Omdat twee van die panden dus van A waren, waar ik mee in zee had willen gaan voor de aankoopservice, heb ik X benaderd. Goede ervaringen mee in het verleden, dus dat was snel bepaald.
Woensdagmiddag heb ik X gesproken over het pand van B, we zijn het eens geworden met de verkopende partij. Hij zou via de mail een conceptkoopakte krijgen en dan zouden we één en ander gaan bespreken. Vanmiddag heb ik 't kantoor gebeld en gevraagd naar X, omdat ik nog geen contract gezien had. Hij was niet op kantoor. Verwacht u hem vandaag nog? Nee. Wanneer is ie er weer? Ehm... Nou, niet.
Blijkbaar is gisteren uitgesproken dat er een reorganisatie/fusie kwam - per aanstaande maandag - en X zat bij de mensen die niet gevraagd zijn mee te gaan naar de andere partij... En die andere partij blijkt dus B te zijn.
Nou zit ik er dus een beetje mee dat ik mijn vraagtekens heb bij de onafhankelijkheid van X. Ik weet niet in hoeverre die fusie al bekend was en ik kan me niet voorstellen dat X wist dat hij er vandaag niet meer zou zijn. X was wel het meest enthousiast over het huis van B, terecht natuurlijk, want het is gewoon een gaaf huis
En qua onderhandelen heeft ie ook vooral zichzelf ermee gehad als hij niet onafhankelijk was, want de afgesproken courtage was een percentage van het verschil tussen vraagprijs en koopsom. Voor de duidelijkheid: ik ben niet van mening dat ik me een pand op heb laten dringen of dat ik er te veel voor betaald heb. Ik ben zowel over de koopsom als over het pand tevreden
Misschien had er scherper onderhandeld kunnen worden, maar ik zit onder de prijs die ik maximaal had willen betalen, dus dat is mosterd na de maaltijd. Taxatie gaat door iemand die ik zelf inschakel gedaan worden, dus daar zit verder geen "risico".Maar hoe nu verder? Mijn dossier gaat over naar iemand anders, daar wordt ik maandag over gebeld. Feit is wel dat mijn volgende aankoopmakelaar mijn inziens niet onafhankelijk is. En die persoon zal in elk geval wel de overeenkomsten nog moeten beoordelen en de woning moeten inspecteren tzt.
Moet/kan ik hier iets mee? Of verwachten jullie dat dat allemaal geen probleem zou moeten zijn? Het zit mij in elk geval niet helemaal lekker...