Kosten eigen stekkie op 20 jarige leeftijd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Kosten eigen stekkie op 20 jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:15

Is dat haalbaar op mijn leeftijd?
Ik wil eigenlijk richting Amsterdam verhuizen aangezien we nu hier ook al gaan verhuizen maar ergens heen gaan waar ik heel ver van mijn vrienden zit.
Aangezien ik behoorlijk wat vrienden in en rondom amsterdam heb wil ik eigenlijk naar Amsterdam gaan.
Is het haalbaar op 20 jarige leeftijd? Ik ga dan zowiezo een full time baan zoeken daar.
Is het ook mogelijk met mijn paard? Die gaat waarschijnlijk niet mee naar Amsterdam, tenzij ik een goedkoop weilandje kan vinden die ik kan huren. Anders blijft ze staan waar ze nu staat. (Dat is maar 50 euro in de maand.)
Opzich heb ik al aardig wat goedkopere huisjes gezien daar (appartementjes enzo).
Maar goed, de grote vraag blijft is het haalbaar op 20 jarige leeftijd...

Ik hoor het graag!

tantethee

Re: Kosten eigen stekkie op 20 jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:23

tja dat is moeilijk te zeggen zo.
ik was 19 toen ik op mezelf woonde en ook en paard moest onderhouden en een auto had, maar ik kan niet zien wat je inkomen is en wat je vaste uitgaven zijn, en wat je wilt laten om op jezelf te wonen.
een vetpot zal het vast niet zijn, eten en leven is best duu

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:42

Ja ik kan dat helaas ook nog niet zeggen...
Ik heb nog geen werk daar...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:45

Wil je huren of kopen? Wat is je opleiding?

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:47

Ga je in Amsterdam wonen of erbuiten? In het centrum of aan de rand? Wat zijn je plannen? Ben je net afgestudeerd en zoek je nu een baan of ga je nog een opleiding volgen?

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 01:04

Hoe wil je dat doen zonder baan in Amsterdam gaan wonen? Het lijkt mij verstandiger om eerst een baan te gaan vinden en dan pas aan de volgende stap te gaan denken.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 05:30

Het is ook geheel afhankelijk van je inkomen en wat je naast alleen de huur en vaste kosten nog wilt. Wil je sparen voor "later" of ga je graag uit/dagjes weg?

"Even" een fulltime baan zoeken is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Je kunt beter eerst je inkomen op een rijtje hebben en dan kijken naar je uitgaven om een realistisch beeld te krijgen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:46

Wil je huren of wil je kopen? En als je wil huren, dan moet je lid zijn van de woningbouwvereniging of zal je particulier moeten huren, maar dat laatste is meestal stukken duurder. De wachttijd voor (enigzins fatsoenlijke) huurwoningen in Amsterdam is erg lang, ik ben na ruim 8 jaar ingeschreven te hebben gestaan uit wanhoop maar uitgeweken naar Kudelstaart, ik kwam toen nog steeds niet in aanmerking voor iets semi fatsoenlijks in Amsterdam... :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:55

Het is inderdaad afhankelijk van vele factoren. Ook ik zou eerst een baan zoeken en daarna pas aan verhuizen denken. Het speelt ook mee of je wilt gaan huren of kopen en waar je in amsterdam wilt gaan wonen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:17

Mijn vriend had op 21 jarige leeftijd al een huis gekocht, maar dat was niet in het westen van het land en hij had een goed salaris voor zijn leeftijd (docent ;) )

Dus het kan, maar is heel erg afhankelijk van je inkomsten, eisen en uitgaven.
Momenteel zijn de rentes ook erg hoog, dus niet erg fijn als je wilt kopen.

Maar ik zou eerst een baan zoeken. Voor een hypotheek heb je en vast contracr nodig of een werkgeversverklaring!
Vervolgens zet je al je uitgaven op een rijtje. Hoeveel hou je per maan over en is dat genoeg om de hypotheek, gas,water en licht, verzekeringen ed. te betalen (ben ik nog wat vergeten?)

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:47

Ik heb op 19 jarige leeftijd een huis en een auto gekocht. Sinds 2007 bezit ik ook een paard.
Het is volgens mij wel haalbaar, maar je moet gewoon op je uitgaven letten.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:49

Amsterdam en omgeving = duur.
Een goedkoop weilandje in/om Amsterdam = onvindbaar.

Ik denk dat je een heel leuk salaris moet krijgen als je in je eentje een huis wilt kopen/huren in/om Amsterdam. :)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:53

je moet een begroting maken!
dan kun je precies zien of het allemaal gaat lukken of toch niet.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:59

Alles is haalbaar. Een baan is wel een vereiste. Je bent zo 500 euro per maand verder (Als je niet teveel eet. En rookt :') ) Dat moet met een baantje gemakkelijk op te brengen zijn maar zonder gaat het lastig worden.
Zoek je een studentenkamer of een appartement oid?

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:00

Stoeptegel, bedoel je met die €500,00 inclusief huur/hypotheek en eten?

Dan ben moet je wel heeeeeel zuinig leven en een heeeeel klein huisje willen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:08

Eenn huisje van 136.000, hypotheek met een lage rente en max hoeveelheid aflossingsvrij bracht een maandlasten van € 644 met zich mee. Wij kregen ca € 200 van de belasting per maand terug.
Daarnaast komen er nog verzekeringen boven. Aangezien ik me daar nooit mee bezig hield.
GWL is heel erg afhankelijk van het huis en je eigen verbruik. Maar dat kun je zelf regelen. Niet elke dag douchen, altijd onnodig licht uitdoen, onnodig aparaten aan laten staan ed.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:14

Vende schreef:

Ja ik weet niet wat ze wil? Ik zit zelf in een studentenkamer en ben zelf zoiets per maand kwijt. Mn mailbox wordt dagelijks volgespamd met aanbiedingen van kamers rond Amsterdam en met een beetje geluk heb je voor 350/400 een redelijke kamer (15m2) all inclusive. Maar dan moet je dat maar net willen accepteren.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:20

Mijn oom heeft een paar panden in oud-west maar die verhuurt hij alleen maar per etage. Ik denk niet dat je het daarmee gaat redden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:01

zou eerst eens op zoek gaan naar werk want dan kun je zien wat je inkomsten zijn :)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:27

Stoeptegel schreef:
Vende schreef:

Ja ik weet niet wat ze wil? Ik zit zelf in een studentenkamer en ben zelf zoiets per maand kwijt. Mn mailbox wordt dagelijks volgespamd met aanbiedingen van kamers rond Amsterdam en met een beetje geluk heb je voor 350/400 een redelijke kamer (15m2) all inclusive. Maar dan moet je dat maar net willen accepteren.

Voor 400 euro 15m2 noem jij geluk? Ik noem dat heel veel geld voor een hok. En all inclusive is alleen g/w/l neem ik aan. Dat mag ook wel voor dat geld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:35

Ik denk dat het zeker wel haalbaar is. Ik was zelf net een week 21 toen ik op mezelf ging. Ik studeerde nog, wel laatste jaar overigens, maar had geen vast inkomen.
In de stad is het duur wonen. Maar ik woon 25 minuten onder Rotterdam, met goede OV verbindingen. Toen ik hier ging wonen betaalde ik nog geen 250,00 per maand aan kale huur, voor een 2-kamerflat. Met eigen ingang beneden (geen galerij), woonkamer met open keuken van 6x5m, slaapkamer 4x3 meter, ruime hale, grote voorraadkast en badkamer/douche.
Gas/water/licht zit ik op de 80 euro per maand. Verzekeringen zijn geloof ik 30 euro per maand (inboedel, brand, overlijdens, enz.) Dan nog wat je extra wilt aan internet, telefoon, auto.
Boodschappen ben ik rond de 50 euro per week kwijt.

In het begin had ik overigens een brommer, ipv een auto, internette ik op school of bij mijn ouders, had ik geen paard, alleen een mobiele telefoon. Ik kreeg toen ook nog 60 euro huursubsidie geloof ik.

Ik woon er nog steeds, heb inmiddels een goede baan. De huur is inmiddels 265,00. De rest van de kosten zijn gelijk. Wat wel fijn is, want inmiddels rij ik een nieuwe auto en heb ik een paard op een pensionstal staan.

Het is wel even zoeken naar zo'n huis, maar het is zeker mogelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:57

alja schreef:
zou eerst eens op zoek gaan naar werk want dan kun je zien wat je inkomsten zijn :)

Je kan het aan de hand van je opleiding wel enigzins inschatten wat het startloon is, dus dan kun je wel rondkijken wat eventueel haalbaar zou kunnen zijn. Maar ja, geen werk = geen huis.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:02

ik ben nu student in amsterdam (ben ook 20).
ik huur een zogenaamde 'studenten container'.
dan heb je eigenlijk alles in een kamertje. je bed, eettafel, mini keukentje, en dan heb je nog een badkamertje..
oppervlak van de kamer: ong 19m2 , van de badkamer: ong 4m2.

ik betaal: 320 aan huur, inclusief gas water licht.

hiervoor heb ik dus alles voor mijzelf.

Geloof alleen dat de ts hier niets aan heeft want deze containers zijn alleen te huur voor studenten. (je meot dus kunnen aantonen dat je in of rondom amsterdam studeert)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:21

Amsterdam is behoorlijk prijzig. Je kunt ook in Diemen gaan wonen of Duivendrecht. Dan kan je ook je paard in de buurt zetten. Niet voor € 50 per maand, maar daar zijn wel meer mogelijkheden.