ik weet niet meer wat ik moet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

totomb

ik weet niet meer wat ik moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:31

sinds een tijdje heb ik contact met een jongen via een klasgenootje van mij. dit is heel raar begonnen (voor verdere uitleg maar even berichtje sturen). we hebben altijd heel onschuldig gesmst en in het weekeind voor koninginnedag is hij hier geweest. het was erg gezellig en sindsdien is hij elk weekeind gekomen. nu vorig weekeind is hij blijven slapen en heeft hij mij gevraagd. ik ja gezegd vind hem namelijk onwijs leuk en heel erg lief. kreeg ik maandag in een keer een smsje dat hij zich klote voelde over alles, alleen maar liep te denken en op het werk ging het niet goed. dinsdag heeft hij mij gebeld en heeft hij het uitgemaakt.

nu zit dat klasgenootje van mij al een hele tijd dat ze het allemaal niet ziet zitten en dat ze liever een eind maakt aan haar leven. nu heb ik haar ervan overtuigd dat ze dat niet moet doen. dat is redelijk gelukt. vorige week zondag belde die jongen mij dat dat meisje weer een poging had gedaan, dit was niet gelukt. hij met haar gepraat want het is zijn ex en allemaal weer goed gekomen. wij zijn dinsdag uit elkaar gegaan en hij had haar daarom om hulp gevraagd. toen heeft zij gezegd dat hij waarschijnlijk nog beter kon wachten met een relatie. dat heeft hij dus gedaan en nu heeft zij het idee dat het door haar komt dat het uit is tussen mij en hem. zij heeft dinsdag avond weer een 2e poging gedaan. weer mislukt.

nu ben ik donderdag naar de vertrouwenspersoon op school geweest om over mijn klasgenootje te praten en die zou het er met haar over hebben. ik heb die jongen het ook laten weten en die zei dat het niet zo'n verstandig idee was. wel gedaan. nu zijn ze allebei boos op mij dat ik dat wel gezegd heb. nu blijkt die vertrouwenspersoon het ook tegen de mentor gezegt te hebben en die heeft haar ouders gebeld. 1 van de grotere redenen dat ze het leven niet meer ziet zitten is omdat ze thuis alleen maar ruzie heeft dus dat was niet erg slim van mijn mentor.

ik wil geen ruzie met hen. het zijn mijn 2 beste vrienden en die wil ik niet kwijt.

wat moet ik nu?

iemand tips?

sorry voor het lange en misschien onduidelijke verhaal.
vragen? berichten maar;)

nanka

Re: ik weet niet meer wat ik moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:12

Ik denk wel dat je een juiste keuze heb gemaakt door het aan een vertrouwenspersoon op school te vertellen.
Denk dat je maar eens rustig moet afwachten hoe dit verder gaat en dat je verder niet veel kan doen behalve er voor je vriend(in) te zijn wanneer ze je nodig heb(ben).

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:05

Duidelijk uitleggen ddat je uit bezorgdheid bent gegaan, en juist omdat het je vrienden zijn ;)
Het lastig, maar soms nemen mensen een goed bedoelde daad van hun vrienden niet in dank af. In dat geval, jammer maar helaas, maar stel dat jij niet naar die vertrouwenspersoon was gegaan/

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:09

nee dat is wel zo maar ze zijn nu echt zo kwaad dat ik het gezegd heb. elke keer weer als er iets op dat gebied gebeurd. en het is zelfs zo dat hij zegt dat als ze nu iets doet en het lukt dat het dan mijn schuld is

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:12

Een vertrouwenspersoon is iemand die het bij zichzelf houdt en niet aan een ander verteld
Tenminste zo is het bij ons
Maar waarom had hij het nou uitgemaakt?

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:14

hij was te vroeg weer een relatie begonnen nadat het uit was met haar

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:22

Ik vind dat je er heel verstandig aan hebt gedaan door naar een vertrouwens persoon te gaan, jij hebt gedaan wat in je vermogen ligt en ik vind het ook een schandalige opmerking van die jongen dat het jouw schuld zal zijn als het de volgende keer wel lukt. DIT IS NIET WAAR!!!!! Onthoudt dat goed. Hij moest zich rot schamen om dit te zeggen. Iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen leven en zij mogen de verantwoordelijkheid absoluut niet bij jou neerleggen. Verder kan je alleen maar afwachten hoe de situatie zich gaat ontwikkelen en er voor je vriendin zijn als ze je nodig heeft. Heel veel sterkte :(:)

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:27

ze wil morgen met me praten over waarom ik het gedaan heb etc. ik weet niet wat ik allemaal moet zeggen.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:34

Probeer zoveel mogelijk op papier te zetten waarom je het hebt gedaan en hoe jij je voelt dat ze deze pogingen doet. Dan heb je een beetje een geheugensteuntje als je niet meer weet wat je moet zeggen. Misschien helpt het door haar duidelijk te maken wat ze haar familie en vrienden aandoet als het haar wel lukt.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:52

Hoe is je gesprek vandaag gegaan?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:00

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je erbij heb vertelt dat het uit is met je vriendje, dat heeft verder toch niks met je vriendin temaken?
Sorry als ik het niet goed begrijp maar ik vind het een beetje een vaag, onduidelijk verhaal.
Voor zover ik het begrijp snap ik goed dat je naar een vetrouwenspersoon bent gegaan om je verhaal te doen, het is tenslotte je vriendin en het gaat wel om iets ernstigs..
Ik vind het nogal laf dat hij/zij dit heeft doorgegeven aan de mentor, en de mentor weer aan de ouders!!
Zo kun je niet met dit soort informatie omgaan vind ik. Aan de ene kant miss maargoed ook dat haar ouders het nu weten, maar het was natuurlijk nog altijd aan haar de keus of hun dit mochten weten.
Een vertrouwenspersoon heet ook niet voor niets zo dus ik vind het echt vreemd.

Ook is de reden niet duidelijk waarom zij zelfmoord wilt plegen, dat hoef ik ook allemaal niet te weten maar ik vind niet dat er met dit soort dingen gespot moet worden, aangezien het iets ernstigs is.

Lijkt mij beter voor het meisje om eens naar een psychiater te gaan, als zij deze gedachte heeft...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:48

Pff er komt even heel wat bij me boven na het lezen van dit verhaal..

Jaren geleden zat ik in bijna dezelfde situatie als jij. Ik had ook een vriendinnetje die het niet meer zag zitten, en ik steunde haar altijd, deed altijd mijn best om er voor te zorgen dat ze niets geks deed en stond altijd voor haar klaar. Je wilt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt met haar. Na een jaar werden er gelukkig nog een paar meiden bij betrokken, en zo deed iedereen wat hij of zij kon. Ik heb het er zelf echt heel zwaar meegehad. Niemand mocht het natuurlijk weten van haar, maar ondertussen werd ik wel belast met alle verhalen, en maakte ik me enorm zorgen om haar.

Na iets van 3 jaar, hebben we, buiten haar weten om, besloten om naar een vertrouwenspersoon op school te gaan. Alles verteld, wat hebben we zitten janken. Doodsbang dat het compleet mis zou gaan, en wat zal haar reactie wel niet zijn? Ze is uit de les gehaald door de vertrouwenspersoon, en ze zijn gaan praten. Wij waren ondertussen bleek van de zenuwen, hoefden ook niet naar de les, en mochten in de kantine wachten. Ik weet het moment nog zo goed dat ze binnen kwam lopen, naar ons toe.. Er stonden allemaal mensen om ons heen, want we bleven maar huilen, en iedereen begreep toen natuurlijk dat het om haar ging. Ik heb me zo schuldig gevoeld, wat hadden we gedaan.

We zijn naar buiten gegaan, ze was heel boos op ons, we hadden haar vertrouwen geschaadt, noem maar op. Toen ik thuis kwam heb ik alles aan mijn moeder verteld, die vond het zo erg dat ik een anders lasten al die tijd alleen had gedragen. De dag erna moesten we met zijn allen met de vertrouwenspersoon praten. Iedereen was stil, niemand wist iets te zeggen. Ik weet nog heel goed dat die vrouw tegen me zei dat ze het idee had dat ik heel graag iets wou zeggen, ik heel droog antwoorde: zo zie ik er altijd uit, waarop iedereen in lachen uitbarste, en de sfeer gelijk fijner was. We hebben goed gepraat, en vooral verteld dat we ons zoveel zorgen hebben gemaakt, dat we het niet meer aan konden en dat we het beste voor haar wilden. Beter was ze toen nog niet, maar ze heeft veel gesprekken op school gehad, waardoor het voor ons allemaal gemakkelijker was. Ze heeft nog een paar hele zware jaren gehad, maar nu gaat het erg goed, ze woont samen, en ik zie haar nog heel regelmatig. Als er iets is, belt of smst ze, ik heb haar beloofd dat ze nog altijd bij mij terecht kan. Ik kan haar vrij goed weer op het juiste spoor krijgen, en ik doe het nog steeds met liefde.

Ik vind dat je er heel goed aan hebt gedaan om het te zeggen. Tuurlijk is ze eerst boos, maar ze zal zelf ook moeten gaan beseffen dat ze hier niet verder mee komt. Ik vind het ook heel erg goed dat haar ouders zijn ingelicht, nu kan ze in ieder geval de hulp krijgen die ze nodig heeft. Ik vind het helemaal niet vreemd dat de vertrouwenspersoon de ouders heeft ingelicht, stel dat het meisje zelfmoord had gepleegt, dan zou je als ouders toch liever van te voren willen weten dat er iets aan de hand was? Dan zal je jezelf toch voor je kop slaan als vertrouwenspersoon, dat jij het wist, en niets gezegt hebt? Een vertrouwenspersoon kan ook geen wonderen verrichten, dus die zal toch echt hulp moeten inschakelen.

Als je je er goed bij voelt, kan je altijd met je vriendin en vriend gaan praten, en anders niet doen. De bui drijft wel weer over, en als ze je werkelijk altijd zo nodig had, komt ze wel weer bij je terug. Ik heb alle ervaring.. Je moet ook voor jezelf op komen, want dit is niet niks..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:18

totomb schreef:
hij was te vroeg weer een relatie begonnen nadat het uit was met haar

en dat is haar mening?

het klinkt een beetje alsof jullie nog in de puberteit zitten, en dat klasgenootje nogal jaloers is.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:27

Hmm.. raar verhaal, kan er geen touw aan vastknopen.

Waarom zijn die pogingen niet gelukt? Weet je zeker dat ze een poging heeft gedaan (hoe komt het dat haar ouders dan van niets wisten?) ? Is jouw ex-vriendje ook het ex-vriendje van je klasgenootje?

Mensen die roepen er een einde aan te willen maken, doen het vaak niet. Het is een schreeuw om aandacht, die weliswaar serieus genomen moet worden. Juist de stille mensen waar je nooit iets aan gemerkt hebben, besluiten in een keer er een einde aan te maken.

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:31

@ dwaallicht: ja dat was inderdaad haar mening en ik heb ook het idee dat ze heeft lopen stoken omdat ze jaloers was maar hij zegt dat dat niet zo is.

@ shatterd: de pogingen zijn mislukt omdat ze zegt dat ze te weinig pillen had genomen. ik twijfel er wel aan of ze het egt gedaan heeft. en het is idd ook haar ex-vriendje.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:40

Ik zou ook erg twijfelen aan haar verhaal. Een keer te weinig pillen ok, maar als je écht serieus bent gebeurt je dat geen 2de keer. Niet zonder in het ziekenhuis te liggen in ieder geval.

Ik zou je vriendin gewoon vertellen dat je het gedaan hebt omdat je je vreselijke zorgen om haar maakte. Vraag haar ook wat ze zou doen als het jou zou overkomen, liet ze je dan zelfmoord plegen? Of probeerde ze je er boven op te helpen? Zeg haar dat je bang was om haar te verliezen.

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:19

dat had ik haar donderdag al verteld maar toen bleef ze boos. ze heeft uiteindelijk wel met de vertrouwenspersoon gepraat en die heeft haar duidelijk kunnen maken dat ik het echt deed om haar te helpen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:05

Super dat je die vertrouwenspersoon hebt ingelicht, behalve haar steunen kun je verder niet heel veel doen, je kan haar moeilijk 24/7 in de gaten houden.

Verder snap ik 1 ding niet aan het verhaal, dus even de vraag of ik dit goed begrepen heb: Jouw klasgenoot is jouw beste vriendin, zij had een vriend en toen het uit was heb jij daar wat mee gekregen, maar het is nu uit tussen jou en hem?

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:42

ja dat heb je helemaal goed. en dat komt volgens mij doordat zij heeft zitten stoken tussen ons. ze is volgens mij nogal jaloers geweest

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:22

totomb schreef:
ze wil morgen met me praten over waarom ik het gedaan heb etc. ik weet niet wat ik allemaal moet zeggen.

Je hoeft maar één ding te zeggen en dat is dat jij je ernstige zorgen maakt over haar en dacht juist te handelen door die vertrouwenspersoon in te schakelen. Verdere uitleg hoef je niet te geven. There isn't more to it, is it? Laat je niet verleiden een hele verklaring af te leggen. Daar schiet je niets mee op en waarschijnlijk roept dat alleen maar meer moeilijke vragen op.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:25

corientjuhh schreef:
Een vertrouwenspersoon is iemand die het bij zichzelf houdt en niet aan een ander verteld
Tenminste zo is het bij ons

Dat vind ik ook. TS hoeft zich dus ook niet te verantwoorden over hoe en waarom dat via die vertrouwenspersoon is uitgelekt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:17

totomb schreef:
ja dat heb je helemaal goed. en dat komt volgens mij doordat zij heeft zitten stoken tussen ons. ze is volgens mij nogal jaloers geweest

Wie heeft het uitgemaakt en hoelang was het al uit? Ik kan me voorstellen dat als hij het net een maandje of wat daarvoor heeft uitgemaakt, ze er absoluut niet blij mee is dat haar beste vriendin nu met hem er vandoor gaat ;)

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:38

het was ongeveer 3-4 maand uit. zij heeft het uitgemaakt. zij kon er niet tegen dat hij haar elke dag wou zien en alles.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:41

Oki :) En zij wist en accepteerde dat jij hem wel zag zitten?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:58

Ten eerste vind ik het ontzettend laf van de vertrouwenspersoon at die ht weer doorverteld heeft aan de mentor.
Maar aan de ene kant begrijp ik het wel; ze maken zich hele erge zorgen over haar.
Natuurlijk is ze boos dat je het hebt verteld, dat zou ik bijvoorbeeld ook zijn. Maar je doet het omdat je bezorgt bent.
Je wilt haar helpen.

Wat je misschien kan doen is met haar praten wáárom ze zelfmoord wilt plegen. Praten over wat haar dwars zit.
Haar zeggen dat je haar gewoon wilt helpen.
Als je weet wat de oorzaak is van haar zelfmoordneigingen weet je misschien ook hóé je haar kunt helpen.

Sterkte :(:)