Meer (jonge) mensen die in orkesten spelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Meer (jonge) mensen die in orkesten spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:47

Hoi!

Ik vroeg mij zojuist af of er meer (jonge) mensen zijn die in een orkest spelen!
Ik speel zelf al bijna twee jaar in het Betuws Symfonie Orkest, als jongste lid.
Omdat ik eigenlijk nooit van andere mensen (van mijn leeftijd) hoor dat zij ook bij een orkest spelen,
vroeg ik mij af of er wel bokkers zijn die meespelen in een orkest!

En zo ja, wat spelen jullie dan zoal? Spelen jullie concerten?
Of gewoon voor de leuk?
Met zijn hoevelen zijn jullie (ongeveer) en hoe lang speel je al in het desbetreffende orkest?

Ik hoop op leuke reacties! :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:58

Ik ik ik!

Ruim 2,5 jaar in een harmonie orkest! Speel dwarsfluit, doen ook wel concerten etc.

Vanaf maandag a.s. begin ik in een pop/rock bandje, als enige fluitiste. Bijzondere combinatie dus, het is helaas maar voor een eenmalig concert en dus tot aan de zomervakantie en dan is het alweer afgelopen.

&verder nog gewoon dwarsfluitles, daarvan hebben we elke 2 jaar een groot concert met dwarsfluit en piano. :)

Mayaki

Re: Meer (jonge) mensen die in orkesten spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:00

Jaa ik ook, ik speel ook dwarsfluit.

Ik heb eerst 2 jaar in een plaatselijk orkest gespeeld, maar nu speel ik in het Jeugd Symfonie Orkest. :D

We hebben best vaak concerten, toevallig morgen ook, :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:02

Wat leuk!
Ik kom echt nauwelijks jongere mensen tegen die meespelen, over het algemeen zijn het toch wel 40+ mensen. :D

Dat is ook een leuk project om te doen! Het lijkt me wel een omschakeling van harmonsch naar een band!

Ja, de voorspeelavonden van de muziekschool ook natuurlijk.. :)
Hoewel ik dat toch wel wat minder vind hebben dan een orkest, mede doordat je daar toch over het algemeen solo speelt of maar in een hele kleine groep!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:03

Ik heb een tijd cello gespeeld, maar ben daar na 4 jaar mee gestopt!

Ik heb 2 zussen die in een symphonieorkest spelen, de een speelt alt-viool en de ander cello!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:03

Anna14 schreef:

Ik heb eerst 2 jaar in een plaatselijk orkest gespeeld, maar nu speel ik in het Jeugd Symfonie Orkest. :D

Wat veel dwarsfluiters hier! :Y)

Had jij ook dat het een aardige omschakeling was van een 'klein' orkest naar een bijna proffesioneel concert?

Veel succes morgen!

Wij hebben pas onze voorjaarsconcerten gehad, nu hebben we rond september weer een aantal concerten! :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:04

silfie35 schreef:

Ik heb 2 zussen die in een symphonieorkest spelen, de een speelt alt-viool en de ander cello!

Aaah! Een ex-cellist! 8-)
Let's shake hands!

Ben je weleens meegeweest naar concerten?! :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:12

Welke stukken hebben jullie allemaal? :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:14

Op dit moment zijn wij bezig met de Ouverture Leonore 3 en het Tripelconcert van Beethoven en ook gaan we de zesde symfonie van Jean Sibelius spelen!

En jij?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:18

upendo schreef:
Anna14 schreef:

Wat veel dwarsfluiters hier! :Y)

Had jij ook dat het een aardige omschakeling was van een 'klein' orkest naar een bijna proffesioneel concert?

Veel succes morgen!

Wij hebben pas onze voorjaarsconcerten gehad, nu hebben we rond september weer een aantal concerten! :j

Ja het was wel een grote omschakeling, maar ik vind het orkest waar ik nu bij speel veel leuker.
De concerten beginnen bij ons nu eigenlijk weer, in de zomer spelen wij altijd veel meer dan in de winter. En soms hebben we ook een paar maanden helemaal geen concerten, hangt er heel erg vanaf. :)

Bedankt. :D

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:20

upendo schreef:
silfie35 schreef:

Aaah! Een ex-cellist! 8-)
Let's shake hands!

Ben je weleens meegeweest naar concerten?! :D

Niet hele grote concerten, maar ik heb wel een paar keer meegedaan in zo'n concert ja! vond het altijd wel leuk, alleen ik moest altijd lachen als ze gingen klappen! Dat vond ik echt vreselijk!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:22

Plien91 schreef:
Welke stukken hebben jullie allemaal? :)

Wij spelen klassiek, maar ook pop, met zang erbij etc.
Zo spelen wij ook Beethoven overtures, maar ook Pirates of the Carribean, Beatles, Toss the Feathers, etc.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:26

Anna14 schreef:
Ja het was wel een grote omschakeling, maar ik vind het orkest waar ik nu bij speel veel leuker.
De concerten beginnen bij ons nu eigenlijk weer, in de zomer spelen wij altijd veel meer dan in de winter. En soms hebben we ook een paar maanden helemaal geen concerten, hangt er heel erg vanaf. :)

Bedankt. :D

Dat had ik ook hoor!
Van twee kleine kinderorkestjes die georganiseerd waren door de muziekschool en die een keer per jaar een concert gaven, naar een groot orkest met een goede organisatie, die veel concertgerichter speelt met minimaal 4 concerten per jaar, dan moet je opeens heel erg omschakelen! En waar je eerst met twee of drie cello's speelde, speel je opeens met 8 cello's!

En het is wel leuk dat jullie afwisselen tussen klassiek en pop en dergelijke! Wij spelen echt alleen maar klassiek. Dat is ook wel heel erg leuk, maar soms wil je ook weleens iets 'hippers'...

silfie35 schreef:
Niet hele grote concerten, maar ik heb wel een paar keer meegedaan in zo'n concert ja! vond het altijd wel leuk, alleen ik moest altijd lachen als ze gingen klappen! Dat vond ik echt vreselijk!

hahaha, inderdaad! Omdat ik de jongste ben moet ik altijd bloemen aan de dirigent en aan eventuele solisten geven.. Sommigen gaan er echt heel goed mee om, maar anderen weten echt niet wat ze ermee aanmoeten en dan moet ik echt heel veel moeite doen om niet in lachen uit te barsten.. :Y)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:28

Wij hebben ook moderne stukken!
* Bohemian Rhapsody
* Hollandse Hits
* Pirates of the Carribean (nouja hadden)

Verder ook wat klassiekere, echte harmonie stukken:
* Mid-west 50
* Emperata Ouverture
en de rest zou ik zo niet weten :+

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:31

Ons orkest is trouwens dringend op zoek naar mensen die dwarsfluit spelen, zo speelden we eerst met 6 fluiten, en nu nog maar met 2. Dus als je in de omgeving van Assen woont,.. :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:33

Dat is wel een groot aantal dwarsfluiten.. :Y)
Bij ons worden die plaatsen bezet door 2 mensen met één iemand als reserve en er worden geen extra mensen meer gezocht.. :Y)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:34

Wij hebben 4 fluiten :j

Anna14 schreef:
Ons orkest is trouwens dringend op zoek naar mensen die dwarsfluit spelen, zo speelden we eerst met 6 fluiten, en nu nog maar met 2. Dus als je in de omgeving van Assen woont,.. :D

Nét iets te ver weg, sorry!
Laatst bijgewerkt door Noeps op 15-05-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:34

Plien91 schreef:
Wij hebben ook moderne stukken!
* Bohemian Rhapsody
* Hollandse Hits
* Pirates of the Carribean (nouja hadden)

Verder ook wat klassiekere, echte harmonie stukken:
* Mid-west 50
* Emperata Ouverture
en de rest zou ik zo niet weten :+

Die speelden wij eerst ook, vond ik zo'n leuk stuk, maar nu hebben ze hem uit het repertoir gegooid. :(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:17

Ik speel ook in een orkest!
Ik speel dwarsfluit. Overigens is in mijn orkest erg 'jong' Er zijn veel mensen van mijn leeftijd, de meeste leden zijn tussen de 16-30. Ons oudste lid is 75 :D

Wij spelen vooral lichte, populaire en hafabra muziek :)

En ik speel ook piano heb daar ook les in, en ik heb ook les van een jazz-fluitist :D
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-05-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:35

Ja, ik heb in het JON (JeugdOrkest Nederland) gespeeld :j
En verder speel ik zo nu en dan mee via de muziekschool met andere orkesten, vaak strijkorkesten die dan voor de gelegenheid aangevuld worden met wat overige instrumenten... Ik speel harp. :+

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:30

Ik speel ook dwarsfluit en speel in zowel het B-orkest (jeugd) als A-orkest van een harmonie orkest. :)
Wij spelen met 6 fluiten + piccolo bij het A-orkest, best veel dus, maar onze stukken zijn dan ook niet zo dat iedereen alles speelt. Nu spelen we Dichter und Bauer ouverture, Robin Hood, L'apprenti sorcier en nog iets met verschillende latin nummers.
Bij het jeugdorkest krijgen we morgen weer nieuwe stukken, maar daar zit o.a. een Beatles medley bij en een stuk met klezmer-achtige muziek.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:05

Nog een fluitist meldt zich. Ik speel ruim 16 jaar dwarsfluit en nu ook ca 8 jaar piccolo erbij. Ik speel al vanaf het begin bij een harmonie, nu wel bij een andere dan waar ik begonnen ben. Ik heb ook in een jeugdsymfonieorkest gespeeld, maar daar ben ik nu al te oud voor. Heb ook veel projecten en speel nu veel kamermuziek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:53

*saxofoniste meld zich ook*
Na een hint van iemand in een HK topic :D

Ik speel nu 16 jaar saxofoon. Sopraan en alt. Voor vast in een fanfareorkest op sopraan, daarnaast val ik in bij een harmonie op alt. Ik speel in ensembles als het nodig is en doe wat kortlopende projecten (bijvoorbeeld www.mpoinfo.nl).

En vanaf morgen ga ik bij Musical Souvenir in Dordrecht spelen, zowel in het orkest als in de bigband, op altsaxofoon:

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:31

Ik meld mij ook :D Ik speel vanaf mijn 12e ong bij het A-orkest van Wilhelmina Rijssen. Heeeeeuuuul gezellig, ons orkest bestaat uit ong 60 man. Elk jaar treden we op met een artiest, afgelopen jr met Ge Reinders (tik op youtube maar in: Ge Reinders + Wilhelmina), jaar ervoor met Cor Bakker, Ernst Daniel Smid hebben we al eens gehad, allemaal heeeel leuk! Ons orkest is best goed (als ik dat van mn eigen orkest mag zeggen :P), we hebben ook echt een supermooie bezetting!
Ik speel zelf trompet en saxofoon, in het orkest speel ik alleen trompet. Ben zo'n 12jr terug begonnen op trompet, nu sinds een aantal jaren ook sax.