Krijg nog geld van ex, hoe regelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemuts

Krijg nog geld van ex, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 07:27

Hoi allemaal, het kan een lang verhaal worden maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

3 jaar geleden zijn mijn ex-man en ik uit elkaar gegaan. Omdat we dachten dat we alles op een normale manier met elkaar zouden kunnen regelen en we als vrienden uit elkaar gingen hebben we dit via een notaris geregeld via een zogenaamde flitsscheiding.

Toe we een klein jaar uit elkaar waren kwamen er 2 brieven van de belastingdienst binnen, we hadden onterecht huur- en zorgtoeslag ontvangen en dit moest terug betaald gaan worden. Uit deze brieven bleek dat mijn ex aanzienlijk meer verdiend had dan we van te voren hadden ingeschat (toen we de aanvraag van de toeslagen indienden was hij werkloos), en dat we daardoor helaal geen recht op de subsidie hadden. We hadden dit bij de scheiding al aan zien komen (niet om hoeveel geld het zou gaan, maar wel dat er iets terug betaald zou moeten gaan worden), en hebben van de notaris de tip gekregen dit in de scheidingspapieren op te laten nemen. Dit is ook gebeurd, in een tekst die op het volgende neerkomt: degene op wiens naam de aanslag binnen komt zal de toeslag ook terug betalen.

Nu komt echter mijn probleem: de aanslagen zijn op mijn naam binnen gekomen, omdat ik jaren geleden de aanvraag heb gedaan voor ons beide.
Ik heb hierover contact met mijn ex gehad, en hij was het met me eens dat het niet klopte dat alles op mijn naam binnen kwam, we zijnreengekomen dat we ieder de helft zouden betalen (we hadden het geld immers ook beide opgemaakt toen we nog samen waren). We hebben afgesproken dat ik de aanslagen direct zou betalen aan de belastingdienst, en dat hij mij in termijnen terug gaat betalen. De eerste termijn heeft ie betaald, alleen daarna kwam ie in (heel erge) financiele problemen, tot een rechtszaak aan toe, en wacht ik al een jaar op de rest van het geld.

Nu heb ik er best begrip voor dat ie niet heeft kunnen betalen afgelopen jaar (rechtszaak, intussen werkloos geworden, Gemeentelijke kredietbank ingeschakeld etc), maar nu begreep ik via iemand dat ie intussen een nieuwe baan heeft en een motor heeft gekocht.

We hebben het hele jaar door wel contact gehad over het geld, en ik heb tig mailtjes waarin ie aangeeft dat het geld wel gaat komen, maar het duurt maar door...

Is hier misshcien iemand met wat meer evrstand van recht dan ik heb die me verder kan helpen? Of heb ik gewoon geen poot om op te staan in verband met wat er in onze scheiding is opgenomen bij de notaris?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, het gaat om best wat geld en intussen is het voor mij ook wel een beetje een principekwestie geworden...

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal!

Groetjes, Annemuts

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:24

Neem contact op met een rechtswinkel, die zitten in veel grote steden. De mailtjes waarin hij toezeggingen doet zullen vast ook een bepaalde waarde hebben ondanks hetgeen wat bij de notaris is opgesteld denk ik.

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:00

Oja, de rechtswinkel, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik zal eens kijken of er één in de buurt zit en daar eens langs gaan, bedankt!

Alja

Re: Krijg nog geld van ex, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:03

lastige situatie!
persoonlijk zou ik hem zo achter zijn vodden aan gaan zitten dat hij gaat betalen om van het gezeur af te zijn :)

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:06

Haha, ja dat zou ik ook wel willen, jammere is alleen dat ik vorig jaar verhuisd ben en er nu 250 km afstand is ontstaan. Ik kan alleen maar contact met hem zoeken via de e-mail, en aangezien hij hier niet zo snel op antwoord gaat het allemaal nogal stroefjes...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Krijg nog geld van ex, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:22

Heb je misschien een rechtsbijstandverzekering afgesloten? Zo ja, neem dan daar contact met je op, zij kunnen je helpen met het opstellen van een brief dat ze naar hem sturen met dat hij het geld terug moet betalen binnen een bepaalde termijn.
Zo nee, dan idd naar de rechtswinkel gaan en het daar voorleggen.