ben meer van de snelheid/race model. alleen krijg ik vaak last van mn polsen. ik heb altijd een Yamaha TZR gereden, die is te vergelijken met een yamaha R1 redelijk het zelfde model. en ik vind het wel het fijnst, ik kan namelijk niet recht opzittend de bocht door komen. dan val ik om. Ik heb een les moter gehad van 250cc op dat ding moest je ook recht op zitten, nou dat werkte echt niet.
maar veel proberen is inderdaad wel een goeie optie

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:22

Honda cbr'tje (600cc) of een 400 zxr kawa?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:24

mn pa heefd een ducatie monster gehad leuk vlot en betaalbaar. Nu heefd hij een eigenbouw harley geweldig ding en nog een bmw (welk type weet ik zo niet) maar die heefd hij vooral als hij ergens sneller wilt zjn of lange ritten en voor de winter (heefd handvat verwarmig).
Harley sportster is ook een leuke lichte motor,

Maar wat wil je ? racer of type harley

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:32

harley sportsters zijn gaaaaf, ik heb er al een paar keer bij staan kwijlen in de showroom in amersfoort. maar ik ga toch eerst maar voor een wat goedkopere haha

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:33

Als je al weet welke houding je prettig vind, dan is het alvast gemakkelijker kiezen :j Dan zou ik idd voor een sport of een sport/toerfiets gaan kijken.
Er zijn zo ontzettend veel types te koop... voor elk is wel wat wils. Wij kunnen op bokt wel verschillende motoren gaan roepen, maar dan kunnen we eigenlijk bijna oneindig doorgaan ;) Als je weet wat je precies mooi vind en wat je juist niet wilt wordt het al iets makkelijker om gericht te gaan zoeken.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:40

Ik heb inmiddels al 10 jaar mijn motor rijbewijs. Ik heb zeker 30 verschillende motoren gereden, dus ik denk dat ik wel kijk er op heb.
Een makkelijke fiets om mee te beginnen zijn:

Kawa Z750
Suzuki Bandit
Honda Hornet
Suzuki SV650 (mijn nieuwe aanwinst :P :P :P )
Honda CB500
Yamaha Diverson
Zoals je zegt, een Fazer
Een Tundercat kan ook goed
Een Kawasaki ZZR600 (mijn 2e motor)
Of een oud beestje zoals een GPZ-je (mijn 1e motor)

Dat zijn toer/sport modellen waar je in elk geval niet zo snel mee zal vallen, zeker goed leert sturen, en ook een kneedown mee kan maken ;)

Misschien ben je nieuwsgierig wat ik zowat heb gereden, of te wel, de motoren die van mij en mijn man zijn geweest de afgelopen 10 jaar:

RS250
GSXR600
GSXR1000
Z1000
Bandit
ZZR600
GPZ305
SV650
ZXR750
GSXR11000

Waar ik op proef heb gereden:
Ducati monster
XT600
TT-sprint (of zoiets?)
TRX
Z750
Buell weet ik niet meer welke
Tundercat
SP 1
R6
En de mooiste.........een MV Agusta :P :P

Er zijn er nog meer, maar mn eten is klaar :D

Suc6!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:41

ikzelf rijd een gsxr 600 ( foto profiel) maar ik zou als ik jou was eens een zaak binnenlopen, uitleggen wat je graag wil en kun je eens op een paar testrijden
om elke dag mee te rijden lijkt een racer niet bepaald geschikt, zou ik eerder voor een sportieve tour gaan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:42

ow en wat de grootte betreft
ik heb de mijne laten verlagen
ben zelf ook maar 1.65 en kwam alleen met de tenen aan de grond, niet fijn als je eens een noodstop moet maken

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:15

@Lynn_Nikita : nou ik ben 2cm groter. dus we hebben hetzelfde probleem. Ik moet eerlijk zeggen dat een fazer me wel ontzettent trekt maar goed ik ben ook nog maar een beginner.
Ja het is natuurlijk heel persoonlijk. Maar het gaat mij er echt om van iedere motorrijder is een beginner geweest en ik weet niet echt goed wat een lekkere beginner motor is. dus zo doende want zo kies ik een moter uit dat heel leuk is maar wel voor de gevorderden. wat is voor een zwaar moter rijbewijs leuk om mee te beginnen aan cc's. mijn paps heeft nog een oude honda cbx 750 staan en die word dus afgeraden omdat hij te zwaar zou zijn.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:18

Volgens mijn vriend:
Yamaha Fazer 600 is een prima motor vooral omdat je niet al te groot bent.
Verder zijn goede instapmotors, die goed op de weg liggen en wendbaar zijn: Suzuki Bandit, Suzuki 750GSX en de Honda CBR.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:44

Ik ben begin van deze maand geslaagd voor mijn motor rijbewijs.
Nu rijd ik met een chopper, Honda Shadow VT700.
Ik dacht dat hij te zwaar zou zijn, maar dat valt mij erg mee.
Maar het scheelt denk ik ook dat het een lage motor is, dus ook met beide voeten plat op de grond kan komen.

Succes

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:29

okay noudas wel handig. ik had namelijk begrepen dat voor een beginnende motor rijden dat te zwaar is. Maar dat maakt dus niet zo veel uit. misschien is het inderdaad verstandig om gewoon te gaan proef rijden

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:30

Ik heb zelf een VFR 750, makkelijke motor, niet te lomp, goed te hanteren en toch genoeg pk om te rijden.