Om maar met de deur in huis te vallen: Mijn nichtje gaat trouwen. Een feestelijke gebeurtenis, die helaas flink wordt overschaduwd door het naderende overlijden van mijn oom, haar vader. Die heeft een nierziekte, kan niet meer getransplanteerd worden (heeft er al 2 gehad, beide afgestoten). Mijn oom ligt dus vrij letterlijk op sterven, er wordt zelfs getwijfeld of hij de bruiloft van zijn dochter zal halen en zo ja of hij er dan ook "bij" is, of in een halve coma. Het zal zowiezo de laatste keer zijn dat ik mijn oom levend zie.
Dit is een situatie waar ik me dus geen raad mee weet. Hoe me op te stellen tegenover mijn nichtje (heb geen goed contact met haar verder, heb haar feitelijk in geen jaren gezien en veel langer niet echt gesproken), hoe tegenover mijn oom en de rest van dat deel van de familie trouwens ook niet.
Maargoed, dit is dus letterlijk een "bittersweet wedding". Mijn nichtje trouwt halsoverkop omdat haar stervende vader graag ziet dat in elk geval een van z'n dochters getrouwd is.
Heeft mischien iemand advies over hoe hier mee om te gaan? Hoe me te gedragen op de bruiloft, zonder dat het ongepast is? Ik ben helaas van nature niet bepaald tactisch en zeg/ doe al snel dingen verkeerd. En dit is nou net zo'n situatie waarin dat wel heel erg ongepast zou zijn om net op het verkeerde moment het hopeloos verkeerde te zeggen. Veel erger dan in andere situaties omdat er geen mogelijkheid meer is om eventuele fouten recht te zetten.
Op "normale" bruiloften en "normale" uitvaarten kan ik me goed "redden", maar deze heeft wel zo'n bittere bijsmaak dat ik echt heel bang ben om iets fout te doen en daarmee mensen gruwelijk te kwetsen. Hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is. Op mijn manier geef ik veel om zowel de bruid als mijn oom en ik wil deze keer echt niets fout doen. (heb ook al met vriendlief afgesproken dat ik de BOB ben, zodat ik me niet kan laten vollopen en dan alsnog hopeloos de fout in gaan. En drinken en rijden gaat wat mij betreft niet samen, dus ik blijf 100% nuchter. Laat ook de champagne als die er is staan omdat ik moet rijden).