Litterbox schreef:Als je het makkelijk wilt houden kun je toch ook gewoon een vegetarische burger (Javaanse schijf bijvoorbeeld) nemen, met gebakken aardappeltjes en sperziebonen/sla?
Zet hem op. Vegetarisch is niet slecht, maar je moet wel de juiste en voldoende vervangingen hebben voor o.a. ijzer, eiwit en B12. Daarbij is vooral ijzer belangrijk.
Je hebt tegenwoordig veel lekkere vegetarische burgers, wel moet je even wennen omdat het natuurlijk niet naar schnitzel of wat dan ook smaakt. Je hebt heerlijke vegetarische falafel bijvoorbeeld, maar ook burgers, balletjes, reepjes en schnitzels. Voor elk gerecht dus een goede vervanging. Nadeel is dat het vaak duur is en als je echt milieubewust bent is dagelijks producten op basis van soja eten ook niet goed. De tropische wouden worden namelijk gekapt om sojaplantages aan te leggen. Dus als je het doet vanwege het milieu/diervriendelijkheid, dan raad ik je aan om vegetarisch afgewisseld met biologisch vlees te eten. Of natuurlijk ook vleesvervangers op basis van schimmeleiwitten zoals quorn.
Good luck
Ik denk dat de TS daar ook al wel van overtuigd is.
Als ik als omni jouw reactie zou lezen, zou ik denken dat vegetariërs enkel kant-en-klare burgers en soja kunnen eten. Dat is niet zo! Denk ook eens aan bonen, peulvruchten, seitan, quinoa... Bovendien is het eten van biologisch vlees niet meer ecologisch verantwoord dan soja! Alpro Soya bijvoorbeeld, gebruikt namelijk geen soja waarvoor na 1994 nog tropisch regenwoud is gekapt.