sollicitatiebrief en cv schrijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

sollicitatiebrief en cv schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:52

Ik ben bijna afgestudeerd :D en dan moet je maar eens op zoek naar werk. Nu kwam ik echter een vacature tegen, het is echt mijn droomjob. Ik heb daar 2 weken stage gelopen in de loop van het jaar en vond het er echt fantastisch, het werk zelf is ook erg interessant!
Nu stond er bij de vacature dat je je sollicitatiebrief en cv moest sturen voor 1 juni. Maar dat is iets wat ik nog nooit heb gezien/gedaan. :=

Heeft er iemand tips voor mij, hoe begin je daaraan? Wat is er belangrijk om te vermelden? Moet je een bepaalde lay out gebruiken?
Ik heb al eens op internet rondgesnuffeld, maar daar vind ik zoveel verschillende dingen dat ik er niet goed aan uit geraak.

Wie o wie kan mij wat op weg helpen? :j

sharonalover

Re: sollicitatiebrief en cv schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:55

op internet staan idd voorbeelden :j er zijn wel verschillende lay-outs volgens mij waar je je aan kunt houden :)
Wat wel erg belangrijk is, schrijf/spel/typfouten staan errug slordig, dus laat hem een aantal keer lezen aan iemand anders! :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:57

das al een goeie tip :)*

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:59

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:59

Even iemand vragen die het vaker heeft gedaan.

CV is erg standaard vaak.Kan je zo van het internet afplukken.
Deze site is erg duidelijk en overzichtelijk vind ik;
http://www.idplein.nl/solliciteren/index.html

Hier staat echt alles op. Hoe maak ik een cv, hoe maak ik een solicitatiebrief enz.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:01

Er zijn een heleboel websites te vienden die je daarmee kunnen helpen, die kun je gewoon via Google vinden :) . Ik weet niet of in België andere vereisten zijn aan de lay-out e.d., maar inhoudelijk zal het niet veel verschillen vermoed ik.

Hier zijn alvast enkele Nederlandse websites met veel info:
http://www.sollicitatiebrieven.net/
http://www.tuxx.nl/brieven/voorbeelden/ ... iebrieven/
http://www.sollicitatieinfo.nl/Sollicitatiebrief/

Je CV is een hele belangrijke factor binnen je sollicitatie. Begin met je persoonlijke gegevens, zet er een persoonlijk profiel in met je sterke eigenschappen, en natuurlijk een opsomming van je opleidingen en werkgevers (met een beknopte omschrijving van je werkzaamheden). De meest recente zet je bovenaan.

Je brief mag niet te lang zijn. Bekijk de website van het bedrijf, kijk of je daar zaken ziet die je aan kunt stiipen, beschrijf waarom hun bedrijf je is opgevallen en warom jij daar denkt te passen. En laat je brief aan andere mensen lezen, er zijn vast nog zaken die jou niet aan jezelf opvallen maar die anderen heel goed vinden :) .
Laatst bijgewerkt door Gwen op 08-05-09 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:04

Mag ik zeggen dat ik het wel slecht van je school vind, naar mijn mening zouden ze hier (zeker bij bijna afgestudeerden) aandacht aan moeten besteden.
Ik kreeg vlak voordat ik stage ging lopen al eens lessen over sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:04

Vorig jaar heb ik mijn CV nog door laten kijken door een expert.

Punten die er bij mij in staan:
1. Persoonlijke gegevens - NAW gegevens e.d

2. Opleidingen - meest recente bovenaan en alleen zaken van toegevoegde waarden vermelden. Wat ik heb staan is de studie/profiel, school, faculteit, jaar behalen propedeuse, jaar behalen diploma, studie buitenland (wanneer, waar, resultaat)

3. Stages - meest recente bovenaan en alleen zaken van toegevoegde waarde vermelden. Puntsgewijs je taken opsommen en eventueel behaalde resultaat.

4. Cursussen - alleen de relevante vermelden. Meest recente bovenaan en eventueel behaalde resultaat of in mijn geval van cursussen in het buitenland de locatie vermelden.

5. Werkervaring - meest recente bovenaan en alleen zaken van toegevoegde waarde vermelden. Puntsgewijs je taken opsommen en vermelden fulltime/parttime (bijbaan)

6. Taalvaardigheid - talen en niveau

7. Persoonlijke competenties - puntsgewijs vermelden (ik heb er 5)

8. Algemeen - computer kennis en hobby's

9. Referenties op aanvraag

Zorg inderdaad dat het foutloos gespeld is, overzichtelijk is, niet teveel leeswerk en maximaal 2 pagina's. Belangrijk is alleen relevante dingen te vermelden. Verder kun je een mooie layout maken d.m.v. lijnen, koppen e.d. Een andere optie is eventueel een pasfoto toevoegen, blijft wel hangen... (heb ik in het verleden gedaan, nu niet meer).

Vreemd dat jullie dit niet op het HBO krijgen, wij moesten voor afstuderen een Franse, Spaanse, Engelse en Nederlandse CV maken voor een cijfer (wel internationale studie).

Heel vele succes i.i.g., hopelijk heb je hier wat aan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:06

Ik vind www.carrieretijger.nl een leuke site. Er staan brieven op en commentaar van proffesionals op de brieven!!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:01

Wauw, direct al veel informatie, ik ga dit allemaal eens bestuderen +:)+ Ik weet niet of er veel verschil is met België en Nederland, maar het zal ongeveer wel gelijklopend zijn. Ik ga de sites eens lezen dat is al een goed begin en er zitten zeker goede tips tussen

ThaGirl schreef:
Mag ik zeggen dat ik het wel slecht van je school vind, naar mijn mening zouden ze hier (zeker bij bijna afgestudeerden) aandacht aan moeten besteden.
Ik kreeg vlak voordat ik stage ging lopen al eens lessen over sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken

Ik weet het, dat is inderdaad zeer triestig, zeker na een hogere opleiding van 6 jaar!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:03

Dit is het rijtje zoals wij hem moesten leren:

Bijlage 1.

Persoonlijke gegevens
Naam
Voornaam
Geslacht
Geboorteplaats
Geboortedatum
Adres
Postcode+Woonplaats
Telefoon
Behaalde Diploma's
Werkervaring
Referenties

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:17

Ik heb de laatste jaren veel brieven moeten lezen voor diverse functies.
Een beetje afhankelijk van naar wat voor baan je solliciteert viel mij dit altijd wel op:
Iemand op HBO niveau graag een brief in correct Nederlands, duidelijke zinnen, niet te lange zinnen.
En geen ellenlange brieven, nodigt ook niet uit tot lezen.
Geen woeste opmaak, roze letters, heel groot of heel klein lettertype.
Graag een uitgebreid CV, wel kernachtig opgesteld.

En wat ik altijd irritant vond: als je mensen ging bellen voor een gesprek dat ze nooit bereikbaar waren...
Of je sprak een voice mail in en mensen bellen niet terug ("ik luister niet iedere dag bla bla bla")
Ik vond het prettig om ook een email erbij te krijgen, of vermeld in je brief wanneer je bereikbaar bent.
En de laatste: check je voicemail meld tekst! Bij ons is ooit iemand gesneuveld vanwege een héél foute meldtekst.
Veel succes.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:23

deze ervaringen hoor ik graag, zo weet je waar je moet op letten.
Email vermelden is een goed idee! Dat was ik vergeten.
Mijn voicemail is de standaard tekst met mijn naam, dat zal ook niet zo'n probleem zijn en als ik zie dat je gebeld hebben, zal ik direct terug bellen...

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:29

Laatst bijgewerkt door vinos op 08-05-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:33

Dat zijn hele goede tips idd, Merensje. Wij hebben ook wel eens mensen afgewezen basis van een héle foute voicemail, maar ook omdat ze heel lang wachtten met terugbellen nadat wij de voicemail hadden ingesproken om een afspraak te maken. Het gaat hier om functies waar de nodige accuratesse en klantgerichtheid vereisten zijn, zoiets is dan absoluut geen goede binnenkomer :n .

Spelfouten was ik vergeten te noemen omdat het eigenlijk vanzelfsprekend is dat iemand een nette brief zonder spel- en/of typefouten stuurt, maar je wilt niet weten wat voor brieven we af en toe binnen krijgen/kregen voor functies op een redelijk hoog niveau.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:34

vinos schreef:
ik heb wel een voorbeeld brief (Word) mail maar naar l.lutters1@chello.nl dan mail ik m je door!

ik heb je een mailtje gestuurd, alvast bedankt!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:37

Ik maakte trouwens meestal in Word even een simpel maar wel netjes ogende voettekst voor op de brief zelf met mijn naam en adres er in, dat oogt weer net iets verzorgder.

Als ik twijfel over de spelling van een woord zoek ik het altijd even op via internet.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:40

das wel een hele mooie vinos!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:40

misschien heb je er iets aan :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:41

absoluut! :Y)