Ik zit mezelf nu al optevreten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aprilsgatje

Ik zit mezelf nu al optevreten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:11

Ik schrijf dit topic, omdat ik wil weten of jullie tips voor mij hebben.
Ik zal even uitleggen waarom. ;)
Nou, ik zit in de brugklas en over een klein maandje moet ik mijn spreekbeurt doen. Ik heb zelf faalangst, wat natuurlijk dus knap lastig is. En ik durf dus gewoon niet voor de klas te staan en ben bang dat ze me uitlachen, omdat het mis gaat ofzo. En ik moest eergisteren al voor lezen voor de klas voor punt, en de eerste bladzijde was ik zo zenuwachtig dat ik mezelf gewoon niet kon beheersen met lezen. (we moesten met 'stemmetjes' lezen en een paar regels lukte dat gewoon niet door de zenuwen.)

Zouden jullie mij alsjeblieft tips kunnen geven? (Helemaal verhelpen lukt natuurlijk niet. Maar dat ik een beetje met een gerust hart voor de klas sta.)

Alvast bedankt!!!

Groetjes, Eline

*sorry als het verkeerd staat.
Laatst bijgewerkt door Aprilsgatje op 15-05-09 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristie

Re: Ik zit mezelf nu al optevreten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:12

Hou een spreekbeurt over 'het houden van een goede spreekbeurt' doe er een stukje over faalangst in zodat iedereen weeet hoe moeilijk jij het hebt :D

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:12

Misschien kan je een potlood in je hand hebben waar je een beetje zonder dat ze het zien een beetje mee speelt.
Dat lijdt bij mij soms wel eens de zenuwen af! ;)

Verder erg veel succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:17

Knap dat je toegeeft dat je het zo moeilijk vind. Ik heb zelf ook altijd moeite met presentaties, het is echt vervelend om zo zenuwachtig te zijn.
Je kan hier misschien op school wel hulpvoor krijgen? Sommige scholen bieden wel faalangst-trainingen aan, die je leren met spanning om te gaan.
Of ga eens met je mentor of leraar praten over dat je het zo eng vind. Misschien hebben zij tips voor je, en anders kunnen ze er in elk geval rekening mee houden als ze naar je luisteren.

Wat mij persoonlijk altijd helpt is om een presentatie erg goed voor te bereiden. Als je de tekst die je moet vertellen letterlijk kan dromen dan val je niet zo snel stil :) Oefen eens voor de spiegel, of voor je ouders.

Verder: Heel veel mensen vinden presentaties eng, het is echt een kwestie van oefenen. Je bent van niet de enige in je klas, en je staat echt niet zomaar voor gek. Je zou het zelfs kunnen zeggen voor je spreekbeurt:"Ik ben erg zenuwachtig dus misschien praat ik een beetje snel, als iemand dan even zijn hand wil opsteken dan zie ik dat ik wat rustiger moet praten."

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:17

Probeer van te voren veel te oefenen, en dan het liefst met publiek (je ouders, broertje/zusje, vriendinnen of desnoods de hond). Als je er dan voor staat zul je je waarschijnlijk prima herinneren wat je al die keren daarvoor verteld hebt en komt het helemaal goed!

Zo ben ik ook m'n eerste engelse presentaties doorgekomen (al trillend als een rietje!). Maandag a.s. mag ik weer voor een presentatie van 20 min, in het engels voor tig mensen die beter weten dan ik waar ik het over heb *krijgt kriebels* :+

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:18

Ik vind het zelf niet heel vervelend, maar sta er ook niet om te springen. Bij mij op stage doen de studenten vaak een presentatie over iets waar ze veel verstand van hebben. Ik mag het over paarden doen, hadden ze nog niet eerder gehad haha, maar er is een presentatie over housemuziek geweest enzo. Misschien kan je zoiets ook doen voor je ouders ofzo :) Beter is voor wat mensen die je niet zó vaak ziet, maar dat is wel lastiger. Of probeer dan juist de presentatie die je voor school moet houden, voor je ouders te doen als repetitie. En gewoon zorgen dat je de tekst zelf hebt geschreven, dan onthoud je het beter.

Mag je zelf een onderwerp kiezen?

Daarnaast is een beetje spanning altijd wel goed, het houd je alert :)

Heel veel succes!

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Jeaulijn op 15-05-09 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:18

Nou dat is handig om dat dan een beetje als afleiding te gebruiken zo potlood soort! :)

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:21

Dankjewel allemaal, :)
Ik hoop dat het gaat werken. Ja, mag zelf onderwerp kiezen. Heb daar ook wel moeite mee gehad maar heb een onderwerp gekozen wat opzich wel interessant is. (Drugs :o)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:23

Wat ging er precies verkeerd met het voorlezen?

Het voorbereiden is inderdaad heel belangrijk. Ik vond het vroeger ook helemaal niet leuk, maar ik heb veel presentaties moeten geven op het HBO, toen raakte ik er wel aan gewend. En nu schud ik alles uit mn mouw. Veeeeeeeel herhalen. Zorgen dat je weet waar je over praat.

Schrijf niet alles uit, want je kunt niet een hele spreekbeurt zin voor zin uit je hoofd leren. Maak een briefje met daarop een paar steekwoorden per stuk dat je wil vertellen. Leg het briefje voor je neer en houdt het niet vast, anders ga je er alleen maar op zitten kijken.

* zorg er voor dat je een beetje rond kijkt terwijl je aan het praten bent, fixeer je blik niet op de muur of op een briefje
* zorg dat je niets in je handen hebt, anders ga je daar alleen maar mee zitten frunniken
* maak een mooie inleiding waarin je verteld wie je bent, waar je spreekbeurt over gaat en welke onderwerpen er allemaal aan bod komen

Succes.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:28

Ik leerde de tekst zo goed, dat ik 'm achterstevoren kon dromen, bij wijze van spreken :D Ook veel plaatjes (op volgorde), zodat de aandacht ook af en toe daarheen gaat. En verder de tekst heel groot met steekworden op papier zetten, voor als ik het even niet meer weet.
Tijdens het presenteren keek ik altijd heel de klas door en gebaarde druk met mijn handen. Je kan ook tegen de achtermuur praten en die helemaal bekijken ;) Lijkt het of je de klas aankijkt, terwijl je niemand echt ziet.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:36

Ik heb maar 1 tip. Maar hij wérkt wel.

Ze zeggen toch altijd; loop de zaal in alsof hij van jou is?

Mis.

DE ZAAL IS VAN JOU!! En JIJ bent er de baas.

Probeer jezelf dat te vertellen, en alles komt goed. Je straalt dan vanzelf het vertrouwen en de rust uit, en je zult kalmeren. En je kunt nooit voor gek staan, want je bent de baas. ;)

Enne... mocht het nou even niet goed gaan... nou en? ;) Je zegt gewoon sportief; ''Okee... dat had ik anders moeten doen...'' en je doet het nog eens. Vaak moeten mensen er dan alleen maar om lachen, en dan lachen ze je niet UIT. :)

Tot slot; let maar op je spraak, niet op de mensen voor je. Probeer je maar te concentreren, zodat je niet te snel gaat praten en je goed verstaanbaar bent. :) (Is nog goed voor je cijfer ook!)

Ik herken je probleem echt heel goed, en alleen op die manier kon ik rustig voor een zaaltje staan.