Wij hebben in de familie al de nodige sterfgevallen meegemaakt en zodoende ook de nodige crematies/begrafenissen. Vorig jaar januari is mijn tante na een lang ziekbed overleden en zij had haar eigen uitvaart tot in de puntjes geregeld
Ze heeft zelf de kaart ontworpen, aan iedere broer/zus een brief geschreven, aangegeven dat ze het liefst vrolijke bossen bloemen wilde en zelfs bij leven kunnen vragen of haar man, zoons en broers de kist wilden dragen. Het lijkt heel gek om je nu al met je dood bezig te houden, maar toen ze uiteindelijk overleed gaf het de nabestaanden zoveel rust om te weten dat dat laatste afscheid volledig naar haar wens ging 
Toevallig had ik het er gisteren over met mijn ouders. Nu mijn broertje (18) en ik (21) allebei niet meer meegaan op vakantie en m'n ouders veel samen weg gaan, vonden ze het belangrijk dat ik wist wat er geregeld moet worden op financieel gebied als mijn ouders onverhoopt zouden overlijden. Dit heeft mijn moeder vandaag allemaal op papier uitgewerkt en in de verzekeringsmap gestopt. Daarnaast heeft ze in een gesloten enveloppe haar wensen voor haar uitvaart op papier gezet. Niet omdat ze verwacht te overlijden, maar omdat dat voor nabestaanden wél belangrijk en gewoon heel fijn is om te weten mocht het wel gebeuren, ooit.
Mijn moeder heeft ook gevraagd of ik dat op papier zou kunnen/willen zetten. Het lijkt zo tegenstrijdig om, als 21-jarige in de bloei van je leven, na te denken over je dood. Maar toch ga ik het proberen, want het lijkt me vreselijk als mijn geliefden en naasten zich er ooit over moeten buigen en eigenlijk geen idee hebben wat ik gewild zou hebben...
Mijn vraag is dus of meer bokkers hier wel eens over nadenken, praten met hun partner of het ook op papier gezet hebben

) en daarna de oven in. Voor mij hoeft dat, een begrafenis die een dag duurt...