Farmaceuten en artsen in spe, overtuig mij!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Farmaceuten en artsen in spe, overtuig mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:24

Hellup }:0

Ik ben ten einde gekomen van mijn middelbareschoolcarriere en moet nu toch echt een studie gaan kiezen. Na lang niet weten wat te doen, heb ik wat kunnen vinden. Geneeskunde en Farmacie, wel te verstaan. Geneeskunde is loting en Farmacie niet (RuG).

Welke van de 2 studie's moet ik nou gaan doen? (Ervanuitgaand dat ik wordt ingeloot). Wie studeren hier allemaal Geneeskunde of Farmacie?

Probeer mij eens te overtuigen van jouw studie! Waarom moet ik Geneeskunde doen, of waarom Farmacie? Heb je beide gedaan is dat nog beter! :)
Graag wel met serieuze feiten. ... zijn gewoon dom/... is veel leuker/... is voor lozers valt daar dus niet onder ;)

Barst maar los! :D

Tatjana

Ik weet dat de keus toch bij mijzelf moet liggen, maar zou graag de argumenten willen horen

eempiej

Re: Farmaceuten en artsen in spe, overtuig mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:42

Van geneeskunde weet ik een beetje, farmacie niet zo veel maar dat is toch apotheek gedeelte?

Met dit feit lijkt het me wel belangrijk welke omgang met mensen je zoekt. Als arts ben je veel aan het onderzoeken, en heb je op een andere manier contact met mensen dan in een apotheek.

Verder is de loting van geneeskunde toch al begonnen? Iig de decentrale selecties...

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:49

eempiej schreef:
Van geneeskunde weet ik een beetje, farmacie niet zo veel maar dat is toch apotheek gedeelte?

Met dit feit lijkt het me wel belangrijk welke omgang met mensen je zoekt. Als arts ben je veel aan het onderzoeken, en heb je op een andere manier contact met mensen dan in een apotheek.

Verder is de loting van geneeskunde toch al begonnen? Iig de decentrale selecties...

De uitslagen zijn pas half juli bekend..
Farmacie leidt je idd op tot apotheker, maar niet de apotheker wat vele mensen denken. Jij bent de persoon achter de schermen, je ziet eigen geen farmaceuten in de apotheek. Deze werken allen achter de schermen. Je kan worden opgeleid om een apotheek te runnen. De andere kant is dat je in het ziekenhuis als apotheker gaat werken. Dan kan je heel verschillend werk doen. Van het op maat maken van een medicijenenkur tot het klinisch uitzoeken waar mensen last van hebben.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:06

En ik denk dat daar dan idd het grote verschil is. Wil je graag werken met mensen? in de zin van, als bijv. arts kom je heeel veel mensen tegen. De ene misschien zieker dan de ander. Je werkt dan directer met mensen levens.

Als apotheker werk je toch meer achter de schermen. Heb je niet direct contact met de patiënten, wel met eigen collega's.

Persoonlijk zou ik kiezen voor geneeskunde (oké ik ben bevoorrecht want ik doe verpleegkunde) Maar ik denk dat arts dankbaarder werk is, omdat je contact hebt met de mensen. Niet dat apotheker dat niet is, maar daar wordt door veel mensen niet bij na gedacht. Ze krijgen medicijnen van de arts ed...

Verder ligt idd de keuze bij jou! Succes ermee!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:27

Ik doe zelf geneeskunde omdat ik graag met mensen werk, heb nog steeds absoluut geen spijt van mijn keuze. Farmacie is (wat ik er van gehoord heb) veel minder klinisch, je bent vooral bezig met chemische processen, dus je scheikunde moet je goed beheersen. Heb je al over biomedischewetenschappen gedacht? Daar kiezen ook veel mensen in jouw situatie voor.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:07

Ik heb 3 maanden farmacie gestudeerd in Utrecht, maar vond het niks.. Teveel scheikunde en natuurkunde, daarnaast zag ik het echt niet zitten om hele dagen in het lab te zitten.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:18

Ik vind het twee totaal verschillende werelden - sociaal versus wetenschap :)
Wat past er beter bij je?

Ik snap overigens je opmerking over de uitslagen in juni niet helemaal - deadline voor inschrijving van lotingsstudies ligt meestal rond half mei :)

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:35

WhiteRose schreef:
Ik snap overigens je opmerking over de uitslagen in juni niet helemaal - deadline voor inschrijving van lotingsstudies ligt meestal rond half mei :)

De decentrale sloten in februari geloof ik, gewone loting sloot 15 mei. De uitslagen of je wel of niet bent ingeloot komen pas half juli :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:39

I know, ervaring ;) Dan was er spraakverwarring over of je al ingeschreven stond :)

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:31

Hier een farmaciestudente!

Er is eigenlijk best wel veel verschil tussen farmacie en geneeskunde. Farmacie is een betha-studie met veel scheikunde/wiskunde/biologie en dat gecombineerd met ziektes en hoe medicijnen hierop aangrijpen, geneeskunde is toch veel meer alleen over de werking van het lichaam en ziektes.

Over farmacie: als je echt geinterreseerd bent in de werking van geneesmiddelen en de ontwikkeling ervan is het echt een leuke studie. Het is wel een zware studie, dus je moet wel goed weten waar je aan begint. Als scheikunde/wiskunde/biologie je nu al niet ligt zou ik er niet aan beginnen ;) Over het algemeen leer je in grote lijnen wel dezelfde processen als bij geneeskunde, alleen de invalshoek is anders. Bij farmacie kijk je meer naar hoe een medicijn er op aangrijpt, bij geneeskunde wordt er meer gekeken naar hoe een diagnose te stellen is en hoe je deze kan behandelen.

Als je nog meer vragen hebt mag je altijd pm-en!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:46

WhiteRose schreef:
Ik vind het twee totaal verschillende werelden - sociaal versus wetenschap :)
Wat past er beter bij je?

Dat vind ik nou ook!! Ik ben 3e jaars gnk en juist het klinische en met mensen omgaan vind ik leuk. Farmacie heeft dat eigenlijk niet zo..