Vraag over recht: liberalisme/anarchokapitalisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Vraag over recht: liberalisme/anarchokapitalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:19

Ik ben me een beetje aan t verdiepen in verschillende politieke stromingen. Zo lees ik een stuk over liberalisme daarin staat oa het volgende stukje:

wikipedia schreef:
Andere libertariërs, en dan met name de anarchokapitalisten, menen echter dat het recht een product is als ieder ander. Het verschaffen van rechtszekerheid is volgens hen een dienst waar veel vraag naar zal zijn en die dus zonder meer door de vrije markt kan en zal worden geleverd. Net zoals voor andere producten en diensten in principe geen overheid nodig is, is dit volgens anarchokapitalisten ook voor het recht niet nodig.

Over anarchokapitalisten staat het volgende geschreven:

wikipedia schreef:
In het zuivere anarchokapitalisme is de staat volledig afgeschaft […] Diensten die tegenwoordig veelal door de overheid worden geleverd als veiligheid, recht, onderwijs en gezondheidszorg worden in een anarcho-kapitalistisch systeem geleverd door particuliere bedrijven, verzekeringsmaatschappijen en andere aanbieders van deze diensten.

Het gaat mij nu even om het onderdeel ‘recht’. Op zich snap ik wat er staat, ik kan me er alleen in de praktijk niets bijvoorstellen. Zijn er hier bokkers die voorbeelden kunnen noemen hoe recht als product op een vrije markt aangeboden wordt? Dan krijg je toch allemaal verschillende rechtsystemen en is de gelijkheid van recht in een land weg? Ik kan me er niet veel bij voorstellen, ik ben dus zeer nieuwsgierig of jullie mij voorbeelden kunnen noemen die mij meer beeld bij dit systeem kunnen geven. :)

Tempus_Fugit

Re: Vraag over recht: liberalisme/anarchokapitalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:26

Bedoelen ze niet dat één of meerdere particulieren bedrijven de rechtszekerheid gaan handhaven in Nederland, dus zelf 'rechtertje spelen'?
Stel er is een conflict tussen 2 buren dan kunnen ze naar een particulier bedrijf stappen en daar aan de hand van het nederlands recht een uitspraak laten doen over hun zaak. Opzich is er al wel zoiets, dat het mediation, ik denk dat het dan een beetje die kant op gaat. Problemen oplossen zonder daadwerkelijk naar de rechter te moeten stappen.

Maar lijkt mij zoals jij zegt niet handig, want dan is de gelijkheid en vooral eerlijkheid weg van het rechtssysteem.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:29

ThaGirl schreef:
Bedoelen ze niet dat één of meerdere particulieren bedrijven de rechtszekerheid gaan handhaven in Nederland, dus zelf 'rechtertje spelen'?
Stel er is een conflict tussen 2 buren dan kunnen ze naar een particulier bedrijf stappen en daar aan de hand van het nederlands recht een uitspraak laten doen over hun zaak. Opzich is er al wel zoiets, dat het mediation, ik denk dat het dan een beetje die kant op gaat. Problemen oplossen zonder daadwerkelijk naar de rechter te moeten stappen.

Maar lijkt mij zoals jij zegt niet handig, want dan is de gelijkheid en vooral eerlijkheid weg van het rechtssysteem.

Dat Nederlands recht bestaat dan toch ook niet meer?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:39

ThaGirl schreef:
Stel er is een conflict tussen 2 buren dan kunnen ze naar een particulier bedrijf stappen en daar aan de hand van het nederlands recht een uitspraak laten doen over hun zaak.

Maar zo'n uitspraak is op basis van door de staat opgestelde regels (recht). En zoals ik het begrijp zouden juist die opgestelde regels verdwijnen, bij anarchokapitalisme is de staat nl volledig afgeschaft dus ze kunnen ook geen regels meer vaststellen. Dat is dus het stukje wat ik niet begrijp, hoe ziet een rechtsysteem eruit wat door een vrije markt ontstaat?

oomens schreef:
Dat Nederlands recht bestaat dan toch ook niet meer?

Wat bedoel je daarmee?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:45

Interessant dit zeg! Me nooit in verdiept, ik lees graag mee. En stel een vraag: geen staatsrecht meer, betekent ook geen grondwet, betekent ook geen Europees recht, geen mondiaal recht??????????? Ingewikkeld.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:48

Eh, nee, volgens mij niet, want anarchokapitalisme schaft de staat af en daarmee dan ook de grondwet neem ik aan? Overigens lijkt me dat het een idealisme is, gezien de globalisering is het denk ik praktisch niet meer mogelijk om een land zo te besturen, of eigenlijk zo niet te besturen. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:56

ja, recht van de sterkste blijft dan nog over. Ik ga straks ook eens even googelen of het ergens wat praktisch inzichtelijker staat uitgelegd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:03

Hier staat ook wat, met verwijzingen. Ik lees in de gauwigheid wel even dat in onderhavig geval zal worden gezocht naar vreedzame oplossingen in geval van conflicten, maar dat aan de andere kant iedere burger in staat moet zijn wapens, desnoods massavernietigingswapens te kopen en desnoods te gebruiken.
Klinkt toch al iets minder interessant, ha,ha.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:23

Anarchokapitalisme is niet de sterkste theoretische stroming :D

De theorie is, dat als ergens voldoende vraag naar is, de markt dat gaat leveren. Als jij bijvoorbeeld behoefte hebt aan een dienst die ervoor zorgt dat er niet bij jou thuis wordt ingebroken als je daar 's nachts licht te slapen, vertrouw je nu op de politie die door de staat is geregeld. Gaat het alsnog mis, dan krijg de de politie over de vloer die gaat proberen om de dader te vinden en zoveel mogelijk van de gestolen spullen terug te vinden.

In het anarchokapitalisme koop je die dienst zelf in. Je kan bij beveiligingsbedrijf A de surveillance bestellen, en bij beveiligingsbedrijf B de recherche. Of andersom. Of je sluit een package deal die er ook nog voor zorgt dat de dader straf krijgt. Of je abonneert je op een rechtbank.

De theorie gaat natuurlijk op een aantal sleutelbegrippen mank: jurisdictie, bijvoorbeeld. Als ik niet bij een rechtbank zit, moet ik dan verschijnen als ik een dagvaarding krijg? Zo zijn er nog wel meer nadelen te bedenken, die het een hoogst onuitvoerbare theorie maken.

Maar dat is ook de lol van een theorie, he. Het hoeft niet te werken :D