Video8 filmpjes (&VHS) digitaliseren, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_karin_

Video8 filmpjes (&VHS) digitaliseren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:17

Hallo bokkers!

Blonde meid met 0 verstand van technische dingen meldt zich... :=
Haha nee het valt wel enigszins mee.

Goed, mijn vader heeft in de loop der jaren heel wat filmpjes gemaakt met zijn Sony camera. Veelal zwartwit en het zijn video8 filmpjes. De camera is al goed oud en de bandjes worden er na al die jaren (minstens 10!) ook niet beter op, sterker nog, we kregen net de camera aan de praat en sommige beelden zijn al helemaal aan het 'flikkeren' ... ! En dat is niet de bedoeling! Er is heel wat materiaal wat ik erg graag zou willen hebben/behouden/goed houden. Op de computer het liefst dus. Nu hebben wij hier thuis geen idee hoe we dat voor elkaar zouden moeten krijgen.

Is er hier iemand mijn reddende engel die me verder kan helpen?

Mijn vader schijnt het ooit in een winkel gevraagd te hebben, maar dat was niet zo'n succes. Ik wil het zelf nog wel eens proberen, maar de winkeliers vantegenwoordig baseren hun advies maar al te graag op de nieuwe videocamera's die je met het snoertje dat erbij zit binnen 3 sec. op de computer aansluit en zo makkelijk is dat in dit geval waarschijnlijk niet... of wel?

Iemand? :)

Karin.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:35

Omdat het om een analoge camera gaat zal er iets tussen moeten die de analoge beelden digitaliseerd. Dat kan worden gedaan met een Dazzle van Pinnacle of een Canopuc advc55. De Dazzle sluit je aan op een USB aansluiting en de Canopus op een firewire aansluiting. De USB heeft iedere pc, een firewire niet altijd. Als je de Dazzle via de USB hebt aangesloten en je sluit aan de andere kant de videocamera aan zal je pc automatisch herkennen dat er een videosignaal binnenkomt. Je kunt dan bv Window Movie Maker gebruiken om de beelden op te slaan op de pc. Als je nog vragen hebt mag je me ook pb-en.

CoonArt

Re: Video8 filmpjes (&VHS) digitaliseren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:09

Wat ik heb gedaan toendertijd: bij de Blokker heb je een Kodakservice en die zetten het dan voor jou op DVD, let wel: het is een tikkie prijzig maar dan wordt er ook heel erg veel werk uit handen genomen. (bandjes inleveren en na een poos krijg je ze weer terug, plus het materiaal op DVD)

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:35

Zooo die Dazzle ziet er écht goed uit!!

Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik dat nou precies ga doen... videobandje ín die Dazzle?

Enfin, dit lijkt wel de ideale oplossing! Kost zo'n 80,- zie ik maar ik ben bang dat als ik het bij de Blokker laat doen met onze bandjes, en dat zijn er veel, dat ik dan meer kwijt ben. Bovendien heb ik er straks ook wel tijd voor. :)

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:35

Voor dat doel heb ik twee jaar geleden een dvd recorder gekocht voor 80,=; filmpje afspelen op tv via de recorder en opnemen maar (in mijn geval rechtstreeks op dvd, er zit geen hdd in mijn recorder). Bij 15 bandjes was dat voor mij de goedkoopste optie :D Meestal kost het iets van 10 a 15 euro per bandje om het te laten doen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:48

Oh ok dus dat kan ook!

10-15 per bandje... ja volgens mij hebben we hier toch wel minstens 15 bandjes liggen. :+

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:53

Bij de Dazzle sluit je je camera aan op de Dazzle en speel je dus gewoon je bandje af met je camera. De Dazzle zet die beelden dus over in digitale beelden. Voordeel tov het laten doen is, dat je de slechte beelden er uit kunt halen en je de beelden kunt editten. Er zelf bv een leuk filmpje van maken en dan op DVD zetten.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:24

Ja ik wil het ook wel zelf doen, na mijn examen heb ik zeeën van tijd dus dat komt wel goed. Mijn vader is precies over een maand jarig dus ik denk dat ik het ding wel haal als cadeau voor mijn vader, die praat hier al zo lang over.

Heeeel erg bedankt voor jullie reacties! Mijn reddende engels! :D