hypotheek vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

hypotheek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:35

Hallo, ik heb een serieuze vraag. Ik weet dat ik naar de kvk kan en naar de hypotheker, maar wil alvast van tevoren me orienteren en niet daar gaan zitten zonder enige kennis of onverwachtte vragen, zodat ik heel knullig overkom.

Stel er staat een woonhuis te koop met ruimte waar je een nieuw bedrijf zou kunnen starten. Voor dit bedrijf heb je die ruimte nodig en dit bedrijf bestaat nog niet, omdat je die ruimte nu nog niet hebt. Hoe kan ik de hypotheek berekenen? Dus welk deel wordt een bedrijfshypotheek en hoe kan ik uitrekenen wat het bedrijf moet omzetten om dat te halen?

Waar gaan ze naar vragen en waar gaan ze het meeste op letten? Ik wil met een waterdicht plan komen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:05

Ik zou om heel eerlijk te zijn dat hele zakelijke deel eruit laten en gewoon in privé kopen. Je kunt dan daarna doorbelasten, dat je zakelijk een soort van huur betaald voor de ruimte aan jezelf in privé.

Als je wilt gaan kijken naar wat je aan winst zou moeten maken, zou ik - uit voorzichtigheid - uitgaan van een rente van 6% over de koopsom. Hoe je dat moet gaan verdelen zal doorgaans uit een taxatie blijken, je kunt niet obv bijvoorbeeld verhoudingen bepalen hoeveel zakelijk of privé is. Zakelijke panden hebben nl een hele andere waarde dan particuliere panden... Je zou 't voor een eerste berekening naar verhouding kunnen verdelen als je maten hebt.

6% rente dus. Vervolgens komen daar de aflossingen bij (heel simpel gezegd, hypotheek delen door 30 jaar). Je winst (na betaling van de rente) moet minimaal 4x en (waarschijnlijk) maximaal 5x de rente + aflossing zijn.

Het is nagenoeg onmogelijk om dit zonder concreet pand/taxatierapport/bedrijf te berekenen. Geen bank zal je ook een zakelijke hypotheek willen verstrekken, aangezien zij 3 jaarrekeningen zullen willen hebben. Dat wordt verdomd lastig, vooral in deze tijd. Daarbij werk je jezelf imo in de nesten omdat je een lening aan gaat op basis van cijfers die - mijn inziens - uit je mouw geschudt zijn. Je moet dat geld ook maar eerst binnen zien te krijgen en de eerste jaren zijn voor bedrijven vaak erg lastig. En banken zijn nu hélemaal niet happig op starters... Je hebt best kans dat ze je aanraden om te gaan huren. Ook omdat de continuïteit erg wankel is als je in die mate afhankelijk bent van bedrijfsruimte...

Bijkomend punt waar je rekening mee moet houden is dat je winst - waar een bank mee rekent - heel iets anders is dan je cashflow - je liquide middelen. Winst is subjectief en kun je sturen. Een casflow is objectief en imo veel belangrijker om te bepalen of jij aan je verplichtingen kunt voldoen...

Persoonlijk zou ik je aanraden om te bekijken wat je mogelijkheden privé zijn...

Pendrag

Re: hypotheek vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:12

Ik heb in het verleden hetzelfde gehad. En idd: pand volledig privé kopen. Anders moet je later nl. over de overwaarde van het zakelijke deel met de belastingdienst afrekenen. Meestal niet handig.
Ik zou gewoon onbeslagen wat financiering betreft (wel met een goed ondernemersplan e.d.) een afspraak maken met een zakelijke adviseur van je bank. Die kan je echt heel veel informatie geven. En de KvK vanzelfsprekend ook. Zo raak je van onbeslagen vanzelf beslagen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:29

Duidelijk.

Ik heb nog heel veel info zitten winnen en verder gekeken, maar prive kan dit niet, want ik heb gewoon echt meer nodig. Dit soort projecten staan ook niet te huur in de omgeving.

Er staat wel iets te koop waar al een soort gelijk bedrijf in heeft gezeten en dus wel een bedrijfsbestemming op zit etc, maar is een stuk duurder ook.

Ik kijk nog even verder en anders toch maar direct met de bank goed praten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:47

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig wat je bedoeling precies is, wat je op wilt gaan zetten en zo... Zou je wat meer info kunnen geven, evt. via pb?

Je kunt je namelijk ook nog afvragen of dit wel de juiste tijd is om een bedrijf op te zetten. Het zou me ten zeerste verbazen als je de bank mee krijgt namelijk...