Sylvia schreef:Sja, zoals ze vanmiddag bij de bank al melden: dat is gewoon de cultuur die vanuit Amerika over komt waaien.
Dat lijkt me nog meer reden om er niet zomaar zonder meer aan mee te doen 
Citaat:
En waarom zou je iemand niet aansprakelijk kunnen/mogen stellen als ie schuld heeft?
Er is een groot verschil tussen aansprakelijkheid en schuld.
Citaat:
Daarbij zie je het heel snel terug in je premie - en met jou de rest van Nederland - als besloten wordt schade maar gewoon te accepteren en niets te verhalen...
Da's natuurlijk een wat te simpele voorstelling van zaken, je moet de hele situatie bekijken.
Als die schade namelijk verhaald wordt, dan wordt dat bekostigd uit, jawel, een andere verzekering. De ene premie gaat misschien omlaag, maar de andere gaat omhoog. (Het belangrijkste verschil is dat de administratie verdrievoudigt.)
Citaat:
Iemand treffen met voldoende kennis over dit onderwerp is een kwestie van even informeren naar de persoon die dit dossier onder zich heeft. En namen opschrijven.

Waarom? Er is toch een algemeen antwoord op deze vraag mogelijk? Ik vind het juist heel belangrijk dat dit soort informatie ook in het algemeen bekend kan worden. Als je (bijvoorbeeld) het IBG opbelt met een zeer specifieke vraag over jouw dossier, kun je toch hele verkeerde antwoorden krijgen. Daarom heb ik liever eerst een paar alternatieve bronnen die meer in het algemeen informatie geven, dan kan ik daarna altijd nog specifieke vragen gaan stellen aan dat specifieke bedrijf.