Stamboom voor mijn eerste nichtje/neefje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hollando

Stamboom voor mijn eerste nichtje/neefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:56

een paar maand terug hoorde we dat mijn zus zwanger is!
wat heel speciaal is, aangezien ze vorig jaar ook zwanger was, helaa was dit een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en is haar ei leider geknapt.
daardoor is het héél moeilijk voor om zwanger te worden, maar toc i het gelukt!

Ze is maandag 19 weken.

Nu wil ik heel graag wat speciaals aan de kleine geven, en ik dacht zelf aan een stambom, die zover mogelijk terug gaat.
Maar hoe begin ik hier aan?
Kan dit via internet? of weet iemand die dit soort dingen uitzoekt?
Ik wil er wel voor betalen, maar ik ben ook niet de rijkste.

Juangi

Re: Stamboom voor mijn eerste nichtje/neefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:59

Er zijn speciale verenigingen die het doen. Even op internet kijken voor websites hiervan. Het kost héél veel tijd, reken maar zeker op 2 jaar. Je begint met het noteren van je eigen familie, dan kan je verder uitwerken. Jevind veel bij gemeentehuizen, eigen familieleden en ziekenhuizen.

Zelf doen is leuk en speciaal maar je hebt er veel tijd voor nodig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:59

[STW] -> [LZP]

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:00

Juangi schreef:
Er zijn speciale verenigingen die het doen. Even op internet kijken voor websites hiervan. Het kost héél veel tijd, reken maar zeker op 2 jaar. Je begint met het noteren van je eigen familie, dan kan je verder uitwerken. Jevind veel bij gemeentehuizen, eigen familieleden en ziekenhuizen.

Zelf doen is leuk en speciaal maar je hebt er veel tijd voor nodig.

Ja, dat het heeeel veel tijd kost weet ik, maar ik vind het wel een speciaal idee.
Het liefste doe ik het natuurlijk zelf,, voor zover het kan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:02

Misschien handig om wat stamboeken van andere families na te lezen. Zo heb je een idee van hoe je het kan maken en noteren. Verder biebboeken erover halen en internet afspeuren. Succes ;)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:12

Oke, zal ik doen!
Dankjewel voor je tips!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:30

Je kan natuurlijk sowieso al beginnen met je zus en haar man/vriend dan jouw ouders en zijn ouders en je opa & oma en zijn opa & oma (want die weet je al :) )
Je zou is kunnen kijken op www.genlias.nl (als k t goed heb) daar kan je heel erg veel terugvinden. Weet niet of je een veelvoorkomende achternaam hebt?
Op zich hoeft het helemaal niet zo lang te duren hoor, t hangt er maar net vanaf hoever je terug wilt gaan e.d. 2 jaar vind k wel erg veel ;)
Mijn vader doet heel veel stamboomonderzoek e.d. dus weet er inmiddels aardig wat vanaf :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:37

Genlias is een hele handige site, hoewel helaas niet alle gedigitaliseerde archieven daar inzitten.
Je moet er rekening mee houden dat persoonsgegevens pas na zo veel jaar openbaar worden. (geboorte 100, trouwen 75 en overlijden 50 jaar, als ik het goed onthouden heb.) Dus zeker voor gedigitaliseerde archieven moet je aanknopingspunten hebben die oud genoeg zijn.
Begin dus met de familie uit te horen.
Het snelste zal je informatie vinden via trouwaktes, want een trouwakte vermeld ook de ouders van de bruid en bruidegom en dan kan je weer hun trouwaktes gaan zoeken. Trouwaktes zijn daarom ook het meeste aanwezig in de digitale archieven, geboorte- en overlijdensaktes in mindere mate.
En er zijn allerlei gratis programma's te vinden om het overzichtelijk bij te houden.