Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:32

Beste bokt :P

Ik raak steeds meer van mening dat de mens niet monogaam is. In veel andere landen is polygamie de normaalste zaak van de wereld en vinden de westersen dat over het algemeen raar. Zelf denk ik dat ieder mens anders is en moet doen waar diegene zich prettig bij voelt (relatie of geen relatie), maar dat het overgrote deel niet monogaam is.

Hoe denken jullie hier over? En hoe denken jullie over open relaties? Polygamie is natuurlijk weer heel wat anders.. Brand maar los ;)

Paintlinger

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:33

Ik vind het niks... :n
Ik vind het een soort teken van wederzijds respect om trouw te blijven...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:35

Citaat:

Nou, ikke wel. Ben ik zeker geen mens? _O-

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:37

Een mens is niet monogaam, een mens doet monogaam (of niet, hangt van de cultuur en ruggegraat af).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:37

er zijn wel degelijk monogame mensen :j
al zijn ze wel in de minderheid :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:38

Ik ben wel monogaam, maar ik ben er ook van overtuigd dat we van oorsprong polygaam zijn. Zo heb ik nog el meer omstreden theorieën over de voortplanting onder de mensen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:41

Ik denk ook dat we van oorsprong polygaam zijn. En dat denk ik omdat we ook tot de dieren horen en van dieren afstammen en de meeste dieren niet monogaam zijn..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:42

Ik gedraag me wel monogaam, maar ik geloof idd niet dat we dat van oorsprong zijn. Ik ken een aantal mensen met een open relatie, voor wie het goed werkt. Voor mij en mijn vriend is het op dit moment geen optie. Maar ik kan me wel voorstellen dat je daarvoor kiest. B elangrijk is dat je daar allebei helemaal achter staat, anders werkt het juist averechts denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:43

Jildau schreef:
Ik denk ook dat we van oorsprong polygaam zijn. En dat denk ik omdat we ook tot de dieren horen en van dieren afstammen en de meeste dieren niet monogaam zijn..

Dit is ook precies mijn redenatie ;) Plus dat zowat iedereen in mijn omgeving vreemdgaat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:43

Shahazai schreef:
Ik ben wel monogaam, maar ik ben er ook van overtuigd dat we van oorsprong polygaam zijn. Zo heb ik nog el meer omstreden theorieën over de voortplanting onder de mensen.

Heb je zin en tijd om die uit te typen? Ik ben wel erg benieuwe naar je theorieen namelijk!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:46

een mens is er niet voor gemaakt om monogaam te zijn. dat hebben wij westerse mensen zelf bedacht.

het kan dus ook heel goed dat je in een relatie verliefd wordt op iemand anders, de vraag is alleen wat je ermee doet.

in een relatie ben ik in ieder geval wél monogaam en ik eis van mijn partner dat hij dat ook is

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:49

ik ben het niet met de stelling eens.

volgens mij zouden mensenkinderen wel nestvlieders zijn geweest als mensen 'paartjes' niet bij elkaar zouden blijven van 'nature'.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:50

Een open relatie (of swingen) is niks voor mij :o Ik bind m nog t liefst een blinddoek voor :+ maar gelukkig zijn we allebei even jaloers wat dat betreft, en t ligt ECHT niet aan t vertrouwen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:54

Als mensen van nature niet monogaam zijn, waarom flippen ze dan wel bijna allemaal als de partner zich niet monogaam gedraagd? Dat is niet omdat dat "hoort" denk ik :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:57

Petite schreef:
Shahazai schreef:

Heb je zin en tijd om die uit te typen? Ik ben wel erg benieuwd naar je theorieën namelijk!

Ik weet niet of het onderzocht is, maar een voorbeeld.

Als je kijkt naar de verschillen in bouw van de gemiddelde man en vrouw en de gedragingen van veel van deze mannen en vrouwen, kom ik tot de conclusie dat wij vroeger als man en vrouw niet eens samen leefden (heel vroeger).
Bijvoorbeeld net als bij olifanten, de vrouwen leven ik een grote groep en zorgen voor de kinderen en de mannen komen eens in de zoveel tijd aanwaaien om hun werk te doen en gaan dan weer. Dat mannen solitair zouden leven dus. Ook ben ik er van overtuigd dat we vroeger matrilineaal waren ipv. patrilineaal.

Dat soort dingen. Nog maals, ik weet niet of ik de enige ben die dit denkt en of het is onderzocht.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:59

Dan ben ik graag een uitzondering, samen met mijn partner :Y) . Geen idee of het aan de cultuur of wat dan ook ligt, maar ik wil hem met helemaal niemand delen, daar ben ik het gelukkigst mee.

(Overigens vind ik in de meeste polygamie culturen wel een waarde verschil tussen man/vrouw. De man is de leider en de vrouwen de onderdanen die veel kindjes moeten krijgen, in de meeste gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:59

Een mens is niet monogaam, maar in bepaalde culturen gedráágt de mens zich monogaam.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:00

nou, ik betwijfel inderdaad of de mens monogaam is,
ik gedraag me wel monogaam en dat verwacht ik ook van mijn vriend.
Moet er niet aan denken dat hij hier en daar een ander pakt.
Of ik met iemand anders, jak
voor mij is 1 man genoeg hoor!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:02

mee eens. Monogaam zijn is niet natuurlijk, maar cultureel, daarom is het nu geworden wat 'hoort'.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:03

Cerilene_ schreef:
mee eens. Monogaam zijn is niet natuurlijk, maar cultureel, daarom is het nu geworden wat 'hoort'.

Is het daarom minder goed denk je :)?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:06

Ik denk ook dat mensen niet monogaam "zijn". Naar mijn idee blijven mensen op zoek naar de sterkste/slimste/beste partner op zoek om te zorgen voor sterk nageslacht. Wat dan dus zou betekenen dat je niet trouw blijft aan 1 persoon..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:07

Het wordt aangepraat, dat het niet hoort, en eigenlijk gaat dat terug naar toen de kerk nog meer invloed had. Het huwelijk en verplicht kidneren kirjgen komt daar ook vandaan. In andere culturen, waar de (katholieke) kerk geen rol speelt is het anders. Het is maar wat je meekrijgt.

Zelf ben ik anti trouwen. Ik vind dat je uit vrije keuze bij elkaar moet blijven. Liefde is ook (deels) de noodzaak voelen de ander te verzorgen.
Daarbij vind ik wel dat je ook wel wat je best moet doen om een relatie te laten werken.
Ik zelf zou ook niet zo'n moeite hebben met als ik geen zin heb in dagelijks, dat hij er dan maar eentje bij heeft waar hij zijn lusten op kan botvieren. Als het dan maar wel een en dezelfde is en niet alle dagen een ander, zeg maar. Dat is ook geen zuivere polygamie, dat is je vrouw niet respecteren en in het rond wippen. Bij polygamie kan er best respect zijn voor alle vrouwen.
Wat de meeste goedwerkende relaties in welk vorm dan ook in de weg staat, is jaloezie, bang zijnom iemand kwijt te raken. En het gekke is dat je juist door jaloezie en vastklemmen iemand eerder wegjaagt. Dus waarom doet men het? ;)

Overigens ken ik geen voorbeelden van vrouwen met meerder mannen, dus of ze houden het beter verborgen of er zijn niet zoveel gevallen van? Weet wel van vrouwen die een man en en vrouw hadden...
Nu ik er bij nadenk ken ik ook mannen die een man een een vrouw hebben...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:11

Ik denk dat mensen genetisch gezien niet monogaam zijn,maar door enkele eeuwen van monogame opvoeding,zijn de meesten we monogaam gaan denken/opgevoed.

Nu ben ik er blij mee,heb een man voor 'mijzelf' , maar als ieder mens 'ontrouw' zou zijn,zou niemand erover klagen,je weet immers niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:14

Shahazai ik vind het erg interessant wat je beschrijft. Ik denk dat er ook wel een deel van waarheid in zit. Dat zou ook verklaren dat vrouwen vaak met elkaar praten over alles en niks. Ik vraag me af of er onderzoek is gedaan naar wat de mens van nature is, zonder dat cultuur een invloed heeft, maar ik denk niet dat dit objectief te onderzoeken is, gezien de culturele invloed van de onderzoeker.

Lusitana, ik ben het met je eens, zou zelf ook nooit willen trouwen. Ik denk dat elk mens verschillende fasen doormaakt en dat er in elke fase een andere partner is die beter bij je past. Dat betekent dus 'wisselen' van partner en een huwelijk staat dan in de weg.

Over het vreemdgaan e.d. ik denk dat het zoveel gebeurd, maar dat mensen het niet zeggen omdat ze het niet durven of gewoon omdat ze het niet nodig vinden dat iemand het weet i.v.m. dat de meesten gelijk wel hun oordeel klaar hebben.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:17

Citaat:
Zelf ben ik anti trouwen. Ik vind dat je uit vrije keuze bij elkaar moet blijven.

En jij denkt dat ik gedwongen ben om te trouwen dan? Dat was mijn vrije keus (okee, dat mijn hubbie mee wilde doen was wel fijn ;)).