Wie is er schuld? (ongeluk)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Wie is er schuld? (ongeluk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:06

Heb zaterdag een ongeluk gehad, en wil wel is weten wie er eigenlijk schuld heeft. papieren zijn naar verzekering gegaan.. en die zoeken het natuurlijk ook uit..
Maar ik ben benieuwd naar de regels, aangezien het niet op de weg gebeurd is.
Ik wilde de weg op gaan rijden, vanaf het tankstation. rechts gekeken, hoewel de weg maar 1 kant op ging, toen keek ik naar links, toen ik de weg op kon draaien, gaf ik gas.. en toen zat er ineens een auto op mijn weg..
Ik snap er niks van, dat ik hem niet gezien heb! Hij kwam uit een ventweggetje(rechts) het tankstation oprijden. Hij melde dat hij ook net tussen 2 auto´s door moest wurmen, (dat ik hem daarom niet gezien heb?).

Gevolg, brommer en ik in de kreukels, auto heeft niks, hij flink geschrokken.

Maar wie is hier schuldig? Aangezien het op het tankstation zelf is gebeurd. Wat zijn hier de regels?
In paniek heb ik in eerste instantie geroepen dat ik hem niet gezien had en dat ik fout zat.(uit emotie en paniek) Maar had hij mij niet moeten zien? hij kwam er net oprijden...
Ben benieuwd of iemand de regels weet?

Brainless

Re: Wie is er schuld? (ongeluk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:09

Meestal gelden de "normale" voorrang regels.
Als de auto van rechts (uit een weg) kwam, heeft hij voorrang.
(Tenzij hij uit een parkeervak kwam rijden, want dan heeft rechts geen voorrang.)

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:10

maar ik dacht dat zandweggetjes geen voorrang hebben. Vind het wel ook een vreemde situatie, die wegen zo op een pompstation

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:12

de situatie is voor mij niet echt duidelijk beschreven eerlijk gezegd... Kan je niet een iets duidelijkere uitleg geven? Zoals ik nu lees reed hij op een 1-richtingsweg? Was dit wel de juiste ingang voor het benzinestation en stond jij niet per ongeluk te ver voor gesorteerd?

Lastig, hoop dat het wel goed gaat met je verder :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:15

Kan je een situatieschets maken? Want het is mij niet helemaal duidelijk zo. Als ik het goed begrijp, zit er voor dat jij de weg op kan draaien nog een ventweggetje (zand) van rechts?

Het klopt dat zandweggetjes geen voorrang hebben, maar jij had ook geen voorrang, aangezien je uit een uitrit komt. Dus dan zijn jullie volgens mij weer gelijkwaardig en zou rechts weer voorrang hebben. Maar zoals gezegd heb ik de situatie niet helemaal helder voor ogen.

edit:typfout.....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:26

Een ventweg hoeft geen zandweg te zijn, dat is gewoon een weg die (vaak) parallel loopt aan de doorgaande weg en die kan prima geasfalteerd zijn. In Nederland zijn (met name in de buurt van/in de bebouwde kom) de meeste ventwegen ook gewoon geasfalteerd.

Zoals ik het nu lees kwam de auto van rechts uit de ventweg de normale weg op en reed jij weg vanaf de uitrit? In dat geval zal jij schuld hebben gehad, jij bent bezig met een zogenaamde "bijzondere verrichting"... Ik weet echter niet in hoeverre bromfietsen gelijk gesteld worden met fietsen, want je bent ook een zwakkere verkeersdeelnemer en die genieten vaak heel wat meer bescherming dan bijvoorbeeld een automobilist...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:28

Sylvia schreef:
Een ventweg hoeft geen zandweg te zijn, dat is gewoon een weg die (vaak) parallel loopt aan de doorgaande weg en die kan prima geasfalteerd zijn. In Nederland zijn (met name in de buurt van/in de bebouwde kom) de meeste ventwegen ook gewoon geasfalteerd.

Zoals ik het nu lees kwam de auto van rechts uit de ventweg de normale weg op en reed jij weg vanaf de uitrit? In dat geval zal jij schuld hebben gehad, jij bent bezig met een zogenaamde "bijzondere verrichting"...

Zo begreep ik hem ook en als dat klopt ben jij inderdaad degene die fout zit, maar een iets duidelijkere uitleg zou toch wel handig zijn...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:28

Oeps, foutje, ik dacht dat de reactie dat een zandweg geen voorrang had van de TS kwam, zie nu dat dat niet zo is.... :o Sorry voor het creëren van verwarring.

Als het inderdaad gewoon een ventweg is kwam hij gewoon van rechts en TS uit een uitrit..... Maar is er geen politie bij geweest? Die maken namelijk ook altijd rapport op. Daarin is vaak ook al te vinden wie volgens hun veroorzaker en slachtoffer is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:29

Blikschade wordt meestal gewoon zo afgehandeld, daar hoeft geen politie bij aan te pas te komen :) Pas als er iets afgesleept moet worden of er gewonden zijn dan komen zij in beeld. Of als ze toevallig net langskomen rijden :+

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:37

Afbeelding

Een schetje, niet op schaal ofzo ;)proberen t wat duidelijker te maken..

Hij kwam vanuit de ventweg(verhard), de pomp op rijden.
Ik reed door de pomp, naar de weg toe. Ongeluk is op de pomp zelf gebeurd.
de zwarte blokken waren auto's.. daar moest hij eerst doorheen, dat is denk ik de rede dat ik hem niet gezien had.

Maar vraag me dus af, omdat het op de pomp zelf was, of je elkaar niet gewoon had moeten zien? of zat ik fout?
Want aan de andere kant, hij kwam de pomp oprijden, en dan moet je ook uitkijken voor de mensen die daar rijden..

en ja ik mag daar eruit ;)

Hoop dat t nu wat duidelijker is :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:41

Ik zie een rode kruising ;) geen tankstation

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:43

Wat ik me dan even af zit te vragen: is die ventweg openbaar of is het een eigen weg?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:48

Ben jij tegen de auto aan gereden toen deze stilstond? Of reden jullie beide nog..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:27

reden beide

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:33

Omdat het op het terrein is gebeurd van het tankstation is het volgens mij wel moeilijk te bepalen wie schuld heeft en wie niet. Maar ik denk wel dat jij in je voordeel staat omdat een auto nooit iemand mag aanrijden. Ik heb altijd geleerd dat je fout bent als je iemand aanrijdt op een fiets of brommer. Maar goed ik kan het fout hebben natuurlijk.

Maar hoe gaat het ondertussen met jou? Heb je niks?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:36

met mij gaat t wel ok, mijn knie heeft een flinke optater gehad, en kan mijn linkerarm niet meer optillen.. daarvoor ga ik nog even langs de dokter :)
En mag erg blij zijn dat ik een helm op had haha :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:54

Een brommer is niet net zo beschermd als een fiets/voetganger!!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 13:56

Heb de bezinepomp aan de telefoon gehad, omdat het eventueel op camerabeelden kon staan. Het staat er wel op, maar het is zeer onduidelijk te zien.
Ik krijg een plattegrond mee, van de pomp met de voorrangsregels daar, hoewel die ook vrij onduidelijk zijn.

Maar k heb zoeits van, als iemand de pomp op rijd, moet die persoon dan niet uitkijken voor mensen die daar rondlopen of rijden? of is dat de verantwoordelijkheid voor de mensen due er zelf rondrijden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:58

Bescherming van een fietser is tegenwoordig ook een stuk minder, ;) ik ga later even uitgebreider reageren, even een meeting tussendoor..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:01

Natuurlijk moet degene die de pomp op komt, uitkijken. Maar degenen die als op de pomp zijn, moeten natuurlijk net zo goed uitkijken.

Ik lees dat brommers niet zo goed beschermd worden als fietsers (bron?)? Dan weet ik eerlijk gezegd niet waar de schuld ligt.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:01

Brainless schreef:
Een brommer is niet net zo beschermd als een fiets/voetganger!!

Ligt eraan of het een snorfiets of een bromfiets is.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:04

is dit bij die shell op de industrielaan ?
Daar heb ik het wel vaker zo bijna fout zien gaan.
sommige mensen rijden gewoon zonder te kijken het pomp terrein op :)

ik heb overigens geen idee wie schuldig is
Ik denk wsl de auto aangezien die tegen jou aangereden is

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:16

Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-05-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:18

Sylvia schreef:
Blikschade wordt meestal gewoon zo afgehandeld, daar hoeft geen politie bij aan te pas te komen :) Pas als er iets afgesleept moet worden of er gewonden zijn dan komen zij in beeld. Of als ze toevallig net langskomen rijden :+

Ik laat ze dus mooi wel komen, juist om dit soort dingen.

Ik ben vorig jaar ook aangereden, alleen blikschade en ik belde de politie. Ze kwamen liever niet en ik moest behoorlijk aandringen, maar uiteindelijk zijn ze wel gekomen en is alles netjes op papier gekomen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:22

Is waar jij de weg op reedt alleen de uitgang van het tankstation? Of ook de ingang?

Als het alleen uitgang is kwam deze meneer wel van een hele vreemde kant het tankstation op gereden... ?

Is het beide... Kan ik er niet meer van maken als rechts heeft voorrang..