Discussie: scholen volgens de R. Steinerpedagogie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Discussie: scholen volgens de R. Steinerpedagogie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:00

Vandaag ging ik mee naar de opendeurdag van oppaskindjes van me. Ze gaan naar een klein schooltje dat werkt volgens de Rudolf Steinerpedagogie. Ik vond deze methode eigenlijk zeer interessant. Het is een nieuwe kijk op onderwijs, opvoeden en ontwikkeling.
Nu wil ik wel eens weten welke mensen deze methode kennen, er op school gezeten hebben, wat jullie ervan vinden.

Een beetje info over de 'Rudolf Steinerpedagogie'

Een Rudolf Steinerschool behoort tot het vrij, gesubsidieerd, niet-confessioneel onderwijs en staat open voor alle kinderen, ongeacht godsdienstige, culturele, sociale of etnische afkomst.
Aan ons onderwijs of pedagogisch project liggen inzichten omtrent mens en wereld ten grondslag, die door Dr. Rudolf Steiner in vele geschriften en voordrachten zijn ontwikkeld. Onze onderwijsvorm tracht de ethisch-religieuze en humanistische waarden die in de verschillende culturen ontwikkeld zijn voor de kinderen beleefbaar te maken.

Pedagogisch handelen is altijd verbonden met een visie op de mens en zijn ontwikkeling. Hoe men de fenomenen van de kinderlijke ontwikkeling belicht, hoe men accenten plaatst en fasen zichtbaar maakt, elke pedagogie blijft het resultaat van keuzen en normen.

De steinerpedagogie hanteert een welbepaalde mensbeschouwing als uitgangspunt. De mens wordt er gezien als een wezen van geestelijke oorsprong, het Ik is de sturende kracht in zijn ontwikkeling.

De weg die het kind in zijn persoonlijkheidsontwikkeling gaat, wordt gekenmerkt door fasen, waarbij het 6de à 7de en het 13de à 14de levensjaar als de belangrijkste keerpunten beschouwd worden, die grotere ontwikkelingsstappen afgrenzen.

De fasen vinden hun uitdrukking op lichamelijk, psychisch en geestelijk vlak. Hoe jonger het kind is, hoe sterker ontwikkelingsprocessen ook lichamelijk zichtbaar worden. Iedere fase is uniek, heeft een bijzondere opgave in de totale levensloop van de mens en biedt specifieke mogelijkheden, die in latere fasen niet meer gevonden worden (!). Eén van de belangrijkste doelstellingen van onze school is dan ook kinderen de tijd en de ruimte geven om in iedere fase ervaringen op te doen als basis voor de individuele ontplooiing.

De kleuterfase en de schoolkindfase worden bewust als fundamenteel verschillend beschouwd en als zodanig pedagogisch-didactisch anders benaderd. Naar onze mening hanteren reguliere scholen het principe van geïntegreerd onderwijs te strikt vanuit de cognitieve vorming en wordt daardoor de kleuterfase te weinig leeftijdseigen benaderd

Enkele opmerkelijke punten:
-Kinderen hebben van groep 1 t.e.m 8 ééndezelfde leerkracht. => leerkracht kent de leerlingen door en door, ook ervaren opvoeder i.p.v alleen 'leerkracht', leerproblemen of zittenblijvers komen haast niet voor.
-Leerstof wordt anders gebracht ( dit met knutselen, toneelspelen, voelen, ruiken,...), veel nadruk op het kunstzinnige => kinderen vinden school niet 'saai', gaan graag naar school, het is gemakkelijk te begrijpen vanuit hun leefwereld, goede motorische en sociale ontwikkeling.

Brand los!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:19

sinds oktober hebben wij onze kinderen van een reguliere basisschool naar een zo bekende "vrije school". het clichebeeld wat mensen hebben is dat de kinderen niets leren en helemaal vrij worden gelaten. Niets daarvan, ze worden gestimuleerd om vrijzinnig te denken, doen en zijn. Niet alles vanuit een boekje leren, maar vanuit de omgeving, ervaringen opdoen en dingen eigen maken zodat ze zelf kunnen ontwikkelen. Zo is mijn oudste die in groep 3 of eigenlijk nu dus in klas 1 zit (kleuters zien ze echt apart) echt bezig met de rekenen, lezen en schrijven ed. maar ze leert dit niet vanaf een papiertje, maar door bezig te zijn met materialen of muziek of dans in combinatie met het tellen. Daarnaast leert ze ook over de natuur, maken ze muziek en leren ook erg veel buiten. Eerlijk is eerlijk, we hebben ook een aantal zaken waar we erg aan moeten wennen, maar dat is logisch, want er is ook echt wel degelijk een verschil.

onze oudste was echt een steberig meisje, die heeft echt moeten wennen en riep maar dat ze niets leerde (ondertussen kent ze de tafels, terwijl dat op de oude school nog nieteens aan de orde is). voor de jongste was het vanaf dag 1 geweldig. De veiligheid die er voor was (alleen al de inrichting van de klas) was echt geweldig, ze bloeit helemaal op van een verlegen meisje naar een durfal. Vaak kunnen kinderen van reguliere scholen de stof goed reproduceren, maar niet zo snel integreren in hun omgeving. Omdat de nadruk minder op het prestatiegerichte ligt en er ook meer ruimte is voor het ontwikkelen van fantasie, drama, creativiteit en dat soort zaken was het voor ons de keus om over te stappen.

De maatschappij stelt tegenwoordig veel mogelijkheden aan ons voor. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen alle mogelijkheden van zichzelf kunnen ontdekken en van daaruit zelfstandig een keuze kunnen maken. Wij waren bang dat het reguliere onderwijs daarin wat te eenzijdig is. natuurlijk geldt dat de ene school de andere niet is (werk zelf op veel verschillende scholen) dat is ook zo voor dit soort scholen. wij hebben daarom ook gekozen voor een school waar de echt ouderwetse manieren wat minder worden nageleefd. Soms komt het allemaal wat zweverig over, maar wat is er mis met het aanbieden van biologisch brood of samen breien??? en ja hoor mijn kinderen kijken ook nog steeds televisie en ja, ze krijgen ook gewoon snoep, maar ik ben daar wel bewust mee bezig en gelukkig op school ook zo!