HELP ... trouwen: hoe, wat, wanneer ???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

HELP ... trouwen: hoe, wat, wanneer ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:40

Hoi,

ik wil even kijken of jullie wat ideeen hebben of tips. Ik ben 25 jaar en woon al 3 jaar samen met mijn lieve vriend. We hebben een mooi dochtertje van 17 maanden. Nu is het zo dat we graag willen trouwen.

Alleen ben ik zo iemand die graag getrouwd had willen zijn en terug willen kunnen kijken naar een mooie dag. Achteraf lijkt het me mooi en leuk. Maar het lijkt me vreselijk om er 'naar toe te leven'. Dat zou ik niet kunnen. Ik zou zo zenuwachtig zijn en ik hou er niet van om een hele dag zo in de belangstelling te staan. Ook alles regelen (bijv. trouwauto, gemeentehuis, kerk, bloemen, eten, muziek, zaaltje enz) lijkt me totaal niet leuk. En daar bij komt dat het natuurlijk ook veel centjes kost. Je bent volgens mij al zo een kleine €10.000 kwijt. Het enige wat me leuk lijkt is dat ons meisje bruidsmeisje kan zijn.

Nu hebben we er al over gedacht om simpel voor de wet te trouwen in leuke kleren en daarna een etentje, maar we willen net toch wat meer. Jullie zullen je nu vast afvragen: waarom wil je dan eigelijk trouwen. Nou, omdat ik mijn vriend graag mijn man wil noemen en we gewoon eeuwige trouw aan elkaar willen beloven. Het is gewoon een gevoelskwestie. En daarnaast draagt ons dochtertje mijn vriend zijn achternaam. En dat wil ik ook graag.

Pfff hebben jullie leuke ideen. Hoe maak je er een leuke, maar simpele dag van om nooit te vergeten. We willen graag wel iets met familie en vrienden erbij. En niet al te duur ...... Ik heb al zitten denken om te trouwen als ik zwanger ben van onze tweede spruit.

Ideeen ...... tips ??? Brand maar los ........

Marchador

Re: HELP ... trouwen: hoe, wat, wanneer ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:45

Ik heb er geen ervaring in hoor dus ik doe maar een gok, wellicht heb je er iets aan.

Je zou het klein kunnen houden qua mensen.
Het feest daarna misschien een kleiner of minder 'luxe' zaaltje afhuren, wellicht is er in de omgeving iemand die een ruimte heeft dat je tegen een vriendschappelijke prijs kan huren. Ik noem nu maar wat hoor ;)

Van de kosten weet ik ook helemaal niets, maar is het een optie om in bepaalde zaken de kosten te beperken?

Succes in ieder geval!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:55

Wij zijn destijds wel in jurk en pak naar het gemeentehuis geweest, toen vriend foto's laten maken, naar huis met naaste familie voor soep en broodjes, en 's avonds feest thuis met een lopend buffet (gewoon allerlei schalen met van alles en nog wat op een tafel gezet zodat iedereen die wat wilde eten, wel van zijn plek af moest komen) Muziek kwam uit de cd speler :D Heb een hele leuke dag gehad, mooie foto's, en was geen kapitaal kwijt aan zaaltje met band en dergelijke........ Qua gasten waren er dezelfde mensen die normaal ook op een verjaardag bij ons kwamen en nog wat buren en kennissen.

Wij wilden ook een leuke dag om op terug te kijken, maar hadden geen zin om een toko af te huren en een hoop familie uit te nodigen die je anders eigenlijk ook nooit ziet ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:02

Ik had het ook, wel getrouwd willen zijn, maar het trouwen... tja. Uiteindelijk een supergave "trouwjurk" in bataviastad gekocht voor een paar tientjes, op maandagochtend gratis getrouwd, fotograaf ook via bokt geregeld voor een paar tientjes. En na de bruiloft hebben we eerst taart gegeten en daarna heerlijk gebarbeknoeit. Kinderen konden lekker op het gras rondrennen (ons zoontje was toen net 1, en we hadden geen zin om in een restaurant de hele tijd achter hem aan te vangen :o en als kinderen zich vermaken, vermaken de ouders zich ook) en het feest was om 18.00 afgelopen zodat alle kinderen lekker in hun eigen bed konden slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:14

Onze families hebben het feest geregeld :D
We hebben zelf alleen de datum/tijd, kleding, bloemen en vervoer geregeld.
We mochten een week van te voren niet meer op de boerderij van mijn ouders komen en toen we er vanaf het stadhuis naar toe reden bleek er een grote feesttent in de wei te staan met groot koud/warm buffet/BBQ :D
Iedereen uit de familie/kennissenkring had wat geregeld (heb het geluk een slager, groentenboer, restauranthouder, catering enz..in de familie te hebben :D ) en er was goede muziek.
Om 07:00 gingen de laatste naar huis :z
Was erg gaaf en het heeft ons juist geld opgeleverd ipv gekost want we kregen veel enveloppen en nagenoeg alles wat met een gesloten beurs geregeld.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:20

weet niet waar je woont maar kan voor een zeer redelijke prijs een prof fotograaf voor je regelen en gratis bands.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:45

Wij houden het ook klein :D .
Hebben het geluk dat een oud collega van mijn vader fotograaf is geworden en dus onze reportage maakt. En een oud collega van mijn moeder doet heel voordelig de catering. Verder kennissen die een café hebben, waar we de receptie kunnen houden. Een vriend van mijn verloofde is startend banketbakker en verzorgt de taart. We moeten wel alles gewoon betalen, maar het is veel voordeliger en de kwaliteit is minstens net zo goed!! ;)

Kijk in je omgeving rond; ken je mensen die iets voor je kunnen betekenen op je bruiloft, zitten er (kleine) regionale zaken (koets/auto, bloemist, etc.) in de buurt? Die zijn niet zo duur als die hele grote bedrijven die ook overal adverteren enzo!!
Succes ermee!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:27

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:34

wij gaan dit jaar ook trouwen maar houden het ook klein, dag zelf trouwen en daarna uit eten met ouders/broers/zus en aanhang en volgende dag geven we thuis een BBQ voor vrienden e.d.
gewoon lekker simpel dus...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:31

Waarom wil je trouwen als je er niet naar uitziet en als het regelen je bij voorbaat ook al tegenstaat??
Trouw dan op maandagmorgen, hoef je alleen een krabbel te zetten en dan ben je klaar. Scheelt je een hoop geld, voorbereiding, kosten en in het middelpunt staan.
Kun je daarna altijd nog een (intiem) feestje geven mocht je dat willen.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:05

Wij gaan volgend jaar ook trouwen, houden het niet super groot, maar trouwen ws. in een kasteeltje, daarna een lange receptie met veel eten en drinken. En daarna een diner met daggasten.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:48

Hallo Delphi,

Mijn man en ik zijn vorig jaar getrouwd, het was heerlijk!
Het viel me ook niet mee hoor om alles te regelen, er komt best veel bij kijken en wij hebben alles in 4 maanden moeten regelen.
Dat is geen aanrader, we hadden dan ook geluk dat alles toch allemaal geregeld kon worden in zo'n korte tijd.
We wilden wel eerder beginnen met regelen maar ja de financieen liegen er ook niet om haha ;)

We hebben het simpel gehouden, geen groot feest o.i.d. maar wel gezellig wat eten met naaste familie en na het eten was de receptie voor de rest van de familie en vrienden.
Dat hebben we tot 22:00 laten duren, gewoon gezellig met z'n allen wat gedronken met wat lekkere hapjes erbij.
Dus geen grote poes pas met bandjes en weet ik wat voor dingen. Lekker simpel en toch gezellig.
We hebben dat trouwens in het zelfde restaurant gedaan die daarvoor was ingericht. Dat scheelt weer een extra receptiezaal regelen en extra kosten.

Het regelen was wel een gestres maar als ik er op terug kijk, was het gewoon een kwestie van langsgaan en/of bellen en een afspraak maken voor ondertrouw, trouwdata, amptenaar, koets, auto, restaurant, Euromast, trouwkaartjes, trouwjurk, kostuum, trouwboeket, fotograaf. etc.
Eenmaal gebeld of langsgegaan liep alles eigenlijk bijna vanzelf.
Dit was ons lijstje ongeveer, maar je kunt het zo groot of klein maken als je zelf wilt natuurlijk.

Misschien is er iemand die graag ceremoniemeester wil zijn?
Die zou ook nog het een en ander voor jullie kunnen regelen. Dat scheelt ook weer.

Maak voor jezelf een lijstje met wat jullie zouden willen en ga dan stap voor stap dat lijstje af, bellen of langsgaan.
Uitzoeken wat je wilt en waar je het wilt en hoe duur je het wilt. Op internet kun je jezelf ook alvast voorbereiden.

Wij hebben misschien veel luxe dingen gedaan maar we hebben natuurlijk wel bespaard door geen groot feest te geven en geen dure trouwkleding.
Onze kleding had een bescheiden prijs waardoor we weer wat extra's konden doen zoals een overnachting op de Euromast.
De koets was een kado en de BMW leende mijn oom aan ons.
Dus we hebben veel ook gekregen van mensen waardoor we toch een luxe bruiloft hadden.
Misschien hebben jullie ook famillie met leuk trouwvervoer? Dat scheelt ook weer.
Of iemand die mooie foto's kan maken? Een fotograaf heb je ook in alle soorten en maten, van 800,- tot 3000,- voor een album :')
En trouwkleding varieerd ook erg in prijs, wij waren redelijk goedkoop uit.

Het is allemaal net wat jullie zelf willen, maak een lijstje maken ruim van te voren is toch wel de basis en dan stap voor stap een ding regelen.
Dan loopt alles ook niet zo door elkaar en houd je wat structuur voor jezelf.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:17

mocht je toch in een 'prinsessejurk' willen trouwen: er zijn ook altijd veel 2dehands trouwjurken te koop, zoals op MP, supermarktadv. enz. enz. Zitten vaak prachtige exemplaren bij en bij een kleermaker kun je m altijd wel laten vermaken. Heb je voor een klein prijsje een mooie jurk!

Verder is een bbq ook altijd wel leuk om goedkoop gezellig te eten! Misschien heb je een grote tuin om een tuinfeestje te geven? En tis net wat informeleren allemaal.

En vergeet niet te genieten van de voorpret!!

nanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:07

Dit topic ga ik even volgens want ik kan ook wel wat tips gebruiken.