Wiskunde D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lotte_

Wiskunde D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:14

Hallo,

Ik heb voor de meivakantie mijn studiekeuze in moeten vullen. Ik zit in gymnasium 4.
Mijn gekozen profiel is economie & maatschappij en daarbij Frans.
Nu moest ik dus ook een keuze-examenvak invullen en daarbij zat (en zit ik nog steeds) heel erg te twijfelen: Wiskunde D of filosofie?
Ik heb dit jaar wiskunde B gevolgd en ben daar eigenlijk best wel goed in (8 gemiddeld). De leraar zegt dat ik wi D wel zou kunnen. Maar omdat ik de maatschappijstroom doe, denk ik dat er daar niet zo veel aan heb. En ik weet natuurlijk niet of het echt heel moeilijk wordt.
Ik heb dus uiteindelijk voor filosofie gekozen, omdat er toch iets moest staan :P Omdat ik dat makkelijk vind en er wel makkelijk goede punten voor haal. Maar ik vind het zo'n saai vak.

Wat zijn jullie ervaringen met wiskunde D? Is het heel moeilijk of valt het wel mee?

Groetjes Lotte

zij

Re: Wiskunde D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:18

als je docent denkt dat je het kan, jij zegt zelf dat je hoge cijfers haalt, zou ik niet zo bang zijn dat ik het niet zou halen. of je er wat aan hebt is een 2e, maar dat moet je zelf beslissen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:30

Wiskunde D is toch juist kansberekening e.d. als aanvulling voor de mensen die wiskunde B hebben? Hoorde dat het heel makkelijk moest zijn. :j
Helaas wordt het bij ons op school niet aangeboden.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:52

Ik hoorde juist weer dat wiskune D errug moeilijk was :P .
Wij hebben vorig jaar een piepklein stukje daarvan gehad, als een soort proefpersonen :P . Vond het echt niet te begrijpen....

Ik weet ook niet zo goed wat je eraan hebt, je hebt dan wel wat meer N kant zeg maar, maar of je daar ook echt iets mee kan zonder de na, sk en bio betwijfel ik....
Kan je niet beide kiezen en dan later eentje laten vallen?
Zo heb ik mijn pakket gekozen namelijk :') gewoon vanalles gekozen, en als het me te moeilijk werd gooide ik het eruit :Y)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:56

Wiskunde D is gelijk (eigenlijk moeilijker) dan het oude Wiskunde B12
Voorheen van makkelijk naar moeilijk: A1, A12, B1, B12
Welk wiskunde heb je nu dan? A B of C?
Indien je B hebt zou ik dat zo laten met filosofie, indien je A of C hebt zou ik wel wiskunde D (of B) kiezen.
Wiskunde D kan leuk zijn, maar wordt nooit gevraagd voor een studie, vaak dan minimaal wiskunde B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:03

Voor geen enkele studie is wiskunde D verplicht dacht ik. Alleen als je wiskunde wilt studeren wordt het aanbevolen (en dan is enkel wiskunde B verplicht).

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:12

Ik heb nu bijna een jaar wiskunde D erop zitten, ik vind het erg leuk om te doen (en soms zelfs leuker en makkelijker dan wiskunde B). Met wiskunde D hebben wij dit jaar kansberekening en ruimtemeetkunde gedaan.
Voor een vervolgstudie wordt het dacht ik nergens gevraagd, maar als je plezier hebt in wiskunde en goed snapt is het een heel leuk vak.
nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen, maar het is wel zo..

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:02

Ik heb nu wiskunde B.
Ik kan het helaas niet allebei kiezen.. Want dan zou ik 1 vd 2 als extra vak moeten doen en kan ik geen lessen volgen. En filosofie draait alleen om aantekeningen, dus kun je eigenlijk geen lessen missen en als ik van wiskunde D geen lessen heb, wordt het denk ik wel erg lastig.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:04

Nueve schreef:
Wiskunde D is toch juist kansberekening e.d. als aanvulling voor de mensen die wiskunde B hebben? Hoorde dat het heel makkelijk moest zijn. :j

Wiskunde D is juist de moeilijkste wiskunde (zeggen ze).
Wiskunde C is alleen maar kansberekenen, dat kun je doen als je écht geen wiskunde kunt.
C is het makkelijkst, dan A, dan B en dan D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:08

Wiskunde D is slechts een aanvulling he. Wiskunde C is het makkelijkst, dan Wiskunde A en dan wiskunde B. (Heb zelf ook wiskunde B).
Maar omdat wiskunde D als aanvulling bijv. ook kansberekening is, is dat soms erg makkelijk. Zullen ook heus wel moeilijkere onderdelen bijzitten, maar tot nu toe hoor ik van mensen op andere scholen alleen maar positieve dingen.

(Zou trouwens willen dat ik filosofie kon kiezen.. Vertalen nu met Grieks filosofische werken en dat is echt super leuk. Vind ik. :D)

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:09

Ik zou alleen wiskunde D doen als je het echt leuk vindt. Het is een aanvulling op wiskunde B, je krijgt dus wiskunde A onderdelen en verdieping in wiskunde B.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:11

_Lotte_ schreef:
Nueve schreef:

Wiskunde D is juist de moeilijkste wiskunde (zeggen ze).
Wiskunde C is alleen maar kansberekenen, dat kun je doen als je écht geen wiskunde kunt.
C is het makkelijkst, dan A, dan B en dan D.

Ik heb zelf wiskunde C, en dat is echt niet alleen kansberekenen :n . Het is bij ons hetzelfde programma als A, alleen is het proefwerk vaak iets gemakkelijker en hoeven we iets minder opdrachten te doen. Een vriendin van mij heeft wiskunde D, maar die vond het juist heel moeilijk :n .

*Edit: @ts (ik weet niet of je het tegen mij had?): Wij hebben van de 5 periodes de laatste 2 periodes kansberekening :) . De wiskundeleraar vertelde dat C hetzelfde soort was als A, maar voor als je wiskunde echt heel moeilijk vind. Wat ik hierboven schreef is mijn eigen ervaring ;)
Laatst bijgewerkt door Dewii op 14-05-09 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:12

Ik ben alleen niet zo goed in kansrekenen :+
In de 3e haalde ik veel hogere punten voor de wi B hoofdstukken dan voor de wi A hoofdstukken..
Is het heel veel kansrekenen of een beetje?

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:13

Dewii: Zo leggen ze het bij ons op school uit.. Heb het zelf niet gehad en kan het ook niet kiezen, dus ik weet het niet. Maar dit zeggen de wiskundeleraren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:18

Bij ons op school loopt C idd ook vrij parallel aan A, alleen aangepaste proefwerken enzo. Althans, 4e jaar was dat zo. Nu in de 5e niet meer.

Maar goed, even to the point. Op internet kan je wel zien per boek waar het over gaat. Dus misschien even googlen?
Krijg je een indruk van de inhoud ervan.