Lekkere vegetarische recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bolivia

Lekkere vegetarische recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:16

Tja, misschien een hele domme vraag hoor, maar is er iemand die een vegetarisch recept voor me heeft? Het mag best ingewikkeld zijn om te bereiden, dus niet groente-aardappelen-vegaburger ofzo :')
Ik ga morgen namelijk koken met 4 andere vriendinnen, 1 daarvan is vegetarisch en 3 houden niet zo van kaas, dus daarvan moet er ook niet zoveel in zitten ;)
Oh ja: we hebben zo'n miniscuul oventje, dus liever niks voor in de oven :=
En we houden ook niet van champignons O:)

Als je iets lekkers weet: vertel op :D

Sin

Re: Lekkere vegetarische recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:16

ik zou zeggen gebruik google, genoeg inspiratie te vinden
Doe ik zelf ook altijd.. ik vernoem de ingrediënten waar ik wel zin in heb ineens bij de zoektermen. Meestal lukken ze ook wel aardig :)

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:27

op de site van albert heijn (www.ah.nl) staan heel veel lekkere (vegetarische) recepten.
Of als je zelf een leuk recept hebt met gehakt of kip kan je dat vervangen voor stukjes dés of vegetarisch gehakt, zo kan je heel simpel een vegetarische variatie maken op bijvoorbeeld wraps.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:31

Misschien salade?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:33

jammer dat de kaas niet zo in trek is maar mocht het toch kunnen heb ik hier een lekker recept

penne (pasta) met brocolli, pijnboompitten, pesto en kaassaus.

je kookt de penne en de brocolli apart
als het bijna klaar is doe je de kaassaus (pastasaus uit potje carbonara of het potje kaassaus zelf van super de boer) in een pannetje, laat het een beetje warm worden, vervolgens flinke lepel groene pesto er door. eventueel extra pittige kaas er bij

vervolgens de penne op een bord serveren met de saus erover, brocolli roosjes op het bord er bij serveren en de pijnboompitten er over strooien.

uiteraard kan je dit ook varieren met bijv worteljes en eventueel extra kruiden

ow ja basilicum hoort er ook nog bij.

vriendin van me is ook vegetarisch. vriendlief en ik zijn echte vleeseters. ze heeft dit tijdje geleden voor ons gemaakt en het beviel heel erg.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:15

Vegetarische groene curry:

Rijst koken
Ondertussen in wok champignons (jaja), gekruide tofu, witte kool wokken.
Daarna bakje groene curry van conimex toevoegen met kokosmelk (ook van conimex).

Rijst laten uitdampen
Op het laatste cashewnoten en gesneden banaan bij de curry toevoegen.

Eet smakelijk.

PS: 15 minuten en je bent klaar!

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:16

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:37

LZP -> VT

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 06:39

laetitia schreef:
Vegetarische groene curry:

Rijst koken
Ondertussen in wok champignons (jaja), gekruide tofu, witte kool wokken.
Daarna bakje groene curry van conimex toevoegen met kokosmelk (ook van conimex).

Rijst laten uitdampen
Op het laatste cashewnoten en gesneden banaan bij de curry toevoegen.

Eet smakelijk.

PS: 15 minuten en je bent klaar!

In de groene currypasta van conimex zit trassi..... niet zo geschikt dus voor vegetariers :o

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 07:15

Vegetarisch weet ik er niet zo veel (meer), ben nu al 5 jaar veganist (daarvoor 15 jaar vegetariër).

Voordeel aan vegetarisch koken is, dat je gewoon nog "om het vlees" heen kunt koken, en het vlees evt kunt vervangen door een vleesvervanger.

Maargoed, wat wij erg lekker vinden is krieltjes in een ovenschaal -> bakken tot ze knapperig zijn -> Tofu (licht of pittig gekruid) erbij, omroeren, en evt nog wat kruiden erbij.

Uiensoep is vaak ook populair, lasagne ook, maar daar moet je maar net zin in hebben om dat te bereiden (leuke variatie op lasagna: ipv met lasagnebladen, doe je het gewoon met pasta. Ik gebruik het liefst farfalle (strikjes). Gewoon in een ovenschaal gooien en dan de saus erover. Kaas erover en klaar.)
De kant-en-klare lasagne van Quorn schijnt overigens ook superlekker te zijn.

Pfoe, jeetje, nou, ik kan wel uren doorgaan, voor ingewikkeldere recepten mag je me PB'en. :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:31

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:40

Tagliatelle met gerookte zalm, garnalen en surimisticks

Het is een heel simpel gerecht dit maak ik nog wel eens op de camping

1 prei fijn snijden en beetgaar koken en afgieten
1 zakje lente ui cremesoep met de helf van de hoeveelheid water mengen (saus)
zalm en surimisticks in stukjes snijden

Tagliatelle met een bouillonblokje koken en nadat het borrelt een scheutje olijfolie er doorheen doen. Intussen een paar teentjes geperst knoflook licht aanbakken en de saus er aan toevoegen met een bakje zachte kruidenkaas (garli of zo) Als het een beetje dik wordt de uitgelekte prei, gerookte zalm, hollandse garnalen en surimisticks aan toevoegen. Je kunt het afmaken met verse dille.
Tagliatelle afgieten en NIET met koud water naspoelen want dan gaat het plakken. Tagliatellen op je bord en een schep saus er over heen.

Ik vind het het lekkerst met verse tagliatelle

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:31

joplin_1 schreef:
Tagliatelle met gerookte zalm, garnalen en surimisticks

Het is een heel simpel gerecht dit maak ik nog wel eens op de camping

1 prei fijn snijden en beetgaar koken en afgieten
1 zakje lente ui cremesoep met de helf van de hoeveelheid water mengen (saus)
zalm en surimisticks in stukjes snijden

Tagliatelle met een bouillonblokje koken en nadat het borrelt een scheutje olijfolie er doorheen doen. Intussen een paar teentjes geperst knoflook licht aanbakken en de saus er aan toevoegen met een bakje zachte kruidenkaas (garli of zo) Als het een beetje dik wordt de uitgelekte prei, gerookte zalm, hollandse garnalen en surimisticks aan toevoegen. Je kunt het afmaken met verse dille.
Tagliatelle afgieten en NIET met koud water naspoelen want dan gaat het plakken. Tagliatellen op je bord en een schep saus er over heen.
ik weet niet in hoeverre ze vega is maar zalm en surimi is toch echt vis

Ik vind het het lekkerst met verse tagliatelle

Hier zit wel vis in

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:37

vegetarierers eten geen vlees :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:40

Meestal ook geen vis :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:44

Site van de AH is mijn grote inspiratiebron, ik haal daar bijna al mijn recepten vandaan.

Overigens zijn er wel vegetariërs die vis eten, maar over het algemeen eten de meesten ook geen vis. Ik zelf ook niet, een vis is toch ook een dier :? Je zou geen varken eten, maar wel een vis uit de toch al leeg geviste zee. Nou ja, dat is een andere discussie.

Wat trouwens erg snel en makkelijk is zilvervliesrijst koken, ondertussen Chinese groentemix van de AH bakken, wokstukjes van de AH er bij bakken en als laatste de Tikka Masala saus van de AH erbij. Níet laten koken, gewoon op laten warmen. En dan kun je alles door elkaar gooien als de rijst klaar is, maar je kunt ook de rijst en de groentesausmix apart van elkaar serveren. Snel, makkelijk, gezond en zooooooo lekker :~

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:48

Berdien schreef:
Site van de AH is mijn grote inspiratiebron, ik haal daar bijna al mijn recepten vandaan.

Overigens zijn er wel vegetariërs die vis eten, maar over het algemeen eten de meesten ook geen vis. Ik zelf ook niet, een vis is toch ook een dier :? Je zou geen varken eten, maar wel een vis uit de toch al leeg geviste zee. Nou ja, dat is een andere discussie.

Wat trouwens erg snel en makkelijk is zilvervliesrijst koken, ondertussen Chinese groentemix van de AH bakken, wokstukjes van de AH er bij bakken en als laatste de Tikka Masala saus van de AH erbij. Níet laten koken, gewoon op laten warmen. En dan kun je alles door elkaar gooien als de rijst klaar is, maar je kunt ook de rijst en de groentesausmix apart van elkaar serveren. Snel, makkelijk, gezond en zooooooo lekker :~

Als je geen vlees eet maar wel vis, ben je pescotariër. :) Vegetariërs eten zowel geen vlees als geen vis. Veganisten eten geen enkel dierlijk product (of producten waar dierlijke resten in verwerkt zijn).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:51

Heet dat zo ja? Dat wist ik niet, wat interessant :j

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:56

Jup. :)

En dan heb je ook nog:
- Flexanist; een veganist die zo veel mogelijk veganistisch leeft, maar in de praktijk nog wel eens uitzonderingen maakt
- Flexitariër; een vegetariër die zo veel mogelijk vegetarisch leeft, maar in de praktijk nog wel eens uitzonderingen maakt

:+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:58

*voelt zich stukken wijzer*

Jeetje, en ik maar denken dat het ophield bij vegetariër en veganist.
Wel heel interessant :j
Dan is mijn moeder dus een flexoterende pescotariër -:) :D

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:07

_O- Hahaha.

Oh, je hebt ook nog Raw-Foodist. Daarbij eet je alles alleen maar rauw.
En vervolgens heb je dan weer Raw-Foodisten die wel vlees eten (rauw), Raw-Foodisten die tegelijkertijd ook vegetariër zijn.
En de Fruitariërs, die nog een stap verder gaan dan veganisten, zij eten namelijk ook geen planten of delen daarvan, slechts rauwe eetbare vruchten van planten. Want van het eten van enkel de vruchten, blijft de plant zelf nog leven.

En ál die stromingen kun je dan weer verdelen in tiental andere stromingen, het houdt niet op. :')
(bijvoorbeeld lacto-fruitariërs, die dan weer wel zuivel en eieren eten, etc etc).

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:15

Fruitariërs, heten die niet frugivoren? Tenminste, zo heet dat in de dierenwereld :j

Wat weet jij daar veel van Unseen, leuk :))

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:54

Hm, geen idee. Ik ken ze alleen als Fruitariërs. :Y)
Ja ik ben er vrij veel mee bezig en interesseer me er ook erg in. Het is echter zo groot, dat er vast ook nog tientallen (sub)stromingen zijn waar ook ik nog nooit van gehoord heb.
:)

*edit.
Oh en ik vergeet een heel belangrijke! De Freegan! Dat is iets wat ik ook graag eens zou willen doen, al is het maar voor 1 dagje.

Wikipedia kan beter uitleggen dan ik, dus vandaar: http://en.wikipedia.org/wiki/Freeganism