Taalniveaus (A1, A2, B1 etc..)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Taalniveaus (A1, A2, B1 etc..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:06

Weet iemand hoe dat zit met die taalniveaus? Ik kan het echt nergens vinden, alleen dat C2 wetenschappelijke teksten is en iemand met niveau B1 waarschijnlijk moeite heeft met de krant lezen.
Volgend jaar ga ik nl een jaar weg en krijg ik daar ook een taalcursus, maar die is dus op niveau A2. Niet heel hoog dus lijkt mij. := Dus ik vroeg me af wat je dan allemaal kan? Wil er dan anders nog wel meer cursussen achteraan doen. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:14

Loose

Re: Taalniveaus (A1, A2, B1 etc..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:27

Ja daar had ik dus gezien dat C2 wetenschappelijk is enzo, maar heb dus niet goed verder gezocht op de site want in jouw link staat het duidelijk beschreven. :o Heb trouwens zelf ook al iets duidelijks gevonden :D :D :

Niveau A2 - Basisgebruiker
Kan zinnen en vaak voorkomende uitdrukkingen begrijpen met betrekking tot onderwerpen van onmiddellijk belang (b.v. informatie over zichzelf en familie, boodschappen doen, werk). Kan in eenvoudige en alledaagse situaties communiceren over vertrouwde en alledaagse onderwerpen. Kan in eenvoudige termen aspecten van zijn/haar achtergrond, zijn/haar onmiddellijke omgeving, zijn/haar onmiddellijke behoeften beschrijven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:27

B1 niveau is trouwens helemaal niet slecht...! Dit is het niveau wat van VWO'ers op hun eindexamen verwacht wordt! Ik zit nu in het tweede jaar van de lerarenopleiding Duits in Utrecht en daar moeten we nu langzaam tegen het B2 niveau aankruipen, als we klaar zijn wordt goed C1 niveau verwacht. Ik zit zelf met alles (behalve schrijven, dat is bij mij B2/C1) tegen C2 niveau aan te hikken, door mijn Duitse achtergrond (maar zit dus nu nog op C1, helaas...).

Wat heb je voor vooropleiding, waarom wil je de cursus doen, waar en voor welke taal?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:34

Ik zit nu in vwo 6 en heb wel een talenknobbel. :o
De cursus ga ik doen omdat ik au-pair wordt in Zwitserland (Italiaanse deel) dus het is een cursus Italiaans en ook gewoon daar. :) De moeder van het gezin dacht dus dat het wat te makkelijk voor me zou zijn, maar ze dacht dat er misschien nog wel andere mogelijkheden voor me waren om het beter te leren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:54

Loose schreef:
De cursus ga ik doen omdat ik au-pair wordt in Zwitserland (Italiaanse deel) dus het is een cursus Italiaans en ook gewoon daar. :) De moeder van het gezin dacht dus dat het wat te makkelijk voor me zou zijn, maar ze dacht dat er misschien nog wel andere mogelijkheden voor me waren om het beter te leren.

Gewoon lekker die cursus doen maar niet te veel waarde aanhechten, je gaat het namelijk pas echt leren als je daar woont. Wedden dat jij na een jaartje geweldig italiaans kunt? Je moet het gewoon willen!

Ik heb ook in 2 jaar dat ik in Duitsland woon met bijna alles al bijna C2 bereikt!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:27

Kijk aan! Ik heb een half jaar Spaans gehad en dit afgesloten op A2 niveau. Da's wel aanpoten hoor _O-
Engels heb ik ook in een minor gehad datzelfde half jaar en na toetsing zat ik op B2 niveau. Maar dat zat ik voor de minor imo ook wel, alleen hier en daar (vooral zakelijk) weer uitgebreider.

Je leert een taal inderdaad pas als je deze veel spreekt!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:31

Annash schreef:
Kijk aan! Ik heb een half jaar Spaans gehad en dit afgesloten op A2 niveau. Da's wel aanpoten hoor _O-
Engels heb ik ook in een minor gehad datzelfde half jaar en na toetsing zat ik op B2 niveau. Maar dat zat ik voor de minor imo ook wel, alleen hier en daar (vooral zakelijk) weer uitgebreider.

Inderdaad, maar je moet het gewoon echt willen. Ik doe nu alles Duits: Duitse TV, Duitse boeken, Duitse vriend, Duitse vriendengroep, rijlessen krijgen en geven in het Duits, mencursussen in het Duits....Dan leer je het heel snel, hoewel bij mij altijd een voordeel was, dat ik met de Duitse taal in contact gekomen ben omdat mijn moeder Duitse is (maar ik ben niet 2-talig opgevoed).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:03

Adil18 schreef:
Loose schreef:

Gewoon lekker die cursus doen maar niet te veel waarde aanhechten, je gaat het namelijk pas echt leren als je daar woont. Wedden dat jij na een jaartje geweldig italiaans kunt? Je moet het gewoon willen!

Ik heb ook in 2 jaar dat ik in Duitsland woon met bijna alles al bijna C2 bereikt!

Ik was sowieso van plan die cursus te doen, omdat het een aupair taalcursus is dus dan leer ik ook nog andere aupairs kennen. :D Was gewoon benieuwd hoe goed ik het dan kon. Ook omdat de ouders NL's zijn, maar de kinderen praten wel liever Italiaans.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:15

Adil18 schreef:
Annash schreef:

Inderdaad, maar je moet het gewoon echt willen. Ik doe nu alles Duits: Duitse TV, Duitse boeken, Duitse vriend, Duitse vriendengroep, rijlessen krijgen en geven in het Duits, mencursussen in het Duits....Dan leer je het heel snel, hoewel bij mij altijd een voordeel was, dat ik met de Duitse taal in contact gekomen ben omdat mijn moeder Duitse is (maar ik ben niet 2-talig opgevoed).

Hier helemaal hetzelfde inderdaad :j

Doe ook de lerarenopleiding Duits, 1ste jaar, wij zouden nu niveau A2/B1 moeten zijn. Nu kom ik heel veel in Berlijn omdat mijn vriend daar woont en je leert het in praktijk als je het allemaal gewoon doet ontzettend snel, i kdenk sneller dan met een cursus. Ik zit nu op niveau C1/C2, behalve schrijven.
Komt vast wel goed met niveau A2 :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:53

Kijk eens op www.europeestaalportfolio.nl, daar kun je je eigen niveau testen en er ook een stuk meer over lezen wat de verschillende niveaus nou precies inhouden. Ook zijn er opdrachten te vinden om je niveau omhoog te werken, al zijn die nog een beetje prut (althans, dat waren ze de laatste keer dat ik er op keek, vorig jaar).