Waarom schakelen we eigenlijk nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Waarom schakelen we eigenlijk nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 10:39

Voornamelijk voor de mensen die in de laatste tijd afgereden zijn bedoeld.
Ik snap natuurlijk dat als je al 10 jaar tevreden een schakel-auto'tje rijd dat je die niet zomaar even gaat omruilen.

Ik ben nu bezig met het lessen, heb beide types mogen ervaren (automaat/schakel), en heb er even goed over zitten nadenken... maar kwam er niet helemaal uit.

Waarom gaan we nog schakelen,..?
Wanneer een automaat zoveel prettiger rijd en als je even op marktplaats kijkt heb je zat aanbod in automaat :j

lesilla

Re: Waarom schakelen we eigenlijk nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:40

Ik moet ook niks anders hebben dan een automaat, veel mensen vinden schakelen prettiger en sportiever.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:41

Nou ik vind het heerlijk zelf schakelen! Anders ga ik me helemaal vervelen in de auto!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:42

Automaat is duurder ook in benzine en veel mensen vinden het prettig om wat te doen te hebben tijdens het rijden.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:45

Ik heb ook een automaat, ideaal! Vooral in de file...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:47

Ik vind schakelen ook sportiever. Mijn vriend wil alleen nog maar automaten hebben, hij heeft nog 1 auto die schakelt, en daar komt straks een automaat voor in de plaats, terwijl ik heel bewust weer een schakelauto heb gekocht. Ieder zijn smaak denk ik!

Ik denk niet eens na over schakelen, dat gaat zo automatisch, dus in principe net als in een automaat :') Ik kan in ieder geval in beide goed rijden, hoef niet eens om te schakelen :+

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:49

Ik heb ook een automaat, echt ideaal vind ik het !

Ik heb wel eens gevragen aan mijn vader waarom hij geen automaat zou willen, zijn reden :
Automaten zijn voor bejaarden en niet voor jonge mensen !!

Ben ik het niet mee eens, maargoed :D

Authentic

Ik kan in beide rijden, maar ik ben heel tevreden met m'n schakelautootje. Automaat vind ik super relax, maar ik heb ook 't idee dat ik zo op standje hersenloze robot ga. Als ik op m'n toeren let heb ik het idee dat ik echt bezig ben met iets en dan heb ik 't idee dat ik langer actief bezig kan zijn met autorijden (beter op blijf letten, meer opmerk).
Laatst bijgewerkt door Authentic op 16-05-09 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sence

Schakelen is leuk! Heb je wat te doen tijdens het rijden onder ander. Ik moet er niet aan denken, een automaat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:51

mijn man had een automaat en ik rij al jaren een schakelbak.
ik in zijn auto kost je je tandjes. :+
ik let er op maar in een noodgeval is mijn reactie om te koppelen,daar zit dan de rem. :D

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:52

Ik vind schakelen ook fijner. Alleen als ik soms in de file sta richting huis zou ik willen dat ik automaat had; krijg zo'n kramp in me kuit van de koppeling ingedrukt houden :+ .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:55

phoe..het maakt mij niks uit. met de trailer lessen hadden we een automaat. dan is het wel handig. vooral als je net op het randje zit tussen 2 versnellingen.

ben in amerika geweest, hebben ze alleen maar automaten. kon je daar een auto winnen vette sportwagen. was het een schakelbak.. vonden ze zo jammer daar hahaha

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:56

Ik heb zelf les in een schakelauto. Dit omdat als je je rijbewijs hebt gehaald in een automaat, je niet mag rijden in een schakelwagen!
Maar heb je je rijbewijs in een schakelwagen gehaald, dan mag je wel in een automaat rijden ;)..

Ik heb zelf alleen dus nog maar ervaring met de schakelwagen, dus tjah.. wat mijn eerste auto gaat worden weet ik nog niet, we zullen zien..;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:57

Geen automaat voor mij.
Laat mij maar lekker schakelen.

Ten eerste doe je nog eens wat (behalve sturen), ten tweede irriteer ik me verschrikkelijk aan het schakelmoment bij een automaat..

Alleen de DSG-bak van VW en Audi is imo een goed functionerende automaat.. daar merk je niet dat ie schakelt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:58

@femmefatale1, dat is inderdaad wel zo. soms schakelen ze pas laat. kan ik me ook erg aan ergeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:58

Ik heb ook in een automaat gelest, jaren geleden, en ik moest wel even omschakelen (omdat je toch ergens met je linkervoet een koppeling in wilt trappen)
Met file's is een automaat wel makkelijk, maar ik rij schakelwagen en dat gaat ook automatisch. Volgende auto wordt ook een schakel, puur omdat ik, als er wat mijn auto is, ook gesleept will kunnen worden...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:00

cassidy@ ik dacht dat je een automaat ook gewoon kon slepen hoor in een bepaalde stand.....
[maar ben ook niet helemaal zeker] ;)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:01

femmefatale1 schreef:
Alleen de DSG-bak van VW en Audi is imo een goed functionerende automaat.. daar merk je niet dat ie schakelt.
Klopt! Ik heb een VW met DSG. Ik had laatst een Opel Astra automaat als vervangende wagen.... het leek wel mijn eerste rijles..... :o

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:06

ik heb een easytronic, (dus kan of en af tikken, maar ook automaat rijden).
Vind het niks :n
t was dat dit (bijna precies) de auto was die ik wou hebben (weinig km, niet te oud, 5 deurs en Opel Corsa) dat ik de automaat voor lief heb genomen.
Ik verveel me gewoon tijdens het rijden. Enige wat ik doe is remmen, gasgeven en sturen. Ik merk zelf gewoon dat k echt "lui" wordt en veel minder allert ben (en dus ook minder goed oplet).

Rij naast mn eigen auto veel in auto's van anderen. Dat zijn (op de auto van mn ma na) wel allemaal handgeschakelde auto's

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:07

mariska32 schreef:
mijn man had een automaat en ik rij al jaren een schakelbak.
ik in zijn auto kost je je tandjes. :+
ik let er op maar in een noodgeval is mijn reactie om te koppelen,daar zit dan de rem. :D

hier precies zo ik kan er echt niet mee overweg .
en dan met de verkeerde voet op de rem zonder gordel vliegen de bijrijders zo door voorraam naar buiten .

nee laat mij maar schakelen is stukken veiliger . :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:10

ma_rie_tje schreef:
t was dat dit (bijna precies) de auto was die ik wou hebben (weinig km, niet te oud, 5 deurs en Opel Corsa) dat ik de automaat voor lief heb genomen.
Ik verveel me gewoon tijdens het rijden. Enige wat ik doe is remmen, gasgeven en sturen. Ik merk zelf gewoon dat k echt "lui" wordt en veel minder allert ben (en dus ook minder goed oplet).

Rij naast mn eigen auto veel in auto's van anderen. Dat zijn (op de auto van mn ma na) wel allemaal handgeschakelde auto's
i

Ik heb ook een easytronic, al een jaar of 6, en hij bevalt me prima. Ik heb hem normaal eigenlijk altijd op automaat staan. Alleen als ik de snelweg opga zet ik hem op schakelen ivm pittiger reageren. Heb in het begin getest wat zuiniger was en toen was dat toch de 'automaat' stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:11

Ik kan met allebei rijden, maar heb toch absolute voorkeur voor schakelen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:13

Kinke schreef:
ma_rie_tje schreef:

i

Ik heb ook een easytronic, al een jaar of 6, en hij bevalt me prima. Ik heb hem normaal eigenlijk altijd op automaat staan. Alleen als ik de snelweg opga zet ik hem op schakelen ivm pittiger reageren. Heb in het begin getest wat zuiniger was en toen was dat toch de 'automaat' stand.

Zuinig rijdt mijne zeker! al maak ik wel veel korte stukjes (weinig snelweg ed, veel stadsverkeer) als die in automaat staat red ik makkelijk 500 km met een volle tank
Als ik een tank lang zelf schakel gaat daar ongeveer 75-80 km vanaf.

Maar ik blijf erbij, doe mij verder maar een schakel bak! ik merk gewoon aan mezelf dat ik "lui" wordt en minder goed oplet

Oakland1990

Ik heb de mogelijkheid met beide te rijden, voor korte afstandjes prefereer ik de Mini (schakel) maar voor de grotere (naar stal, zo'n 40km) heb ik liever de automaat, zeker voor de file. Als ik nu echt moet kiezen heb ik toch liever automaat.

Sylvia

Sja, waarom schakelen we nog... Geen idee. Voor mezelf vind ik 't gewoon leuk, ik hoef me niet te vervelen, ik blijf bezig, rijdt wat sportiever, etc. Mijn moeder heeft een auto met Tiptronic, ook te switchen tussen schakel en automaat dus. Ik heb voor ik de straat uit ben die knop al omgezet, ik vind automaat gewoon echt niet fijn rijden.

Ook niet in de file overigens, maar ik doe daar nooit veel schakelen. Ik probeer mijn snelheid gewoon constant te houden, niet ineens optrekken en weer remmen.