Zonder paarden, zo onvoldaan gevoel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Zonder paarden, zo onvoldaan gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:05

bereid je voor op een lang verhaal... Pak nu nog een kop koffie of thee of iets dergelijks ;) sorry als het verkeerd staat, het is nu een leven zonder paarden ;) maar toch ook niet?

Mijn opleiding (paardenhouderij) loopt op zijn eind. Dat wil dus zeggen dat ik na dit schooljaar in het echte leven kom ;)
Nou ik ben er al met 1 been, het bevalt heel goed tot nu toe hoor! Lekker geld verdienen, veel sparen en leuke dingen er van doen.

De opleiding heeft 3 jaar geduurd, met tegen slagen en mooie herrineringen. Tijdens de opleiding zat ik altijd wel 1x in de week op een paard, of ik was er mee bezig. Alleen het aanraken al, en er mee omgaan dat geeft me al een bevredigend gevoel.
Maar het is nu al 3 weken, puur afwachten op mijn cijfers en een uitnodiging om een diploma op te halen. Dus 3 weken zonder paarden.
Ik heb 28 april mee gedaan aan ORUN examen, die ik gehaald heb. Maar dit is de laatste dag dat ik bij een paard ben geweest.
Dit is nu bijna 3 weken geleden, en ik mis het nu al zo!

Maar het erge is, het is pas 3 weken, maar het gemis is zo groot. Een verzorgpaard is niet te doen momenteel in deze omgeving (dan wil ik zoveel mogelijk dagen verzorgen, en er 1000% helemaal voor gaan!). Dan ligt er een gevaar voor mij om de hoek. Ik wil altijd me best doen, om een paard zo goed mogelijk te verzorgen, en iedere keer krijg ik een bord tegen me kop op het einde. Met daar op geschreven: Bedankt, niet meer nodig!

Ik zit er aan te denken om een heel leuk paard te leasen van mijn praktijkschool waar ik ook vele lessen heb gevolgd. Het gaat om een 21 jarig paard, die echt al oud in zijn lichaam is. Maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Met hem kan ik lekker troetelen. Hij is alleen niet verkeerstrouw, wel mak, maar hij kan zo maar van uit het niets weg sprinten.
Ook is mij bekend, de eerst volgende keer als ie kreupel is, of iets zodat ie op rust moet, dat hij de eeuwige rust krijgt. Ze hebben genoeg opvolgers voor hem ;)

Leasen van dit paard zit er voor mij niet in, hoe lang kan ik van hem genieten?
Ik ben een mens, dat graag buiten wil rijden, maar ook wel houd van een pittige dressuur of springles. Hier haal ik zo veel energie uit. Ik wil zo graag!

Een ander paard leasen, dat zie ik niet zitten. Dit paard is al oud, niet meer zo populair etc. Maar daarom echt iets voor mij. Maar het voor uitzicht, dat demotiveerd mij.

Een eigenpaard kan/mag ik niet. Het geld is er nog niet, ik maak te weinig uren om een paard te onderhouden. Ik woon nog thuis, wil ook nog het huis uit ooit ;). Ik ben 20, en ik wil nieuwe dingen doen.
Ooit komt deze droom uit, dan heb ik het aller liefste paard van de wereld dat van mij is. Daar twijfel ik niet aan.

Dan heb je ook nog een optie: manege! Maar daar bedank ik voor. Ik wil rijden voor me plezier, een band opbouwen met een paard waarmee ik een goed gevoel heb. Ik heb bij een paard laatst vervelende dingen mee gemaakt, waardoor mijn vertrouwen weg is. Niet 100% weg, maar 11 %voor mijn gevoel is nog over. Niet veel dus! Op een manege wordt je vaak van de een op ander paard gezet. Ooit ben ik begonnen op een manege, 5 jaar lang gereden. Maar ik wil meer leren dan die rondjes in de bak. En dat kan ik niet uit een manege halen. Dat is mijn gevoel.

Ik mis het echt zo erg, paarden om mij heen. In het dorp hier, staat een lieve pony ;) die ik iedere dag een broodje geef. Maar dan houdt het ook op.
Maar ik doe het wel. Vreemd, vind k zelf. Pony vindt het gelukkig niet erg ;)

Maar wat moet ik nou? Ik heb (zoals het er nu uit ziet) 1 dag in de week, die ik aan een paard wil uit besteken. Uit kan besteden! Puur voor mezelf, ik heb veel meer tijd hoor, daar niet van. Maar uit bescherming, ik ga te snel 1000%, of in 7 sloten tegelijk lopen. Terwijl ik thuis ook mijn taken heb. Het is moeilijk om leuk en thuis van elkaar te scheiden. Ik ga liever naar de paarden.

Ik kan op ameland werken, op een paarden bedrijf. Les geven, buitenritten begeleiden etc. Maar daar kan ik 'maar' 2 dagen zijn. Terwijl ik meer wil. Ooh lekker tegenstrijdig he?
Ook kan ik op dit bedrijf altijd langs komen voor een mooi strandrit, maar ik zit met vervoer. Het is 1,5 uur heen reis, en 1,5 terugreis. Je bent dus 3 uur onderweg, voor een rit van 1,5 uur. Ook zijn de kosten hoog. Ik ben op zo'n dag dan 30 euro minimaal kwijt. Dit vind ik erg veel. Voor alleen een 'gevoel' dat me voldaan maakt.

Snappen jullie het nog?

Waar ik naar op zoek ben: een oplossing om mijn gevoel te stillen, of om te zorgen dat ik wel nog in de paarden zit! Ik ben bezig om lesklanten te regelen, maar er zijn genoeg mensen in de omgeving. Teveel concurentie!

Help!

*bedankt voor het lezen, het lucht nu een beetje op :) *

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:11

Ik herken het gevoel, je niet willen hechten aan een paard dat niet van jou is en waar een ander kan beslissen dat het klaar is. Dat is ook de reden geweest waarom ik tijdens mijn opleiding ben gestopt met paarden. IIk ben er 7 jaar uitgeweest. Helemaal gestopt met de paarden, terwijl het dagelijks in mijn hoofd zat. Ook daar wen je aan.

Op het moment dat je klaar bent met een opleiding, val je in een soort vacuum. Geef het de tijd dat alles op zijn plek valt, probeer het niet te forceren. Als er iets voor je is weggelegd, komt dat uit een hoek waarvan je dat nooit had verwacht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:14

1 belangrijke vraag: wat wil je straks gaan doen? je opleiding is straks klaar, ga je een vervolg opleiding doen, ga je aan het werk, wat is je bedoeling? Want daar zou je ook iets mee kunnen proberen natuurlijk.

Wat betreft rijden op maneges ken ik je probleem. Verzorgpaarden had ik het ook helemaal mee gehad (een beetje om een andere reden dan jij, maar het effect was hetzelfde) en manege, tja, ik werd gebruikt om hun paarden bij te rijden en te corrigeren, en daar mocht ik duur voor betalen. Dank je de koekoek. Misschien een leuk idee om bijvoorbeeld op de balingehof af en toe een cursus te volgen? Of een losse les? Dan heb je niet structureel elke week les zoals op een manege, maar wel steeds iets om naar uit te kijken, én je leert het goed en op een fijne manier, die past bij jouw twijfels, angsten, zorgen, mogelijkheden, wat je wilt en wat je leuk vind. Oftewel, helemaal aangepast aan jou!! Het kost iets meer, maar dan moet je gewoon niet elke week gaan, maar bijvoorbeeld 1 keer in de maand. En je kan er zoveel meer leren dan enkel rijden!
Zo zijn er ook meer stallen die bepaalde cursussen en workshops geven. Erg leuk en leerzaam, en je bent tóch met paarden bezig! En strak afgebakend hoeveel tijd je er aan kwijt bent. Is dat een idee? Dat is namelijk hoe ik het ben gaan doen.

Succes er mee!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:18

Ik herken het ook helemaal.
Vandaar dat ik nu besloten heb om nu nog niks met paarden te gaan doen en de tijd eraan te geven. Daarbij komt ook nog dat ik angst heb om controle te verliezen dat veel naar buiten komt met paarden.
Daarna wil ik gaan kijken naar een eigen paard. Eerst ervoor te gaan sparen en dan rustig kijken naar een geschikt paardje voor mij waar ik ook geschikt voor ben.
Geef er de tijd aan hoe moeilijk het is, vooral op de momenten dat het helemaal kriebelt en je het liefst bij de paarden wilt zijn.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:21

Goede vraag, Lalidan. Ik ga een jaar aan het werk. Mijn contract dat ik nu heb is een jaar geldig. Momenteel ben ik helemaal klaar met school, slecht gemotiveerd, wel goede cijfers etc. Maar ik vind het niet echt geweldig. Ik deed niveau 4, maar dat was al erg makkelijk voor me, maar ben toch naar niveau 3 gegaan, omdat je in het laatste jaar erg weinig over paarden bijleerd. Meer over bedrijven opbouwen, onderhoude, etc! Daar ligt mijn intresse niet in.

Dus eerst werken. Ik ben nog op zoek naar een partimebaan, zodat ik 36 uur per week heb. Dit is mijn streven.

Maar ik merk nu al thuis: ik verveel me sneller, ga eerder achter de computer, geef te snel geld uit. (onnodige dingen, bijv. rijbroeken, terwijl ik nu niet rij, maar wel erg mooi vind. Ik heb nu 5 rijbroeken die ik niet gebruik... Overbodig ;) ).

Ik wil me idd niet meer hechten aan een paard dat niet van mij is. Heb zoveel verdriet gehad, waar van ik de wonden nog dagelijks moet verwerken. (praten met mensen.)

Maar toch, het trekt aan me. Ik mis het, stiekem marktplaats overstruinen, of bokt, want stel je voor. Een shetlander kan ik wel onderhouden. Maar ik weet van mezelf, dat kan niet!. Dus ik doe het ook niet.

Ik heb geen ernstige trauma hoor aan paarden. Maar het laatste paard dat ik trainde/reed, die was niet vertrouwd. Maar ik was er wel, ging door tot het einde. Maar eigenaresse besloot toch om hem te verkopen, en hier heb ik nog steeds een raar gevoel aan overgehouden. (via pb kan ik uitleg geven ;) )

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:25

Ik ken het, betrap me er ook telkens op dat ik op bokt en marktplaats ga kijken wat erop staat terwijl dat nu nog niet mogelijk is.
Als het voor je goed voelt om het te doen dan gewoon blijven doen. Voelt het niet goed dan zou ik proberen afleiding te zoeken zodat je minder geneigd bent om dat te gaan doen.
Onnodig geld uitgeven en veel op internet zitten is ook helemaal bekend. Een groot nadeel ervan is dat het zo ''verslavend'' werkt. Eerst ga je er een korte tijd op en later word het steeds meer en geef je ook meer geld uit.
Dit heb ik ook gedaan met rijkleding ed.
Ik heb verder geen tips voor je omdat ik er zelf ook mee zit. Hoop dat hier goede tips komen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:28

C_arola schreef:
Ik ken het, betrap me er ook telkens op dat ik op bokt en marktplaats ga kijken wat erop staat terwijl dat nu nog niet mogelijk is.
Als het voor je goed voelt om het te doen dan gewoon blijven doen. Voelt het niet goed dan zou ik proberen afleiding te zoeken zodat je minder geneigd bent om dat te gaan doen.
Onnodig geld uitgeven en veel op internet zitten is ook helemaal bekend. Een groot nadeel ervan is dat het zo ''verslavend'' werkt. Eerst ga je er een korte tijd op en later word het steeds meer en geef je ook meer geld uit.
Ik heb verder geen tips voor je omdat ik er zelf ook mee zit. Hoop dat hier goede tips komen.

lotgenoot dus? ;) gelukkig :O hahaha
nee maar ik merk aan mezelf, dat ik onnodig dingen ga kopen. Ik werk in leeuwarden, in de winkelstraat, en ja, daar kijk ik ook 4x in de week in dezelfde winkels. "Leuk shirt voor me nieuwe rijbroek!" met zo'n instelling.
Kort om: ik heb nu meer kleding voor paarden nieuw gekocht, dan ik ooit zal gebruiken :s maar het voelt iedere keer een stapje dichterbij, terwijl ik juist een stap achteruit maak, voor me gevoel.

*toegevoegd* : en ik heb het laatste jaar wel vaker mee gemaakt. Reed ik een paard waar ik een klik mee had, dan werd het snel verkocht, voor mij plotseling. Ik grijp er iedere keer naast, wat me ook zoveel verdriet nog bezorgd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:38

Je hebt mij even in de war nu hoor. ;) Je hebt nu dus al een parttime baan? en je wilt er dus een parttime baan naast? maar de baan op ameland bied niet genoeg uren? hoeveel uur zou je erbij willen werken dan?
Is het ook niet zo dat ameland je NU slechts 2 dagen kan bieden, maar van het zomer meer? En wat betreft die reiskosten, worden die niet vergoed? Ik zit ook maar wat dingen te bedenken hoor.

Is vrijwilligerswerk een optie? Domweg een stal uitzoeken waarvan je denkt "dáár zou ik nou heel graag willen werken, leren en ervaring opdoen!!", er domweg op afstappen en een soort van vrijwillige stage aanbieden? Je bent bezig, achter je computer weg, bij de paardjes, onder de mensen, doet ervaring op ( wat ook nog goed op je CV staat), alleen je krijgt niet betaald.... Ik weet niet hoe belangrijk dat voor je is, dat kan alleen jij bepalen. Ik zit hier alleen wat opties te bedenken en moet eerlijk bekennen, dat is heel wat makkelijker om voor een ander te doen dan voor jezelf :')

Ehm, verder, tja, ik zal er nog eens over nadenken.....

Meis, voel je niet alleen. Het is zó herkenbaar wat je schrijft..... hou vertrouwen dat het echt wel goed komt, maar zorg dat je vandaag leeft, dat je stappen onderneemt om NU je leven aan te pakken, en niet in de toekomst! Er moet nu wat veranderen, want in de toekomst kan je niet leven..... Maar je bent echt niet de enige hoor! :(:)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:43

EngeltjeS schreef:
C_arola schreef:

lotgenoot dus? ;) gelukkig :O hahaha
nee maar ik merk aan mezelf, dat ik onnodig dingen ga kopen. Ik werk in leeuwarden, in de winkelstraat, en ja, daar kijk ik ook 4x in de week in dezelfde winkels. "Leuk shirt voor me nieuwe rijbroek!" met zo'n instelling.
Kort om: ik heb nu meer kleding voor paarden nieuw gekocht, dan ik ooit zal gebruiken :s maar het voelt iedere keer een stapje dichterbij, terwijl ik juist een stap achteruit maak, voor me gevoel.
*toegevoegd* : en ik heb het laatste jaar wel vaker mee gemaakt. Reed ik een paard waar ik een klik mee had, dan werd het snel verkocht, voor mij plotseling. Ik grijp er iedere keer naast, wat me ook zoveel verdriet nog bezorgd.

De vetgedrukte zin komt me ook heel erg bekent voor.
Dit deed ik vroeger veel meer dan nu maar soms betrap ik mezelf er nog steeds op.
Daardoor ga ik soms ook nog steeds naar de verzorgpaardenforum om te kijken of daar wat tussen zit. Soms lijkt iets precies te kloppen maar dan kom ik toch weer mijn angst tegen.
Ik heb daarom nu besloten om eerst daar aan te gaan werken en dan verder te kijken wat mogelijk is.
Vooral die verdriet is zo pijnlijk en moeilijk omdat dat je tegenkan houden.

Geef er de tijd aan, het komt echt goed, hoe moeilijk het kan zijn om dat te geloven, je bent daar echt niet alleen in! :(:)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:05

voor de duidelijkheid ;) ik heb een partime baan, gemiddeld 20 uur in de week. Maar onregelmatige dagen (proeftijd ;)) momenteel, dus ik kan niet met zekerheid zeggen: maandag, dinsdag ben ik vrij, die kan ik werken. Dat kan ik nu niet, pas over een maand... Maar dan is het ook al bijna zomervakantie, de mooiste periode op ameland dan. Alleen heb ik dan al afgesproken met me huidige werk, dat ik dan 30/36 uren maak. Het is intensief werk, dus nog die andere 2 vrije dagen ook werken zit er niet in.

Ook is er nog een reden dat ik niet naar ameland kan. Me ouders staan er niet achter. Je krijgt in de paardenhouderij toch ander uurloon dan normaal. Eerlijk is eerlijk :)

En ik wil ook dingen uitproberen, zoals nu heel ander werk. Ik heb 2 jaar lang bij ruiterhuis gewerkt, echt erg leuk. Maar dat is nu ook voorbij.
Ik werk nu bij een vlaaien winkel, iets heel anders! Maar wel erg leuk! Daarom wil ik ook uitproberen ;)
horeca is niks, en een supermarkt ben ik mee bezig :)

vrijwilligers werk, is fantastisch! Maar ik wil aan mijn toekomst werken, waar geld voor nodig is. Daarom wil ik dit eigenlijk vermeiden, omdat geld toch erg handig is voor later :) snap je?

C_arola

Re: Zonder paarden, zo onvoldaan gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:23

Helemaal duidelijk.
Dus je moet nu voor een maand extra werk hebben zodat je 36 uur per week werkt ipv 20 uur?
Hopelijk word het dan wat in de supermarkt, je kan ook contact opnemen met de uitzendbureaus, misschien zit daar wat tussen voor je.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:36

Je kunt misschien stage gaan bij een paardenbedrijf in het buitenland. ;)

Ik zag laatst bij marktplaats dat ze iemand zoeken voor in Zweden en op andere paarden-site dat ze stagiaire zoekt voor in België (Ardennen).

Als je paarden mist en je kan geen eigen paard kopen en onderhouden, ga dan lessen of neem een verzorgpaard.